Gazelle Innergy Orange bij 25km/h niet soepel

Hallo,

Ik heb een Gazelle Innergy Orange (2013) met voorwielmotor.
Op 'Boost-modus' doet ie het super, zo super dat als ik rond de 25km/h zit dat het niet helemaal soepel gaat. Het voelt alsof de fiets mij steeds meetrekt om de seconde(s).
Niet fijn voor mijn evenwichtsorganen. :)

Volgens de fietsenmaker is er niks aan te doen, komt doordat de fiets tegen de snelheidsbegrenzing aan zit.

Ik vroeg mij af, is er echt niks aan te doen (door de fietsenmaker)?
En zo ja, wat zou ik zelf kunnen doen om er voor te zorgen dat de fiets soepel 25km/h blijft rijden?

Alle suggesties zijn welkom. Het liefst begin ik met iets simpels zoals de Gazelle controller voor de gek houden tot/op bijv. 24km/h.

To the data sheets!

Ik ken het effect en dat is de reden geweest dat ik een andere fiets heb gekocht die dat niet heeft.
Volgens de winkelier was dat inderdaad normaal, maar ik vond het hoogst irritant, alsof er bij 25 km telkens iemand in de rem knijpt.
Dat hoorde volgens hem bij het type besturing (een combinatie van druk op de trappers/snelheid en doorbuiging)
De man wist dus duidelijk niets van regeltechniek.
Via het illegale circuit is de regeling wel aan te passen, maar dan loop je het risico je fiets kwijt te raken bij een serieuze controle.

pa3gws

Golden Member

Wat is er mis mee om gewoon iets langzamer te fietsen??

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ondersteuning stopt bij 25 km/u en dat voel je.

Op 10 juni 2019 18:55:28 schreef pa3gws:
Wat is er mis mee om gewoon iets langzamer te fietsen??

Daar is op zich niets mis mee.
Alleen is het een heel vervelend gevoel als je fiets plotseling afremt.
En die 25 km blijkt dan toch helemaal niet zo veel.
Even een ander soort wegdek, een verkeersdrempel of kleine helling en plotseling knijpt er iemand ongewenst in je rem.
Van rustig afbouwen van de ondersteuning vanaf b.v 23 km hebben de meeste heren fietsenbouwers nog nooit gehoord.
Dus zit je de hele rit op je teller te kijken in plaats van op het verkeer te letten.

Op 10 juni 2019 19:33:43 schreef Brainbox:
..Alleen is het een heel vervelend gevoel als je fiets plotseling afremt...

De fiets remt niet. Het ondersteunt wat minder soms.
En dat kan best met de soort sensor te maken hebben. Gazelle gebruikte eerst (of nog steeds?) sensoren die de buiging van het frame meten. Hoe meer je op de trappers staat, hoe meer buiging.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Sorry voor het misverstand.
Ik probeerde het gevoel te omschrijven dat optreedt als de ondersteuning abrupt wegvalt.
Natuurlijk weet ik ook wel dat er niet fysiek geremd wordt.
Ik vind het zelf in elk geval heel irritant; als een tik op de vingers van: mijnheer, U moet beter op uw snelheid letten.
Maar ja, je kunt van een merk dat al 102 jaar geleden is gestart niet verwachten dat die verstand hebben van meer polige PID regelingen.

En dat kan best met de soort sensor te maken hebben.

De eerste elektrische fietsen reageerden alleen op een omwentelingssensor.
Als die detecteerde dat het wiel draaide dan ging de motor ondersteunen.
Je had toen een constante ondersteunende kracht, wat ik zelf prettig vond.
Nadeel was dat de ondersteuning pas startte als wanneer het wiel draaide.
Bij het (zware) wegrijden had je dus even geen ondersteuning.
Daarna werden de fietsen geavanceerder en kregen meer sensoren, zoals voor het meten van de pedaaldruk, temperatuur en doorbuiging van de achtervork.
Alleen jammer dat ze geen geschikte programmeur hebben kunnen vinden om al die zaken op een vloeiende manier te kunnen benutten.
p.s.
Deze laatste opmerking is niet persoonlijk bedoeld tegen leden van dit forum.

