Heathkit IM-36 : paneelmeter

hobby luke

Honourable Member

Hallo,

Ik heb onlangs een Heathkit IM36 transistor tester gescoord.
Het toestel stond blijkbaar al jaren ergens op zolder.
Ik heb het batterijvak, waar 7 stuks LR20 batterijen in gaan, van alle roest ontdaan.
Ook de schakelaars nagezien op goede werking, dit was in orde.
Uiteindelijk tot de vaststelling gekomen dat de paneelmeter defect is.
Deze voorzichtig geopend en de verbindingen doorgemeten.
Alles ok tot aan de draaispoel, deze is onderbroken.
Dit is de betreffende meter:

Weet iemand waar ik dergelijke meter, of iets dat erop gelijkt zou vinden?
Ik heb reeds gezocht op 10-0-10 µA, maar ik kan de juiste niet vinden.
Iemand die misschien nog iets heeft liggen?
Ik heb enkele testen uit de manual gedaan met een digitale multimeter en het toestel blijkt te werken.
Indien meer info nodig, laat maar weten.

MVG,
Luc.

Arco

Special Member

Yokogawa heeft er een (zie size 3½". Iets andere maat, 73 x 93mm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

De paneel meter is van Simpson, meeste kans om die te vinden is op een Radio markt.

Sine

Moderator

Kleine kans, 10uA met nul in het midden is niet iets wat je dagelijks tegenkomt.

het is eigenlijk een 20µA instrument. nul kan je met wat handigheid zelf naar het midden verleggen.

pietplof

Golden Member

Ontmoedigen is niet direct de beste aanpak maar... Ik heb enkele maandan geleden naarstig naar een uA meter gezocht n ik zou al tevreden geweest zijn met 40 uA nou mooi niet.
Enkele vlooienmarkten afgestruind met ,,0" resultaat.

Maar je weet nooit.
Volgende week is de grootste markt van Europa in Friedrichshafen en ik wil best proberen te kijken of zo'n exemplaar te vinden is maar schroef je verwachtingspatroon niet te hoog op.

Ik heb zojuist het gezochte bijgeschreven op mijn spieklijstje.

festina lente
RAAF12

Golden Member

Op 10 juni 2019 20:21:52 schreef hobby luke:
Alles ok tot aan de draaispoel, deze is onderbroken.

Dan kan je wellicht zien dat de draad naar de spoel toe is onderbroken. Dat de spoel zelf kapot is onwaarschijnlijk. De windingen zitten strak en doorbranden zal niet voorkomen bij een uA meter, dan ligt de aanwijsnaald eerder afgebroken onderin :-)
Met een loupe, vaste hand en wat soldeer of zilverlijm is reparatie mogelijk. Zo niet, dan lijkt de de meter uit Arco zijn link de beste oplossing. De schaal bewerken met een Dremel als de uitsparingen in het centrum niet kloppen en op de nieuwe meter plaatsen. Dat de afmetingen van de meter iets anders zijn is ook wel op te lossen.

Sine

Moderator

Nouja ... 10uA en 5k, dat is minder dan apenhaar.

hobby luke

Honourable Member

Allereerst iedereen bedankt voor de antwoorden.

@Arco: Op de site van Yokogawa gezocht op het nummer en het blijkt discontinued te zijn.
Wat wordt trouwens bedoeld met "surface mount" en window mount" voor een meter?(onderaan de lijst die je gevonden hebt). Ik heb ze allebei ingegeven maar ze hebben ze niet meer.

@Pietplof: Bedankt voor het aanbod. Het zou natuurlijk mooi zijn mocht je iets vinden, je weet maar nooit.
De juiste afmetingen zijn voor mij niet zo belangrijk.
Ik kan de meter, als die niet zou passen, nog altijd ergens anders inbouwen en de originele meter laten zitten.

@Raaf: Ik heb met een loupe gekeken en ik zie de draadjes die met de spoel verbonden zijn. Ik zie geen onderbreking, maar ik zal het nog eens goed bekijken.
Zoals Sine aangeeft, het is minder dan apenhaar. Mocht er toch een onderbreking zijn, dan zou herstelling voor mij niet haalbaar zijn.

@kris van damme: Bedoel je dan mechanisch iets verbuigen aan de meter? Lijkt me ook nogal delicaat.

MVG,
Luc.

Edit: Bedankt Arco, weer iets bijgeleerd!

Arco

Special Member

Surface mount is opbouw, window mount is inbouw...

Heb je Simpson al geprobeerd? (ja, ze bestaan nog steeds (sinds 1936), en maken nog steeds analoge meters!... ;) )
Vragen kan altijd...: https://www.simpsonelectric.com/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
hobby luke

Honourable Member

@RAAF12: Heb het nog eens goed bekeken, de draden naar de spoel zijn volgens mij niet onderbroken.
Ik wacht nog even af of pietplof iets kan scoren in het weekend.
Dan kan ik nog contact opnemen met Simpson.

MVG,
Luc.

Op 11 juni 2019 08:50:34 schreef hobby luke:

Wat wordt trouwens bedoeld met "surface mount" en window mount" voor een meter?(onderaan de lijst die je gevonden hebt). Ik heb ze allebei ingegeven maar ze hebben ze niet meer.

Voor "window mount" kom je ook wel de term "flush mount" tegen. Betekent overigens hetzelfde.