zekering knalt er wel en niet uit bij lasapparaat

Op 31 mei 2019 19:54:19 schreef pa3gws:
[...]
Is dat goed gegaan zie de post van @hbh.

Hij bedoeld de draad toevoer en aandrijving maar die heb ik niet los gehad.
Wel na gemeten maar geeft geen meting na het chassis.

Enkel waar de rol lasdraad op komt heb ik der af gehad, daar zit verder niks aan qua stroom of spanning.

Op 31 mei 2019 17:00:58 schreef benleentje:
In het relais wat de lastransformator schakelt kan een metaal deeltje terecht zijn gekomen dus controleer dit of dat een open of gesloten type is. Dit is eenvoudig te controleren door de transformator los te koppelen en het relais te laten schakelen. Gaat de zekering niet meer eruit dan is het relais goed.

Heb de kabel na de trafo los gekoppeld en nu gaat het goed tot nu toe, dus de aansturing is het niet lijkt mij.
Nu werkt de draad toevoer niet maar lijkt mij logisch nu
Wat is nu de beste stap?
De kabel na de trafo er weer aan en de plus na de pistool er af?

Anoniem

Heb de kabel na de trafo los gekoppeld

Kabel na of naar transfo is een wereld van verschil :?
Je zal wel naar bedoelen ...
Gelijkrichter afkoppelen van secundaire
En kijk al eens tussen de platen van die gelijkrichter

Op 31 mei 2019 21:32:22 schreef anoniem015:
[...]
Kabel na of naar transfo is een wereld van verschil :?
Je zal wel naar bedoelen ...

Gelijkrichter afkoppelen van secundaire
En kijk al eens tussen de platen van die gelijkrichter

Ja sorry naar
Ok zal ik daar eens na kijken.

High met Henk

Special Member

bij mijn huvema blies ik de ALS eruit.
Bleek in trafo te zitten.

EB is hier helaas ook berucht om......

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

NA het weer aansluiten van de trafo, magneetventiel en motor draad aandrijving viel mijn oog opeens hier op.
Bleek een klein rond stukje metaal te zijn, God mag weten waar weg en waarvan.
Met volle moed geprobeerd en tot nu toe is de automaat er in gebleven.
Heb der nog niet weer mee gelast maar het blijkt toch dat dit de oorzaak was.
Miss toch wat al eerder werd gezegd dat die onder isolatie van de motor lag aangezien dat stukje daar vlak bij lag.
Ik ga het zien aankomende dagen.

Helaas was dit niet het probleem?
De automaat blijft er uit knallen.
De ene keer eerder dan de andere keer dus ook geen regelmaat.
De plus na de draad toevoer ook los gehaald maar ook dat helpt niet.
Nog iemand tipt wat ik kan proberen behalve een andere automaat?

Kan het ook nog aan de standen schakelaar liggen?

mvdk

Golden Member

Doe eerst maar eens die automaat.
Ik denk dat bij alle goede raad die hier al is gegeven, er vanuit is gegaan dat die B16 al omgeruild was voor een C16...

Kijk eens goed naar de draden van de kabel in de tule op de foto met het omcirkelde stukje metaal, dat schijnt op de foto niet helemaal pluis te zijn. Maar foto's geven wel vaker een vertekend beeld.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 6 juni 2019 16:59:02 schreef mvdk:
Doe eerst maar eens die automaat.
Ik denk dat bij alle goede raad die hier al is gegeven, er vanuit is gegaan dat die B16 al omgeruild was voor een C16...

Nee nog niet omgeruild aangezien ik dat moet laten doen door een installateur met bijkomende kosten.
Ik ga ook nog na iemand op zoek die een andere automaat heeft waar ik het las apparaat kan testen

Op 6 juni 2019 18:14:51 schreef Hunebedbouwer:
Kijk eens goed naar de draden van de kabel in de tule op de foto met het omcirkelde stukje metaal, dat schijnt op de foto niet helemaal pluis te zijn. Maar foto's geven wel vaker een vertekend beeld.

Wat denk je daar te zien dan??

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 6 juni 2019 18:29:30 schreef lanting73:
Nee nog niet omgeruild aangezien ik dat moet laten doen door een installateur met bijkomende kosten.

Hoezo, kan je dat zelf niet?

benleentje

Golden Member

Controleer alle draden van de grote transformator op beschadigde isolatie en of ze nergens tegen het chassis komen.
Controleer de gelijkrichter of daar niets is tussen gekomen.

