leeftijd transistoren in actief gekoelde eintrap :-) Ongeveer ?

Weet iemand te gokken hoeveel seconde de transistors in deze amp blijven werken als ventilators perongeluk uit staan?

Moet ik rekenen iets van 20 to 45 seconden? Of is dit onzin, weet iemand ongeveer een vuistregel?

Groet, W

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

tot de thermische beveiliging op je koelvin tript

Anoniem

De max temp van een junctie gaat van 125 tot 150°C
Hoe snel je die temperatuur bereikt hangt af van hoeveel je verstookt

tot de thermische beveiliging op je koelvin tript

Als die aanwezig is

Op 8 juni 2019 21:52:34 schreef anoniem015:
[...]Als die aanwezig is

dus je doet wel een aanname over de types transistors
een aanname van de koelvin
een aanname van het vermogen

maar een aanname over het wel/niet aanwezig zijn van een beveiliging moet bevestigd worden?

met zo'n vraag kan het antwoord alles van oneindig tot negatief zijn

Willie W

Golden Member

Het lijkt mij dan verstandig om er een clixon te monteren die de voeding uit kan schakelen.

https://nl.farnell.com/multicomp/05en1034-80-m/thermal-switch-nc-80-c/…

Arco

Special Member

Het hangt zelfs van de stand van de volumeregelaar af... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Grappig weer om te zien dat er serieus over na gedacht wordt over de vraag...

Hoeveel topics komen er nog Wouter?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het hangt zelfs van de stand van de volumeregelaar af...

Zoiets dacht ik ook, ja. Als de versterker niet speelt gaan de transistoren het eeuwige leven hebben, zelfs zonder ventilators - zeker als hij ook nog eens af staat.

Maar alle gekheid op een stokje: inderdaad VEEL te veel onbekende parameters om ook maar een begin van een zinnig antwoord te kunnen geven.

Volgens mij wil je geen geforceerde koeling, dat is een open uitnodiging voor die meneer Murphy.

Hoeveel topics komen er nog

Laat ze maar komen, kunnen we nog eens lachen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 8 juni 2019 22:16:48 (17%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
vergeten

Golden Member

Op 8 juni 2019 21:22:42 schreef pascalbythree:
[bijlage]

Weet iemand te gokken hoeveel seconde de transistors in deze amp blijven werken als ventilators perongeluk uit staan?

Moet ik rekenen iets van 20 to 45 seconden? Of is dit onzin, weet iemand ongeveer een vuistregel?

Groet, W

Ik persoonlijk denk 256,43 seconden :)
Met "alle" respekt wat een onzinnige vraag!
Denk je zelf eerst wel eens na over de vragen die je stelt?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
High met Henk

Special Member

Toerensensor of flowswitch nemen en safe shutdown doen als je iets mis ziet gaan

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Met al die bedrading kriskras door elkaar en die deelmodules moet dat toch oscilleren als een dolle ?

benleentje

Golden Member

Als je een ventilator hebt met een tacho uitgang dan kan je de versterker ook pas laten schakelen wanneer de ventilator op snelheid is en zodra de ventilator uitvalt ook gelijk de versterker uitschakelt, meet ook nog een de temperatuur van de transistor en daarmee kan je dan ook tijde de boel uitschakelen en als 3de en laatste beveiliging een clixon.

Nu heb je 3 manieren van beveiligen en moet het niet fout kunnen gaan. Als meeste eenvoudige beveiliging kan je ook een metaalplaatje op een microswitch bevestigen. Dat metaal plaatje komt dan in de luchtstroom van de ventilator zodanig dat de als er genoeg luchtstroom is de schakelaar is geschakeld.

https://www.wolfftanning.com/airflow-switch-main-fan.html

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Om te weten òf de transistoren blijven leven, zul je de dissipatie moeten weten, de thermische weerstand van de koeling, de omgevingstemperatuur en de temperatuur waarbij de transistor sneeft.

Het verschilt dus ook of je de versterker belast of dat er alleen ruststroom loopt.

De berekening zou iets zijn van:

Stel de transistor dissipeert 10W. Het koellichaam heeft zonder ventilator een thermische weerstand van 10K/W. Zeg omgevingstemperatuur 40 graden (in appartuurkast ofzo). Het koellichaam zal 100 graden boven de omgevingstemperatuur komen en de transistor zal nog wel blijven leven (als de schakeling stabiel is en niet op een gegeven moment thermisch weg gaat lopen).

Stel je hebt dezelfde situatie en de transistor dissipeert 20W. De temperatuur komt dan duidelijk in de gevarenzone.

Nu weet je dus of de transistor waarschijnlijk heel blijft of waarschijnlijk sneuvelt.

Hoe lang dat duurt hangt erg van de situatie af. Als de versterker in thermische runaway gaat, dan versnelt de situatie exponentieel. Dat kan in seconden gebeurd zijn. Als de versterker ideaal ontworpen is en zeer zorgvuldig temperatuurgecompenseerd, zou het misschien nog wel minuten duren.

