Schema meetpieper gezocht

Psja :
https://www.elektormagazine.com/news/forum
Opgeven dus bij gebrek aan belangstelling, ja geen wonder, als men niet meer kan inloggen :-/

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 4 juni 2019 15:06:09 schreef Lambiek:
Als je de twee meet pennen tussen je vingers houd krijg je een soort van geigerteller effect, hoe harder je in de pennen knijpt hoe hoger de toon wordt.

Dat effect herinner ik me ook. Ik denk dat we het hier over hetzelfde schema hebben als de fred-flash-pieper. In de simulator zie ik naaldpulsen die aan een geiger effect doen denken.

Ik kan het printje er helaas niet uithalen om te reverse engineneren, zit helemaal in de smeltlijm ingegoten.

Daarmee is gelijk het probleem met leeglopende batterijen getackeld.

Ik ga dit schema maar eens bouwen.

Flash2b, bedankt voor het boekje.

EDIT:
Waar ik nog mee zit is een paar meetsnoeren. Ik overweeg de snoeren van mijn multimeter door te schuiven naar de te maken meetpieper en voor mijn multimeter een paar siliconen/teflon meetsnoeren te kopen. Het gebeurt me nogal eens dat de pvc isolatie van de snoeren de soldeerbout raakt. Meestal reageer is voldoende snel. Deze ene keer niet, zie foto.
Weet iemand een leuke aanbieding voor snoeren die daar wel tegen kunnen?

reading can seriously damage your ignorance
vergeten

Golden Member

Dat snoer zou ik zo wie zo weggooien (ook niet repareren) er lijkt niet eens koper in te zitten! (of is dat zwarte geleidend koolstof) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ha hennep,

Stukje teflon snoer aan je tester direct monteren aan de anderenkant je stiftje of kroko-klem dan kan je ook de snoertjes niet kwijtraken ;)
Welke ga je bouwen wordt het een luxe voor printbaantjes zijn er niet veel eisen.
Ik heb er ooit een ontworpen voor lange afstanden 200 meter met een draad en de ander draadloos RX/TX verbinding :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@Henk, het wordt de fred-pieper:
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2014/01/pieper.jpg
Om een aantal redenen, waarvan de belangrijkste: nostalgie :-)

@vergeten, nee dat snoer wil ik liever niet meer aan mijn multimeter hebben maar voor de meetpieper is het nog prima. Met twee stukjes krimpkous ziet het er nog goed genoeg uit.
er zit wel degelijk koper in maar ik heb de isolatie gelijk weer bij elkaar geknepen toen het nog niet afgekoeld was.

reading can seriously damage your ignorance
Lambiek

Special Member

Op 5 juni 2019 13:00:31 schreef hennep:
EDIT:
Waar ik nog mee zit is een paar meetsnoeren. Ik overweeg de snoeren van mijn multimeter door te schuiven naar de te maken meetpieper en voor mijn multimeter een paar siliconen/teflon meetsnoeren te kopen.

Als je nu zo'n stekkerbus van een multimeter gebruikt, dan kun je daar gewoon een standaard meetsnoer in steken.

het wordt de fred-pieper:

Dat lijkt er veel op in ieder geval.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.