Die hadden ze wel, maar nu niet meer. Nu kopen ze alles in. Ik krijg wel de indruk dat de fietsen met dit fenomeen wel vrij oud zijn, uit de begintijd van het elektrische fietsen. Kan het mis hebben. @TS, hou oud is die fiets? Oh, 2013 8)7 Nou ja, niet heel recent.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

en nu kunnen ze nog even inkopen, sinds van de week de fabriek van gazelle in de fik ging, 80 zonnepanelen op dak waren nogal zelfontbrandend blijkbaar. nu ja valt wel mee, dak herstellen en ze kunnen weer door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik krijg wel de indruk dat de fietsen met dit fenomeen wel vrij oud zijn,

Pas nog op een nieuwe fiets (van mijn broer) gereden.
Sinds de vier jaar geleden dat ik mijn fiets kocht was dit effect er nog steeds.
Ik krijg het idee dat de fietsende Nederlander een beetje het ondergeschoven kindje van de mobiliteitssector is.
Zoiets van: je hebt geen geld om een Tesla te kopen? , dan moet je ook niet zeuren!
Terwijl een maandsalaris voor een fiets voor de meesten toch echt geen kattenpis is.
Als Tesla een auto zou maken waarbij de bestuurder met zijn hoofd tegen de voorruit zou knallen wanneer er een kat over stak zouden ze al lang failliet zijn.
(nu ja, dat zijn ze al bijna, maar dan om andere redenen)
Kortom; het rijcomfort van elektrische fietsen vind ik na al die jaren nog steeds bagger.

Volgens de fietsenmaker is er niks aan te doen

Rare uitdrukking trouwens.
Je (en ik ook) zegt fietsenmaker maar eigenlijk is het een fietsenverkoper die soms ook nog het een en ander kan repareren. :)

[Bericht gewijzigd door Brainbox op maandag 10 juni 2019 21:40:52 (12%)

Je zit een beetje in zeurmode vind ik. Je hebt toch altijd de keuze om een ander merk of ander systeem te kiezen! Zo'n voorwiel-motor is ook wel het instappertje natuurlijk. En da's een Tesla zeker niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb geen voorwielmotor.
Ook nooit gezegd.

maartenbakker

Golden Member

Hoe dan ook is de motorregeling dus een beetje lomp. Zijn er al gevallen bekend van electrische fietsen die de rollenbank op moesten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 juni 2019 21:51:43 schreef flipflop:
Zo'n voorwiel-motor is ook wel het instappertje natuurlijk.

Wat bedoel je daar mee? Dat een voorwielmotor een slechte keus is?

Op 10 juni 2019 22:46:36 schreef maartenbakker:
Hoe dan ook is de motorregeling dus een beetje lomp. Zijn er al gevallen bekend van electrische fietsen die de rollenbank op moesten?

Ik denk dat dit lastig zal worden.
Dat de ondersteuning ophoudt bij 25 km/h wil niet zeggen dat je op eigen kracht niet sneller kunt fietsen.
En om de ondersteuning te activeren moet je zelf de trappers bewegen, er moet dus iemand op de fiets gaan zitten.
Als je dat zelf bent, dan kun je smokkelen door te zeggen dat de ondersteuning wegvalt bij 25 km/h ook al is dat niet zo.
Een agent zie ik nog niet zo snel op jou fiets klimmen.

het probleem is dus dat het wegvallen van het vermogen te bruusk is.
normaal zegt de wet dat de ondersteuning geleidelijk aan moet wegvallen naarmate je 25km/h gaat.
en daar is de fabrikant vrij in.

