Hoe de meeste layouts voor printontwerp gebruiken?

Misschien is het een erg stomme vraag, maar als ik naar kant-en-klare layouts kijk zie ik dat er niet alleen de 'trace' erop staat maar ook de (schematische) componenten?? Het is toch niet de bedoeling dat je die mee-etst? Ik kan er dan niks mee, of toch wel?

Sine

Moderator

Een voorbeeldje van wat je bedoeld doet wonderen in dit geval ...

De bedrading zit meestal onderop de print, de bovenkant is de componentenzijde en daar wordt vaak op bedrukt welke onderdelen daar komen ook met een componenten nummer erbij.
Is dit soms wat je bedoeld?

Telefunken Sender Systeme Berlin
bprosman

Golden Member

Denk dat TS het "Silkscreen" (Google) bedoelt, die word er later opgedrukt dmv zeefdruk.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

"silkscreen pcb" geeft bij google een beter resultaat.

Uhm, ik kan een layout redelijk goed tekenen van een schema, maar als de layout toch beschikbaar is, hoe kan ik de tekening van de componenten en die van de sporen (dan) scheiden?

RAAF12

Golden Member

De layout, daarmee bedoel je het sporenplan van de PCB? Je hebt alleen de maten van de onderdelen nodig om die passend op de print te monteren. Ik zal wel iets over het hoofd zien 8)7

Arco

Special Member

De layers (top, bottom, silkscreen(s), soldermask(s),...) zijn allemaal aparte layers dus valt er niks te scheiden. (dat zijn ze al)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Een tekenprogramma(b.v. Eagle) kan je zo instellen dat ze alleen de bepaalde layers afdrukken.Als je Dus alleen op "bottom"instelt, print de printer aleen de printlayout van de onderkant.
Als je alles instelt, dan print hij ook alles, daar kan je dus niks mee.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 12 juni 2019 00:35:59 schreef Reinard:maar als de layout toch beschikbaar is, hoe kan ik de tekening van de componenten en die van de sporen (dan) scheiden?

Hoe beschikbaar? Waar werk je mee?

Misschien is het een erg stomme vraag, maar als ik naar kant-en-klare layouts kijk zie ik dat er niet alleen de 'trace' erop staat maar ook de (schematische) componenten?? Het is toch niet de bedoeling dat je die mee-etst? Ik kan er dan niks mee, of toch wel?

Het is geen stomme vraag maar wel een buitengewoon vage vraag die bij co-ers hier erg veel vragen oproept.

Een compleet printontwerp bestaat uit een hele reeks lagen of layers. De eerste printen ooit hadden waarschijnlijk maar een laag die waarschijnlijk aan de onderzijde zat. Deze laag is van koper en vormt het sporenplan dat de elektrische verbindingen tussen de sporen vormt. Het bleek dat als je als monteur veel printen in elkaar moet solderen dat het handig is om direct te kunnen zien waar je je componenten moet plaatsen en in welke positie. Men ging door middel van zeefdruk op de componentzijde de componenten tekenen. Op deze manier kwam er een tweede laag. In de loop van de tijd werden printen zogenaamde multi layer printen. Er kwam een koper (verbindingslaag) aan de boven (component zijde bij) Er komen een heleboel koper verbindings tussen lagen bij. Dit voor zover de verbindingslagen. Ook het aantal inktlagen vermeerderde. Die kwamen ook aan zowel onder als bovenzijde en lagen worden onderscheiden als zijnde text lagen, symbool lagen enz.

Het is natuurlijk niet handig om alle lagen tegelijkertijd af te drukken of printen. Als je een boek gaat drukken druk je ook niet alle bladzijden op 1 enkel papieren vel af. Dan krijg je 1 zwart vlak waar niet eens meer te zien is dat het ooit een tekst is geweest. Op een print krijg je dan 1 laag koper en zijn alle onderdelen netjes met elkaar doorverbonden. En voor de inktlagen hetzelfde. Je krijgt een grote kliederzooi.

miedema

Golden Member

Ik denk zomaar dat TS een plaatje van een print uit een tijdschrift of website voor ogen heeft. :)
En dat na wil maken.....