Als de transformator is ingeschakeld kan je dan wel normaal lassen? anders kan ook de gelijkrichter defect zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 6 juni 2019 19:12:26 schreef KlaasZ:
[...]Hoezo, kan je dat zelf niet?

Miss wel maar nog nooit gedaan?

Op 6 juni 2019 19:50:20 schreef benleentje:
Als de transformator is ingeschakeld kan je dan wel normaal lassen? anders kan ook de gelijkrichter defect zijn.

Zodra ik de knop in druk op mijn pistool knalt de automaat er al uit.
Alleen niet altijd maar wel vaak.
Ik kan helaas niet goed in de gelijk richter kijken zonder hem helemaal te demonteren.
Er zitten 2 trafo's in

een trafo inschakelen op de top van de sinus triggert een automaat, daar ligt wrs het dan wel dan niet verhaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Van beide trafo's de draden goed controleren op beschadiging voorop plaatsen waar het andere dingen raakt.
De draden naar van de trafo naar de gelijkrichter losmaken en opnieuw testen met de knop op je laspistool of de trafo dan wel wil inschakelen.
Als bovenstaande werkt dan de Gelijkrichter toch maar demonteren als je er niet goed in kan kijken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

heb weleens gehad bij een flinke srv kar oplader, die was van 2mtr op de grond gevallen, door de klap was de m10 bout van de gelijkrichter in de trafo geramd. sindsdien ging geregeld de zekering eruit met inschakelen op de toch al volle groep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 juni 2019 20:19:27 schreef testman:
een trafo inschakelen op de top van de sinus triggert een automaat, daar ligt wrs het dan wel dan niet verhaal..

Ik ben al aan het rond vragen als iemand een andere automaat heeft zitten in de meterkast.

Doe ik er verstandig aan om indien ik mijn automaat vervang hem te vervangen door een zwaardere automaat zoals een 20 of 25 Amp.??
Aangezien er ook 4KVA op het type plaatje staat en dat redt je dan ook niet met een 16A automaat lijkt mij.

Op 6 juni 2019 20:20:03 schreef benleentje:
Van beide trafo's de draden goed controleren op beschadiging voorop plaatsen waar het andere dingen raakt.
De draden naar van de trafo naar de gelijkrichter losmaken en opnieuw testen met de knop op je laspistool of de trafo dan wel wil inschakelen.
Als bovenstaande werkt dan de Gelijkrichter toch maar demonteren als je er niet goed in kan kijken.

Dan werkt volgens mij de aanstuur print niet meer aangezien die ook de spanning krijgt van de gelijkrichter.
Zie namelijk een plus en min van de gelijkrichter naar de aanstuurprint lopen.

benleentje

Golden Member

Je hebt eerder al de 230V van de transformator los gehaald en toen werkt het ook gewoon. De aansturing van de knop op laspistool is een aparte kleine transformator voor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 6 juni 2019 20:20:03 schreef benleentje:
Van beide trafo's de draden goed controleren op beschadiging voorop plaatsen waar het andere dingen raakt.
De draden naar van de trafo naar de gelijkrichter losmaken en opnieuw testen met de knop op je laspistool of de trafo dan wel wil inschakelen.
Als bovenstaande werkt dan de Gelijkrichter toch maar demonteren als je er niet goed in kan kijken.

Heb de 3 dikke kabels die aan de gelijkrichter zitten los gemaakt.
DE plus kabel naar de pistool is er ook nog af
Alleen de 2 dunne kabeltjes zitten er nog aan maar ook dan knalt de automaat er nog uit.

Op 6 juni 2019 22:11:58 schreef benleentje:
Je hebt eerder al de 230V van de transformator los gehaald en toen werkt het ook gewoon. De aansturing van de knop op laspistool is een aparte kleine transformator voor.

Het probleem is dat hij er niet altijd uit knalt.
Naar het vinden van dat stukje metaal leek het ook goed.
Paar keer de knop in gedrukt en alles bleef werken.
Een paar dagen later wilde ik het lassen weer proberen en toen knalde hij der weer uit voor dat ik een las kon leggen.

Zo te zien heeft hij geen aparte trafo voor de regel print maar pakt hij die van de gelijkrichter maar zal nog eens kijken

Op 6 juni 2019 20:19:27 schreef testman:
een trafo inschakelen op de top van de sinus triggert een automaat, daar ligt wrs het dan wel dan niet verhaal..

Hij zit nu met een verlengsnoer op een groep van alleen de droger en wasmachine.
Helpt het als ik een kleine verbruiker er op zet bij het inschakelen van het lasapparaat tegen de piek spanning?