Buizenradio Philips herstellen

Dag forumleden,

Ik heb een buisradio van de jaren 50 gekregen dit weekend. Een Philips FX703A/05.

Bij het aanzetten van de radio begint de luidspreker een klein beetje lawaai te maken. Het verluiden van de volumeknop heeft geen invloed op de luidsterkte.

Ik heb de 'printplaat' deze voormiddag uitgebouwd zodat het makkelijker is om eraan te werken.

Echter ken ik niet veel van buizentechnologie en buizenradio's. Zou er mij iemand tips kunnen geven hoe ik dit het best aanpak?

Ik heb ook een foto genomen van een gelijkrichter-buis. Ik vraag mij af of dat de gloeidraad genoeg oplicht? Moet deze buis niet meer licht geven?

Servicemanual heb ik reeds kunnen vinden en al proberen te ontcijferen.

Ik vraag me ook af waar je juist de antenne zou moeten op aansluiten?

Hugo Welther

Moderator

Een buizenradio die lang heeft stil gestaan mag je nooit zomaar aanzetten zonder extra voorzorg maatregelen. Er kan onherstelbare schade optreden doordat componenten langdurig niet onder spanning hebben gestaan.

Bij dit type buizenradio spreken we van een (metalen)chassis en niet van een printplaat.

De antenne aansluiting zit links achterop. Moet ook op het achterschot staan.

Dit was een bijzonder kostbaar type in de tijd dat deze radio op de markt kwam.

Alle buizen er uit halen en beginnen met de wisselspanningen op de trafo te meten. De volgende stap komt dan wel weer.

LET OP: de draaitafelmotor is een 110V type. Die nooit zo maar op het lichtnet zetten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
RAAF12

Golden Member

links de FM antenne en rechts de antenne en aarde aansluiting voor de andere (AM) bereiken.

Dat de buis niet fel oplicht is normaal voor indirect verhitte kathode's. Dat de volumepot niet goed werkt vergt nader onderzoek. Als je twee contacten aanraakt zou je een sterke brom moeten horen.

Hugo Welther

Moderator

Op 12 juni 2019 19:04:23 schreef RAAF12:
[bijlage]
links de FM antenne en rechts de antenne en aarde aansluiting voor de andere (AM) bereiken.

.

Zo op de foto te zien heeft deze nog geen FM.
Volgens het schema zit er geen FM tuner, MF en ratiodetector in. Misschien een latere uitvoering wel.

[Edit] de tekening is van de FX714 een latere versie.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hubie

Special Member

Op 12 juni 2019 19:10:25 schreef Hugo Welther:
[...]
Zo op de foto te zien heeft deze nog geen FM.
Volgens het schema zit er geen FM tuner, MF en ratiodetector in. Misschien een latere uitvoering wel.

Er was toen een FM voorschakelkastjeU unit verkrijgbaar.(optie)

Volgens de service manual kon je er vroeger een module bijkopen die ervoor kon zorgen dat het mogelijk was een FM radio van te maken. Jammer dat die er nu niet inzit.

Hugo Welther

Moderator

Bovenste antenne, onderste aarde.

Radio koste in die tijd FL 1.285,-

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Volgens het schema zouden er 10 aansluitingen zijn aan de transformator. Aan de transfo zelf zijn er 15 aansluitingen...

[Bericht gewijzigd door Louis123 op woensdag 12 juni 2019 19:28:28 (12%)

Die EZ80/81 gelijkrichter lijkt lek te zijn, links mist wat gitter en is wat wit uitgeslagen en je ziet een blauw/bruine rand (heb ze hier ook precies zo gehad), dus dan gloeit deze iid niet of minder.
Misschien geluk bij ongeluk, blijft de schade, na het aanzetten, door defecte condensators ook beperkt..

Transistors are Cool Tubes are Hot

Ik ben alle spanningen op de transformator aan het meten momenteel. Zal direct foto's met waarden posten

Henry S.

