Date code van Transcend geheugen

Ik heb hier een partij nieuw 16GB DDR3 servergeheugen van Transcend.

De datecode kan ik niet uit het serienummer gehaald krijgen. Weet iemand wat de datecode is? Zie de fotos.

Het zou ergens tussen 2013 en 2019 moeten zijn.

De barcode geeft geen nieuwe informatie, D895260212.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Ik denk dat ze dat uit het serienummer halen. Maakt ook weinig uit, er zit life-time warranty op...
(wat ze daar ook mee bedoelen; als de module kapot gaat is de life-time afgelopen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Serial Presence Detect. Vanaf SDRAM, zit er standaard een I2C-EEPROM op elke geheugenmodule. Die hangt aan de SMBUS en kun je uitlezen door hem op een passend moederbord te steken en een systeeminformatietooltje te draaien.

Ik heb toevallig Piriform Speccy op m'n laptop staan en die leest het in elk geval uit. Er zijn veel meer tooltjes die dat doen.

Nadat je de datum hebt uitgelezen zou je nog eens kunnen kijken of er iets van een overeenkomst in het serienummer te vinden is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 juni 2019 00:07:45 schreef maartenbakker:
Serial Presence Detect. Vanaf SDRAM, zit er standaard een I2C-EEPROM op elke geheugenmodule. Die hangt aan de SMBUS en kun je uitlezen door hem op een passend moederbord te steken en een systeeminformatietooltje te draaien.

Ik heb toevallig Piriform Speccy op m'n laptop staan en die leest het in elk geval uit. Er zijn veel meer tooltjes die dat doen.

Nadat je de datum hebt uitgelezen zou je nog eens kunnen kijken of er iets van een overeenkomst in het serienummer te vinden is.

Ik heb niet een Cisco server of zo staan en kan het niet uitlezen. Ik weet dat het inderdaad in het geheugen ergens moet staan. Maar dit zijn van die lange geheugenmodules die volgens mij niet in een PC passen?

16GB DDR3 1600Mhz REG-DIMM 2Rx4 VLP 2Gx4 CL11 1.5V

Arco

Special Member

Als het een Windows server is, kun je het serienummer met een programmaatje uitlezen via WMI.
(wat is het nut daarvan als er toch lifetime waaranty op zit?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Als het goed is passen ze fysiek wel in een PC waar DDR3 in kan. Het zijn altijd 240 pin DIMM modules.

Alleen het is wel zo dat deze modules ECC en registered zijn. Het kan zijn dat niet elk moederbord daarmee overweg kan. Serverborden en werkstationborden doorgaans wel, ongeacht het merk van bord en processor.

Nou is het volgens mij wel zo, dat je voeding en data van de EEPROM gewoon op de pennen van de module tegenkomt, dus in het uiterste geval zou je hem gewoon met een I2C interface uit kunnen lezen. De specs zijn vastgelegd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."