aardlekschakelaar/freq.regelaar

Hallo.
Bij ons op het werk wordt eenmaal/week gebruikt gemaakt van een machine welke gisteren nogal wat storing gaf.
aansluiting is.
scheidingstrafo(is mij verteld)-aardlek-freq.regelaars.
Storing:de twee middelste regelaars staan op de rechtse aardlek.Rechtse freqentiereg. van deze 2 staat continu aan.Komt de andere erbij valt de aardlek er geregeld(dus niet altijd eruit).
1:Is het verplicht een aardlek tussen trafo en freq.reg.te zetten.
Vaste opstelling in bedrijf heeft dit niet.
2:Is 1 ja mag de aardlek dan groter als 30mA zijn?
Zo ver ik begrepen heb is combinatie aardlek met frq.reg.niet zo gelukkig.
Zie fotoos.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het nut van de scheidingstrafo ontgaat mij.
Is het geen netfilter?
Aardlekschakelaars en Frekwentieomvormers is vaak geen goede keus.
Soms moet je.

In een industriele omgeving kom je het gebruik van aardlekschakelaars niet veel tegen.
Het al dan niet toepassen van aardlekschakelaar wordt alleen bepaald door je aarding.
Heb je een veiligheidsaarding dan is een Aardlekschakelaar meestal niet verplicht.
Het kan verplicht worden in bijzondere installaties, denk aan zwembaden, en ontploffingsgevaar.

Een aardlek van 300 mA gaat vaak beter. Als je nu met een 30mA regelmatig problemen hebt (dus lang niet altijd) dan is het plaatsen van een 300mA aardlek waarschijnlijk de beste oplossing.

Er bestaan ook speciale aardlekschakelaar voor F.O. Eaton heeft ze in haar programma. Wat het verschil is weet ik niet, waarschijnlijk iets van KV (kort vertraagd)

Al met al geen duidelijk antwoord, dat komt door je plaatselijke omstandigheden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 11 juni 2019 13:24:49 schreef Toeternietoe:
In een industriele omgeving kom je het gebruik van aardlekschakelaars niet veel tegen.

In België bijna overal.

Om de vraag te beantwoorden moeten we het schema van de drives met hun voedingen hebben.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 11 juni 2019 13:29:32 (18%)

evelo

Golden Member

Er spelen hier nogal wat zaken: soort machine, uitwendige invloeden, soort personeel,...

De kortste weg lijkt mij bellen naar een keuringsorganisme en je vraag voorleggen (denk ook aan je paraplu ivm veiligheid op het werk).

Wat ik niet snap is hoe een aardlek kan uitspringen als die achter een scheidingstransfo staat?

Kan je misschien eens een weerstandsmeeting doen tussen het sterpunt van de secundaire en de (primaire) aarde?

Verder zijn de differentieels zeker niet altijd verplicht in belgie, en al zeker de gevoelige van 30mA niet. Industrieel kom je heel vaak gewoon ook 300mA tegen. Daarvoor zou ik inderdaad eens bellen naar je keurder.

GJ_

Moderator

Ik denk dat de installatie gewoon in Nederland staat. En ik betwijfel of het een scheidingstrafo is. Het lijkt me meer gewoon een netsmoorspoel. Teveel draad voor een smoorspoel

Daarom: eerst de schema's. Voor we die hebben kunnen we alleen maar wat nutteloos gokken.

hoi
De machine is van een externe firma,is nu +-4jaar in gebruik en de storing is van de laatse weken.Deze firma gaat er zelf ook nog achteraan.Ik zal morgen nog kontact met ze opnemen.Ik kan er zelf dus niet aan meten en alleen doorgeven welke aanwijzingen ik hier krijg.
Wat de trafo betreft hoop ik morgen ook nog wat antwoorden te krijgen.
alvast bedankt.

Wim.

oh ja we zitten in Nederland.

ik vraag me af of het een scheidingstrafo is, de nul zit wat raar, komt niet uit de voeding en zit alleen op de aardleks, de 3 zwarte draden vanuit de trafo rechts zijn de nul.

is het geen trafo die er 110V 3 fasen van maakt of 42V 3 fasen? of 230V 3 fasen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het lijkt meer een flinke 3 fase trafo.
Is de installatie oorspronkelijk voor een B net gemaakt (3x130/230) en is de trafo om deze spanning te maken uit 3x 230/400 volt.
Of misschien omgekeerd.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Foto type plaatje trafo doet wonderen denk ik.

@peter112

Je hebt gelijk,maar dan moet je er ook een kunnen vinden en ook nog kunnen fotograferen.En de machine is a.s. maandag pas weer bij ons.Ik hoop morgenavond meer te weten.De hal waar deze machine staat heeft een eigen aardlek 300mA.Als de machine alleen bij ons komt(komt op meerdere plaatsen)mag dan de aardlek in de machine komen te vervallen?

Wim

GJ_

Moderator

Niemand verplicht jou een aardlek in een machine te zetten. Maar als hij er eenmaal in zit is het onverstandig hem er zomaar uit te halen zonder dat je weet waarom hij er in zit. De enige die kan bepalen of hij weg mag is in feite de fabrikant van de machine.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb je daar over al een heel verhaal geschreven.
Waarvoor is de keuze gemaakt om er 30mA aardleks in te zetten?
Dat de machine op meerdere lokaties komt maakt niet uit.
Elke aansluiting dient voorzien te zijn van een deugdelijke aarding.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hoi allemaal.
De firma heeft de aardlek vervangen door eentje van 300mA.De machine wordt morgen en overmorgen gebruikt en maandag is deze weer bij ons en dan weten we meer.
de trafo is toch een scheidingstrafo,ik zal maandag kijken of er toch ergens gegevens opstaan.
Iedereen bedankt tot zo ver.

