BlokGolf vanuit PC

Bavelt

Golden Member

Ik heb iets raars: Ik gebruik mijn PC als functiegenerator. Via de geluidskaart komt er een mooi signaal uit, met in te stellen frequentie.
Alleen is het spanningsniveau tamelijk laag, ca 0,5 v.

Ik moet dit bloksignaal naar TTL omzetten.
Dat deed ik door een simpele schakeling: transistor, basis op halve VCC (5V) ingesteld en 1K collector weerstand.
Daar komt een redelijk bloksignaal uit (0 - 4,2V)

ALs ik deze puls aansluit op een Tellerschakeling (74HCT390), dan reageert die niet goed op dit ingangssignaal. Dwz niet alle pulsen worden verwerkt.
Zet ik er een Schmitt Trigger tussen (74HCT132) dan werkt alles prima.

Maar het vreemde is dat ik op de scope praktisch geen verschil zie tussen beide signalen. Tóch werkt die Schmitt uitgang goed en de transistor uitgang niet.
De DC component is bij beide gelijk.

Wie geeft mij een verklaring hiervoor?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
bprosman

Golden Member

Steilheid (rise time) van de pulsen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Er zullen toch verschillen zijn in de blokgolven, anders is er geen verschil. (hoogte, bounce,...)
Hoe kun je de basis op 1/2Vcc instellen? (ik neem aan dat de emitter geaard is)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 5 juni 2019 16:38:28 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 5 juni 2019 16:25:47 schreef Bavelt:
Dat deed ik door een simpele schakeling: transistor, basis op halve VCC (5V) ingesteld en 1K collector weerstand.

Als er 2,5V op de basis staat t.o.v de emitter dan heb je de transistor gesloopt...

Een schemaatje maakt een hoop duidelijk.

Bavelt

Golden Member

Schemaatje erbij zou inderdaad meer duidelijk maken, dat geef ik toe. Ik heb alleen niet een makkelijk programmaatje om schema's te maken (anders dan met de balpen en inscannen).

Ik moet er nog wat tijd insteken om wat mogelijkheden uit te proberen.

De basis van de tor gaat met een weerstand van 27K naar de + en ook eentje van 27k naar de GND.
Daarmee blaas ik in ieder geval geen tor mee op.
Het is inderdaad een GES schakeling.

Maar er komen dus keurig pulsen uit. Ik heb ook aan gekeken naar de snelheid van schakelen.
Maar dat zou in principe toch niet zoveel uit moeten maken, toch?
Als hij maar door de logische waarde gaat lijkt mij.
Of ik moet het mis hebben..
De frequentie is ongeveer 1000 Hz.

Toch moet er 'ïets' zijn, ben ik me Arco eens, dat het verschil maakt.
Op de de scope kan ik het in ieder geval ontdekken, zij het dat de flanken
van de Schmitt-uitgangspulsen wat strakker zijn (nauwelijks zichtbaar).

Ik kan natuurlijk voor de zekerheid die ST er in laten zitten, maar het zou fijn zijn om te weten waaróm.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Wordt de blokgolf wel laag genoeg? < 0.8v)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat ik gok is dat de "transistorschakeling" open collector is met mogelijk geen of te zwakke pullup. Een TTL input vs een HC input kan dan het verschil maken. (er staat HCT390, ik zie het).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bavelt

Golden Member

Ik heb beide pulsen (ST en tor) op de scope gezet.
Ze vallen precies over elkaar (zij het dat de ST inverteert en waardoor je als het ware 'twee doorlopende strepen' als beeld ziet. De niveau's zijn vrijwel gelijk (verschillen kan ik op de scope nauwelijks zien. Misschien kan ik er wel een fotootje van nemen.

Het lijkt er wel op dat de HCT390 alleen van een ST houdt en niet van een tor...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Met 27k aan de basis en 1k aan collector stuur je de transistor niet voldoende open (als het iets als een bc547 is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Wellicht is 1 tor te weinig om een goed signaal te krijgen?
Het ingangsniveau van 0,5 V is wel erg laag.
Zou er een schakeling denkbaar zijn met 2 torren (waardoor de tor volledig open wordt gezet en je een goed 0-niveau krijgt?
Suggestie?

Blijft wel vreemd dat het signaal op zich goed lijkt. Tóch moet er iets mee zijn.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Op 5 juni 2019 19:01:43 schreef Bavelt:
Tóch moet er iets mee zijn.

Doe toch eens de moeite om uw transistorschakeling te tekenen en te posten.
Met al die tekst kan ik mij nog altijd niet inbeelden hoe dat in elkaar zit.

LDmicro user.

de massa van de uitgang van de geluidskaart hangt via de pc aan aarde, je scope niet toevallig ook?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je die signalen op de scope gemeten terwijl de teller schakeling was aangesloten? Het wel of niet aansluiten daarvan zal wel een verandering van het signaal geven.

Maar een transistor met zo'n signalen open sturen blijft een beetje lelijk, waarom niet gewoon een comparator met een referentie van 0.25V of zo?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

De TS heeft de oplossing zelf al aangedragen. Hier heb je Schmitttriggers voor, ik meen dat die er ook in behuizingen van 1 zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Maak eens een schema van hoe het nu zit en plaats dat hier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Zoals je het beschrijft heb je het op deze manier gedaan, klopt dat?

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 6 juni 2019 14:18:52 (67%)

Volgens mij detecteert de soundcard automatisch wat er aan de line-out ligt, ziet hij een hoogohmige R dan zal de output maar een paar honderd mV bedragen, ziet hij speakers van 32ohm dan wordt de output verhoogd.

In Thevels schema zou R2 maar ~32 ohm mogen zijn en R1 weg moeten en die verplaatsen naar de basis na de 32ohm en wijzigen in 100 ohm.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 5 juni 2019 21:57:49 (11%)

LDmicro user.

Op 5 juni 2019 16:25:47 schreef Bavelt:
Ik heb iets raars: Ik gebruik mijn PC als functiegenerator. Via de geluidskaart komt er een mooi signaal uit, met in te stellen frequentie.
Alleen is het spanningsniveau tamelijk laag, ca 0,5 v.

ALs ik deze puls aansluit op een Tellerschakeling (74HCT390), dan reageert die niet goed op dit ingangssignaal. Dwz niet alle pulsen worden verwerkt.
Zet ik er een Schmitt Trigger tussen (74HCT132) dan werkt alles prima.

Maar het vreemde is dat ik op de scope praktisch geen verschil zie tussen beide signalen. Tóch werkt die Schmitt uitgang goed en de transistor uitgang niet.
De DC component is bij beide gelijk.

Wie geeft mij een verklaring hiervoor?

met één transistor ga je van een sinus van 0,5V geen snelle blokgolf maken. Het analoge transiënt gebied is te groot, maw je doorloopt het te traag en blijft te lang in de "verboden zone". De Schmitt trigger klaart de klus.
Je ziet geen verschil niet de scoop... wat voor scoop gebruik je eigenlijk? Als het het USB PC ding is met trage sampling kan het zijn dat die het verschil niet ziet, maar het zal er zeker zijn..

Ha Bavelt,

Even mee gelezen je moet er wel rekening mee houden dat de uitgang van je geluidskaart AC gekoppeld is.
En wat jij graag wil is 0V....5V met een enkele transistor is dit niet mogelijk.
Het slicing niveau is niet goed gedefinieerd dat kan betekenen dat niet elk blokje aan de ingang het juiste niveau aan de uitgang bereikt.
Een schmitt trigger werkt in die situatie wel goed.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Bavelt

Golden Member

Ik ben, terwijl de antwoorden werden gepost (dank!) even met een tekenpakket aan de gang geweest.
De output hiervan is een .psl7 formaat. Deze heb ik via Greenshot naar een .pnl geconverteerd.
(blijkbaar kun je uit S-plan alleen maar in formaat .spl7 opslaan).

De schmitt trigger heb ik 'achter' de tor geschakeld. Vandaar een geïnverteerd signaal.

De scope is van het type Philips PM 3231 (0 -15Mhz).
Ik heb alles uitvergroot; de Schmitt Trigger schakelt heel snel van 0 naar 1, De tor-schakeling doet er 0,1 Ms over.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

x

[Bericht gewijzigd door Bavelt op donderdag 6 juni 2019 01:00:24 (100%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Thevel

Golden Member

Op 6 juni 2019 00:45:22 schreef Bavelt:
(blijkbaar kun je uit S-plan alleen maar in formaat .spl7 opslaan).

Ga bij bestand naar "export"
Kies JPG en all elements.
Je krijgt dan een keurig JPG plaatje...

Arco

Special Member

De tor-schakeling doet er 0,1 Ms over.

Da's ruim 28 uur... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Onderstaand schema zou moeten werken, wel niet getest.

De soundkaart outputspanning moet wel >= 1.4Vtt, je kunt het volume bijregelen.
Misschien eerst eens met de scoop meten over een 33 ohm weerstand.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 6 juni 2019 08:27:20 (58%)

LDmicro user.