ontwerp filter voor nette accuspanning auto

Arco

Special Member

Daarom aan het begin al mijn vraag: is de storing er ook zonder antenne?
Schijnbaar had je dat niet getest, want je antwoord was:
 

met of zonder antenna maakt geen verschil.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 juni 2019 17:59:09 schreef Arco:
Daarom aan het begin al mijn vraag: is de storing er ook zonder antenne?
Schijnbaar had je dat niet getest, want je antwoord was:
 
[...]

De antenna maakt 0,0 verschil, het het losgekoppeld en uit het raam gevoerd, steeds dynamoruis. Ander vraagje, als ik nou de kleine spoel in de radio vervang door de 10mH spoel uit dat filter. Dan zou ik uitkomen met een 2200uF elco die al in de radio zit, op een -3db punt van 33hz. Maar zou dat de radio kaduuk maken? Wat ik zo zelf kan zien is dat de radio vrij eenvoudig opgebouwd is. Bijv. de continuspanning van de auto gaat door de spoel en zit dan rechtstreeks op de versterkerchip aangesloten. Die spoel is wel heel erg ieniemienie klein. Veel kleine dan die in dat filter.
Nog een vraag, hoe kun je nou zonder grote spoelen en elco's het voedingssignaal goed filteren? Welke componenten zorgen daar voor?

pa3gws

Golden Member

Op 10 juni 2019 10:11:04 schreef Mark1978:
[...]
hoe kun je nou zonder grote spoelen en elco's het voedingssignaal goed filteren? Welke componenten zorgen daar voor?

Een goede auto radio is zo ontworpen om alle narigheid van het boordnet buiten de deur te houden.
En dat is niet een simpel filter maar het gehele ontwerp van de radio.
Bij die goedkope radio's gaat het er alleen om het zo goedkoop mogelijk te maken.
Alle onderdelen die eruit kunnen zonder de werking te beïnvloeden worden er doodleuk uit gelaten. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

het is trouwens de jsd 3001 radio. Ja, als ik het goed bekijk, zit een powerfilter voor de radio, dus de spoel zit dan ook in serie met de 12 volt voedingslijn. Daar zit dan, in de radio, een spoel bij achter en vervolgens gaan de werkende onderdelen van de radio met die 12 volt aan de slag. Dus dan zou ik net zo goed die kleine spoel in de radio meteen kunnen vervangen door een grotere.

na 5 pagina's dan toch het typenummer, en ja hoor het is een ali kreng van 40€. vergeet dat ding in godsnaam, boordspanning storingen oppikken als de motor niet eens draait, dan heb je een 1e keus waarloos ontwerp te pakken. . ik zou er nog eerder een 20 jaar oude radio/cd inschuiven die goed functioneert zonder bijgeluiden als een nieuwe waar je je constant aan moet ergeren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Dus dan zou ik net zo goed die kleine spoel in de radio meteen kunnen vervangen door een grotere.

't Kwartje wil maar niet vallen, he?... ;)

Je kunt een slecht ontwerp geen goed ontwerp maken met een groter spoeltje. (je ziet die radio al voor 31 euro, wat kan je daar in hemelsnaam ook van verwachten?)
Kwestie van uithuilen en wat beters kopen. (een auto is nu eenmaal een vijandige omgeving om electronica goed te laten werken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Typisch gevalletje van goedkoop is duurkoop

zit toch echt een mooi schermpie op :).

benleentje

Golden Member

Ja een mooi scherm, en zelfs de aansturing van dat scherm kan in een slecht ontwerp al voor storing zorgen. Voor dat scherm word een Microcrosser gebruikt die als slecht ontworpen een bron van ellende is. En zo zijn er in de radio wel meerde stoorbronnen te identificeren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Jammer dat dat eigenlijk het enige onbelangrijke is... ;)
Is trouwens nog afwachten of dat op een warme zomerdag blijft werken. Bij testen liep de dashboardtemperatuur in een auto op tot bijna 100°C...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

om terug te komen op de topic, hier is iemand die een schone voedings pcb heeft gemaakt: https://dren.dk/carpower.html

Het is voor 8 ampere max.

wil toch wat filters proberen. Misschien moet je beide ingangsspanningen filteren en een betere spoel hebben. Maar het is wel wat knutselwerk. Weet zeker dat zo een goedkope chinese radio het goed heeft gedaan in de auto. Toen kwam de kortsluiting en toen dus die ruis. Wat ik ook kan proberen, is om een paar elco's tussen de plussen en de min te zetten. Dan zou een elco van de auto zelf eruitgeblazen zijn.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op maandag 17 juni 2019 16:35:43 (100%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

er is veel te vinden over een boost buck converter op wiki. Het is een soort van lc circuit en dus filtert het de ingangsspanning. Verder stabiliseert het de spanning op een vast uitgangsvoltage. Dan is het een kwestie van op en ontladen van de condensator van het lc filter. De hoger de kwaliteit van de componenten die in zo'n boost buck converter zitten, de kleiner de rimpelspanning.
Maar voor mijn situatie heeft het niet echt meer te bieden dan een standaard lc filter. Trouwens heb 2 filters dus besteld, maar of die ooit aankomen weet je maar nooit.
Zag trouwens op een youtube video iets onwaarschijnlijks, namelijk een vrouw die met haar vriend het over electronica hadden :).
Misschien dat de dab unit met antenne voor de storing zorgt. Dat heb ik er later ingebouwd.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op donderdag 20 juni 2019 19:06:36 (27%)

Op 15 juni 2019 09:34:53 schreef Mark1978:
..... Toen kwam de kortsluiting en toen dus die ruis. .....

