Oven controller schakelaar

Hi,

Ik ben een elektrische smeltoven aan het bouwen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld deze:
https://create.arduino.cc/projecthub/MrRoboto19/electric-kiln-controll…
In principe is het niet meer dan een kanthal draad die via een relais in het stopcontact zit. Het relais wordt geregeld door een arduino die de temperatuur meet met een thermokoppel.

Het geheel werkt prima, ik heb alleen de regeling nog niet getest. De warmtespiraal verbruikt ongeveer 2kW, en ik vroeg me af of het kwaad kan als ik deze elke 5 seconden schakel. Als ik nu een stofzuiger inschakel zie ik bijvoorbeeld de lampen een beetje dimmen, ik verwacht hetzelfde met de oven, maar is dat slecht voor de andere apparaten in huis? Zo ja, is er een nettere manier om dit te doen? Schakelen met een relais lijkt de gangbare manier om dit te doen.

Groet,
Emiel

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een relais gaat het niet leuk vinden elke seconde te schakelen. Of de netbeheerder het leuk vindt kom je misschien wel te weten. Je zal naar een niet mechanische oplossing moeten kijken.

Elke 5 seconden lijkt me heel snel en veel. Ik geloof niet dat de temperatuur zo snel varieert. Komt het trouwens op 0,1°C nauwkeurig?

Spreek je jezelf ook niet tegen?

Het geheel werkt prima, ik heb alleen de regeling nog niet getest.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ja :p, had moeten zijn: de verwarming en temperatuur uitlezing werkt prima.

Het oventje warmt in een paar minuten op naar 1000 graden C, +-20 graden vind ik acceptabel, dus denk dat elke 5 seconden orde grote realistisch is om de temperatuur enigszins constant te houden. Laat het elke 60 seconden zijn, dan schakel ik nog steeds redelijk vaak 2kW. Is dat slecht voor de andere apparaten?

Het relais moet ik waarschijnlijk vervangen door een SSR, maar zolang deze niet stuk is houd ik t even zo.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De verwarming is Ohms. Geen enkel bezwaar om deze vaak te laten schakelen.
Alleen voor de levensduur van de magneetschakelaar maakt het wel uit.
En wellicht dat het schakelen van de magneetschakelaar je langzaam op je zenuwen kan gaan werken.

Probeer de periode (1x aan 1x uit) zo lang mogelijk te maken zonder dat je temperatuur er teveel van gaat schommelen.
Een SSR is natuurlijk een veel fraaiere oplossing. Dat je dan per 5 sec schakelt zal niemand deren

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Je kunt ook je warmtespiraal opdelen. Je hebt nu 1 spiraal van 2kW, maak daar 2 stuks van 1 kW van. Als de hoge temperatuur bereikt is schakel je 1 spiraal uit. De andere spiraal blijft warmte toevoeren waardoor de oven minder snel afkoelt. En daardoor hoef je minder vaak te schakelen.

Op 11 juni 2019 13:29:58 schreef Toeternietoe:
De verwarming is Ohms. Geen enkel bezwaar om deze vaak te laten schakelen.

Ok bedankt, dat wilde ik even zeker weten.

Op 11 juni 2019 15:23:16 schreef KlaasZ:
Je kunt ook je warmtespiraal opdelen. Je hebt nu 1 spiraal van 2kW, maak daar 2 stuks van 1 kW van. Als de hoge temperatuur bereikt is schakel je 1 spiraal uit. De andere spiraal blijft warmte toevoeren waardoor de oven minder snel afkoelt. En daardoor hoef je minder vaak te schakelen.

Ja goed idee! Als ik het zo opsplits dat eentje ongeveer het verlies compenseert zal een hoop schakelen schelen. Ik ga het proberen.