Invloed microfoon-zenders op UHF digitenne.

Als vervolg op dit: https://www.circuitsonline.net/forum/view/145260 ben ik nog steeds op zoek naar storingsoorzaken digitenne.

Soms heb ik kortstondige storing op mijn DVB-T2 van digitenne.
Ik vraag me af wat de invloed van draadloze microfoons is die op dezelfde UHF frequentie zitten: https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/microfoons---draadloos-ge…
Het toegestaan vermogen is 50mW = 0,05W

Ik zit 7km van de digitenne-zender Loonopzand, en die heeft zendvermogen van 15kW =15000W (SRT bouquet zit op 570Mhz/kan33)
https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

Als een microfoonzender even sterk is als de digitenne op mijn locatie bereken ik zo de afstand x:
15000/7000^2 = 0,05/x^2
===> x = 163m :( (Frederick E. Terman zegt: Nee; x2= 163, maar x= 12,8)

De vraag is hoeveel zwakker (hoe ver bij mij vandaan) de microfoonzender moet zijn om de UHF van digitenne de baas te laten zijn.
Als het stoorvermogen van de microfoonzender op het digitennesignaal maar 10% mag zijn wordt mijn sommetje:
15000/7000^2 = 10% * 0,05/x^2
===> x = 516m
:( 10% *15000/7000^2 = 0,05/x^2 ===> x = 40m

De kans dat zulke microfoon-zenders in 'mijn vaarwater' zitten is dus best groot.
Ik vraag me af of je een zender die op dezelfde frequentie werkt wel kan ontwijken/uitfilteren met een richtantenne, bv een yagi.
Als het al kan, wat als de stoorzender ook nog eens op een willekeurige locatie zit?
Als je de antenne buiten of op het dak plaatst zal die digitenne èn stoorzender beter ontvangen: dat lost dus niets op.

rbeckers

Overleden

Zolang de stoorzender niet in de richting van de digitenne zender zit, zal een richtantenne wel helpen.
Een buitenantenne helpt ook.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 juni 2019 11:27:15 schreef Spog2:
Als een microfoonzender even sterk is als de digitenne op mijn locatie bereken ik zo de afstand x:
15000/7000^2 = 0,05/x^2
===> x = 163m

Nee; x2= 163, maar x= 12,8.

Maar nu reken je met 'free space'. In werkelijkheid moet je ook rekenen met de invloed van reflecties tegen de bodem; de antennehoogte wordt dan belangrijk.
En daarmee heeft Loon op Zand een erg groot extra voordeel t.o.v. de microfoon.

Het zal dus niet zo'n vaart lopen.
Bovendien, wie gebruikt er nu het plaatselijke tv-kanaal voor zijn microfoon?

Een richtantenne richtig digitennezender helpt natuurlijk altijd en kan nooit kwaad. En het richteffect is als je hem buiten zet veel beter dan binnen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Op 4 juni 2019 11:27:15 schreef Spog2:
Ik vraag me af of je een zender die op dezelfde frequentie werkt wel kan ontwijken/uitfilteren met een richtantenne, bv een yagi.
Als je de antenne buiten of op het dak plaatst zal die digitenne èn stoorzender beter ontvangen: dat lost dus niets op.

Heb je echt veel last van storing tijdens het TV kijken of is het meer een academische kwestie? Zo niet gewoon een goede richtantenne kopen. Dit soort met drie 'Yagi' zie je overal in oa. Spanje waar DVB-T zeer veel gebruikt wordt. Vaak is het de enige manier om daar (zonder schotel) oa. lokale TV te kunnen kijken.
Soms helpt het de (binnen) antenne een paar meter te verplaatsen. Als je een SA hebt kan je prachtig zien waar het signaal optimaal is.

Door de kleine openingshoek is de kans dat de stoorbron en TV mast in één lijn liggen, zeer klein.
Of zoiets je kan het zo gek maken als je wilt :-) Ze zijn er vele soorten en maten.

Gaan we weer helemaal terug naar de hark op het dak tijd :-)

Als je de antenne buiten of op het dak plaatst zal die digitenne èn stoorzender beter ontvangen: dat lost dus niets op.

Natuurlijk werkt een goede richtantenne. Mits die microfoon niet in de zelfde mast als de antennes van dat digitenne zendertje staat.

Een antenne met voor achter verhouding van 20db is echt niet duur. Je kunt hem zelf maken ook. In de tijd dat de analoge zenders nog in aether zaten, zaten wij hier aan de rand van de zender in lopik en van die in Wieringen.
Een antenne was echt nodig om een beetje tv te ontvangen. Wieringen was meestal beter te ontvangen dan Lopik omdat de zender veel meer over het platteland moest komen. Lopik kwam vanuit het binnenland over verstedelijkte en industriële gebieden en daardoor meer last van allerlei storingen. Door oa het scherm aan de achterzijde van de antennes moeten zenders die buiten de openingshoek van de antenne vallen echt heel erg sterk zijn wilde je iets van die zenders kunnen zien op je tv ontvanger. En een draadloos microfoontje valt nu niet echt onder een hele sterke zender.

