het probleem is dus dat het wegvallen van het vermogen te bruusk is.
normaal zegt de wet dat de ondersteuning geleidelijk aan moet wegvallen naarmate je 25km/h gaat.
en daar is de fabrikant vrij in.
je kan een fiets maken die 250W meeduwt tot aan 20km/h, en dan 50W eraf haalt per km dat je sneller gaat.
op 21km/h heb je 250W
op 22km/h nog 200W
op 23km/h nog 150W
op 24km/h nog 100W
op 25km/h nog 50W
op 26km/h nog 0W
en op de kop van 25km/H valt je naar 0.
probleem hiermee is dat je nog tamelijk hard moet meeduwen om 25 aan te houden.
stel dat je fiets 210W nodig heeft om 25km/h aan te houden (beetje bergop, tegenwind...). en jijzelf trapt 100W, dan zou je maar 23km/h kunnen halen. dan gaan de mensen zagen dat die te 'traag' is want andere fietsen gaan die voorbij aan 26-27km/h.(verschil van 4km/h en dat is bijna stapvoets dat een andere je voorbij gaat)
een fabrikant kan ook zeggen: op 20km/h ga je naar 75%, op 23km/h ga je naar 50% en op 26km/h val je naar 0% van het vermogen. is ook volledig legaal want vermogen valt ook geleidelijk weg.
op 20km/h heb je 250W
op 21km/h nog 187W
op 22km/h nog 187W
op 23km/h nog 125W
op 24km/h nog 125W
op 25km/h nog 125W
op 26km/h naar 0%
wat is hier het verschil, in dat zelfde voorbeeld van daarnet ga je nu wel 26km/h aantikken. de fiets trapt 125W op 25km/h, jij trapt 100W, ga je gewoon naar 25,9km/h gaan, op 26km/h valt de motor weg en voel je de boel 'afremmen' want er valt plots 125W weg. op 25,9km/h schiet de motor weer vazelf aan en duwt 125W mee. zelf met veel tegenwind zal die fiets nog steeds richting 25km/h gaan. je ervaart een krachtigere fiets.
en dat is wat je hier nu steeds voelt
de oplossing dus:
ofwel zelf je ondersteuning verminderen naarmate je de top bereikt. het is niet nodig dat je fiets nog vollop ondersteund. in mijn ogen moet die motor enkel helpen bij bergop of bij acceleren van 0km/h.
eens op snelheid mag je de ondersteuning op laagste pitje houden. kan je de 25km/h zelf niet aanhouden, dan moet je maar tevreden zijn met minder snelheid of schokkerig vermogen. er is te weinig vermogen op de trappers en dat is het schokken dat je voelt. het wegvallen van ondersteuning en terugvallen op het eigen beperkt vermogen
ik heb ook ondersteuning op mijn fiets en ik heb 12min aan energie capaciteit terwijl mijn rit 1h10 is. ik gebruik ondersteuning enkel bij bergop en vertrekken uit stilstand (mijn fiets weegt +50kg en dat merk je dan wel). 80% van de rit rijd ik zonder ondersteuning aan 22-28km/H. en de stukken dat ik ondersteuning heb, kan ik 25-30km/h halen afhankelijk hoeveel bergop het is (mijn 250W motor haalt 580W piek, vandaar dat mijn accu er doorvliegt. die is maar een 110-120Wh)