Kortsluiting?

Shiptronic

Overleden

Op 15 juni 2019 09:34:53 schreef Mark1978:
Wat ik ook kan proberen, is om een paar elco's tussen de plussen en de min te zetten. Dan zou een elco van de auto zelf eruitgeblazen zijn.

Dat heet in autotaal de accu, daar gaat een condensatortje niets aan toe voegen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi,

nog wat gelezen op wiki, maar na de dynamo komt eigenlijk niets van filter eraan te pas. Het gekke is dus, dat zo op de dynamo de radio gewoon storing geeft, maar als ik hem op een pc voeding aansluit doet die het perfect. Dan zou je denken dat de accu ook al niet zo'n goede spanning geeft. Heb al eens een filter voor de radio gezet, maar of op de accesoire ingang of op de continu ingang, niet op beide.

Kortsluiting ja, heb de zekering van de radio en het interieur eruitgeblazen gehad.

Las trouwens ook dat iemand anders hier op het forum ook zoiets had, maar dan een bromtoon. Hij heeft de radio gewoon teruggedaan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Typisch gevalletje van goedkoop is duurkoop

En ook typisch gevalletje van "modderig geschreven is modderig gedacht".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 20 juni 2019 20:04:19 schreef Mark1978:
... Kortsluiting ja, heb de zekering van de radio en het interieur eruitgeblazen gehad.
......

Ah, en daana had je ineens die ruis en dat wil je nu oplossen met een filter.

benleentje

Golden Member

Je hebt echt totaal geen idee hou een forum werkt, of hoe je überhaupt moet communiceren. Communiceren is het overdragen van informatie na 5 pagina's krijgen we pas informatie. Een forum werkt door naar elkaar te luisteren en elkaars informatie aan te vullen. Daar doe jij niet aan je geeft enkel maar je verhaal alsof het eenrichtingsverkeer is.

Informatie tot zover:
het is trouwens de jsd 3001
Toen kwam de kortsluiting en toen dus die ruis
Misschien dat de dab unit met antenne voor de storing zorgt. Dat heb ik er later ingebouwd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 20 juni 2019 22:35:27 schreef benleentje:
Je hebt echt totaal geen idee hou een forum werkt, of hoe je überhaupt moet communiceren. Communiceren is het overdragen van informatie na 5 pagina's krijgen we pas informatie. Een forum werkt door naar elkaar te luisteren en elkaars informatie aan te vullen. Daar doe jij niet aan je geeft enkel maar je verhaal alsof het eenrichtingsverkeer is.

Informatie tot zover:
het is trouwens de jsd 3001
Toen kwam de kortsluiting en toen dus die ruis
Misschien dat de dab unit met antenne voor de storing zorgt. Dat heb ik er later ingebouwd.

ja, dat is de info. Maar ook dat de radio het op een pc voeding zonder ruis doet en in de auto zelfs al op accu ruis geeft. Dan kan het toch niet zo zijn dat de storing van in de radio komt, maar de accu zou een schone spanning moeten geven(zonder de auto te starten), dus daar kan het ook niet aan liggen.
M.a.w. het is boordruis en dat kun je wegfilteren met zo'n conrad filtertje.
Maar een andere goedkope radio heeft het prima gedaan en ik denk haast dat de jsd 3001 bij anderen het ook gewoon goed doet. Dan moet die boordruis zijn ontstaan door de kortsluiting met die vorige radio en dat zal best vaker voorkomen, aangezien die filters er weer voor zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=-T-hTmqLuMI

of natuurlijk een zwaardere radio kopen.

de bromtoon bij laag volume heeft te maken met statische elektriciteit. De dynamowhining is misschien ergens een aardlus. De statische elektriciteit kan ontstaan door bijna elk stroomverbruikend onderdeel van een auto.
Wat is trouwens dat 'zennnn' geluid wat je hoort als je het contact eropzet?

maartenbakker

Golden Member

Dat zal de brandstofpomp wel zijn?

Hoe dan ook, dat van die statische electriciteit kan niet kloppen. Die komt oonder die omstandigheden niet voor en veroorzaakt niet die storing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 juni 2019 12:04:50 schreef maartenbakker:
Dat zal de brandstofpomp wel zijn?

Hoe dan ook, dat van die statische electriciteit kan niet kloppen. Die komt oonder die omstandigheden niet voor en veroorzaakt niet die storing.

De bobine veroorzaakt wel een magnetisch veld, maar misschien niet als de auto uitstaat.
Er zijn eigenlijk 2 storingen, 1: wanneer de auto uitstaat hoor je een lichte brom, 2: wanneer de auto aanstaat hoor je dus een fluittoon.

maartenbakker

Golden Member

Heeft in elk geval niets met statische electriciteit te maken. Ik kan zo gauw weinig bedenken dat een lage toon veroorzaakt als de motor niet loopt. Misschien een boordcomputer. Moet hij op ontsteking staan voor die storing, of ook als hij op de accesoirestand staat?

Maar wat bedoel je met ruis? Witte ruis? Roze ruis? Nog wat anders?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

valt nu op dat als ik de externe dab radio met de aux verbind van de hoofdradio, dat dan de storing veel erger optreedt. De dab vind 44 zenders, dus das wel ok. Nu zou ik de voeding van de dab en de voeding van de radio aan dezelfde aarde kunnen hangen. Dan zou de storing via de aux verholpen moeten zijn. 't Is wel wat slordig dan, want dan moet ik dus een extra draad van de sigarettenaansluiting naar de achterkant van de radio voeten.

@Maarten: Geloof dat het niet uitmaakt welke contactstand die staat.