JVC RX-250 receiver - FM niet meer af te stemmen

Receiver heeft ca. 3 weken non-stop aangestaan. Ontvangst met FM antenne was al niet geweldig, van die draadjes - volgens mij niet de originele - , maar hij loopt nu alle zenders voorbij op de FM, ook in mono, als er dus niets wordt weggedrukt, als je de band scant.

Receiver ziet er vrij gecompliceerd uit aan de binnenkant, maar wat logische onderdelen zijn goed te onderscheiden.

Wellicht heeft iemand dit probleem ooit gefixt? Mochten er onderdelen moeten worden vervangen, dan zou dat nog best lastig kunnen zijn: speciale onderdelen die soms niet voor consumenten beschikbaar waren en de receiver heb ik gekocht in 1988 (maar doet het nog altijd naar volle tevredenheid).

klinkt als een verlopen C in de trimspoel, een bekend probleem bij veel tuners. kun je er geen geluid uitkrijgen met manual afstemming, evt een 0,5 langs de zender frequentie gaan zitten, dat helpt soms.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 juni 2019 11:58:48 schreef testman:
klinkt als een verlopen C in de trimspoel, een bekend probleem bij veel tuners. kun je er geen geluid uitkrijgen met manual afstemming, evt een 0,5 langs de zender frequentie gaan zitten, dat helpt soms.

Er komt wel geluid uit als ik 'm niet mute, maar zelf vinden doet ie zenders niet meer, alsof het signaal te zwak is. Handmatig afstemmen doet het wel, maar matige kwaliteit en alleen mono (omdat ik dus de mute heb opgeheven). Je zou ook kunnen denken aan iets dat het antennesignaal versterkt?

AM, gebruikte ik nooit, vind ie ook geen zender. Ik dacht dat er altijd iets zat op AM 747, maar niet te horen. Voor AM zijn er externe antenneaansluitingen, maar volgens mij werkte de standaard ingebouwde ferrietstaaf vroeger altijd.

Misschien heeft het probleem te maken met iets algemeners voor AM én FM, of is dat volledig gescheiden?

Op 9 juni 2019 11:58:48 schreef testman:
klinkt als een verlopen C in de trimspoel, een bekend probleem bij veel tuners. kun je er geen geluid uitkrijgen met manual afstemming, evt een 0,5 langs de zender frequentie gaan zitten, dat helpt soms.

Zelfs een ervaren reparateur kan niets met deze opmerking.
Wat wel aan de hand kan zijn is dat de FM detectorkring er wat naast staat. Het afstemcircuit herkent dan de nuldoorgang niet en gaat daardoor verder met zoeken.
Ik denk dat je iemand moet zoeken die weet hoe een FM tuner werkt. Zomaar wat aan spoelen gaan draaien, maakt hem alleen maar rijp voor de kliko. Het geit dat een tuner lang aan staat is geen enkel probleem.

de verlopen C in de trimspoel van de fm detectorkring is een bekend probleem. het opnieuw afregelen van dat circuit is eigenlijk een lapoplossing die juist getest het nog menig jaren vol kan houden.

gezien het ding 3 weken aaneen aan is blijven staan, heb ik het vermoeden dat de hitte in het toestel dat ook veroorzaakt heeft, dan kom je al snel met die C uit of een paar gare elco's na 30 jaar.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 9 juni 2019 13:12:26 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 juni 2019 13:11:00 schreef testman:
de verlopen C in de trimspoel van de fm detectorkring is een bekend probleem. het opnieuw afregelen van dat circuit is eigenlijk een lapoplossing die juist getest het nog menig jaren vol kan houden.

gezien het ding 3 weken aaneen aan is blijven staan, heb ik het vermoeden dat de hitte in het toestel dat ook veroorzaakt heeft, dan kom je al snel met die C uit of een paar gare elco's na 30 jaar.