In jouw geval zou ik toch maar ergens korter dan een minuut gaan zitten voor de veiligheid. Een clixon op de koelplaat ergens in de buurt van de transistoren kan wonderen verrichten in het heelhouden van de eindtrap.

@kritikasters: dit is voor de reageerders toch een heel goede manier om de 'engineering basics' eens op te pakken en pascalbythree is er duidelijk bij gebaat, althans het lukt hem toch maar mooi om er iets mee te bouwen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Het is ook een goede zaak om eens de datasheets van de fabrikanten AANDACHTIG te lezen, daar staat ook meestal de max temperatuur wel bij vermeld.
De rest is een beetje lagere school rekenwerk..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

en vooral: welke componenten steken er onder.

als dit een versterker IC is, dan is die intern ook al beveiligd tegen overhitting.
dit kunnen ook kleine versterker IC's zijn met de eindtrappen er naast. dan warmen de eindtrappen de koelplaat op en zal het kleine versterker IC meewarmen en ook uitschakelen bij oververhitting

aan het formaat van de transfo, de afvlakcondensatoren en de gebruikte dikte van de voedingslijnen, is dit een niet al te zware versterker en zal de oververhitting niet zo snel plaatsvinden, al zie ik wel niet hoe groot het koelelement zelf is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
LetterHenk

Golden Member

offtopic:
"sneeft", dat moest ik toch even opzoeken. Zo steek je ook nog eens wat anders op :)

Action expresses priorities LH

Sneeft dat woord kent toch iedereen van; 'sneven'.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Op 9 juni 2019 10:49:03 schreef Martin V:
Sneeft dat woord kent toch iedereen van; 'sneven'.

Ik sneef, jij sneeft , wij sneven.We zullen gesneefd hebben :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik ken(de) het ook niet hoor!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik gek genoeg dan weer wel. Sneven -> snevelen -> sneuvelen.

Vgl. ook Engels: snuff
https://www.youtube.com/watch?v=xOrgLj9lOwk&feature=youtu.be&t…

@maartenbakker: goede voorzet voor een berekening. De vraag is niet zo praktisch, maar als inzicht-oefening toch waardevol.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Alle koeling etc ten spijt , moeten de transistoren ook binnen het SOAR gebied blijven, anders is het vaak meteen exit
SOAR is Safe Operation Area. Grafisch gezien het gebied waarbij het produkt van spanning en stroom een maximale waarde nooit overschrijden, ook als spanning en stroom niet in fase zijn.

maartenbakker

Golden Member

Goed punt, dat is naast de max. temp ook iets dat je uit je datablad moet halen om de sterfkans in te schatten. Ik weet uit m'n hoofd niet of de SOA niet toevallig ook nog temperatuurafhankelijk is.

Op 9 juni 2019 11:10:22 schreef mel:
[...]
Ik sneef, jij sneeft , wij sneven.We zullen gesneefd hebben :P

Gesneefd zijn dan toch hopelijk (of nouja, helemaal niet te hopen).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 9 juni 2019 17:56:29 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 juni 2019 17:34:51 schreef buzzy:
Grafisch gezien het gebied waarbij het produkt van spanning en stroom een maximale waarde nooit overschrijden,

Nee. De SOA (Ik schrijf het zonder laatste R), is een multi-dimensionaal gebied wat begrenst wordt door allerlei verschillende vlakken. Die van het product van spanning en stroom (vermogen) is daar een van. Er is ook een "max spanning" vlak, een "max stroom" vlak, en een "max temperatuur" vlak.

@maartenbakker: Voorbeeldje van een SOA die temp-afhankelijk is: Een mosfet kan in de kleine lettertjes hebben dat de "toegestane VDS een positieve tempco" heeft. Dan denk je: Mooi, dan mag er dus meer spanning op als ie warm wordt. Maar waar je niet snel aan denkt is dat je dus bij -20 of -40 MINDER dan 20V op dat ding mag zetten!

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 9 juni 2019 18:54:45 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Als ik de foto eens goed bekijk zie ik toch een ..ahum.. iets ongebruikelijke opbouw.
Je kunt het niet goed zien, maar ik neem aan dat de eindtrappen onder de PC ventilatortjes zitten.. Blazen die ventilators op die print? Wordt de lucht naar buiten de kast afgevoerd door openingen onder de koelplaat?vIk zie aluplaat zitten, maar geen koelvinnen.
Als de transistoren niet door natuurlijke convectie wat kunnen gekoeld worden zal het gauw afgelopen zijn bij ventilator falen.
Misschien eens wat duidelijker foto's hoe de eindtrap precies gekoeld wordt.

Sine

Moderator

Dit is een ontwerp waar Wouter al langer mee aan het stunten is.

Het originele ontwerp vraagt voor een flinke koelplaat waar de transistors thermisch gekoppeld op zitten. Dat is hier niet het geval, met alle problemen met thermische drift van ruststroom van dien.
Dus als de koeling weg valt dan zal het inderdaad wel (zoals de Duitsers zeggen) abrauchen.

Dat heet, ik neem even aan dat het over dit ampje gaat: http://buildaudioamps.com/project-3/