Amp meter op afstand uitlezen

Weet iemand of er een apparaat is waar ik op afstand een 12v accu pack kan uitlezen ?

Het gaat mij om de amp wat er nog in de accu's zit, die ik via sms wil uitlezen.

Ctek heeft een bluetooth accumeter in het pakket..

Ik bedoel op afstand als in kilometers afstand uitlezen via sms

Op 12 juni 2019 21:17:59 schreef ledgek:
Ik bedoel op afstand als in kilometers afstand uitlezen via sms

Kan iemand dit vertalen in begrijpelijk Nederlands?

Op 12 juni 2019 21:36:02 schreef Brainbox:
[...]
Kan iemand dit vertalen in begrijpelijk Nederlands?

Toch niet zo moeilijk :)

Ik wil op afstand de amperage van een battery pack kunnen uitlezen, dus niet via bluetooth.

evelo

Golden Member

Gewoon aflezen? Met een webcam?

Of ook meten, opslaan, webpagina,... ?

Ik wil op afstand de amperage van een battery pack kunnen uitlezen, dus niet via bluetooth.

Je kunt een meetweerstand opnemen in de stroomkring of met een amperemeter de stroom zichtbaar maken.
Die kun je vervolgens met een IP camera bekijken waar je maar wilt zoals evelo al aangaf.
Voldoet precies aan je eisen.

Op 12 juni 2019 21:45:24 schreef evelo:
Gewoon aflezen? Met een webcam?

Of ook meten, opslaan, webpagina,... ?

Uitlezen via sms of dat de data naar een webpagina wordt verstuurd is nog beter, belangrijkste is dat ik de status van de amp kan zien.

ik gebruik nu dsewebnet om het e.e.a. al mee uit te lezen en bedienen maar daar kan ik geen amperage mee uitlezen, dus zoek ik een systeem die dat wel kan.

Aflezen via een webcam of ipcam is geen optie.

Als je amperage meet dan weet je alleen hoeveel stroom er op dat moment loopt.

Zegt dus helemaal niets over de conditie van de accu.
Als je wilt weten hoeveel lading er nog in zit dan moet je de accu spanning meten.

zet een track&trace gps unit bij, kun je op de app ervan de voedingsspanning gewoon aflezen. daarmee weet je de laadtoestand van de accu..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vertaling van de vraag:

Er is een 12V accu (Noem type: loodaccu? Lipo? NiMh?) die een .... voedt (noem type apparaat). Nu wil ledgek kennelijk op afstand weten wat de resterende accucapaciteit (lading) is.

Dit vertaalt zich in twee problemen. Een is: "hoe bepaal je hoeveel lading de accu nog heeft" en twee: Hoe krijg je dat op de plek waar je het uit wil lezen.

Dat eerste is afhankelijk van wat voor type accu je hebt. Daarnaast is de belasting van belang: Als die in stroom afname varieert, dan is bij veel accutypes de spanning geen makkelijke indicator voor de resterende lading.

Voor het "via SMS uitlezen" kan je een SIM800 module kopen, die aan een arduino hangen en dan "als er een SMS binnenkomt" een rapportje terug-SMS-en over wat ie aan capaciteit gemeten denkt te hebben. Zoiets. (of ieder zoveel tijd vanzelf een SMS sturen.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

een integraal van de stroom kan natuurlijk wel, maar dan moet je ook rekenen en tellen en opslaan..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Met een Hall sensor en die is gekoppeld aan een Arduino. De Arduino is weer gekoppeld met iets wat draadloos de data via sms kan versturen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik heb de indruk dat alle reacties hier suggesties geven over hoe de stroom kan uitgelezen worden, maar... is dat wel wat de TS vraagt?

Het gaat mij om de amp wat er nog in de accu's zit

Hij vraagt wat er nog inzit. Ik vermoed dat hij dus de lading bedoelt?

TS: In de natuurkunde hebben we verschillende grootheden en eenheden uitgevonden om ervoor te zorgen dat het altijd duidelijk is wat je bedoelt. Tenminste... als je de juiste gebruikt.

Spanning (U) --> Volt (V) --> Dit geeft het potentiaalverschil aan tussen de twee polen
Stroom (I) --> Ampere (A) --> Geeft aan hoe veel geladen deeltjes er door de geleider van de ene pool naar de andere lopen op een gegeven moment
Lading (Q) --> Coulomb (C) of Ampere-uur (Ah) --> Geeft aan hoeveel er nog in de accu zit.

Kan je even verduidelijken wat je precies bedoelde?

mvdk

Golden Member

De topicstarter vraagt om twee dingen.
Krijgt antwoord:

Op 12 juni 2019 20:37:35 schreef maus0611:
Ctek heeft een bluetooth accumeter in het pakket..