Wim

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik geloof er geen snars van, de trafo is volgens mij geen scheidingstrafo, althans zo wordt deze niet gebruikt.
De trafo heeft geen Nul, dat hoeft ook niet, maar de automaat en de aardleks hebben wel een Nul.
Dat is voor mij tegenstrijdig.
Alhoewel het wel mogelijk is, vertrouw ik het niet.
Heb je geen (hoofd)stroomschema van deze besturing?

Het gaat er niet zo zeer om wat er op de trafo staat, maar hoe deze aangesloten is!

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 12 juni 2019 16:50:46 (11%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Volgens mij gewoon een transformator.

Voeding komt links op de eerste 3 klemmen binnen, primaire kant in driehoek.
Secundaire kant in ster, sterpunt zit rechts, je kan de doorverbindingen zien zitten.
Sterpunt wordt als nul gebruikt.

Dus primair gevoed met 3 fasen.
Secundair 1 automaat waarachter de 2 aardleks dan weer zitten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 12 juni 2019 17:08:18 schreef HD13:
Volgens mij gewoon een transformator.

Voeding komt links op de eerste 3 klemmen binnen, primaire kant in driehoek.
Secundaire kant in ster, sterpunt zit rechts, je kan de doorverbindingen zien zitten.
Sterpunt wordt als nul gebruikt.

Dus primair gevoed met 3 fasen.
Secundair 1 automaat waarachter de 2 aardleks dan weer zitten.

Denk dat je gelijk hebt.
Ziet er onduidelijk uit. Voeding 3 fase zonder nul. Trafo maakt de nul(sterpunt)
Kan.
Maar dan nu de vraag, waarom?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Sterpunt is er gewoon bij sterschakeling...
... waarom dan niet gebruiken voor testknop van de aardlek?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 12 juni 2019 18:12:29 (11%)

Van 3x230 naar 3x400Vac ?
Of 3x400 naar 3x690Vac kan, maar lijkt me onwaarschijnlijk.
Of om verliesspanning in lange voedingskabel op te krikken ?

het wordt wel gedaan, onlangs heb ik nog een 56kVA trafo uit een ups gehaald die van 230V naar 400V omzette. daar zat dan ook een flinke set blindstroom condensatoren bij.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 juni 2019 16:48:39 schreef Toeternietoe:
Ik geloof er geen snars van, de trafo is volgens mij geen scheidingstrafo, althans zo wordt deze niet gebruikt.
De trafo heeft geen Nul, dat hoeft ook niet, maar de automaat en de aardleks hebben wel een Nul.
Dat is voor mij tegenstrijdig.
Alhoewel het wel mogelijk is, vertrouw ik het niet.
Heb je geen (hoofd)stroomschema van deze besturing?

Het gaat er niet zo zeer om wat er op de trafo staat, maar hoe deze aangesloten is!

Met een 3 fase trafo kun je netjes een nulpunt maken, ts een fotovan de klemmenstrook maakt kan hier duidelijkheid verschaffen.

de aardleks hebben wel een nul nodig voor de werking van de testknop. gezien de bruine draden parallel op de zwarte draden zitten lijkt het niet eens een scheidingstrafo te zijn. de zwarte draden komen in de trafo op een sterpunt uit, daar zit de nul van de aardlekken op. lijkt meer een step up of down trafo, kan evt nog een 400/230V trafo zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

ts een fotovan de klemmenstrook maakt kan hier duidelijkheid verschaffen.

Geef mij maar foto van het type plaatje :-)

Bij ons op het werk wordt eenmaal/week gebruikt gemaakt van een machine welke gisteren nogal wat storing gaf.
aansluiting is.

Als diezelfde machine anders nooit storing geeft is het misschien toch geen slecht idee om de motor van die regelaar eens te meggeren :-)

Waarom de voeding van de regelaars wel via scheidingstransfo (?) en de rest niet?
Er wordt zo te zien toch ook nog ander 3f spul geschakeld...

Goed maar waarom gaat die aardlek nu afvallen en anders niet?

Op 12 juni 2019 16:48:39 schreef Toeternietoe:
De trafo heeft geen Nul, dat hoeft ook niet, maar de automaat en de aardleks hebben wel een Nul.
Dat is voor mij tegenstrijdig.

Ja inderdaad! Waar komen die blauwe draadjes vandaan?

Als het een probleem is met een aardlekschakelaar zou dat natuurlijk heel veel verklaren.

Kan het zijn dat er hier een PEN geleider aankomt die de trafo overbrugt en daarna opgesplitst wordt in PE en N? Daar gaat elke differentieel van uitspringen.

[Bericht gewijzigd door willem van belgie op woensdag 12 juni 2019 22:43:54 (18%)

GJ_

Moderator

Op 12 juni 2019 21:57:49 schreef anoniem015:
Waarom de voeding van de regelaars wel via scheidingstransfo (?) en de rest niet?

Dat weten we toch niet? Zonder schema blijft het gokken. Zinloos.
En misschien is die trafo gebruikt als filter, dat gebeurt en werkt prima.