Hoe deze motor aansluiten?

Dag iedereen,

Uit een HP LaserJet 4600Dn heb ik een aantal motortjes gehaald, het ID van de motortjes is RH7-1495 (de zogenaamde drum motors in de service manual). Op het motortje staat er ook nog DNN12JS01R09 als typenummer, maar daar vindt Google niet veel voor.

De motortjes (elk met board) zien er als volgt uit:
http://www.bodicker.be/images/electronics/rh7-1495-small.jpg

Graag zou ik willen weten hoe ik deze motor moet aansluiten. Uit de service manual ben ik al iets wijzer geworden. De connectie naar elk motorboard heeft volgende lijnen:

  1. PWM1 - lijkt me het PWM signaal om de motor te laten draaien - maar welk voltage, en hoe bepaal ik de richting?
  2. +24VB - lijkt me gewoon +24V te zijn
  3. SPIDAT - data van de Hall sensor die op het board staat?
  4. PGND - (Printer?)-ground
  5. /CS1
  6. SPICLK - SPI clock voor de Hall sensor?
  7. CAP1

Van /CS1 en CAP1 heb ik geen idee van wat ze kunnen zijn, buiten dat de "1" op het nummer van de motor slaat.

De info van de Hall sensor vond ik via https://electronics.stackexchange.com/questions/81576/what-is-this-par…, maar hier vind ik geen details over de aansluiting van de motor. Kent iemand de juiste aansluitingen van deze motortjes?

Alvast bedankt!

Marlon

SPI staat voor Serial Periferal Interface, dat is een synchrone seriële bus met een clock, voor beide richtingen een datalijn, en een chip select signaal (CS). Het is wel vreemd dat je hier maar één datalijn hebt, ik zou de CS pin laag trekken, een clock aanbieden, en kijken of daar data uit komt.

PGND is power ground, dus van de 24V voeding. Bij gebrek aan een andere ground wordt die blijkbaar ook gebruikt voor de signalen.

Wat CAP1 is weet ik niet. Het zou kunnen dat een PWM signaal van 50% de motor stil laat staan, meer dan 50% hem in één richting laat draaien, een minder dan 50% in de andere. Ik denk dat je veilig een 5V signaal kunt aanbieden, maar het lijkt me verstandig om een weerstandje van 1k of zo in serie te zetten. Welke frequentie dat signaal zou moeten hebben is de volgende vraag.

Je kunt typenummers van ICs opzoeken, misschien dat je daar wijzer van wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Inderdaad de datasheet van de controller opzoeken. Sommige zijn simpel aan te sturen, andere minder.

De richting omdraaien zit er meestal niet in, het is een printer, geen schredder.

Precies. En dit is de motor voor de spiegels, degene die de laserstraal steeds over het papier stuurt.

Voor de rest kom ik precies even ver als sparky: ik weet wat alles is behalve "cap1".

Het zou MIJ niet veel verbazen als de boel op dit printje alleen "data in" heeft en nooit iets terug hoeft te sturen. Dan besparen ze het "SPI data signaal de andere kant op".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb de chip (TLS9109) getracht te Googlen, maar vind niets relevants terug (enkel een "controlled deflection processor for multisync monitor", wat het dus duidelijk niet is).

Aangezien er nog een 5de motortje is dat hetzelfde patroon volgt, heb ik deze alvast maar even opgeofferd voor een test, en deze als volgt aangesloten:

  1. PWM 0V-5V 50% signaal van signaalgenerator, 1kHz (via 1kOhm weerstand)
  2. +24V van voeding
  3. SPIDAT naar m'n oscilloscoop
  4. PGND naar ground van signaalgenerator/voeding
  5. CS1 naar ground
  6. SPICLK naar hetzelfde signaal als de PWM
  7. CAP floating gelaten

Het motortje doet niets, maar verbruikt zo'n 20mA. SPICLK geeft een gelijklopend signaal op m'n scoop maar van -420mV tot +100mV.

Nadien verschillende andere dingen geprobeerd:

  • duty cycle verhoogd tot 90%
  • frequentie signaal naar 10kHz gezet
  • signaal generator van 5V naar 20V geprobeerd
  • handmatig het motortje gedraaid, geen verschil in SPICLK
  • CAP aan ground gekoppeld
  • CAP aan +24V gekoppeld (met lichte rook als gevolg :o )

Buiten de rookontwikkeling is er in het gedrag van het motortje niet één keer iets veranderd. Wat doe ik fout, en wat kan ik verder nog proberen? Alle suggesties zijn welkom!

Op 11 juni 2019 21:14:00 schreef rew
Precies. En dit is de motor voor de spiegels, degene die de laserstraal steeds over het papier stuurt.

Dat denk ik niet - de laserprinter heeft 4 "cassettes" achteraan met elk een motortje voor de spiegels (en één laserunit aan de buitenkant van de cassette). Deze motoren dienen voor de CMYK drums voor zover ik kan opmaken uit de service manual. Het 5e motortje dient voor de papierlade als ik het goed heb.

Op 11 juni 2019 21:14:00 schreef rew
Het zou MIJ niet veel verbazen als de boel op dit printje alleen "data in" heeft en nooit iets terug hoeft te sturen. Dan besparen ze het "SPI data signaal de andere kant op".

Klinkt logisch... bedoel je dan eigenlijk dat SPIDAT geen data out is, maar een data in?

Nogmaals bedankt iedereen!

Marlon

Toen IK googlede naar JOU chipje kwam google met de DRV8307 op de proppen. Het is een BLDC motor driver, maar zonder SPI. MET SPI is de DRV8308. Lees dat datasheet eens door over hoe je zo'n BLDC motor controller die SPI heeft aan moet sturen. Het HOEFT niet hetzelfde te gaan, maar het kan gelijkenis vertonen.

Ja, ik verwacht dat SPIDAT een signaal is wat de chip INgaat. maar ik verwacht dan juist NIET dat ie gelijk gaat lopen met jou PWM signaal.

Verder verwacht ik eigenlijk iets in de geest van dat je hem over SPI bepaalde basis instellingen moet geven alvorens dat ie IETS gaat doen. Maar kijk maar eens naar die 8308 hoe dat daar zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 juni 2019 22:18:41 schreef rew:
Toen IK googlede naar JOU chipje kwam google met de DRV8307 op de proppen. Het is een BLDC motor driver, maar zonder SPI. MET SPI is de DRV8308. Lees dat datasheet eens door over hoe je zo'n BLDC motor controller die SPI heeft aan moet sturen. Het HOEFT niet hetzelfde te gaan, maar het kan gelijkenis vertonen.

Ja, ik verwacht dat SPIDAT een signaal is wat de chip INgaat. maar ik verwacht dan juist NIET dat ie gelijk gaat lopen met jou PWM signaal.

Verder verwacht ik eigenlijk iets in de geest van dat je hem over SPI bepaalde basis instellingen moet geven alvorens dat ie IETS gaat doen. Maar kijk maar eens naar die 8308 hoe dat daar zit.

Die was ik ook tegen gekomen, die DRV8307, maar daar heb ik verder niet naar gekeken aangezien de package (40-Pin VQFN) niet overeenkwam met de chip op het board, en de in/outputs geen belletje deden rinkelen cfr. de 7-pin connector. Ik had er geen idee van dat ik met die datasheet dan toch op de goede weg zat :)

Thanks, ik ga deze zeker doornemen!

Marlon

Sine

Moderator

Als je met "lichte rook" al niet iets gesloopt hebt heet dat.

Elektronica is meestal niet "lichtjes stuk" door zo'n actie. Maar je hebt er nog een paar begrijp ik.