zekering 16A knalt

Ik heb hier een verhuistrafo van 220V naar 110V
het vermogen is 5000 Watt
Als ik deze in het wandcontactdoos stop dan gaat (meestal) de automatische zekering eruit.

Als ik de spanning opdraai met een variac geen probleem.

vraag hoe kan ik de inschakelpiek dempen.

Misschien wel leuk voor de oudjes onder ons vroeger had philips in de K8 kleuren tv een ptc in de voeding om de piekop te vangen tijdens het demagnetiseren van de beeldbuis

misschien hier ook wel van toepassing??

5000 Watt bij 230 Volt is al snel 20A

Dat is wel te verwachten dat de zekering tript als je die trafo inschakelt.
De inschakelstroom is zo hoog om een magnetisch veld op te bouwen.
Je kan die stroom beperken met een voorschakelweerstand en deze daarna te overbruggen of een NTC weerstand.

Ik heb dat zelf opgelost door de secundaire kant van een 6,3V trafo in serie te zetten met de primaire en daarna te overbruggen met een relais.

Telefunken Sender Systeme Berlin

sorry maar die oplossing snap ik niet
sec. van een 6 volt trafo in serie met primaire waar meer dan 20A doorheen jaagt?

Ja dat klopt, dus die secundaire 6V wikkeling sluit ik in serie aan met de primaire kant van de scheidingstrafo.
Dat is alleen op het moment van inschakelen waarna deze wordt overbrugd door een relais.

Telefunken Sender Systeme Berlin
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hugo Welther

Moderator

Aan de primaire kant deze schakeling:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…

Gebruik ik zelf bij mijn zware trafo's en variac.

5kW is eigenlijk te zwaar als er 16A is afgezekerd.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

sec. van een 6 volt trafo in serie met primaire waar meer dan 20A doorheen jaagt?

Nog even voor de duidelijkheid; mijn manier van inschakelen is dus op een onbelaste trafo, daarna zet ik de belasting er dus op.

Telefunken Sender Systeme Berlin

als het een oude trafo is en dus 220V, helpt dat ook niet bepaald. de magnetisatiestroom is nog hoger door de hogere netspanning. als je B16 hebt zitten dan vergeet een 2000VA bloktrafo zelfs maar.

ik heb hier voor de 1600VA ringkern een 20 ohm weerstand 25W zitten die na 3 sec overbrugd wordt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja Martin dat bedoel ik ook.
onbelast gaat de zekering van 16A er al uit dus kan die sec. spoel die stroom van minimaal 16a hebben

Voor de andere oplossing(en) mijn hartelijke dank en kan hiermee aan de slag

Op 8 juni 2019 17:29:23 schreef Martin V:
Ik heb dat zelf opgelost door de secundaire kant van een 6,3V trafo in serie te zetten met de primaire en daarna te overbruggen met een relais.

"de primaire" hier slaat op "de primaire van de patient", waarbij we de 5kW trafo "de patient" noemen. toch?

Dan: Wat doe je met de primaire van die 6.3V trafo? Als je die open laat, dan komt daar rond de 8kV op te staan, het zou kunnen dat er dan eea doorslaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Wat doe je met de primaire van die 6.3V trafo?

Zeker niet aan komen ;-)
Ik zou ook een voorschakelweerstand gebruiken

Bij een trafo is de inrush bij inschakelen het grootst als hij secundair onbelast is. Het kan wel eens helpen om er secundair iets aan te hangen, b.v. een elektrisch kacheltje of een andere flinke ohmse belasting.
In de grote wereld hebben ze daar ook last van. Bij het inschakelen van b.v een grote trafo 150/10 kV doen ze dat bij voorkeur niet onbelast, maar hangen ze er eerst secundair een paar kilometer kabel aan.

als er een ringlus uitligt van de 10KV die menig trafo voedt, dan schakelt men die ineens in na herstel, er hangt immers toch last zat aan bij huizen en bedrijven. handmatig per trafo gaat men niet doen, dat zou bij een grote uitval nogal wat volk vergen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik had het ook niet over de distributietrafo's, maar over de transporttrafo's.
Maar waar het om gaat is dat je de inrushstroom kunt beperken door de trafo vantevoren te belasten. Of dat voldoende is bij een 5000 VA trafo is nog maar de vraag. Ik heb zelf een 500 VA trafo in huis die de B16 er ook vaak uitblaast.

