Samsung verticale gekleurde strepen

Wie kan mij helpen :), mijn televisie is 2,5 jaar oud.

Gegevens:
Model code UE55KS8002TXXH, made in Slovakia
Serie nummer is 08T73SAHA00123T
Model ue55ks8002T
Type ue55ks8002

Probleem:
Tv stond ongeveer een uur aan op een zender en schakelde plots over naar de verticaal gekleurde strepen.
Via een app kan ik de tv bedienen en bijvoorbeeld op Netflix zetten. Strepen bewegen en wisselen van kleur.

Zie video in de bijlage.

Alvast bedankt.

RAAF12

Golden Member

2,5 jaar is erg jong voor een TV om kapot de gaan. Neem contact op met de leverancier en laat hem de TV repareren. Je hebt rechten, ook nadat de fabrieksgarantie van 2 jaar verstreken is. Doe een beroep op het conformiteitsbeginsel.
http://www.advocaten.nl/conformiteit-in-het-kooprecht/

maartenbakker

Golden Member

En anders iets in de richting van TCON of paneel. Paneel is een dure grap, dus dan kom je weer bij de suggestie van RAAF12 uit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 8 juni 2019 14:20:05 (44%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten en Raaf12 bedankt voor jullie terugkoppeling.

Nu de tv defect is heb ik van Samsung vernomen dat deze tv uit Slowakeijen komt en niet wordt ondersteund door Samsung Benelux. Bij aankoop wel netjes geregistreerd met serie nummers e.d.
Had Samsung direct bij registratie gemeld dan had ik de tv kunnen retourneren aan de leverancier.
Op de site en in de voorwaarden staat niet dat deze niet geserviced wordt door Samsung in Nederland. Geen compensatie bij Samsung. Samsung zegt je moet bij de leverancier zijn.

De leverancier heb ik een brief gestuurd over dit ondeugdelijk product en heb heb geïnformeerd over de consumenten bijdrage.

De leverancier wil deze tv repareren ongezien voor 450 euro. Nieuw kost deze vandaag de dag 1100 euro.

De eis van deze leverancier is dat ik vooraf 450 euro in zijn geheel moet betalen,. Daar ik geen zin in heb vanwege kans dat dit bedrijf failliet gaat en de topics op een forum over dit bedrijf dat iemand hetzelfde uit goed vertrouwen heeft gedaan en zijn tv na 3 maanden nog niet heeft teruggekregen.

Nu is deze bij een plaatselijke reparateur die weet niet zeker wat het is. Nu kan ik voor 300 euro de print laten vervangen op eigen risico, want het kan ook het paneel zijn. Hij kan niet meten of het panel stuk is? Jammer.

Een nieuwe en dan ook nog eens een betere oled, koop je tegenwoordig voor 1200 euro.

Ik was Samsung fan, maar dat is bijna over. De keuze voor een ander merk die wel betrouwbaar wordt voor mij steeds moeilijker. Mijn vorige Plasma Hitachi heb ik na 12 jaar ingeruild voor deze Samsung. De Hitachi werkte nog steeds.

Op het internet kost een set met alle printen 180 euro. Ik ben zelf elektrotechnicus. Met de veiligheidsinstructies en advies vanuit dit forum, kan ik dit zelf als het moet.

Mijn vraag is waarom kan een specialist niet uitsluiten dat het paneel goed is? Weet iemand dit.

Kan ook nog naar Servilux, daar ben ik al zo 100 euro verder en als ik dan te horen krijg dat het panel stuk ben ik nog geen steek verder. Want dat is de tv niet meer waard.

Rechtzaak kan ook maar dit kost ook geld.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt.

Tsja,100% uitsluiten is zeker niet mogelijk.Als je zeker weet dat de scherm geen vochtschade heeft opgelopen en de klacht over het hele scherm is, is Tcon meest verdachte. Ik zou eventueel een sloper met schermschade opkopen en printen wisselen. wie weet. Als je voor 180 euro een nieuwe set printen kan kopen en zelf wisselt, zou het geen probleem zijn.
Maar als ik vragen mag,hoe komt een TV uit het buitenland in jou bezit??

Tsja, Samsung gaat veel stuk maar is ook een van de meest verkochte merken. Was in Beeldbuis tijdperk hetzelfde met Philips. Persoonlijk ben ik ook geen fan van Samsung, maar dat is mijn mening...

