TOKO coil tester

Ik heb recentelijk een paar kilo Toko en andere "metal can" spoeltjes gekocht. Restpartij in Bangkok.

Maar om er wat mee te kunnen gaan doen, dacht ik een spoelentester te gebruiken die ik op het net ontdekte.

https://on1bes.be/toko_tester_en.html

Wat ik niet begrijp is hoe deze schakeling kan werken met de basis en collector van Q6 nagenoeg kort gesloten.

Ik kreeg de schakeling toh nog niet aan de praat, maar gisteravond was het te laat om nog langer door te gaan.

Iemand die hier iets meer van weet?

(P.S. een soortgelijke schakeling voor kristallen werkt uitstekend voor zover ik dat kan beoordelen.)

Ha ronw,

Voor een kristalletje zal de Pierce oscillator wel werken maar voor een spoeltje een C-tje van 1nF opnemen!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo ronw

Dat schema van hierboven kan nooit werken met de componentjes rond Q6, de oscillator.
Je zou het schema kunnen aanpassen; de spoel komt op de plaats van de 1k weerstand,C10, 100nF komt op de plaats van C8 en waar C10 zat komt 100pF.
En dan heb je nog een bassis spannings deler nodig voor de transistor.

Wat ik altijd gebruik om dit soort spoeltjes te meten is een éénvoudige LC meter waar ik veel plezier mee heb.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Grappig dat jullie onmiddellijk aannemen dat het schema niet klopt. Waarom zou de auteur het dan plaatsen? Het is gewoon het schema van zijn oscillator, en die werkt immers ook.

Deze oscillatorschakeling werkt heus wel, hoor. En het wordt vaker zo gedaan. Toevallig gebruikt @dawmast er vaak een variant van.

De transistor staat (bij het starten) lineair ingesteld. Hij is niet verzadigd, want dan zou UCE iets van 0,1 V zijn. Maar UCE is natuurlijk gelijk aan UBE, dus ca. 0,7 V. Zie het rechter schema, dat de instelling laat zien.
De transistor wordt echt in een lineaire instelling gedwongen.

Voor de weerstanden, samen 1330 ohm, blijft een spanning van 8,3 V over. De stroom in beide moet dus 6,25 mA zijn. Dat levert een emitterspanning van 2,05 V op.
De spanning over de collectorweerstand is 6,25 V, zodat de collectorspanning op 2,75 V komt.

Door de complete schakeling (linker schema) hebben we een terugkoppeling op de resonantiefrequentie van de kring, gevormd door de te testen spoel en de capaciteiten van C1, C3 en de transistor. Het minste beetje ruis, of alleen al de inschakelpuls, zal de boel aan het oscilleren brengen.
Hieronder zie je het aanlopen op alleen ruis. Merk ook op dat de spanningen in de schakeling goed overeenkomen met de 'back of the envelope' berekening hierboven:

Eenmaal oscillerend werkt de transistor niet meer lineair, maar staat flink te schakelen. De golfvorm is dan ook flink vervormd, maar dat maakt voor deze toepassing niet uit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Gepost dinsdag 28 mei 2019 21:53:55 |

Grappig dat jullie onmiddellijk aannemen dat het schema niet klopt. Waarom zou de auteur het dan plaatsen? Het is gewoon het schema van zijn oscillator, en die werkt immers ook.

Deze oscillatorschakeling werkt heus wel, hoor. En het wordt vaker zo gedaan. Toevallig gebruikt @dawmast er vaak een variant van.

Dat is interessant, maar dat is toch met twee transistoren?

Ach ik had hierin een gesatueerde transistor verwacht.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, met twee komt ook voor. Ik bedoel: een variant van het principe dat de basis gerust op de collectorspanning ingesteld kan staan in sommige schema's.
Overigens kan het zelfs nog wel wat simpeler, zoals in dit voorbeeld:

Hier ligt zowat álles aan massa; alleen de voedingsweerstand niet. Het is een handig schema om even iets te laten oscilleren.
Bijvoorbeeld toen ik laatst een 455 kHz BFO nodig had om op een omroep-portable (met 'visserijband', dus ook 80 meter) een morsesignaal hoorbaar te maken. Even een 455 kHz MF-blikje, torretje eraan, klaar. Samen met penlite-celletje achter op de radio getapet en luisteren maar. :)

Het is een leuke oefening deze oscillator te verklaren. Deze minimum-schakeling is een verwant van de bekende FM-bug; door het aardpunt te verleggen kun je de schema's zo goed als identiek maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat ik een fijne oscillator vind die altijd werkt, is deze emitter-gekoppelde oscillator op "VCO:Ultra Negtive100kHz-100Mhz" onder het kopje "MC1648 style Oscillator".

Zie ook "Das Dipmeter", "Das Minimal-Dipmeter" en "DIPPER ade?".

Bron: https://sites.google.com/site/linuxdigitallab/low-noise-crystal-experi…

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ben er nog niet aan toe gekomen om de schakeling verder te testen, maar ik denk dat ik deze in de kist met wrakresten werp, en kies voor de suggestie van Terman.

De meeste spoeltjes hebben een condensator parallel aan de spoel.

Vele spoelen hadden een lage inductie, kleiner dan 1 microH. Duidt dat op 10.7 MHz IF?

Als ik voor de condensator 100pF neem kom ik een spoel uit van 2,2µH voor 10,7MHz.
Dus ik denk spoeltjes voor VHF ?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 31 mei 2019 12:55:43 schreef Frederick E. Terman:
Het is een leuke oefening deze oscillator te verklaren. Deze minimum-schakeling is een verwant van de bekende FM-bug; door het aardpunt te verleggen kun je de schema's zo goed als identiek maken.

Volgens mijn simulatie kan het met minder onderdelen

Toko-tester.raw

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat gaat inderdaad vaak óók nog.
Maar dan moet je dus ook echt steeds het condensatortje uit het te testen Toko-spoeltje verwijderen. Dat ging me even te ver. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 28 mei 2019 14:23:13 schreef ronw:
Ik heb recentelijk een paar kilo Toko en andere "metal can" spoeltjes gekocht. Restpartij in Bangkok.

Maar om er wat mee te kunnen gaan doen, dacht ik een spoelentester te gebruiken die ik op het net ontdekte.

https://on1bes.be/toko_tester_en.html

[bijlage]

Wat ik niet begrijp is hoe deze schakeling kan werken met de basis en collector van Q6 nagenoeg kort gesloten.

Ik kreeg de schakeling toh nog niet aan de praat, maar gisteravond was het te laat om nog langer door te gaan.

Iemand die hier iets meer van weet?

(P.S. een soortgelijke schakeling voor kristallen werkt uitstekend voor zover ik dat kan beoordelen.)

Als het echte (dus van het merk)Toko spoeltjes zijn is het typenr.en de toepassing wel te achterhalen,zeker als het 10,7 MHz of 455 KHz spoeltjes zijn.
Daar zijn hele lijsten van te vinden op internet.
Kocht tig jaar geleden ook een kilozak bij Maplin of Cirkit toen de koers FL versus GBP zeer gunstig was.
Bijna alle echte Tokospoel nummers en gegevens heb ik toen kunnen vinden.
Alleen die okkiewokkie merken als JET,Sumido en soms zelfs merkloos zaten er ook bij.
Dan is zo'n meter toch wel handig.