Schema meetpieper gezocht

Ik heb ooit een meetpieper gemaakt vanaf een gekregen schema. Ik schat dat dit is geweest ergens tussen 1984 en 1987.
Ik vermoed dat het in een halfgeleidergids heeft gestaan, maar het kan evengoed een Elec of ander blad zijn geweest. Mijn voorraad oude Elektuur tijdschriften gaat echter niet verder terug dan 1980 en in de bladen die in mijn bezit zijn, kan ik het niet terugvinden.

Deze meetpieper was opgebouwd uit een luidspreker, een paar transistoren en verder alleen discrete componenten.
Weerstanden doormeten gaf een klik per seconde voor megaohms varierent tot een paar kilohertz bij kortsluiten.

Weet iemand in welk blad dit schema heeft gestaan?

reading can seriously damage your ignorance

Zoek je echt die pieper? Dan kan ik je niet helpen.
Zoek je een pieper die voldoet aan je specificaties?
Dan kan je deze bouwen. http://www.tinuselectronics.nl/index.php/projecten/23-meetapparatuur/6…

Ha hennep,

Gaat het je om dat ontwerp of wil je zo iets maken?
En welke resolutie :? ik kan me niet zo goed indenken welke toepassing als doorgangstester dat begrijp ik maar leg uit als je wilt ik ben benieuwd.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik gebruikte deze meetpieper vaak om printbanen te volgen. Het handige van een pieper is dat je niet steeds afwisselend van de print naar de multimeter zit te staren. Tegenwoordig heb ik een multimeter met pieper maar daarmee mis ik laagohmige verbindingen waarbij de meter net niet piept.

Het handige van deze pieper was dat ik er ook componenten mee kon testen. Aan de toonhoogte kon ik de weerstand "horen", condensatoren lieten een aflopende toon horen.

Ik heb de pieper ooit weggegooid toen de batterij was leeggelopen en de print een smeerboel was geworden. Ik was in de veronderstelling dat ik het schema nog ergens had, maar helaas. Toen ik het kort geleden besprak met mijn zoon, die een multimeter bezit zonder pieper, kwam het plan om weer zo'n ding te maken.

Het hoeft niet precies dezelfde te zijn maar de eenvoud van degene die ik had sprak me aan.

[Bericht gewijzigd door hennep op maandag 3 juni 2019 18:01:55 (11%)

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

Ik gebruikte deze meetpieper vaak om printbanen te volgen.
...
Tegenwoordig heb ik een multimeter met pieper maar daarmee mis ik laagohmige verbindingen waarbij de meter net niet piept.

Als een printbaantje niet meer doorpiept is er toch heel grondig wat mis... ;)
(gemiddelde meter piept bij lager als 35 ohm.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha hennep,

Duidelijk was even verwarrend laag en hoog weerstand piepen maar wat je bedoeld is een doorgangstester.
Ik heb zelf ook nog iets liggen (alleen waar) bij mijn ontwerp mag er ook spanning op de verbinding staan tot 300V gelijkspanning.
En ik kan een intermitterende verbinding vinden :D de meeste piepers ook in je uni-meter gaan geleiding meten <30Ω maar of er verandering is tussen 0 en 30Ω dat komt vaak niet uit de verf :(
Het linkje van @ohm pi is wel interesant kijk eens anders zoek ik mijn schema wel is een tekening van 35jaar geleden maar is zeker uit te voeren met moderne componenten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Misschien is dit nuttig.

http://www.pa4tim.nl/?p=4873

fred101 heeft er ook een duidelijk verhaal bij.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
vergeten

Golden Member

Wat TS zoekt is een testofoon
Bij de "PTT" was dit een onmisbaar ding in vervlogen tijden.
Je kon er zelfs kortstondig 220volt op loslaten, hetgeen een stevige 50 Hz liet horen.
De voorganger van deze "modernere" uitvoeringen was rood/zwart en er zat een 4,5 volt platte batterij in.
Twee meetsnoeren eraan waarvan de rode een testknopje had.

Ik heb er nog een die ik aan een "reverse-engineer" onderzoekje zou kunnen onderwerpen als dat gewenst is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 3 juni 2019 21:05:59 schreef vergeten:
De voorganger van deze "modernere" uitvoeringen was rood/zwart en er zat een 4,5 volt platte batterij in.

Die ken ik. Onverwoestbaar! Daarin zaten gewone onderdelen + een speciaal onderdeel (PTC?) waardoor dat ding tegen 220Vac kon.
Pieper van www.tinuselectronics.nl kan tegen 230Vac als R3, R4, D1, C1 en behuizing tegen 230Vac kan.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 3 juni 2019 22:25:53 (13%)

Bedankt voor het meedenken. Ik was zelf net iets aan het uitproberen in LTspice en had al iets in elkaar geknutseld dat sterk lijkt op de pieper van Fred.
De Tinusversie werkt met een 9V batterij en daarmee werk ik niet graag. Het is mooi dat er netspanning op mag maar die batterijen houden me toch tegen. Hier in huis zijn nog al wat apparaten met AA en met twee gebruikte batterijen in serie lijkt me de Fred-versie prima werkbaar. Ik zal het ding waarschijnlijk de meeste tijd ongebruikt in de kast hebben liggen en dan voel ik het niet in de portemonnee.

reading can seriously damage your ignorance

het "Fred" meetpiepertje is gebaseerd op een heel oud idee (Heathkit ?), Fred vergat het er bij te vermelden vanwaar hij het schema haalde.

