Dap Palladium 2000 vintage

Hey, ik heb hier een palladium 2000 vintage met een probleem aan het rechter kanaal, het volume is niet meer bij te regelen met de pot meter en blijft voluit staan, ik heb de pot meter al vervangen met het juiste type maar het probleem blijft, voor de rest werkt de versterker perfect, weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn.

alvast bedankt

Staat die niet toevallig in parallel bedrijf ingesteld (meestal een schakelaartje op de achterkant)?

Anoniem

Als het volume om maximum blijft zou ik denken dat de potentiometer zijn massa niet heeft

Hier kom je aan schema als het klopt dat P1200 en P2000 overeen komt
https://www.circuitsonline.net/forum/view/83775

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 7 juni 2019 18:55:18 (40%)

de schakelaar op de achterkant staat op stereo dus ik denk dat daar het probleem niet zit, het zou wel kunnen dat het aan de massa ligt, ik ga straks de massa eens meten.

pa3gws

Golden Member

Is of was de versterker erg vuil?
Ik heb een dergelijk probleem wel eens eerder gehad weliswaar niet met een DAB.
Maar daar was het probleem de schakelaars achterop die schoongemaakt en weg probleem.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ik heb de massa gemeten op de pot meter en die lijkt me in orde te zijn, ik zal de schakelaar eens na kijken maar die lijkt me ook in orde maar je weet nooit, de versterker is niet vuil.

Er zitten als het goed 2 opampjes op de eindversterker print. 1 voor de beveiliging. Die andere die zit in het audio pad. Check die eens.

ik ga die opamp eens vervangen, ik laat het weten.

Anoniem

Trek de stekker die van de potmeter komt los op de pcb vd eindtrap
Kanaal nu stil? Probleem zit VOOR de stekker

Kanaal nu niet stil? Signaal komt via mono/stereo/brug selector-circuit binnen
Dat circuit is me niet echt duidelijk.
Het lijkt erop dat in brug het uitgangssignaaal (LS) van het ene kanaal woedt gebruikt als ingangssignaal voor het andere kanaal.
Dus als je dit kanaal regelt zou het andere moeten volgen.

Geen scoop om te kijken waar het signaal binnen sluipt?

pa3gws

Golden Member

Even cheap and dirty een dosis contactspray in die schakelaartje achterop spuiten.
Dat kan al resultaat geven en als dat zo is dan even de schakelaartjes netjes schoonmaken. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ik heb de opamp vervangen en de schakelaar schoongemaakt maar het probleem blijft, als ik de stekker die van de potmeter komt los trek is het signaal minder maar nog aanwezig.

pa3gws

Golden Member

Het is niet van de 2000 maar komt in grote lijnen overeen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Sluit het signaal eens kort tussen de loper en GND:
Aan de potmeter
In stekker aan potmeter
In stekker pcb eindtrap

ik heb de loper en gnd kortgesloten van het rechter kanaal aan potmeter en eindtrap en dan heb ik geen signaal meer, zou het dan toch de mono/stereo/brug selector zijn?, als ik hem op brug zet met een input signaal op kanaal a en b blijft b voluit, koppel ik input van b los is het volume regelbaar via a zoals het moet, met de selector in mono en enkel input op a blijft kanaal b ook voluit wat niet normaal is denk ik.

Anoniem

ik heb de loper en gnd kortgesloten van het rechter kanaal aan potmeter en eindtrap en dan heb ik geen signaal meer,

OK, maar als je de potmeter op minimum draait wordt de loper ook maar gewoon met GND verbonden.
Dus ben ik nu wel nieuwsgierig waar je GND hebt genomen om het signaal op de loper kort te sluiten.

als ik hem op brug zet met een input signaal op kanaal a en b blijft b voluit, koppel ik input van b los is het volume regelbaar via a zoals het moet, met de selector in mono en enkel input op a blijft kanaal b ook voluit wat niet normaal is denk ik.

Het selector circuit is me niet geheel duidelijk.
In brug onderbreekt hij blijkbaar ingang b niet maar dan moet b nog regelbaar zijn
In mono zijn ingang a en b doorverbonden maar dan moet b nog regelbaar zijn
Ik vermoed nog steeds dat potmeter b geen GND heeft.