De UE55KS8002TXXH is nooit bedoeld geweest voor de west-Europese markt. Dat had door de verkoper duidelijk kenbaar moeten zijn gemaakt voor de koop-overeenkomst.

Overigens moet je in geval van een (garantie)claim altijd eerst terug naar de verkoper. Dat die de melding kan doorsturen naar de fabrikant voor verdere afhandeling, is een gemak voor de verkoper. Dat in dit geval Samsung niet thuis geeft, is uiteindelijk niet jouw probleem, maar de van de verkoper. De verkoper blijft het eerste aanspreekpunt bij defecten en derhalve aansprakelijk.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

@smd, Jou vraag 'hoe komt een tv uit het buitenland om jou bezit'

Uit een andere topic:
De Benelux Model Codes eindigen altijd op XXN.?Deze tv's worden vaak gebruikt bij stuntaanbiedingen.
Sommige verkopers van uit 'grijze import' afkomstige televisies veranderen de software om de tv voor Nederland geschikt te maken.
Dit is overigens nog eens legaal ook, omdat in Europa sprake is van een vrije markteconomie met open grenzen.
Door de ongeautoriseerde wijziging van de localset kan de fabrieksgarantie van Samsung in gevaar komen en mogelijk zelfs geheel vervallen.
Dit betekent niet dat de televisie geen garantie meer heeft, maar dat hiervoor door de verkopende partij gezorgd dient te worden.
Mocht deze bijvoorbeeld binnen de garantietermijn failliet gaan dan is het recht op fabrieksgarantie verdwenen en kunnen reparatiekosten voor eigen rekening van de koper van de televisie zijn.

------------
Mijn tv heb ik gekocht bij TV-reus. Zij verkopen XXH tv's op de factuur staat het merk en type UE55KS8000 in 1-10-2016 voor 1710 euro.
Je kan er achter komen als je hebt betaald de doos opent en de tv eruit haalt en op het plaatje kijkt.
Maar ja als je er geen weet van hebt kom je er pas achter als je een probleem hebt.
Sinds de Europeesche regelgeving mag dit, alleen mag dit van Samsung Benelux niet, omdat er geen invoerrechten en/of licentiekosten Benelux worden afgedragen.

Onderdelen worden gekocht van Samsung uit zuid-korea vervoert naar Slovakia en worden daar geassembleerd en doorverkocht aan TVreus.nl of Plasma-tv en nog een aantal verkopers in Nederland.

RAAF12

Golden Member

Dat is niet helemaal waar. Als de TV wordt bezorgd is de sticker te lezen op de buitenkant van de doos daar staat het typenummer op incl. de laatste drie letters die de regio aangeven. Het is bekend dat de online winkel TV-Reus geen Benelux import types met de XXN codering verkocht. Daarom waren de prijzen ook lager dan de door Samsung BNL geleverde modellen, was te lezen op Tweakers.net. Dat was voor mij de reden om een XXN model te kopen. Maar daar heb jij niets aan... Als je een rechtsbijstand verzekering hebt of naar de Rechtswinkel wilt gaan komt er wellicht een betere deal uit. Wel een vervelende situatie. Succes.

maartenbakker

Golden Member

Op 9 juni 2019 00:29:45 schreef Dekeizer:
Onderdelen worden gekocht van Samsung uit zuid-korea vervoert naar Slovakia en worden daar geassembleerd en doorverkocht aan TVreus.nl of Plasma-tv en nog een aantal verkopers in Nederland.

Ik weet niet hoe Samsung ze intern verrekent, meestal wordt dat niet "gekocht" genoemd. De assemblage gebeurt in dezelfde Oost-Europese fabrieken waar ook de modellen voor andere Europese bestemmingen vandaan komen. De fabrieken zijn gewoon van Samsung zelf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt Raaf12.

Klopt staat ook op de doos. Wat de code inhield wist ik toen niet. Je gaat ervan uit dat wat op de factuur en op de site staat, betrouwbaar is, en wat je krijgt.
Ik ga zeker mijn recht halen en ga heel veel tijd besteden met het waarschuwen van de consumenten , vanwege deze praktijken.

Op 9 juni 2019 03:03:31 schreef maartenbakker: De assemblage gebeurt in dezelfde Oost-Europese fabrieken waar ook de modellen voor andere Europese bestemmingen vandaan komen. De fabrieken zijn gewoon van Samsung zelf.

Beste Maarten, het vreemde is dat je recht hebt op 2 jaar consumentengarantie maar geen fabrieksgarantie.

