Speck 3-fase met Invertek frequentieregelaar

GJ_

Moderator

Hoe lastig is het:
1) interne filter los
2) extern low leakage filter
3) aardlek vervangen door een 30mA type B

Het grootste probleem is, zeker in een woonhuis, niet het onterecht aanspreken van die aardlek maar juist het onterecht NIET aanspreken. Vandaar dat je een type B moet gebruiken. Zeker met één regelaartje is een 300mA volledig overbodig.

edit,
de EMC schroef zit bij het IP66 model niet aan de zijkant maar tussen de net- en motoraansluitingen achter de kap.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 8 juni 2019 13:22:22 (15%)

Morgen ga ik kijken of ik het EMC filter kan vinden.

Wat betreft de vochtbeveiliging: in alle ruimtes zijn zowel KNX als 1-Wire (goedkopere sensoren). Dus in de pompkelder komt ook een vochtalarm dat er voor zorgt dat bijv. alle pompen worden afgesloten ook kan daarmee bijv. een dompelpompje automatisch worden gestart.

Het EMC filter kan niet worden uitgezet bij dit type. Dit staat expliciet in de handleiding (bijlage 9.5 P27) vermeld.

Wat betreft de veiligheid.
- Er zit een hoofdschakelaar in een subkast in het huis waarmee ik de grondkabel naar het pomphuis kan afschakelen.
- Verlichting heb ik standaard via een KNX-geschakelde contactdoos aan de kast hangen maar kan ik dus ook via een andere verlengkabel vanuit het huis voeden wanneer ik de stroom geheel van de kast doe tijdens het werk.

GJ_

Moderator

Vervelend. Bij de nieuwe is het wel uitschakelbaar:

Ik denk dat je laatste kans is om gewoon HiFlex te bellen en te vragen of het filter er ook echt niet uit te halen is. Dus open schroeven en los solderen of zo.

mel

Golden Member

Als je frequentieregelaar op een aparte groep zit, zou ik voor die groep GEEN aardlekschakelaar gebruiken.Wel zorgen dat de aarde goed is.
En wat betreft het hoog monteren van kasten, ik heb eens in een gebied gewoond dat steevast ieder jaar bij hoog water onder liep.
De verdelers zaten 2 meter hoog :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 12 juni 2019 08:11:49 schreef GJ_:
Vervelend. Bij de nieuwe is het wel uitschakelbaar:

De E3 is een nieuwe serie, bedoel je niet de oude E2?

Verder: Ik zou ook het EMC filter losmaken (solderen) aan de binnenkant. De vraag is of je erbij kunt met de soldeerbout, de printen zitten er (vast) haaks ingesoldeerd en de vraag is of je er tussen kunt komen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Nee, mijn foto is de nieuwe nieuwe E3 serie. Beter plastic, dus mag nu ook buiten gebruikt worden én een losneembaar filter. De "E3 IP66 outdoor".

ik heb ook zo,n installatie achter een normale aardlek A 30ma
de pomp 3 fasen zit achter een Invertek frequentieregelaar
230v in 3 fasen uit
de aardlek is nog nooit getript draait nu al 6 jaar 7x24 uur
op 25hz

GJ_

Moderator

Kapotte aardlek?
Of je drive is niet geaard. En dat is redelijk gevaarlijk.

Verder laten we het hier bij want het is een oud topic waar we niks aan toevoegen.

daarom mag je het er wel over hebben toch
ik heb een speciale kabel van de regelaar naar de pomp
deze voorkomt dat de aardlek tript
kan morgen wel wat foto,s plaatsen

GJ_

Moderator

Als de drive goed geaard is zou die ALS moeten trippen. Heeft in principe niks met de motorkabel te maken.

Of je filter is verwijderd, je ALS is stuk of de drive is niet geaard. Iets anders kan ik niet bedenken. En ik heb wel eens vaker met drives te maken gehad.

ik kan wel wat foto,s hier plaatsen morgen
maar deze heb ik er achter samen met een speck badu 90/15 pomp 400v
link
https://www.zwemland.nl/invertek-1.5-kw-zwembadpomp-frequentieregelaar…