Maar je kan het door bvb toevoegen van een zenerdiode heel eenvoudig beschermen tegen "boze invloeden" zoals te hoge spanningen. Alleen R1 rookt dan nog op...

en met wat inventiviteit kan je er ook signalen mee tracen, en mensen met een absoluut gehoor kunnen er ook spanning mee meten.

flash2b

Special Member

Schema is afkomstig uit Build Your Own Test Instruments (1978)

zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1583306#1583306

reading can seriously damage your ignorance
flash2b

Special Member

Ja maar ik heb hem natuurlijk nog. Kan hem vanavond naar je mailen.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
LetterHenk

Golden Member

Ehm, als je dan toch bezig bent O-)

Action expresses priorities LH

Op 4 juni 2019 11:51:30 schreef flash2b:
Kan hem vanavond naar je mailen.

Heel graag, je kunt nooit genoeg digitale tijdschriften hebben.

Alvast dank!

reading can seriously damage your ignorance

Op 3 juni 2019 16:39:13 schreef hennep:
Ik heb ooit een meetpieper gemaakt vanaf een gekregen schema. Ik schat dat dit is geweest ergens tussen 1984 en 1987.
Ik vermoed dat het in een halfgeleidergids heeft gestaan, maar het kan evengoed een Elec of ander blad zijn geweest. Mijn voorraad oude Elektuur tijdschriften gaat echter niet verder terug dan 1980 en in de bladen die in mijn bezit zijn, kan ik het niet terugvinden.

Deze meetpieper was opgebouwd uit een luidspreker, een paar transistoren en verder alleen discrete componenten.
Weerstanden doormeten gaf een klik per seconde voor megaohms varierent tot een paar kilohertz bij kortsluiten.

Weet iemand in welk blad dit schema heeft gestaan?

Op deze site staan complete elektuurs voor download. Dit is een voorbeeld
https://archive.org/details/Elektuur124197311GenGen/page/n9
even naar beneden scrollen en je vind nog meer. Volgens mij staat alles in het archief. Mijn missende exemplaren heb ik er ook gevonden.

bprosman

Golden Member

Op het Elektuur forum stond altijd een Excel sheet met een complete historische inhoudsopgave. Helaas lijkt het forum gesloten :-(
Was het deze ? :

VCO-geleidingstester.pdf

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 4 juni 2019 14:28:57 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 3 juni 2019 17:53:35 schreef hennep:
Het handige van deze pieper was dat ik er ook componenten mee kon testen. Aan de toonhoogte kon ik de weerstand "horen", condensatoren lieten een aflopende toon horen.

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, ik heb zelf ook zo'n ding. Als je de twee meet pennen tussen je vingers houd krijg je een soort van geigerteller effect, hoe harder je in de pennen knijpt hoe hoger de toon wordt.

Er zitten twee transistoren op het printje een paar condensatoren en een paar weerstanden. Ik kan het printje er helaas niet uithalen om te reverse engineneren, zit helemaal in de smeltlijm ingegoten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 juni 2019 11:01:41 schreef hennep:
.. Hier in huis zijn nog al wat apparaten met AA en met twee gebruikte batterijen in serie lijkt me de Fred-versie prima werkbaar. Ik zal het ding waarschijnlijk de meeste tijd ongebruikt in de kast hebben liggen en dan voel ik het niet in de portemonnee.

Wees daar heel voorzichtig mee!
Na 4 of 5 jaar als je 'm eens een keer wilt gebruiken merk je dat de pieper het niet of slecht doet. Je denkt dan: 'De batterijen zullen wel leeg zijn'. Dat klopt ook. Het hele binnenwerk van je batterijen is leeggelopen in de electronica en heeft de electronica opgelost.
Koop voor je pieper nieuwe en goede kwaliteit batterijen!

flash2b

Special Member

Op 4 juni 2019 12:13:22 schreef hennep:
[...]Heel graag, je kunt nooit genoeg digitale tijdschriften hebben.
Alvast dank!

Check je mail.

@LetterHenk en bprosman, zie koffiehoek.

De schakeling is heel éénvoudig; je neemt een monostabiele multiviberator en knoop daar een buzzer aan vast.
Die buzzer zit vaak op moederborden van defecte pc's.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Interessant onderwerp, ik loer ook al jaren naar zoiets.

Op de lichtmis kocht ik een paar jaar terug deez :
https://www.heise.de/select/make/2017/1/1488454739087212
Mankeerde niets aan volgens de verkoper, maar dan sprak hij ws over jaren terug want bij thuiskomst bleek de hele boel ver.... door een leeggelopen batterij.

Overigens heb ik dat met de hedendaagse oplaadbare cellen nog niet gezien.

Op 4 juni 2019 14:16:33 schreef bprosman: Op het Elektuur forum stond altijd een Excel sheet met een complete historische inhoudsopgave. Helaas lijkt het forum gesloten :-(

Aha, daar was ik ook al tegen aangelopen een tijd terug, nog wel wat gecommuniceerd met elekto/uur maar geen oplossing.