Senseo koffiezet.

Velen kennen wel de typische panne bij Senseo dat er te weinig water uit komt, naar aanleiding van een defecte(van waarde verminderde) condensator. Nu had ik bij Conrad, volgende condensator bestelt, echter het is nog erger geworden en vult maar 1/4 van een tas. Is dit(rood exemplaar) geschikt als vervanging van het gele exemplaar?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Arco

Special Member

Da's een prima vervanger. Is er niet wat anders mis in het apparaat? (kalk bijv.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kalk, of anderszins verstopping van de pomp/slangen, kapotte driewegklep (breekt vaak bij openen senseo, en als hij niet helemaal afbreekt zie je misschien aan de buitenkant niet dat hij enorm lekt) of met name bij de hele oude senseo's kan de padhouder ook verstopt raken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Mijn eerste werk was ontkalken (met pure azijn). Ik heb die bovenste klep met de mond doorgeblazen ( de azijnsmaak heb ik nog), maar wat kan ik nog verdenken?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Anoniem

Auw... azijn is nefast voor het rubber van de pomp!
https://www.philips.be/c-m-ho/koffie/senseo-ontkalken
https://senseo.ontkalken.org/senseo-ontkalken-schoonmaakazijn/

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 7 juni 2019 17:55:03 (23%)

maartenbakker

Golden Member

Citroensap of op citroen gebaseerde zakjes gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Azijn is inderdaad dodelijk voor natuurlijke rubbersoorten... (rubber wordt een vieze drab)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Na het ontkalken, twee maal met kraantjeswater gespoeld. Kan toch niets te maken hebben met een te weinig watertoevoer?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Op 7 juni 2019 17:52:56 schreef Arco:
Azijn is inderdaad dodelijk voor natuurlijke rubbersoorten... (rubber wordt een vieze drab)

Heb het idee dat dat type rubber al niet meer gebruikt werd in koffieapparaten voordat de Senseo ueberhaupt bedacht was...

maartenbakker

Golden Member

Overschat nooit de samenstelling van Philipsrubber ;)

Als ze destijds in de condoomproductie hadden gezeten, zou er nooit gebrek aan nieuw personeel zijn >:)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 7 juni 2019 19:10:17 (50%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

@Roland11
Tegels en zeil maak je schoon met azijn. Senseo's ontkalken met citroenzuur.

Arco

Special Member

Heb het idee dat dat type rubber al niet meer gebruikt werd

Heb onlangs nog in een planten(druk)spuit gehad. Daar had azijn in gezeten; binnen 3 maanden was alle rubber veranderd in een soort kauwgum... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 juni 2019 19:09:28 schreef maartenbakker:
Overschat nooit de samenstelling van Philipsrubber ;)

Als ze destijds in de condoomproductie hadden gezeten, zou er nooit gebrek aan nieuw personeel zijn >:)

:) :) :)

I love it when a plan comes together !

Ik gebruik soms dit (gevonden op een blog en bij mij werkt dit goed,is tweede generatie!):

De eerste generatie Senseo-apparaten hebben aan de onderkant een stelschroefje. Met behulp van een kleine inbussleutel kan de hoeveelheid water worden aangepast.

Bij de apparaten van de tweede generatie gaat het afstellen al veel makkelijker:
1) Haal de stekker uit het stopcontact
2) Houd de knopjes voor 1 kopje en die voor 2 kopjes samen ingedrukt en doe de stekker terug in het stopcontact.
Laat de knopjes los en de Senseomachine is klaar om in te stellen.
– het knopje voor 1 kopje is voor minder water
– het knopje voor 2 kopjes is voor meer water
3) Druk een paar keer op het gewenste knopje.
4) Druk op de AAN/UIT knop om de machine uit te zetten.
5) Zet de machine weer aan en bekijk met een (oud) padje erin de nieuwe hoeveelheid koffie in je kopje.
Elke druk op de knop verandert maar een kleine hoeveelheid water. Het kan best zijn dat je 4 tot 10 keer moet drukken voor een lekker resultaat.

Bovenstaande afstelwijzen gelden vooral voor de eerste Senseo-apparaten. In de loop der jaren is Philips met steeds meer verschillende modellen op de markt gekomen en de wijze van instellen is, indien al mogelijk, vaak per model weer anders.

Arco

Special Member

Het lijkt me geen goede oplossing, om bij een verstopping (of andere fout) de tijdsduur te verlengen. Beter het probleem oplossen.
Anders wordt 't binnenkort toch huilen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 juni 2019 01:19:51 schreef Arco:
Het lijkt me geen goede oplossing, om bij een verstopping (of andere fout) de tijdsduur te verlengen. Beter het probleem oplossen.
Anders wordt 't binnenkort toch huilen... ;)

Inderdaad, daar twijfel ik niet aan.

Nog een extreem vraagje; mag verdund zoutzuur als ontkalker gebruikt worden?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Wat is er mis met citroenzuur...?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 8 juni 2019 09:49:21 schreef Jochem:
Wat is er mis met citroenzuur...?

Heb ik thuis niet liggen!

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Nouja, gezondheidtechnisch, na uitspoelen moet het ongevaarlijk zijn voor mensen (het zit toch al in je maag). Hoe het reageert met rubbers of andere dingen in het apparaat: dat weet /ik/ niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 8 juni 2019 09:26:37 schreef Opabob:
[...]

Inderdaad, daar twijfel ik niet aan.

Nog een extreem vraagje; mag verdund zoutzuur als ontkalker gebruikt worden?

Neeeeeee, alleen citroenzuur in een Senseo gebruiken. Bijv.

maartenbakker

Golden Member

En je kunt ook gewoon een deel van een citroen uitknijpen in water.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 8 juni 2019 14:18:46 schreef maartenbakker:
En je kunt ook gewoon een deel van een citroen uitknijpen in water.

Of een plastic citroen kopen in supermarkt met citroensap. Als we alle producten waar dat spul in zit gaan benoemen volgt er een flinke waslijst.
Er zijn ook producten zoals ontkalkingstabletten, geschikt voor koffiezet apparaten maar daar zit dinatriummetasilicaat in. Is goedkoop maar lijkt mij niet geschikt voor een Senseo met de 'gevoelige' rubberen afdichting.

@Arco, weet je wat de werkzame stof is in de goedkope Action ontkalker?

Hubie

Special Member

In het repaircafe hadden we een grote pot citroenzuurkorrels staan,die was(of is) gewoon bij Conrad te bestellen.
De hoeveelheid concentratie citroenzuur voor ontkalken kun je niet uit 1 citroen halen,je hebt dan minstens een paar kilo citroenen nodig.

Arco

Special Member

Het zal melk- of citroenzuur zijn, beide goed. Ontkalkers met azijn zie je al lang niet meer...
Gevonden:

Je ziet soms trouwens rare dingen op etiketten.
Laatst had ik een plastic fles met bronwater van AH, stond op: 'Droog bewaren'... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 8 juni 2019 16:05:02 (36%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com