oude startblokkering Renault Master 1998

Hoi,
Mijn kampeerbus heeft een startblokkering die nog wel werkt, maar die ik niet helemaal meer vertrouw. Het gaat om een op het dashboard genonteerd blokje met een rood ledlampje wat altijd brandt behalve wanneer er contact is gemaakt met de "sleutel" en de motor is gestart.
De behuizing van de "sleutel" is kapot en gerepareerd met duct tape. Soms is het lastig om goed contact te maken en ik wil voorkomen dat ik straks in de middle of nowhere de auto niet meer kan starten. De garages zeggen dat dit zo oud is dat er geen 2e "sleutel" meer geleverd kan worden. Het lijkt me dan ook het beste om het ding er helemaal uit te halen. Kan dat ? en hoe ?
Ik ben geen electricien en weet er weinig van, dus suggesties voor iemand die dat kan doen zijn welkom. Ik woon in Friesland.
Op bijgaande foto is het blokje en het contact gedeelte van de "sleutel"
zichtbaar. Het is dus geen echte sleutel, maar ik noem het maar even zo.
Wie heeft advies ? Vast bedankt,
Cor

maartenbakker

Golden Member

Sorry, had de foto niet goed bekeken dus wat ik schreef klopte niet.

Helaas herken ik deze key ook niet. Zal wel iets met one-wire zijn. Bussen van het stads- en streekvervoer gebruikten meestal zo'n 'knoopcel' op een stokje. Zelfde principe.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 4 juni 2019 22:49:57 (78%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Cobra 8510 codesleutel is de benaming.
Was een ontzettend populair model en word nog steeds gemaakt...

Gr. Remko

heb al vaker van dergelijke oude startblokkering uit oude wagens gehaald, immers is een oude wagen vaak toch niet meer steel waardig. doorgaans zitten alle draden afgetakt, behalve de draad welke het startrelais bekrachtigd. die wordt dan door een relais in de unit van de startonderbreker geschakeld. als je dus die draad weer koppelt onder het dashboard werkt het weer normaal. kan evt de unit bij de motor gewoon van de stekker worden gehaald.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan je niet een snoertje met stekker aan de autozijde en snoertje met contrastekker aan de sleutel solderen?

Niet gaan rommelen met het solderen van de key enz.

Cobra bestaat en maakt nog steeds vervangende onderdelen voor dit systeem waaronder de sleutelbehuizing, die kost een euro of 5 en kun je gewoon bestellen. Ook andere onderdelen van dit systeem zijn nog gewoon nieuw te krijgen. Vorig jaar nog twee keys gerepareerd voor de camper van een collega van mij.

https://cobracartech.co.uk/cobra-replacement-key-fobs-cases/287-cobra-…

High met Henk

Special Member

Aftermarket systeem :(

Eruit knippen en de originele verbinding herstellen. Vaak wijst het zich vanzelf.

Heb je geen startblokkering en geen gezeur! :)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Iedereen bedankt voor de reacties en Dominic voor de link. Geweldig, ik bestel direct de behuizing en een nieuwe key.
Vriendelijke groet, Cor

Anoniem

De garages zeggen dat dit zo oud is dat er geen 2e "sleutel" meer geleverd kan worden.

Vind ik niet leuk :-(

Hoi Allen,
wederom een vraagje betreffende de startblokkering van mijn bus. Ik heb de behuizing en een nieuwe key ontvangen. De behuizing was simpel te vervangen en werkt uitstekend. De nieuwe key is echter niet te programmeren met de procedure die Cobra hanteert. Ze konden me dat ook niet garanderen, maar ik dacht ik neem de gok.
Cobra heeft ronde startblokkeringen die ingebouwd worden. Ik heb een rechthoekig kastje dat opgebouwd is (zie voorgaande foto). Bij Cobra kenden ze dit type niet en dus ook de programmeer procedure. Nou zoek ik toch een manier om de sleutel te programmeren.
Kent iemand een andere procedure dan hieronder beschreven ?

Immobiliser Programming instructions

8510 (Touch Key: 937)
1. Turn the ignition ON and OFF 3 times, then ON within 7 seconds
2. The LED will illuminate permanently
3. Touch a working touch key onto the receptacle, the LED will extinguish for 1 second
4. Repeat step 3 for the additional keys you want to add
5. Switch the ignition OFF to exit programming
Note: A maximum of 4 touch keys can be stored on the system. Adding keys will erase all existing keys

Vast bedankt voor jullie antwoorden,
Groet, Cor

Werkt stap 1 tot en met 3 wel?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
High met Henk

Special Member

Op 5 juni 2019 10:07:03 schreef High met Henk:
Aftermarket systeem :(

Eruit knippen en de originele verbinding herstellen. Vaak wijst het zich vanzelf.