Maar de wijze van overdracht staat em niet aan.
Ik heb het vermoeden dat het om een camera gaat die ergens ver van z'n huis staat. Of ie daar nou het toegangshek mee beloert, of een vogelnestje of steenmarters, geen idee. Maar zoiets is het. Die camera is daar met hardeware gekonnekteer, wat op z'n beurt met die genoemde website praat.
En dan zit ik me af te vragen, is die bluetooth functie niet om te katten naar een mogelijkheid om het aan de bestaande hardware te koppelen.
Ja, je moet er wat voor doen.

Verder heb ik er geen verstand van, maar ik vind dit soort topics altijd wel interessant.

Excuus voor d/t vauten.

Vermoedens zijn hierin geen aanvulling. TS wil 12V accucapaciteit uitlezen op grote afstand, dus bij voorkeur via 4G c.q. het mobiele telefoonnetwerk.

Hierin vind ik testman zijn idee nog het beste, dan houd je ook nog een oogje op de gevoedde hardware, mocht deze ongewild 'verplaatst' worden.
Je voedt dus zowel de hardware als de GPS tracker met dezelfde 12V accu.
Schiet het meegestuurde voedingsspanningsniveau van de GPS tracker zeg onder de ca. 11.5V dan weet je dat de accu bijna leeg is.

Afstand? Zoiets lijkt me ook prima te doen via Lora.

SMS is wat duurder en je hebt weer simkaartjes enz nodig. Lora is ook een stuk zuiniger.

mvdk

Golden Member

Op 13 juni 2019 12:35:30 schreef T-sec:
Vermoedens zijn hierin geen aanvulling.

Ach, ik trek het topic weer een beetje los. Maar ik denk dat het ook zou helpen om het hele plaatje eens weer te geven. Dan zie je meestal meer mogelijkheden.

Ik wil op afstand de amperage van een battery pack kunnen uitlezen, dus niet via bluetooth.

Daar is een hele eenvoudige oplossing voor:

Je neemt er zo een, liefst een nog grotere natuurlijk.

https://images.schoolspecialty.com/images/584703_ecommfullsize.jpg

En vervolgens deze:

https://www.militaria4you.com/wp/wp-content/uploads/2ON205-jenoptem-7x50-verrekijker.jpg

Je kunt dan heel eenvoudig op afstand je what-ever eenheid die je wilt meten aflezen als je de voltmeter uit dit voorbeeld een beetje aanpast.

Aangezien normaal Nederlands een beetje lastig schijnt te zijn tegenwoordig heb ik er maar een soort van stripverhaal van gemaakt.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 13 juni 2019 14:15:29 (17%)

Op 12 juni 2019 22:58:01 schreef testman:
zet een track&trace gps unit bij, kun je op de app ervan de voedingsspanning gewoon aflezen. daarmee weet je de laadtoestand van de accu..

ik moet de Ampere-uur (Ah) toestand weten niet de voltage

Op 12 juni 2019 23:01:28 schreef rew:
Vertaling van de vraag:

Er is een 12V accu (Noem type: loodaccu? Lipo? NiMh?) die een .... voedt (noem type apparaat). Nu wil ledgek kennelijk op afstand weten wat de resterende accucapaciteit (lading) is.

Dit vertaalt zich in twee problemen. Een is: "hoe bepaal je hoeveel lading de accu nog heeft" en twee: Hoe krijg je dat op de plek waar je het uit wil lezen.

Dat eerste is afhankelijk van wat voor type accu je hebt. Daarnaast is de belasting van belang: Als die in stroom afname varieert, dan is bij veel accutypes de spanning geen makkelijke indicator voor de resterende lading.

Voor het "via SMS uitlezen" kan je een SIM800 module kopen, die aan een arduino hangen en dan "als er een SMS binnenkomt" een rapportje terug-SMS-en over wat ie aan capaciteit gemeten denkt te hebben. Zoiets. (of ieder zoveel tijd vanzelf een SMS sturen.).

Klopt ik wil weten hoeveel amp er nog in de AGM accu pack zit het zijn 6 accu's die aan elkaar zijn geschakeld 12v en 600amp .

Op het moment kan ik alles uitlezen zoals toerental, voltage van de start accu, olie druk enz.
Dat doe ik met de DSEL401 MKII die heeft een app en webpagina waar ik kan loggen en alles bedienen, uitlezen.

Het probleem is dat het een hybride systeem is, en de accu pack los staat van de DSEL401 en dus niet uit te lezen is.
Het gaat om dit apparaat wat er nu inzit
https://www.deepseaelectronics.com/genset/lighting-tower-control-modul…

er zijn apparaten zoals deze
https://www.conrad.nl/p/gx110-gsm-module-5-vdc-24-vdc-functie-alarmere…
maar daar is geen module voor om de amp uit te lezen.

Op 13 juni 2019 14:10:37 schreef Ex-fietser:
[...]

Jij bent zeker de leukste thuis met zulke reacties ? hahaha wat leuk hoor.
. als je dan zo taal nazi wilt zijn, schrijf dan zelf ook normaal Nederlands. ;)

Op 13 juni 2019 11:42:45 schreef Opifex:
Ik heb de indruk dat alle reacties hier suggesties geven over hoe de stroom kan uitgelezen worden, maar... is dat wel wat de TS vraagt?