Elco's zien er aan de buitenkant goed uit. Niemand een concreet idee voor de receiver wat te vervangen / af te regelen?

het kan voor hetzelfde geld een voedingsspanning zijn die te laag of te hoog is, je zult iig eens kunnen meten of het eea klopt aan spanningen .

echter gezien dit topic denk ik toch de verlopen afstelling.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/20046

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat is een "discriminator trafo" en hoe vind ik die terug in deze receiver? Of kan dit niet zonder speciale apparatuur?

dat is een trimspoeltje in het tunerblik/print. zit doorgaans erg dichtbij de plaats waar de antennekabel binnenkomt.

je kunt er een scherpe foto van posten hier, dat helpt. deze receiver is wrs niet veel verkocht, kan er ook geen schema van vinden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 juni 2019 15:20:47 schreef testman:
dat is een trimspoeltje in het tunerblik/print. zit doorgaans erg dichtbij de plaats waar de antennekabel binnenkomt.

je kunt er een scherpe foto van posten hier, dat helpt. deze receiver is wrs niet veel verkocht, kan er ook geen schema van vinden.

Bijgaand wat vakantiekiekjes ;-)

Op 9 juni 2019 15:20:47 schreef testman:
dat is een trimspoeltje in het tunerblik/print. zit doorgaans erg dichtbij de plaats waar de antennekabel binnenkomt.

je kunt er een scherpe foto van posten hier, dat helpt. deze receiver is wrs niet veel verkocht, kan er ook geen schema van vinden.

Voor mijn gevoel was de RX-250 in ca. 1987/1988 best populair. Je wilde natuurlijk de RX550 of RX650, maar die waren over de NLG 1.000,00!

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@GDB

Ik ben een beetje bang dat je reparatie acties niet veel kans van slagen hebben.

Je hebt geen schema. Je hebt geen meetapparatuur. En dan bedoel ik een scoop, een meetzender en een frequentie meter en een goede voltmeter. En ik ben bang dat je ook te weinig kennis hebt van deze zaken. Als je wel kennis van had gehad, dan had had je een deel van het schema al (gedeeltelijk) ge-reverse engineerd en stel je geen vragen als wat is een mixer enzo. Die printen zien er nu niet heel lastig uit. Allemaal enkelzijdig en zeer overzichtelijk. Een schema heb je zo getekend.

Verder, als de kernen niet op een of andere manier loszitten ofzo verlopen spoelen niet. Ga je aan de spoelen draaien, dan verpest je juist de instellingen die alleen met de al genoemde meetapparatuur weer goed te krijgen zijn.

Alleen een zeer ervaren radiotechneut kan hier zonder meet-apparatuur met alleen een zeer sterk te ontvangen station nog iets redelijks van brouwen. Ik zeg redelijks omdat ook die techneut het zonder meet apparatuur nooit helemaal goed zal kunnen krijgen.

Dat je op de middengolf geen stations hoort is niet raar omdat die er niet meer zijn. Hier en daar zijn er nog wel wat piraten en vage buitenlandse stations maar die zijn allemaal zo zacht dat je die met een dove ontvanger met alleen een ferietstaaf waarschijnlijk niet kunt horen. Waarschijnlijk wordt alles dan ook nog eens overstemt door alle waardeloos ontworpen en ongefilterde zonnepaneel inverters die overal hangen. Permanent S9 of meer storing en herrie op de kortegolf banden is helaas geen uitzondering. En de meeste eigenaars en leveranciers van solar installaties hebben er totaal geen weet van dat ze zooi verkopen of aanschaffen. Ze balen alleen achteraf dat hun wifi netwerk zo slecht functioneert en snappen niet hoe dat nu mogelijk is.

Waarschijnlijk is het probleem in die radio helemaal niet zo groot. Een verlopen (trimmer) capaciteit kan de oorzaak al zijn. Maar ook een slechte voeding kan het probleem veroorzaken. Een oscillator wordt geacht een stabiele voeding te hebben omdat die anders alle kanten op kan fietsen. De AFC regeling kan ook daardoor van slag raken enz. Je kunt eens beginnen met het meten van de voedingsspanning en de rimpel die zich daar op bevind.

