van 50VDC naar 25VDC.

Beste gabbers van CO!

Weet iemand toevallig hoe je van 50VDC naar 25VDC kan gaan? Heet dit "turncatten"?

Ik moet namelijk aan de SEC van mijn ringkern een 12V voltage regelaar koppelen.

Iemand URL of zoekterm?

Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ringkern en DC horen niet bij mekaar. Leg beter uit wat de situatie is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Van turncatten nog nooit gehoord en het klinkt ook niet als iets dat je daarvoor nodig hebt.

Zonder meer specifieke informatie zou ik een DC-DC converter (buck converter) willen voorstellen.

Hmm.. Als je het veel te snel binnensmonds zegt, klinkt bukknverter wel een beetje als turnkatten. Verder lijkt het woord niet te bestaan, met 1 hit op Google en een doorverwijzing naar turnmatten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 7 juni 2019 19:26:40 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Als de ingangpanning voor de spanningsregelaar te hoog is is kan een weerstand of een 24V regelaar worden gebruikt. Die warmte wordt dan weggestookt. Vermoedelijk heb je abusievelijk DC i.p.v. AC geschreven? Een andere trafo met een lagere spanning (evt bestaande trafo afwikkelen) is de betere oplossing.

Dank jullie wel zo snel.

dan ga ik voor:

https://www.hobby-hour.com/electronics/lm2576-step-down-switching-regu…

1.2-50V/3A variable output step-down switching regulator

Groet, Wouter

PS: Dit circuit is omdat ik hier een simpele manier in zag of mijn ventilators te laten uitlopen. Zoals eerder topic.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Zeg :-) Nu ik toch aan het vragen ben, weet iemand toevallig hoe ik een buck converter aan de VS- zet?

Zoals getekend maar dan met de ingangs polen andersom?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Thevel

Golden Member

De negatieve spanningsvoltages die uit de gelijkrichter komt. Die dus aan mijn ringkern hangt.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Jemig, wat onduidelijk allemaal.

Je wilt van 50VDC naar 25VDC met een 12VDC regulator?

Zeg gewoon wat je hebt en wat je wil aansluiten, dan kunnen mensen hier je een antwoord geven.

Arco

Special Member

Mooi printje. Zal wel fijn werken met al die ringleidingen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Beste gabbers van CO!

Ik heb niet met je geknikkerd ofzo hoor...

negatieve spanningsvoltages

Wat voor een beest? Kun je dat eten?

Het klinkt alsof je een symmetrische voeding terug wilt brengen in spanning. Tip: pak een passende voeding. Moeilijker is het niet.

mijn blok diagram klopt prima.

Hoe krijg ik nu van -50VDC naar +12VDC ??? Iemand URL/Zoekterm ?

of kan het hetzelfde schema gebruiken maardan andersom aangesloten?

PS: eigenlijk van 2x200mA

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 7 juni 2019 21:06:36 schreef Arco:
Mooi printje. Zal wel fijn werken met al die ringleidingen... :)

Ja, dat is standaard bij zijn ontwerpen. Heb ik al eens aangegeven maar geen reactie.

Ik denk dat pascalbytrhee het leuk vindt om printjes te etsen zonder enige kennis van (elektronische) zaken.

Het is hak op de tak, nu is het weer -50VDC... hopeloos om daar iets van je tijd in te stoppen.

Op 7 juni 2019 21:20:25 schreef pascalbythree:
mijn blok diagram klopt prima.

Ik zie helemaal geen blokdiagram.
En waarom wil je van een negatieve spanning naar een positieve spanning? Dat kan wel, maar is nodeloos ingewikkeld. Neem toch gewoon een voeding die meteen de gewenste spanning geeft.

maartenbakker

Golden Member

Op 7 juni 2019 21:02:13 schreef pascalbythree:
De negatieve spanningsvoltages die uit de gelijkrichter komt. Die dus aan mijn ringkern hangt.

Als er alleen ventilatoren aanhangen en geen schakeling die massa maakt, kun je ook gewoon de + van de converter aan massa van de voeding hangen en de massa van de converter aan de - van de voeding. Je mag dan aan de uitgang van de converter op geen enkele manier meer massa maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 juni 2019 21:30:47 schreef nijhuisr:
[...]

Ja, dat is standaard bij zijn ontwerpen. Heb ik al eens aangegeven maar geen reactie.

Ik denk dat pascalbytrhee het leuk vindt om printjes te etsen zonder enige kennis van (elektronische) zaken.

Het is hak op de tak, nu is het weer -50VDC... hopeloos om daar iets van je tijd in te stoppen.

En zo gaat ieder topic, ook deze weer. Je vraagt iets en krijgt geen reactie. Misschien moet Pascal eens uitleggen waarom... :)

Schimanski

Golden Member

... Misschien moet Pascal eens uitleggen waarom...

Pascal = Wouter. Verder vind ik het altijd wel vermakelijk om mee te lezen ;)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ik erger me geregeld, omdat we hier allemaal in eigen tijd proberen anderen te helpen.

Schimanski

Golden Member

Je hebt daarin wel gelijk, maar er zal ongetwijfeld een reden zijn waarom het allemaal chaotisch overkomt. Dat is een nadeel van internerfora, je kent vaak de mens achter een topic niet. Maar laten we er maar niet verder op ingaan en het alleen bij de techniek houden.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Microelectronica of oud Nederlands? Hazes er nix bij.

If you want to succeed, double your failure rate.