Dergelijke antennes (Voor Wieringen) stonden er hier op de daken:

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/1/4/4/9200000008854417.jpgDeze antenne kan ook voldoen die 570Mhz van digitenne.

Antennes als deze waren voor Lopik:

https://www.elektromall.de/ab/380/VHF_UHF_Kombi_Dach_Antenne_11_Elemente_mit_gemeinsamen_790_304_xl.jpg

Maar dit alles wordt eigenlijk ook al gezegd door de anderen hier.

Op 4 juni 2019 13:43:09 schreef Frederick E. Terman:
[...]Nee; x2= 163, maar x= 12,8.

Maar nu reken je met 'free space'. In werkelijkheid moet je ook rekenen met de invloed van reflecties tegen de bodem; de antennehoogte wordt dan belangrijk.
En daarmee heeft Loon op Zand een erg groot extra voordeel t.o.v. de microfoon.

Het zal dus niet zo'n vaart lopen.
Bovendien, wie gebruikt er nu het plaatselijke tv-kanaal voor zijn microfoon?

Een richtantenne richtig digitennezender helpt natuurlijk altijd en kan nooit kwaad. En het richteffect is als je hem buiten zet veel beter dan binnen.

Ai, bedankt! Ik heb wel een erge rekenfout gemaakt 8)7 , heb het verbeterd.
Het effect valt nu wel mee.

"Bovendien, wie gebruikt er nu het plaatselijke tv-kanaal voor zijn microfoon?"
Het is wel zo dat ik in het centrum woon met een hoop horeca+cultuur+hobbyisten: draadloze microfoons zijn daar vast in gebruik. Gebruikers ervan zijn vaak genoeg a-technisch die geen flauw benul hebben dat ze op TV-frequentie zitten.

Voor overige reageerders.
Een yagi binnenshuis in de woonkamer zie ik niet zitten, en een buitenopstelling ook niet.
Ik gebruik nu een hoog op de kast geplaatste spriet die eigenlijk ruim voldoende signaal ontvangt. Een grotere antenne lijkt me tamelijk onzinnig...
Een speciale antenne hoeft niet zozeer Loonopzand te versterken, maar eerder de stoorzender neutraliseren.
Op de kast is geen plaats voor een voor een lange yagi, maar wel voor een brede antenne.
Zoiets dus:
https://cdn3.volusion.com/m5ytq.j6phj/v/vspfiles/photos/CM-4228HD-2T.jpg?1478535023

"Bovendien, wie gebruikt er nu het plaatselijke tv-kanaal voor zijn microfoon?"
Het is wel zo dat ik in het centrum woon met een hoop horeca+cultuur+hobbyisten: draadloze microfoons zijn daar vast in gebruik. Gebruikers ervan zijn vaak genoeg a-technisch die geen flauw benul hebben dat ze op TV-frequentie zitten.

Het is wel het agentschap telecom dat de voorkeur frequentie voor microfoons verkocht is aan de telefoon providers, kanaal 63.
Het gevolg is dat duizenden gebruikers hun prima in orde zijnde draadloze microfoons in de kliko moesten kieperen.
Dan heb ikzelf een zendvergunning voor een reportagezender in de banden tussen 180 en 210MHz. Vergunning wel, maar in grote delen van het land zijn die frequenties in gebruik voor TDAB etc. Zoek zelf maar ergens (g)een plekje uit.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Sorry, maar dat is wel een beetje Calimero-geklaag.
Het is járen en járen, écht vreselijk lang, van tevoren bekendgemaakt dat die frequentie zou komen te vervallen.
Op alle sites van de normale merken was dit ook al te lezen.

Zelfs als je op dat moment nog een nieuwe, verkeerde installatie had gekocht, was die allang afgeschreven op het moment dat de regeling in werking trad.
Verder kon je natuurlijk altijd gewoon een andere frequentie (laten) programmeren, of als je echt een stókoude microfoon had, een ander kristalletje kopen.
Je hoefde niets weg te gooien; dat verhaal komt alleen doordat mensen dan eindelijk maar eens iets nieuw kochten wat tóch allang moest.

Op het moment heb je nog steeds honderden megahertzen ruimte om een plekje uit te kiezen. Na 2020 gaat daar dan 44 MHz af voor de nieuwe 700 MHz mobiele databand, maar dan blijven er nóg steeds honderden MHz over voor microfoons.
Er is geen enkele andere gebruiker waaraan zóveel vrijheid wordt gegeven.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Op 4 juni 2019 14:35:22 schreef RAAF12:
[...]

Heb je echt veel last van storing tijdens het TV kijken of is het meer een academische kwestie? Zo niet gewoon een goede richtantenne kopen. Dit soort met drie 'Yagi' zie je overal in oa. Spanje waar DVB-T zeer veel gebruikt wordt. Vaak is het de enige manier om daar (zonder schotel) oa. lokale TV te kunnen kijken.
Soms helpt het de (binnen) antenne een paar meter te verplaatsen. Als je een SA hebt kan je prachtig zien waar het signaal optimaal is.
[bijlage]
Door de kleine openingshoek is de kans dat de stoorbron en TV mast in één lijn liggen, zeer klein.
Of zoiets je kan het zo gek maken als je wilt :-) Ze zijn er vele soorten en maten.
[bijlage]

Gaan we weer helemaal terug naar de hark op het dak tijd :-)

Ik heb een mooie hark voor 10 meter, en voor de lage banden een heel mooie langdraad :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Jullie vergeten allemaal 1 ding, DVB is altijd verticaal gepolariseerd, ook T2. Dus de antenne een kwart slag draaien.