Heb je geen startblokkering en geen gezeur! :)

Waarom wil je zo graag die startblokkering behouden op een bus van >20 jaar oud?

ik kan me echt niet herinneren dat ik met een aftermarket startblokkering systeem GEEN gezeik heb gehad (ook met de cobra: toen 1 van die sleutels weigerde en mijn vrouw bij de benzinepomp stond met een auto die niet startte was hij er in 15 minuten zonder noemenswaardige tools uit gesloopt!!)

Bij mijn ex-ford had ik er 1 met een code: moest je niet te snel in tikken, want dan accepteerde hij niet... wilde nog even snel boodschappen doen en was 3x iets te gehaast....
Ding voor 5 minuten op slot: Binnen 10 minuten lag hij in de vuilbak en startte de auto met de beste blokkering ooit bedacht: een sleutel!
Ik was wel te laat voor de winkels (had nog 5 minuten voor sluiting :(

dingen die door de fabrikant bedacht zijn nooit gezeik mee! Die doen het gewoon.

het had je niets gekocht en nooit meer gezeur.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hoi,

Nee stap 1 t/m 3 doen het ook niet. Ik kom niet in de programmeer modus.

Wat mij betreft mag de blokkering er ook wel uit, maar ik durf dat niet te doen. Geen idee wat er achter dat kastje zit en als ik niet meer kan starten zit ik met een groot probleem.Dus het veiligst leek me een 2e key.

pa3gws

Golden Member

Een paar duidelijke foto's van het kastje dan zijn er hier ongetwijfeld mensen die je kunnen vertellen hoe hij er uit moet. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
High met Henk

Special Member

zet even een regio/plaatsnaam in je profiel:

waarsch zijn er vast wel mensen die het ding er even uit knutselen voor je.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Misschien ten overvloede 3x contact aan en uit dus de 4e keer aan binnen 7 sec verder.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Inderdaad binnen 7 seconden, maar er gebeurt niet wat er moet gebeuren namelijk dat het lampje permanent blijft branden. Ik woon in Jubbega (Heerenveen). In de bijlages foto's van het kastje en van een stickertje dat in het kastje zat.

Kan ook nog een schakelaartje zijn op de andere kast waar deze unit opzit.
Dan is de vraag of modernere varianten daar wel op gaan werken.
Overigens zitten er nog wat droge solderingen op dat printje.

Heerenveen is wat ver....

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ja, het is mooi wonen in Friesland, maar het heeft ook zo zijn nadelen.
Wat zijn droge solderingen ?
Ik kan het andere uiteinde van de draad niet onder de motorkap terugvinden.

[Bericht gewijzigd door bourree op donderdag 27 juni 2019 12:40:18 (28%)

Droge soldeerpunten zijn punten die bijna loszitten bij sommige soldeerpunten zie je een soort donkerdere ring om het draadje wat door de print steekt. Dat is het begin van loszittende onderdelen.
Ik vermoed dat het andere eind ergens onder het dashboard moet zitten vaak in de buurt van de zekeringkast.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Gevonden, inderdaad onder het dashboard in de zekeringenkast.
Er zitten 3 draden aan, één witte, één rode en een zwarte met een soort telefoonstekkeraansluiting. De zwarte verdwijnt vervolgens ergens boven in de zekeringenkast. Vind 'm niet terug onder de motorkap.
Het kastje is er nu tussenuit, maar nog steeds werkt het als tevoren.
Het wijst nog niet vanzelf.... bij mij dan.

Denk dat dit de ultrasoon uitbreiding is, er zitten (zo zou het ongeveer moeten) 2 soort van microfoontjes meestal hoog bij de voorruit, dit zijn dan die rode en witte draden, voor beveiliging van het interieur.
Er zou dan nog een kast moeten zitten.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Dat klopt. Ik dacht dat microfoons van een handsfree telefoon installatie waren, dat hoge piepgeluid heb ik ook al eens mogen horen al ging dat al snel weer uit.. Ik heb inmiddels de klok uit het dashboard, maar de draden zijn niet te volgen naar een ander kastje. Ook geen idee hoe dat eruit zou moeten zien.

fatbeard

Honourable Member

Hier staat ook een en ander over het programmeren, bijna helemaal onderaan.
Die 5409 is inderdaad de ultrasoon uitbreiding.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op donderdag 27 juni 2019 17:43:59 (13%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
pa3gws

Golden Member

Er zal waarschijnlijk ook Cobra op staan en kan natuurlijk ook in het motor compartiment zitten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.