Met zomaar (zonder meetapparatuur) wat aanknoeien wordt het helemaal niets.

ik kan geen schema van die site welke pa3gws opgeeft verkrijgen. het schema van de rx-550 heeft een andere tuner, sommige spoelnummers kloppen, maar ook diverse niet.

overigens heb je als het idd de verlopen detectorkring is, geen meetapparaten als een scope of meezender nodig. heb ook al een aantal tuners gehad met dit probleem, afgesteld door een sterke zender in lage band te kiezen, daarop afregelen dat de stereo indicator weer aangaat met de juiste frequentie. dan schakelen naar een hoge zender en checken of die ook stereo is. vervolgens kap erop en hele dag laten spelen, paar keer checken of de zenders nog stereo zijn. dan af laten koelen en checken of de volgende dag de tuner stereo in koude toestand is. m'n eerste had na 4 dagen toch een extra afregeling nodig, maar die had voorheen dan ook 10 jaar op een zolder gestaan.

het probleem is een verlopen C in de trimspoel zelf, bijstellen kan vele jaren weer een prima tuner opleveren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Op 10 juni 2019 11:43:40 schreef testman:
ik kan geen schema van die site welke pa3gws opgeeft verkrijgen.

Ik heb er even naar gekeken maar je moet er een stukje software voor downloaden en daar is mijn virus scanner het niet mee eens. >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 10 juni 2019 11:17:06 schreef Ex-fietser:
@GDB

Ik ben een beetje bang dat je reparatie acties niet veel kans van slagen hebben.

Je hebt geen schema. Je hebt geen meetapparatuur. En dan bedoel ik een scoop, een meetzender en een frequentie meter en een goede voltmeter. En ik ben bang dat je ook te weinig kennis hebt van deze zaken. Als je wel kennis van had gehad, dan had had je een deel van het schema al (gedeeltelijk) ge-reverse engineerd en stel je geen vragen als wat is een mixer enzo. Die printen zien er nu niet heel lastig uit. Allemaal enkelzijdig en zeer overzichtelijk. Een schema heb je zo getekend.

Verder, als de kernen niet op een of andere manier loszitten ofzo verlopen spoelen niet. Ga je aan de spoelen draaien, dan verpest je juist de instellingen die alleen met de al genoemde meetapparatuur weer goed te krijgen zijn.

Alleen een zeer ervaren radiotechneut kan hier zonder meet-apparatuur met alleen een zeer sterk te ontvangen station nog iets redelijks van brouwen. Ik zeg redelijks omdat ook die techneut het zonder meet apparatuur nooit helemaal goed zal kunnen krijgen.

Dat je op de middengolf geen stations hoort is niet raar omdat die er niet meer zijn. Hier en daar zijn er nog wel wat piraten en vage buitenlandse stations maar die zijn allemaal zo zacht dat je die met een dove ontvanger met alleen een ferietstaaf waarschijnlijk niet kunt horen. Waarschijnlijk wordt alles dan ook nog eens overstemt door alle waardeloos ontworpen en ongefilterde zonnepaneel inverters die overal hangen. Permanent S9 of meer storing en herrie op de kortegolf banden is helaas geen uitzondering. En de meeste eigenaars en leveranciers van solar installaties hebben er totaal geen weet van dat ze zooi verkopen of aanschaffen. Ze balen alleen achteraf dat hun wifi netwerk zo slecht functioneert en snappen niet hoe dat nu mogelijk is.

Waarschijnlijk is het probleem in die radio helemaal niet zo groot. Een verlopen (trimmer) capaciteit kan de oorzaak al zijn. Maar ook een slechte voeding kan het probleem veroorzaken. Een oscillator wordt geacht een stabiele voeding te hebben omdat die anders alle kanten op kan fietsen. De AFC regeling kan ook daardoor van slag raken enz. Je kunt eens beginnen met het meten van de voedingsspanning en de rimpel die zich daar op bevind.

Met zomaar (zonder meetapparatuur) wat aanknoeien wordt het helemaal niets.

