Vaatwasser AEG Favorit 50

Inmiddels al een halve dag bezig om te achterhalen wat er mis is met m'n vaatwasser, gelukkig met hulp van meerdere discussies op dit forum, maar ik komt er nog niet uit.

Type: AEG Favorit 50
Typenummer: FAV50KVI1P
PNC: 911 434 059 / 04

Het begon allemaal met een fout i10 tijdens een programma wat bijna klaar was. Volgens de AEG website is dit een probleem met de aanvoer, dus na het leeghalen van de vaatwasser heb ik gecontroleerd of de aanvoerkraan wel loopt en of er geen knikken in de aanvoerslang zit en beiden waren prima.

Verder gaf de AEG website aan dat het met de afvoer te maken kan hebben, daarom heb ik vervolgens de afvoer schoon gemaakt.
Bij het opstarten van een programma gaat de afvoerpomp netjes uit nadat al het water weg is en een korte nadraaitijd. Vervolgens hoor ik meerdere kliks, maar komt er geen water.

Daarna op basis van wat ik op internet kon vinden de volgende zaken gedaan:

  1. Labyrint en waterverzachter schoongemaakt.
  2. Weerstand over de inlaatklep gemeten, deze was 3,5 kOhm.
  3. Spanning over de inlaatklep gemeten bij opstarten van programma en door middel van het service menu, in beide gevallen bleef deze het 0 V.
  4. In het service menu vind ik verder de volgende 3 alarmen: i10, iF0 en i11. i11 was het alarm wat tijdens het programma plaatsvond vermoed ik, iF0 vermoedelijk toen ik de afvoer aan het schoonmaken was en i10 bij de laatste testen met het opstarten van programma's.

Helaas zonder resultaat voor zover.

Ik las in andere topics dat het mogelijk aan de waterstop kan liggen, hier kan ik echter moeilijk bij zonder meer onderdelen uit te gaan bouwen (is hier een truc voor?). De bodem ziet er verder droog uit, ook geen kalk resten die wijzen op lekkage o.i.d.

Verder heb ik me nog niet gewaagd aan het open maken van de deur om bij de print te komen.

Als je geen spanning meet op de waterstop, zou dat je probleem niet zijn dan?

Heeft dit ding nog een waterstop aan de kraan kant van de slang? Als die onderbroken is kan het ook een oorzaak zijn.

Sorry, waar ik heb 2 zaken door elkaar waterstop genoemd. Met de eerste bedoelde ik de inlaatklep die in de invoerslang verwerkt zit, met de 2e de sensor die op de bodemplaat gemonteerd zit. (Ik zal m'n ts ook even aanpassen)

Juist omdat ik 3,5 kOhm gemeten had en geen spanning zag tijdens testen had ik het idee dat de inlaatklep nog in orde zou moeten zijn. Waarom er geen spanning op gezet wordt is mij niet duidelijk...

Zit er nu een klep op de slang én een in de machine (dus aan beide uiteindes van de slang?), Want soms staan die dingen in serie 2x110v en als er één stuk is, gaat de andere ook niet open.

Er zit alleen een klep aan het uiteinde van de slang, binnen de machine gaat de aanvoerslang direct naar het labyrint.

Als je machine aanzet,hoe lag duurt het eer er genoeg water in staat?? Anders slang losnemen van labyrinth en slang in emmer 1 minuut laten vullen, dit moet ongeveer 5 a 6 liter zijn. Kan ook wezen dat het zgn flowsensor defect is en niet detecteert dat er water doorstroomt.

Op geen enkel moment komt er water, vandaar dat ik ging meten aan de inlaatklep. Deze lijkt echter in orde, dus ben ik op zoek naar wat ik nog meer kan controleren.

Even een update, mocht iemand later met dezelfde machine een vergelijkbaar probleem hebben.

Inmiddels ben ik er achter dat de waterstop inderdaad vast zat.
Op het type plaatje staat dat het een 220/240V klep is, dus ik heb eerst geprobeerd de klep direct vanaf netspanning te openen. Hierbij maakte de klep in ieder geval al meer geluid, maar open ging ie nog niet. Na een paar tikken op de klep ging ie open, echter met veel bijgeluid.

Vervolgens heb ik de klep weer op de vaatwasser aangesloten en zowaar kon ik een vaat draaien. De volgende dag was het echter uit met de pret, want de klep wilde weer niet open. Dit keer gebeurde er ook niets meer bij het aansluiten op netspanning. Bij nameten bleek de weerstand nu ook oneindig, dus nu echt kapot.

Daarna even gezocht waar ik een vervangende slang met klep met vergelijkbare aansluiting en specificaties kon vinden, bij AEG is deze namelijk 76 euro. Uiteindelijk uitgekomen op https://www.amazon.de/gp/product/B019UBO08C.

Vandaag was ie binnen en heb zojuist geprobeerd, maar de machine lijkt nu niet meer te willen schakelen. Direct op netspanning doet de klep het prima, ook de weerstand is vergelijkbaar met de oude klep voordat ie stuk ging (3,5 kOhm). Blijkbaar is er in de tussentijd nog iets stuk gegaan, maar wat...

Edit:
Inmiddels toch gelukt! De fout die ik eerder vandaag maakte was dat ik probeerde de klep te testen via het testmenu, terwijl de deur op een kiertje stond. Verder had ik nog geen programma geprobeerd, maar dan had het ook wel gewerkt.

Het document met de uitleg over het testmenu zal ik ook even bijvoegen.

[Bericht gewijzigd door jbvo op donderdag 4 juli 2019 23:17:50 (11%)