je kan een fiets maken die 250W meeduwt tot aan 20km/h, en dan 50W eraf haalt per km dat je sneller gaat.
op 21km/h heb je 250W
op 22km/h nog 200W
op 23km/h nog 150W
op 24km/h nog 100W
op 25km/h nog 50W
op 26km/h nog 0W
en op de kop van 25km/H valt je naar 0.
probleem hiermee is dat je nog tamelijk hard moet meeduwen om 25 aan te houden.
stel dat je fiets 210W nodig heeft om 25km/h aan te houden (beetje bergop, tegenwind...). en jijzelf trapt 100W, dan zou je maar 23km/h kunnen halen. dan gaan de mensen zagen dat die te 'traag' is want andere fietsen gaan die voorbij aan 26-27km/h.(verschil van 4km/h en dat is bijna stapvoets dat een andere je voorbij gaat)

een fabrikant kan ook zeggen: op 20km/h ga je naar 75%, op 23km/h ga je naar 50% en op 26km/h val je naar 0% van het vermogen. is ook volledig legaal want vermogen valt ook geleidelijk weg.
op 20km/h heb je 250W
op 21km/h nog 187W
op 22km/h nog 187W
op 23km/h nog 125W
op 24km/h nog 125W
op 25km/h nog 125W
op 26km/h naar 0%

wat is hier het verschil, in dat zelfde voorbeeld van daarnet ga je nu wel 26km/h aantikken. de fiets trapt 125W op 25km/h, jij trapt 100W, ga je gewoon naar 25,9km/h gaan, op 26km/h valt de motor weg en voel je de boel 'afremmen' want er valt plots 125W weg. op 25,9km/h schiet de motor weer vazelf aan en duwt 125W mee. zelf met veel tegenwind zal die fiets nog steeds richting 25km/h gaan. je ervaart een krachtigere fiets.
en dat is wat je hier nu steeds voelt

de oplossing dus:
ofwel zelf je ondersteuning verminderen naarmate je de top bereikt. het is niet nodig dat je fiets nog vollop ondersteund. in mijn ogen moet die motor enkel helpen bij bergop of bij acceleren van 0km/h.
eens op snelheid mag je de ondersteuning op laagste pitje houden. kan je de 25km/h zelf niet aanhouden, dan moet je maar tevreden zijn met minder snelheid of schokkerig vermogen. er is te weinig vermogen op de trappers en dat is het schokken dat je voelt. het wegvallen van ondersteuning en terugvallen op het eigen beperkt vermogen

ik heb ook ondersteuning op mijn fiets en ik heb 12min aan energie capaciteit terwijl mijn rit 1h10 is. ik gebruik ondersteuning enkel bij bergop en vertrekken uit stilstand (mijn fiets weegt +50kg en dat merk je dan wel). 80% van de rit rijd ik zonder ondersteuning aan 22-28km/H. en de stukken dat ik ondersteuning heb, kan ik 25-30km/h halen afhankelijk hoeveel bergop het is (mijn 250W motor haalt 580W piek, vandaar dat mijn accu er doorvliegt. die is maar een 110-120Wh)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 juni 2019 23:01:03 schreef KlaasZ:
[...]Wat bedoel je daar mee? Dat een voorwielmotor een slechte keus is?

Is een "instappertje" een slechte keuze voor jouw dan?
Wat ik bedoel is dat een voorwielmotor een relatief goedkope oplossing is. Een fabrikant kan immers gewoon een standaard fiets nemen, wiel vervangen, controller toevoegen en klaar is Kees. Het basismodel is meestal wat minder qua prestatie. Ze willen het toegankelijk maken voor de kleine beurs. Maar in veel gevallen is het best goed genoeg. Niet iedereen wil Mercedes rijden.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Of het een goedkope oplossing is wil ik in het midden laten. Maar ik zie in een voorwielmotor een belangrijk technisch voordeel, nl. dat je de aandrijfkracht over beide wielen verdeelt. Bij een achterwielmotor komt alles op het achterwiel terecht, en bij een middenmotor is het nog gekker, dan moet ook de ketting de hele aandrijfkracht verstouwen.
Ik heb zelf nog geen elektrische fiets, daar wacht ik zo lang mogelijk mee. Maar als het zo ver komt, dan kies ik voor een voorwielmotor.