Bedankt voor je heldere mening en toelichting. Idd. bij gebrek aan kennis is de kans klein dat ik de receiver zelf kan fixen. Echter, het zal niet voor het eerst zijn dat een apparaat kapot gaat t.g.v. een veel voorkomend probleem, met forums en Google/You Tube heb ik al diverse apparaten weer kunnen maken. In dit geval is het vermoedelijk geen bekend probleem, maar af en toe kan het zo makkelijk zijn als "vervang C123" en het werkt weer (Apple Cube voeding, Sharp scherm, Philips Matchline). De verwachting is dat dit hier niet het geval is.

Op 10 juni 2019 11:47:24 schreef pa3gws:
[...]
Ik heb er even naar gekeken maar je moet er een stukje software voor downloaden en daar is mijn virus scanner het niet mee eens. >:-)

dat dacht ik ook al, zo ver ga ik niet eens, want dat is 100% van de tijd rommel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Op 10 juni 2019 10:58:14 schreef pa3gws:
Hier staat iets van de service manual.
<spam deleted>

Heb je zelf wel eens geprobeerd om op die site iets nuttigs te downloaden? Mij lukt het niet.

@MB volgens mij is het gewoon clickbait gebaseerd op google zoekhits en voornamelijk bedoeld voor het genereren van advertentie inkomsten.

Ik denk dat ik eens ga uitzoeken hoe je default een incognito browser opent, of de instelling aanpast waarmee je standaard na het afsluiten van de browser alle cookies wist.

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 12 juni 2019 08:51:34 (40%)

maartenbakker

Golden Member

Dat stukje software heb ik nergens gevonden. Het lijkt op een netwerk van identiek opgezette downloadsites met vrijwel altijd defecte downloadlinks nadat je met wat goed zoeken uiteindelijk doorgeklikt hebt.

Let wel: vrijwel altijd defect. Ik heb er bij totaal misschien 100 pogingen ofzo ooit wel een keer wat kunnen downloaden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

IC LA1267. Tussen pin 6 en 7 zit een spoeltje, T131 of T132. Markeer de stand van beide kernen met een fineliner, en draai de kernen 1 voor 1 maximaal een halve slag links/rechtsom. Leeft dat geen resultaat zet dan de kern weer terug in de beginpositie en probeer het met de andere kern. Levert dat niets op, dan kan je het nog wagen om een volledige slag per kern te draaien.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Top, Henry, dat ga ik graag proberen! Baat het niet, dan schaadt het niet in dit geval. Wordt wel pas over een paar weken, als ik weer op "locatie" ben ;-)

bjokal

Golden Member

Stem voordat je gaat draaien de tuner af op een frequentie van een zender ergens midden in de FM band, en sluit tussen beide pinnen van testpunt TP102 een multimeter/voltmeter aan.
Met een beetje geluk is dat het meetpunt voor afregeling van de FM detector.
Als je aan een kern draait en je merkt een verbetering, dan zou de spanning tussen deze punten richting de 0V moeten gaan.

Oh, en gebruikt GEEN metalen schroevendraaier. Daarmee beïnvloed je de spoel en loop je een grote kans dat je de kern kapot draait

[Bericht gewijzigd door bjokal op donderdag 13 juni 2019 09:28:05 (15%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Top! We komen er wel ;-) Zou echt superleuk zijn als ik 'm als leek toch een beetje zou kunnen fixen...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 13 juni 2019 20:05:18 (75%)

Henry S.

Moderator

Op 13 juni 2019 09:25:49 schreef bjokal:
Stem voordat je gaat draaien de tuner af op een frequentie van een zender ergens midden in de FM band, en sluit tussen beide pinnen van testpunt TP102 een multimeter/voltmeter aan.
Met een beetje geluk is dat het meetpunt voor afregeling van de FM detector.

Ah, die had ik niet ik niet gezien

Oh, en gebruikt GEEN metalen schroevendraaier. Daarmee beïnvloed je de spoel en loop je een grote kans dat je de kern kapot draait

Idd, dat kan beter met een cocktail/satéprikker of een plastic kofielepeltje (zolang die er nog zijn).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.