Daarnaast, het aantal kijkers naar DVB-T2 is afgerond nul, zeker in de steden. Hooguit nog wat op platteland. Met T1 was het al weinig, met de rotstreek van verplichte vervanging apparatuur nog minder.
Het is een na ijlend systeem, sommige landen hebben alle terrestriele TV al afgeschakeld.

Lullig voor al die systemen die in hetzelfde freq gebied werken, ook allemaal vervangen.

De wereld hangt aan elkaar van digitale onzin.

Op 4 juni 2019 16:25:38 schreef Frederick E. Terman:
Sorry, maar dat is wel een beetje Calimero-geklaag.
Het is járen en járen, écht vreselijk lang, van tevoren bekendgemaakt dat die frequentie zou komen te vervallen.
Op alle sites van de normale merken was dit ook al te lezen.

Zelfs als je op dat moment nog een nieuwe, verkeerde installatie had gekocht, was die allang afgeschreven op het moment dat de regeling in werking trad.
Verder kon je natuurlijk altijd gewoon een andere frequentie (laten) programmeren, of als je echt een stókoude microfoon had, een ander kristalletje kopen.
Je hoefde niets weg te gooien; dat verhaal komt alleen doordat mensen dan eindelijk maar eens iets nieuw kochten wat tóch allang moest.

Op het moment heb je nog steeds honderden megahertzen ruimte om een plekje uit te kiezen. Na 2020 gaat daar dan 44 MHz af voor de nieuwe 700 MHz mobiele databand, maar dan blijven er nóg steeds honderden MHz over voor microfoons.
Er is geen enkele andere gebruiker waaraan zóveel vrijheid wordt gegeven.

Zeker is het ruim van te voren aangekondigd. Aan de andere kant is het wel zo dat bijvoorbeeld een buurthuis, een kleine band en andere gebruikers een goed werkende microfoon niet afdanken, louter omdat die afgeschreven is. Dat bedrijven die verhuren dat doen, is een ander verhaal.
Omprogrammeren is bij de meeste merken helemaal niet mogelijk en gerenommeeerde bedrijven als Sennheiser vroegen toch bedragen van meer dan 100 euro, exclusief btw en behandelingskosten. Geen zinnig mens gaat nog 100 euro besteden aan een microfoon van een aantal jaren oud. Ik weet niet over welke honderden megahertzen je spreekt, maar in de UHF band zijn ze niet meer beschikbaar. Was eerst de 800MHz aan de beurt, nu gaat ook 700MHz eraan. Als advies wordt nu de omgeving van K41 gepromoot, maar je krijgt geen enkele zekerheid. Bedrijven die ook werk in België hebben, moeten naar de 500MHz.
Alternatief is de WiFi band en hoger, evenwel is dat ook niet altijd zaligmakend, terwijl ook de reikwijdte minder is.

Het is weer de overheid die alleen naar de inkomsten kijkt en geen rekening houdt met hele volksstammen die ook een stukje etherruimte willen gebruiken. Ze verdienen er miljarden aan en compenseren niemand. In Engeland en Japan zijn er voor de gedupeerde gebruikers wel regelingen getroffen.
Door de gebruikers geen vast gebied aan te wijzen, lopen ze altijd weer het risico dat ze uitzendingen storen en omgekeerd, of ze nu legaal uitzenden of niet.

Op 4 juni 2019 16:25:38 schreef Frederick E. Terman:
Sorry, maar dat is wel een beetje Calimero-geklaag.
Het is járen en járen, écht vreselijk lang, van tevoren bekendgemaakt dat die frequentie zou komen te vervallen.
Op alle sites van de normale merken was dit ook al te lezen.

Zelfs als je op dat moment nog een nieuwe, verkeerde installatie had gekocht, was die allang afgeschreven op het moment dat de regeling in werking trad.
Verder kon je natuurlijk altijd gewoon een andere frequentie (laten) programmeren, of als je echt een stókoude microfoon had, een ander kristalletje kopen.
Je hoefde niets weg te gooien; dat verhaal komt alleen doordat mensen dan eindelijk maar eens iets nieuw kochten wat tóch allang moest.

Op het moment heb je nog steeds honderden megahertzen ruimte om een plekje uit te kiezen. Na 2020 gaat daar dan 44 MHz af voor de nieuwe 700 MHz mobiele databand, maar dan blijven er nóg steeds honderden MHz over voor microfoons.
Er is geen enkele andere gebruiker waaraan zóveel vrijheid wordt gegeven.

Ach mp staat vol met die setjes die niet meer mogen van AT. sommige verkopers zetten het netjes erbij, andere niet. Ik heb ze wel eens berichtjes gestuurd, een aantal wenste mijn levens-einde en andere ziektes.