Samsung in Nederland kan niets voor mij doen en zeggen aan de telefoon dat de XXH tv's sneller stuk gaan dan de XXN. Vreemde uitspraak, een Samsung is toch een Samsung?

Komt alleen niet in de omzet van Samsung Benelux Bv., hier ligt de crux.

Blue Sky

Cableguy

Je leverancier moet de tv repareren tegen een coulance tarief (450€ is wel erg veel) of je het restbedrag terug betalen wat de tv in normale werkende staat nog waard is. Dat is een europees recht die zegt dat je een bepaalde levensduur van apparaten mag verwachten. Een tv hoort niet na 2,5 jaar al defect te raken. Ik heb hetzelfde gehad met een Panasonic lcd die na een tijdje vlekken begon te vertonen omdat het paneel niet goed was. Die tv kostte toen 1200 en ik heb er 700 voor terug gekregen na bijna 3 jaar. Die moest ik dan wel weer besteden in de winkel voor een nieuwe tv maar dat was natuurlijk geen probleem.

Waar rook is, is stroom

De XXH (bedoeld voor de Hongaarse markt) is technisch exact hetzelfde als de XXN (voor NL)!
Het enige verschil zit in de landspecifieke opties, zoals zenderlijsten (voor automatisch sorteren van analoge zenders) en ondersteuning van digitale ontvangst, maar da's allemaal software.
De hardware is 100% identiek!
Overigens worden in Nederland ook gewoon toestellen verkocht die eigenlijk voor Spanje zijn (XXC). (Alternate verkoopt ook XZG toestellen in Nederland, maar die zeggen dat er ook expliciet bij!)

Dat XXH toestellen sneller stuk gaan dan XXN toestellen, is echt de grootste stierenpoep!

code:


XBT	Latvia
XKS	
XKZ	Kazakhstan
XMI	Israel
XMS	Uzbekistan
XRU	Russia
XSQ	Israel
XTK	Turkey
XUA	Ukraine
XXC	Spain
XXE	Sweden
XXH	Hungary
XXN	Netherlands
XXQ	
XXU	UK
XZF	France
XZG	Germany
XZT	Italy

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Op 9 juni 2019 08:36:51 schreef Dekeizer:
[...]

Beste Maarten, het vreemde is dat je recht hebt op 2 jaar consumentengarantie maar geen fabrieksgarantie.

Samsung in Nederland kan niets voor mij doen en zeggen aan de telefoon dat de XXH tv's sneller stuk gaan dan de XXN. Vreemde uitspraak, een Samsung is toch een Samsung?

Komt alleen niet in de omzet van Samsung Benelux Bv., hier ligt de crux.

Opzich wordt garantiewerk ook uit die omzet betaald, dus vanuit hun heel beperkte standpunt is het nog wel soort van logisch. Fabrieksgarantie is verder vooral handig voor dealer. Als je als dealer extra wilt verdienen draag je in dit geval ook extra risico.

Dat Samsung aan de telefoon liegt, is een slechte zaak. Als je doordenkt over het al dan niet sneller stukgaan en het zou kloppen, is het slechte reclame voor het hele merk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Blue sky,

Inderdaad, ik vind dit ook een hoog bedrag, maar omdat ik graag tv wil kijken wilde ik dit bedrag betalen, alleen niet vooraf. Voor een nieuw model heb ik nog wel meer over, maar over dit voorstel wilde zij niet praten. 450 vooraf anders niets. Ik hou mij nu vast aan de wettelijke regeling waar zij aan moeten voldoen. Zoals jij ook aangeeft. Helaas kan dit jaren duren.Als het moet heb ik een lange adem. Bedankt voor jou feedback.

.

[Bericht gewijzigd door Dekeizer op zondag 9 juni 2019 14:45:53 (100%)

maartenbakker

Golden Member

Je zou eventueel de TCON kunnen proberen en hen de rekening sturen als het werkt. Kan natuurlijk ook jaren gaan duren maar dan kun je ondertussen misschien alweer TV kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