Voorwielaandrijving is niets mis mee.
Het voorwiel wordt alleen wat zwaarder en dat kun je eventueel merken met sturen, en je zou bij glad wegdek wat eerder kunnen slippen werd er gezegd.
Ook zijn de stroomkabels zijn wat langer en daardoor kwetsbaarder.
Zelf heb ik daar bij testritten nooit iets van gemerkt.
Het is een goedkope methode om een elektrische fiets te maken.
Als de onderdelen van goede kwaliteit zijn en de fiets goed is gefabriceerd kan je er jarenlang plezier van hebben.
Maar de fabrikanten willen de klanten liever een duurdere fiets verkopen.
Daarvoor werd er een luidruchtige en onderhouds-gevoeliger middenmotor geïntroduceerd om klanten geld uit hun portemonnee te kloppen.

Naar mijn idee is een motor in het achterwiel optimaal.
Die geeft het vermogen op de plaats waar je het gewend bent: op het achterwiel.
Zonder ratelende tandriem en een ontlasting van de ketting en cassette waardoor die langer mee gaan en (in vergelijking met een middenmotor) minder onderhoudskosten vergen.

Op 11 juni 2019 20:57:57 schreef Brainbox:
Het voorwiel wordt alleen wat zwaarder en dat kun je eventueel merken met sturen, en je zou bij glad wegdek wat eerder kunnen slippen werd er gezegd.

Daar zie ik geen problemen in. Heel vroeger heb ik een Solex gehad, die deed alles op het voorwiel. En tegenwoordig ga ik op de fiets kamperen met twee tassen aan de voorvork. Dus een "zwaar" voorwiel ben ik wel gewend.

EricP

mét CE

Je zou eens kunnen kijken hoe die 'intelligentie' bepaalt wat de snelheid is. Met een beetje mazzel, is dat een Hall-sensor met een paar magneten ergens op een as of wiel.
Het zou natuurlijk heel naar zijn als de lijm van 1 magneetje na 6 jaar toch niet optimaal verwerkt lijkt te zijn en het opgeeft...

Je zou ook wat kunnen spelen met een 2-deler achter die Hall-sensor. Maar dat riekt al wat meer naar 'beveiliging omzeilen' en dan begint er vast wel weer iemand te roepen dat het strafbaar is ofzo. En dat moet je natuurlijk niet hebben. Toch?

@KlaasZ: leukde dingen, die Solexen. Zelf nooit een brommer ofzo gehad, maar uiteraard wel eens op een Solex gereden. Als fiets was het allemaal wel lomp en zwaar hoor. Beetje snelheid maken, motor op het voorwiel laten landen en hopen dat het direct start. En gaan. Prima trapondersteuning en het stopte ook niet bij 25km/h :)

[Bericht gewijzigd door EricP op dinsdag 11 juni 2019 21:24:17 (23%)

Iedereen erg bedankt voor de bijdrage en meningen. :)

Op 11 juni 2019 21:20:40 schreef EricP:
Je zou eens kunnen kijken hoe die 'intelligentie' bepaalt wat de snelheid is. Met een beetje mazzel, is dat een Hall-sensor met een paar magneten ergens op een as of wiel.
Het zou natuurlijk heel naar zijn als de lijm van 1 magneetje na 6 jaar toch niet optimaal verwerkt lijkt te zijn en het opgeeft...

De fiets ziet er zo uit:

Alle intelligentie zit denk ik bij het voorwiel in of bij de accu.
De fiets gebruikt voor het meten van mijn input volgens mij alleen een rotatiesensor bij de trapas.

Ik kan dus op de boost-modus heel licht rondjes trappen en de fiets doet de rest.
Zou ik het signaal van de rotatiesensor kunnen beïnvloeden zodoende de fiets denkt dat ik continu keihard trap en de ondersteuning tegen de 25km/h blijft plakken (voor een soepelere ondersteuning)? Ik noem maar wat.

To the data sheets!