Moderator

Op 12 juni 2019 19:18:34 schreef Hugo Welther:
Radio koste in die tijd FL 1.285,-

Omgerekend vergelijkbaar met €4500 nu... Er waren rond 1955 heel erg weinig mensen in NL die zoiets konden kopen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb de spanningen gemeten

Ongeveer gebaseerd op dit schema
https://www.dropbox.com/s/juwtjufxkr0igdh/schematic%5B10772%5D.pdf?dl=…

EDIT!!! Daarjuist begon de condensator onder de transformator te roken en spoot er vloeistof uit
zie de foto van de condensator. Deze is de zwarte met het bruine papier er om

Heb ook vergeten de afstem buis er vergeten uit te halen om de metingen te doen. Hopelijk heeft dit niet veel invloed op de metingen???

Hugo Welther

Moderator

Het zal C13 wel zijn. Vervangen door een nieuw exemplaar. X2 type.
Helaas is er geen compleet service manual met componenten opstelling te vinden alleen een schema.
C60 en C62 preventief vervangen. Als die lek zijn en/of sluiting maken rookt de UGT af.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Wat bedoel je met X2 Type? Waar zouden zich de C60 en C62 bevinden?
Wat bedoel je met de afkorting UGT?

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hugo Welther

Moderator

Trafo spanningen zijn prima.
Maak eens een goed scherpe overzicht foto van de onderkant van het chassis.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ga morgen de hele boel eens op een houten hoek van 90 graden vijzen zodat ik dit makkelijker kan omdraaien. Er is geen enkele goede stand waarbij het zo kan blijven liggen ondersteboven.

Heb de foto in 2 keer genomen zodat alles zo goed mogelijk zichtbaar is.

die teerknollen zijn allemaal wel versleten. deze kun je wisselen voor nieuwe of een nieuwe in een jasje zodat deze lijkt op de oude.

Op 12 juni 2019 22:26:25 schreef Peter112:
die teerknollen zijn allemaal wel versleten.

vrij vertaald :de condensatoren in een zwart teerjasje zijn allemaal aan de "lek" door ouderdom en worden bij voorkeur vervangen. Kan best zijn dat de radio daarna het prima doet.

maartenbakker

Golden Member

De meeste kunnen vervangen worden door gewone gele polyestercondensatoren (MKT) van gelijke (dichtstbijzijnde) capaciteit en werkspanning (hoger mag), maar er kunnen een paar types met werkspanning 1000V of 1300V inzitten. Die dienen vervangen te worden door polypropyleentypes (MKP) met een werkspanning van minstens 1000V (of als er eentje over het net zit: op die plek liefst een MKP X2 van 275VAC of hoger, al is die 1000V MKP al vele malen beter dan wat er ooit inzat, zelfs destijds in nieuwstaat).

Let op dat je heel zorgvuldig werkt. Bij bulkvervanging van onderdelen is er altijd een kans dat je nieuwe fouten introduceert die lastig te vinden zijn. Ook is er altijd een kans dat niet alle bestaande fouten opgelost worden en je alsnog moet foutzoeken.

P.S. X2 is een veiligheidscategorie. Dit gaat om condensatoren die volgens de huidige normen over de netspanning aangesloten worden (ontstoring) en doorgaans behalve met X2 ook gemarkeerd zijn met een werkspanning tussen 275VAC en 315VAC juist om aan te geven dat ze voor netspanningen bedoeld zijn. De meeste eigenschappen zijn vergelijkbaar met een normale 800V condensator, maar ze zijn extra gekeurd op brandveiligheid en mogen alleen kortgesloten of open falen. In principe is een normale 1000V MKP (polypropyleen is pulsvaster dan polyester, niet-X2 is vaak ook pulsvaster dan X2) daar een goede keus, zeker vergeleken met de 1000 of 1300V papiercondensator die Philips oorspronkelijk toepaste. Alleen verzekeringstechnisch kun je maar beter de huidige regeltjes volgen.

Zodra de condensator met hogere werkspanning niet ergens aan het net zit, maar bijvoorbeeld secundair over de hoogspaningswikkeling of over de uitgangstrafo, dan is een pulsvaste MKP van 1000V of 1250V de beste keuze.

P.P.S. Zou je het A3-nummer op de voedingstrafo eens door kunnen geven als dat zo uitkomt, en ook dat op de achterwand (meestal rechtsonder)? Dat zijn nummers die ik verzamel om in lijsten te kunnen opnemen zodat losse onderdelen beter vindbaar zijn.