[Bericht gewijzigd door miedema op woensdag 12 juni 2019 11:29:15 (13%)

Ik denk zomaar dat TS een plaatje van een print uit een tijdschrift of website voor ogen heeft.

In dat geval zou ik het ontwerp inscannen en met een fotobewerkingsprogramma gaan bewerken.
Maw: het schema (en misschien tekst) weggommen totdat je het cladwork overhoudt.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op woensdag 12 juni 2019 17:46:12 (29%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

In de meeste gevallen is het schema hertekenen en een nieuwe print layout maken de snelste oplossing. Het is wel heel stil van TS zijn kant.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ja, inderdaad is mijn idee zomaar een layout van internet te halen of een boek/tijschrift. En anders van een schema een layout tekenen en nu zie ik soms plaatjes van layouts die me werk zouden kunnen besparen omdat ze alleen het cladwork weergeven.
Maar ik begrijp dat ik bij die meerlaagse layouts de afbeelding moet aanpassen in bv. Eagle.
Ik zou voor de componenten en voor het sporenplan aparte lagen moeten maken. Geeft niet. Dan moet ik wel wat bedrevener zijn met Eagle want ik moet gaan gummen: dus bepaalde kleuren verwijderen. Kan dat makkelijk?

PS: Erg bedankt voor jullie reacties.

Geef nou eens een voorbeeld, dus echt een plaatje van wat je ergens hebt gezien en wat je zou willen maken.

Op internet of in hobby-tijdschriften vind je meestal gewoon een layout die je kunt etsen, in geval van 2-laags zijn dat dus 2 layouts (eentje voor de bovenkant, en de andere voor de onderkant).

Eigenlijk is het allemaal niet zo meer van deze tijd, een digitale layout als gerber-files is "the-way-to-go".

If you want to succeed, double your failure rate.

Hoi, dit is misschien niet zo'n ingewikkelde schakeling maar is een voorbeeld.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar in dat voorbeeld wordt een opbouw op experimenteerprint beschreven??
Het is me minder dan ooit duidelijk wat nu eigenlijk de vraag is.

Gegeven: abc
Te bereiken: xyz

Als abc en xyz zijn ingevuld dan kunnen en willen we graag helpen om mogelijke stappen aan te geven.

Vooral het "te bereiken" is een heikel punt: wil je zelf printjes gaan etsen?
Enkelzijdig of dubbelzijdig? Zelf etsen wordt niet meer zoveel gedaan, omdat velen opzien tegen het geklieder met chemische toestanden, en ook omdat het zo goedkoop is en zo makkelijk en zo vlot om een gerbersetje naar China te mailen en de printjes netjes ge-etst en geboord in de brienbus te ontvangen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 12 juni 2019 19:53:23 (41%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Henry S.

Moderator

Met een plaatje van de componentenopstellingen heb je nog geen layout, de printsporen zijn deels afgedekt.

In het orginele Elektuur artikel (443 sept 2000, 26-29) is de layout afgedrukt, dat zal in het boek ook wel gebeurd zijn ;).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als je enkel zo een plaatje hebt scheelt dat wel, je zult met het schema er bij vaak voldoende informatie hebben om de layout zelf te hertekenen.

Dat is echter wel werk, je kunt je dan afvragen waarom de Cu layer ontbreekt of niet apart gepubliceerd is. In geval van een Elektuur ontwerp zal hij vaak gepubliceert zijn en dus terug te vinden.
In oude service manuals zal hij vaak ontbreken. Een print hermaken viel zelfs vroeger niet onder "service" ;)

[Bericht gewijzigd door Aart op woensdag 12 juni 2019 20:10:55 (14%)

fatbeard

Honourable Member

Sommigen scheuren de pagina's met layouts er uit om te gebruiken met zo'n transparant-makende spray, en gooien ze daarna weg...
In zo'n tweedehands boek vis je dus achter het net.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Of deze, dan wel in verschillende kleuren, maar heeft nog wat gummen nodig.

Henry S.

Moderator

https://www.qsl.net/sv1bsx/Baycom/Pac-u-1.gif

Is geen probleem... (even spiegelen)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Fotoshoppen kan soms ook nog, maar als ik Google vind ik vele Baycom -knutsels (geen idee wat het is) - ik zou er dan één kiezen waarvan de Cu laag van de print beschikbaar is.