XXH Hungary
XXN Netherlands

België en Luxemburg vallen ook onder XXN zoals gezegd.Samsung Benelux gevestigd in Nederland importeert ze. En de in die drie landen werkzame TV kanalen worden vooraf geactiveerd in de software. Dus de gebruiker hoeft alleen, Ziggo, KPN, Canal Digitaal ect te kiezen tijdens de eerste installatie, dat soort mogelijkheden mis je in niet XXN toestellen. Dat is nooit een probleem als de user een settopbox gebruikt die via een extern HDMI port wordt aangesloten. Die kennen geen regio code. Anders wordt het als via een ingebouwde digitale tuner wordt gekeken al of niet met een geplaatste CI+ module. Zoals opgemerkt moet je dan instellingen wijzigen in het verborgen service menu. De toegang is via een code op de IR afstandsbediening te krijgen. De andere netwerk verbonden afstandsbediener is daarvoor niet geschikt. Dit gaat zo
Als de tv uitstaat dan druk je de volgende toetsencombinatie op de AB, vlot achter elkaar indrukken: Info+menu+mute+power De tv start nu op in service menu.
Let wel als je een wijziging verkeerd opslaat in het geheugen kan de TV niet meer opstarten. Dan heb je de helpdesk van Samsung nodig, die kunnen online de TV overnemen en de factory defaults weer terugzetten via de netwerkverbinding.

maartenbakker

Golden Member

Maar je hoeft toch niet het land te kiezen? Kun je niet gewoon de getalletjes invoeren?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Bij de XXN modellen komt er een openingscherm met scrollbar waar de TV provider wordt gekozen die in het gekozen land (BNL) actief is. (2016 modellen) Getallen heb ik daar niet gezien. Maar ik heb alleen via HDMI gekeken met de Arris settopbox en de made in China DVB-T2 box.Wellicht dat kijken via de tuner wel getallen laat zien. Maar dat werkt bij mij niet omdat er geen signaal op de tuners staat (de KS8000 heeft 2 tuners)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 9 juni 2019 16:29:59 (18%)

Op 9 juni 2019 08:36:51 schreef Dekeizer:
[...]

Beste Maarten, het vreemde is dat je recht hebt op 2 jaar consumentengarantie maar geen fabrieksgarantie.

Samsung in Nederland kan niets voor mij doen en zeggen aan de telefoon dat de XXH tv's sneller stuk gaan dan de XXN. Vreemde uitspraak, een Samsung is toch een Samsung?

Komt alleen niet in de omzet van Samsung Benelux Bv., hier ligt de crux.

Helaas, je moet toch bij TV-reus zijn. Importeur Samsung-Nederland kan je onmogelijk verantwoordelijk stellen voor rommel wat (parallel)importeur TV-reus jouw aansmeert. Het kan best zijn dat je je TV bij Samsung Nederland geregistreerd hebt, maar de typemiep heeft jouw XXH gelezen voor XXN. Ik kan me voorstellen dat de TV's voor de Hongaarse markt voorzien zijn van kwalitatieve mindere onderdelen (elco's) dan de iets duurdere toestellen voor de Nederlandse markt. Bij grote aantallen worden toestellen klantspecifiek gebouwd.
"Nou Piet, we gaan nu voor Hongarije TV's maken. Maak het loodhoudende soldeerbad maar klaar"

maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht dat Samsung op toestellen voor alle markten maximaal bezuinigt en niet zijn reputatie verder te grabbel gooit dan door dat maximaal bezuinigen mogelijk al gebeurt.

Maar wie weet. Als er andere onderdelen gebruikt worden, moeten de BNxx-xxxxx nummers van de samenstellingen ook anders zijn. Dat is wel na te gaan.

Zijn de nummers hetzelfde, dan zijn er geen minderwaardige onderdelen gebruikt. Zijn de nummers anders, dan staat die kans open maar heb je nog geen zekerheid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ohm pi,
Deze tv uit 2016 is gemaakt in Slowakije. Zij voldoen aan het CE veiligheid keurmerk en Samsung kwaliteits eisen. In dit forum wordt ook gesproken over XXN die in de zelfde fabriek zijn gemaakt. Zo zijn er nog duizenden assemblage fabrieken in de wereld.

Ik ben ook eerst bij mijn leverancier geweest. Indien ik eerst 450 euro betaal gaan ze wat doen. Dit noem ik geen service.

Rob wacht sinds februari nog steeds op zijn tv. https://tweakers.net/shopreview/9759/tvreus-punt-nl/shopreviews/

Hoi Maarten,

Het nummer is BN94-10843D dit is een mainboard met geïntegreerde T-con.

Ik kan nu een gebruikte kopen voor nog geen 90 euro voor de Ue55ks8002T.
https://www.lcd-onderdelen.nl/a-53352315/samsung/bn94-10843d/