Aan de hand van de datumcodes V510 (week 51 van jaar 0) op de voedingstrafo en V11 (denk ik? dan week 1 van jaar 1) op de uitgangstrafo zou ik je toestel ergens begin 1951 dateren. Mogelijk januari (de losse onderdelen zijn altijd iets ouder dan het toestel).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Alvast bedankt voor de goede uitleg van jullie allen. Al is het voor het vervangen van de condensatoren nog niet erg duidelijk voor mij.

Voor Maartenbakker: het type van transformator is A314178.2 V510 (niet erg goed leesbaar) (kan je beter omschrijven waarvoor je deze nummer nodig hebt aub?)

Voor de nummers van de condensatoren baseer ik mij nog altijd op het schema van een FX714A. Ik voeg hierbij een link
https://www.dropbox.com/s/u19hfu6tn5w1587/Philips_FX714A.pdf?dl=0
Op pagina 21 staat een gelijkaardige tekening van de radio van mij. Hier zie ik dat het condensator 13 is die ontploft is.

Volgens de lijst van de componenten van deze radio 703A is C13 een condensator van 22000pF

Condensator C13 (nummer op oude condensator is T22KP20. De laatste 2 digits ben ik niet erg zeker)
Ben van plan nu eerst de ontplofte condensator volgens het schema C13 en een waarde van 22000pF te vervangen door deze
https://be.farnell.com/vishay/mkt1813322635g/cap-0-022-f-630v-10-pet/d…
Deze condensator zit op de secundaire kant van de transformator en dus niet aan de netspanning. Hij zit parallel op de spoel S2 van de transofrmator. Volgens de metingen zit er hierop een spanning van 250V maximum. Voor de zekerheid neem ik er een van 630V.
Hier een afbeelding

Is deze geschikt ter vervanging van deze condensator?

Condensator C60 en C62
Volgens Hugo Welther zou ik best deze condensatoren ook vervangen. Deze zou ik dan meteen bijbestellen.
Volgens het schema zijn dit elco's vermoed ik, welk type neem ik hier het beste voor? De waarde volgens het schema is 2200pF

C13 kan je best los knippen, deze maakt voor de werking van de radio niets uit.
Voor C60 en C62 (1000 pF) neem je best 1000 Volt types.
Vervang ook zeker de koppelcondensatoren C50 en C61 voor je verder gaat met je radio, beiden zijn 33nF en hier zijn de 630V types goed genoeg voor.

maartenbakker

Golden Member

C13 zal origineel wel meer dan 630V geweest zijn. Een spanning meten of een meetwaard uit het schema vissen en daar een condensator bijzoeken is een klassieke reparatiefout. Maar hoe dan ook hoort aan een trafo een impulsvaste condensator, dus een MKP en geen MKT. Ik schreef al zoiets:

Zodra de condensator met hogere werkspanning niet ergens aan het net zit, maar bijvoorbeeld secundair over de hoogspaningswikkeling of over de uitgangstrafo, dan is een pulsvaste MKP van 1000V of 1250V de beste keuze.

Staat de spanningswaarde niet in het schema (symbooltje) of onderdelenlijst (mogelijk deel van het codenummer, dan is het lastiger)? Ik heb eens gekeken en deze trafo zit ook in de BX700A. Misschien is daar een goed schema van te vinden?

Oh. Duh. Het staat op de condensator zelf. T22KP. De letter T staat voor 1000V. 22K staat voor 22n. P staat voor 20%. De 20 erachter zou een datum in 1950 kunnen zijn. Zie ook https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/condensatoren/cond.htm

P.S. Het vinden van toestellen met dezelfde onderdelen zoals de BX700A is een van de dingen waarvoor ik die nummers verzamel. Een ander doel is identificeren van losse onderdelen in hobbyvoorraden, vandaar ook de achterwanden waarvan bijvoorbeeld het NFOR ook lijsten bijhoudt. Verder is dateren in combinatie met de datumcodes nuttig bijvoorbeeld voor het identificeren van onbekende toestellen. De nummers zijn op volgorde uitgegeven, maar puntnummers (de laatste 2) zijn daar ook weer belangrijk. En tenslotte probeer ik de productie van Philips door de jaren heen in kaart te brengen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 13 juni 2019 12:39:29 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze condensator wel geschikt? Wel niet te vinden met aansluitingen aan de zijkant ;(

https://be.farnell.com/vishay/bfc237540223/cap-0-022-f-2-kv-5-pp/dp/11…