Ik heb even wat foto's geschoten en paar dingen getest. Graag ontvang ik feedback. :)

Allereerst, magneten op het grote tandwiel om de rotatiesensor te beïnvloeden leken niks uit te halen. Zie foto voor de rotatiesensor.
Vijf magneten mooi verdeeld of alles op één plek... niks.
Ik heb de sensor ook nog iets dichter bij het tandwiel gezet (door houder iets te buigen). Ook geen verschil in soepelheid in ondersteuning.

Er is op deze fiets geen versnellingssensor (zie foto achter-as). Maakt dat uit?.

De voorwielmotor wou ik ook openmaken, maar met de schroeven eraf wou dat niet. Zie foto. Er zat op het uiteinde van een van de schroeven iets dat op grijze kit lijkt. Zal wel vastgelijmd zitten... tips?

Als laatste heb ik de kabel naar de rotatiesensor gemeten, helaas geen foto, maar zijn drie draden. Zwart, geel en oranje. Dit heb ik gemeten:

DC +7V Oranje naar frame fiets (of ~+8V, ik kan niet tellen, zie foto)
DC 0V Zwart naar frame fiets
DC -14V Zwart naar oranje
DC +7V Geel naar frame fiets en kleine pulsen naar nul bij draaien trapas. Zie ook foto van oscilloscoop
DC 0V Geel naar oranje met draaien negatieve pulsen (geen foto).

Ik kon de pulsen er niet makkelijk op krijgen want volgens mij heeft mijn domme oscilloscoop geen trigger-pause-save-optie...

Suggesties hoe ik rotatiesensor kan beïnvloeden/nabootsen? Geen zorgen over opvoeren, dat zit in het voorwiel, dit gaat erom om te kijken of meer of andere pulsen van de rotatiesensor de ondersteuning soepeler kan maken.

To the data sheets!
Shiptronic

Overleden

Op 15 juni 2019 20:24:49 schreef R117:

DC -14V Zwart naar oranje

DC 0V Geel naar oranje met draaien negatieve pulsen (geen foto).

dit zijn de enige meetwaarden die zinvol zijn, het frame doet niet mee.
Ik mis de meetwaarde DC Zwart naar Geel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 juni 2019 20:57:57 schreef Brainbox:

Naar mijn idee is een motor in het achterwiel optimaal.
Die geeft het vermogen op de plaats waar je het gewend bent: op het achterwiel.
Zonder ratelende tandriem en een ontlasting van de ketting en cassette waardoor die langer mee gaan en (in vergelijking met een middenmotor) minder onderhoudskosten vergen.

motor in achterwiel heeft zijn voordelen, maar ook een ferm nadeel. ik ben aan het kijken voor een speed pedelec (45km/h) omdat mijn woon-werk verkeer naar 124km/dag gaat komen.

1)motor in achterwiel: gaat goed, alleen 1 probleem. als die bergop gaat aan 25km/H, draait de motor op een te klein toerental en vraagt enorm veel koppel. die fietsen zijn dan vaak 1300-1400W waardoor de accu snel leeg is of er een hele grote accu op zoek (1kWh enzo). voordeel is wel dat die de 45km/h op hun sokken kunnen aanhouden want de motor is overbemeten.

2)middenmotor: zoals al vermeld is dit een aanslag op je ketting en tandwielen. jijzelf die 150W trapt, motor die 200-300W bijtrapt... die ketting overleeft het geen 5000km zo.
ik heb nu wel gezien dat er fabrikanten op naafversnelling overgaan en riemoverbrenging. geen slijtage, geen lawaai, geen smering, geen onderhoud. de motor kan ook beperkt zijn in vermogen (350-500W) want je schakelt vanzelf omlaag zodat die altijd op een ideaal toerental draait.
mijn voorkeur gaat nu ook uit naar middenmotor. het gewicht is beter verdeelt, geen draaiende massa, beperkt motorvermogen en bijgevolg accu

voorwiel is bij mij uit de boze. in een bocht wil je geen gyroscopisch effect dat je wiel rechtdoor wil en jij afdraaien. je vermogen is wel verdeelt over de 2wielen, maar dit is nooit een probleem bij een fiets aangezien de achterband perfect het vermogen op zijn eentje aankan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken