BlokGolf vanuit PC

Op 6 juni 2019 00:45:22 schreef Bavelt:
Ik ben, terwijl de antwoorden werden gepost (dank!) even met een tekenpakket aan de gang geweest.

Deze schakeling die gaat officieel de specs van de tor te buiten, als de bron een lage impedantie heeft.

Sluit in serie met de condensator nog een 1k weerstand aan. Verder zou ik er voor kiezen om de spanningsdeler aan de ingang van de tor op iets van 1:5 te mikken. Dus 10k naar ground, 47k naar de 5V.

Anderzijds, dat is niet essentieel voor de werking, het zou zo ook goed moeten gaan.

Als je de schmitt trigger ACHTER de tor hebt aangesloten dan kunnen we constateren dat er op z'n minst een redelijk signaal uit je tor komt. De vraag is dan: ligt het misschien aan wat je er aan probeert te hangen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bavelt

Golden Member

Nog een paar aanvullende gegevens:
De geluidskaart staat op volume maximaal. De gemeten output is 0,4V top-top
(maakt niet uit of ik deze belast met de schakeling of niet).
Ik gebruik het programma Online Tone Generator, een fijn en makkelijk programma om mee te werken.

Wanneer ik de ingangsspanning meet met de voorgestelde weerstand van 33 Ohm parallel aan de ingang, zakt de spanning tot 0,1v tt.

Ik heb vervolgens de basisweerstanden van de GES schakeling met tor gewijzigd naar 47K naar +, en 10K naar de GND. Dat geeft geen resultaat. Ook een weerstand van 1K in serie met de condensator geeft geen effect.
De transistor is BC548. Vervanger door een ander exemplaar (bv BC337) geeft tevens geen verandering.

De puls wordt gebruikt voor een teller, de 74HCT390.
Op nog onverklaarbare wijze wil dit IC perse de Schmitt-Trigger er tussen hebben.
Het is niet zo dat hij helemaal niets doet, maar slaat een flink aantal pulsen over, die hij blijkbaar niet ziet.

Het verschil zonder of met ST is dat de hoeken van het bloksignaal zonder ST (dus aan de uitgang van de tor) wat 'ronder' zijn, de ST is strak.

Blijft toch wel vreemd.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Ik heb een fotootje bijgesloten van de signalen.
Bovenste is tor, onderste ST.

2v per division.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
maartenbakker

Golden Member

Na uitgebreide verklaringen is het niet meer onverklaarbaar dat het IC er een Schmitttrigger tussen wil hebben.

Edit: het scopebeeld bevestigt alles. Mooie oude Philips trouwens.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Een BC547 is nogal traag, een echte switcher als de BSX20 of 2N2222 zal 't een stuk beter doen...
Op de scoopbeelden is helaas niet te zien waar de nul en Vcc liggen t.o.v. het signaal...
Of een 'nette' omzetter maken:

https://www.nutsvolts.com/uploads/wygwam/NV_1203_Marston_Figure020.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Weet je toevallig ook hoe de schakeling van die nette omzetter heet? ;) ;)

P.S. Zo traag is een BC547 nou ook weer niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 6 juni 2019 14:00:04 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bavelt

Golden Member

Het 0-niveau ligt bij beide aan de onderkant van het signaal.
Beide iets meer van 4V tt.

De scope, de Philips PM 3231 is inderdaad een heerlijk ding, werkt nog prima met een vlijmscherp beeld.
Enig minpuntje is dat je aan de ingebouwde potmeter 'stab' moet draaien met een klein schroevendraaiertje om DC te kunnen meten.
Want je krijgt bij geen signaal ook geen beam. Draai je aan de potmeter, dan krijg je wel een beam maar synct hij niet (signaal blijft dan 'lopen').

Wellicht ander topic :)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Maar wat is er dan mis met het signaal dat alles bevestigt? Daar ben ik nl naar op zoek.
Het signaal gaat met de juiste frequentie van logisch 0 naar logisch 1.
Als hij dat doet voordat de daling weer begint, dan zou het toch goed moeten zijn?
Waarom heeft een TTL teller als de 74HCT390 daar dan moeite mee?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Thevel

Golden Member

De 74HCT390 telt bij een neergaande flank, ik denk dat de flank niet steil genoeg is.

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 6 juni 2019 14:32:20 (14%)

Evarist

Golden Member

Het antwoord is simpel.
TTL wil scherpe pulsen aan zijn ingang zien.
Heb je die niet, dan hebben ze er de Schmitt-trigger voor uitgevonden.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Thevel

Golden Member

Dat bedoel ik ook met mijn vorige antwoord.

maartenbakker

Golden Member

Tijdens de overgang van hoog naar laag is het signaal te lang in het ongedefinieerde gebied. Het gedrag van het aangestuurde IC is dan onvoorspelbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Een transistor als de BSX20 gaat sneller door de on/off transitions heen als een standaard transistor (daar heeft 't ook geen nut voor)
0.1mS (100uS) is vrij normaal voor een BC547. Je kunt eens een versterker met vrij hoge versterking proberen. Als de input sterk genoeg is, worden 't vanzelf blokgolven... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Een transistor in verzadiging is juist weer iets langzamer. Dit laatste schema heeft iets van feedback om het schakelen mooier te maken, maar je vorige schema met twee transistoren schakelt op meer gedefinieerde niveaux.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bavelt

Golden Member

Ik ben inmiddels wel overtuigd. De flanken zijn niet steil genoeg.
Ik heb een andere generator genomen, waardoor de hele tor-schakeling niet nodig is. Produceert nl 5vtt.
Hetzelfde effect: je moet het door de ST halen die TTL compatible pulsen maakt van de 'slappe' ingang.

Bedankt allen!

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

verkeerd antwoord...fout gelezen

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 6 juni 2019 16:03:11 (45%)

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Op 5 juni 2019 17:53:51 schreef Bavelt:
Schemaatje erbij zou inderdaad meer duidelijk maken, dat geef ik toe. Ik heb alleen niet een makkelijk programmaatje om schema's te maken (anders dan met de balpen en inscannen).

https://www.digikey.com/schemeit/project/

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 6 juni 2019 13:05:09 schreef Bavelt:
Ik heb een fotootje bijgesloten van de signalen.
Bovenste is tor, onderste ST.

2v per division. [bijlage]

enige posts geleden schreef je dat er op de scoop GEEN verschil te zien was tussen tor en schmitt en dan toon je dit plaatje :-) De tor gaat met een slakkegang tov de schmitt omhoog en omlaag, zoals voorspeld..
neem er eens de datasheet van je teller bij en stel vast wat minimum rise time hij verwacht voor een stabiele werking.

Dat ligt overigens niet aan het type transistor. BSX20 of BC547, maaktniet uit. één transistor kan de klus gewoon niet klaren. Je hebt er minstens twee nodig,en liefst met positieve DC gekoppelde feed-back,en ja,dan heb je een schmitt-trigger..

Ha Bavelt,

Mooi plaatje maar het werkt nu toch of begrijp ik het verkeerd.
Dat 1 transistor niet gaat werken dat had ik gisteren ook al opgemerkt.
En je moet wel een snel torretje gebruiken kleine capaciteit of hetgeen @kris van damme voorstelt of nog beter 1 Opampje.

Ik gebruik ook soms zo'n doosje voor de geluidskaart Rechts voor het blokje en Links voor de DC offset +/- 10 Volt.
Zitten twee Opampjes in en een PWM met filter als DC generator.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ooit heb ik het eens gerealiseerd op een oude XT-computer. Programmaatje in machinetaal geschreven. Stuurde techtstreeks de ouderwetse printerpoort aan. Hele keurige blok, Max. freq. ca 62 kHz.

maartenbakker

Golden Member

Toch eens een sanity check wat betreft de benodigde snelheid van de transistor voor een steile flank.

Ik vermoed gebruik van de geluidskaart, dus zeg dat je in dit geval tot 20kHz wilt gaan. Na de 50ste harmonische ofzo (even een heel ruime schatting), gaat het vooral over het overschieten van de flanken, niet meer om de rest van de golfvorm.

Dan zou je dus schakelfrequenties van 50 x 20 = 1000kHz aan moeten kunnen. Een BC547 heeft een fT van 300MHz typical, dus dat moet makkelijk kunnen als je hem ook maar een beetje fatsoenlijk aanstuurt.

Conclusie is dus inderdaad dat een BC547 het net zo goed of slecht zal doen als een BSX20 en dat het hem dus in de schakeling zit. QED.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha maartenbakker,

De BC547 is wel een stuk langzamer als de BSX20 zit hem niet zo zeer in de kleinsignaal eigenschappen maar in de opbouw qua capaciteit.
Maar dat is niet waar het bij @TS omgaat de geluidskaart levert geen 1 MHz en ook geen 300 kHz.
Wat er dus moet gebeuren is een schakeling maken welke de flanken niet hoeft te volgen maar een trigger punt heeft en de rest als een razende zelf invult tot Vmax.
Dit doet de Schmitt trigger hierdoor krijg je een mooie snelle flank afkomstig van een relatief langzame flank.
Er zijn nog andere manieren om dit te doen maar met twee torren of een Opampje lukt het prima.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Bavelt

Golden Member

Op 6 juni 2019 19:24:50 schreef Kris van Damme:
enige posts geleden schreef je dat er op de scoop GEEN verschil te zien was tussen tor en schmitt en dan toon je dit plaatje :-) De tor gaat met een slakkegang tov de schmitt omhoog en omlaag, zoals voorspeld..
neem er eens de datasheet van je teller bij en stel vast wat minimum rise time hij verwacht voor een stabiele werking.

Groet,
Henk.

Dat klopt. Ik was continue bezig om dingen uit te proberen. Het plaatje is idd slechter dan mijn eerste opstelling.
Maar ook in dat 'betere' plaatje schuilde het hem in de traagheid van overgang en te lang in ongedefinieerd gebied hangen.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..