Kruimel

Golden Member

Ik denk dat KlaasZ gelijk heeft. In theorie zou het probleem zijn dat er bij het uitschakelen een zeker remanent magnetisme overblijft in de kern. Als je de spanning dan toevallig inschakelt op dezelfde polariteit in de netspanningscyclus versterk je dat en gaat de kern in verzadiging. Dat effect is niet na een enkele cyclus weg, en de resulterende gelijkstroom wordt alleen gedempt door de DC weerstand van de windingen/bedrading, waardoor je zekering meestal wel tript voor het magnetisme weg is. In theorie zou het bovendien ideaal zijn om in te schakelen op de piek van de netspanning. Het magnetische veld in de (onbelaste) kern is theoretisch de integraal van de netspanning. Schakel je dan in op het nulpunt dan genereer je een offset in de integraal en zal de kern in één richting sterker gemanetiseerd worden en (daardoor) verzadigen. Beide het belasten van de trafo of een serieweerstand/NTC gebruiken zouden moeten helpen.

Op 8 juni 2019 22:33:34 schreef Kruimel:
In theorie zou het bovendien ideaal zijn om in te schakelen op de piek van de netspanning.

Klopt. Maar daar heb je weer een aparte schakeling voor nodig. Dan is een softstart met een serieweerstand eenvoudiger.

Kruimel

Golden Member

Mee eens, maar ik dacht het mechanisme dat het probleem veroorzaakt eens te verklaren. Er wordt vaak gesproken van "een piekstroom om de kern te magnetiseren" of vergelijkbare beschrijvingen, en die zijn eigenlijk onjuist.

Wat ik uit het op de piek aanzetten begrijp is dat het ding zich als een spoel gedraagt en als je zeg op de nuldoorgang inschakelt, dan pakt ie een complete halve periode om de stroom 1 kant op op te bouwen, terwijl ie normaliter met de maximale negatieve stroom begint en dus pas tegen de tijd dat de spanning maximaal is, zal de stroom de nullijn snijden.

Is dat wat er dus gaande is?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inderdaad, een onbelaste trafo is een smoorspoel. De secundaire staat open, die wordt dus niet gezien. Als een spoel eenmaal in werking is op wisselspanning zal de stroom 90 graden verschoven zijn t.o.v. de spanning. Dus de stroom is nul als de spanning op zijn top is. Op het inschakelmoment is de stroom ook nul, dus moet je inschakelen op de top van de spanning om hem zo snel mogelijk in zijn natuurlijke ritme te laten komen.

En als dit klopt, dan zal de kern zodanig uitgerekend zijn dat ie rond deze maximale spoel-werking (=onbelast) net niet verzadigd. Maar daar ga je dus (de eerste paar cycli) fors overheen als je bij de nuldoorgang schakelt. Right?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Exact! :-) Daar zit natuurlijk een kostenargument aan vast, want wil je de kern dimensioneren op een worst-case scenario dan wordt hij tweemaal zo groot. Bij kleine trafo's gaan ze er zelfs nog iets onder zitten omdat de draadweerstand daar de verzadigingseffecten dempt, daarom zijn die meestal zo hopeloos inefficiënt.

Sine

Moderator

Op 8 juni 2019 17:56:58 schreef Hugo Welther:
Aan de primaire kant deze schakeling:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…

Gebruik ik zelf bij mijn zware trafo's en variac.

5kW is eigenlijk te zwaar als er 16A is afgezekerd.

Dat werkt inderdaad perfect, als je nu voor de weerstanden ook nog een setje NTC's neemt heb je het ding zelfs failsafe, mocht het relais niet opkomen fakkelen de weerstanden ook niet af.

kom ik toch weer even terug op de schakeling.
Ik heb de schakeling gebouwd volgens het schema en met variac op spanning gezet, maaaar er komt maar ongeveer 6 volt op de relais te staan.

ik heb de 220 ohm weerstand verlaagd naar 110 ohm maar dat zet geen zoden aan de dijk.

probleem is ik kan niet berekenen wat de weestanden zouden moeten zijn (ik denk die van 470 ) om wel aan die 24 volt te komen
graag een antwoord hierop en het liefst met berekening

bij voorbaat hartelijk dank

die 470K weerstanden doen niks om die 24V te behalen, de 330nf X2 is belangrijk, als die gaar is of een ongeschikt model werkt het niet. heb zelf die schakeling vaker gebouwd, relaisspoel weerstand is bepalend voor de stroom, houd je dan voor de 220ohm weerstand nog geen 24V over is de condensator niet geschikt.

ntc's ipv weerstanden zou ik niet aanbevelen overigens, kom je wel achter als er een rotte verbinding ontstaat ergens in de voeding, de trafo schakelt steeds kort in achter elkaar, de ntc is dan nog warm en dus is de weerstand nog laag, dan tript de zekering..

waar rook was, werkt nu iets niet meer