[...]

Hij vraagt wat er nog inzit. Ik vermoed dat hij dus de lading bedoelt?
Spanning (U) --> Volt (V) --> Dit geeft het potentiaalverschil aan tussen de twee polen
Stroom (I) --> Ampere (A) --> Geeft aan hoe veel geladen deeltjes er door de geleider van de ene pool naar de andere lopen op een gegeven moment
Lading (Q) --> Coulomb (C) of Ampere-uur (Ah) --> Geeft aan hoeveel er nog in de accu zit.

Kan je even verduidelijken wat je precies bedoelde?

Klopt ik wil alleen weten hoeveel lading er nog in de accu's zitten dus Ampere-uur(Ah)

Op 13 juni 2019 12:29:59 schreef mvdk:
De topicstarter vraagt om twee dingen.
Krijgt antwoord: [...]
Maar de wijze van overdracht staat em niet aan.
Ik heb het vermoeden dat het om een camera gaat die ergens ver van z'n huis staat. Of ie daar nou het toegangshek mee beloert, of een vogelnestje of steenmarters, geen idee. Maar zoiets is het. Die camera is daar met hardeware gekonnekteer, wat op z'n beurt met die genoemde website praat.
En dan zit ik me af te vragen, is die bluetooth functie niet om te katten naar een mogelijkheid om het aan de bestaande hardware te koppelen.
Ja, je moet er wat voor doen.

Verder heb ik er geen verstand van, maar ik vind dit soort topics altijd wel interessant.

Excuus voor d/t vauten.

Ik kan het wel uitleggen maar dat maakt het alleen maar ingewikkelder vermoed ik :)
Het gaat om een hybride lichtmast unit die op een diesel aggregaat draait maar ook op een accu pack, zodra de accu pack leeg is start de aggregaat om de accu's te laden, aan de kant van de aggregaat kan ik dus alles al uitlezen en bedienen maar niet aan de kant van de accu pack, en die is juist belangrijk voor mij, ik moet dat weten zodat ik weet hoeveel Ampere-uur (Ah) er nog inzit voordat de aggregaat aan gaat.

het wordt nog ingewikkelder omdat de aggregaat de accu's niet volledig oplaad, wel de voltage maar niet de Ampere-uur (Ah) , daardoor gaat de aggregaat vaker aan dan gewenst, als ik zie hoeveel Ampere-uur (Ah) er nog in zit, dan kan ik op afstand de aggregaat starten om de accu's volledig op te laden, maar aangezien ik dus niet weet hoeveel stroom er precies in de accus zit weet ik niet hoelang ze moeten laden.

Ik heb contact gehad met de leverancier van DSE en die zegt dat het in deze configuratie niet mogelijk is, om ook de Ampere-uur (Ah) status van de accu's uit te lezen.

Dus zoek ik een simpel apparaatje wat de amp kan uitlezen en dat via sms kan versturen of dat ik een sms er naar toe stuur en dan de status terug krijg.

Eigenlijk dit apparaat maar dan op afstand via SMS /4G uitleesbaar.
https://www.deepseaelectronics.com/genset/lighting-tower-control-modul…

Ah (Ampere Uur, geen grootgrutter) grootheid is lastig te bepalen.
Als je bij elektrische heftruks en hoogwerkers kijkt dan hebben deze haast altijd meting die dmv spanningsmeting de conditie van de accu's aangeven.

Heeft deze nog een analoge ingang over ?
https://www.deepseaelectronics.com/genset/lighting-tower-control-modul…

Je gooit een hoop begrippen door elkaar.
Eerst wilde je Amperes uitlezen, achteraf blijk dat je eigenlijk de restcapaciteit bedoelt, wat iets totaal anders is.

Die noem je vervolgens Ah, wat nogal verwarrend is.
Ah is een uitdrukking die doorgaans wordt gebruikt om aan te geven hoeveel nuttige energie een volgeladen nieuwe accu kan bevatten.
Achteraf kun je de eenheid ook gebruiken om hoe lang iets hoeveel Ampere heeft geleverd.
Die twee hoeven totaal niet overeen te komen.

Daarna wordt het lastig want het is niet zo eenvoudig als bij bijvoorbeeld een brandstof auto.
Er zit geen peilstok in een accu die de restcapaciteit aangeeft.

Die kun je alleen berekenen door te meten hoeveel energie je er in hebt gestopt en de verbruikte hoeveelheid er van af te trekken.

Daarbij moet je ook nog eens rekening houden met factoren als zelfontlading, inwendige verliezen, temperatuur, gasdruk in de cellen, gebruikte chemische techniek, de minimaal vereiste restspanning etc.
Daar wel software voor, maar kan alleen de fabrikant of een expert leveren.

Jou leverancier heeft dus waarschijnlijk gelijk als hij zegt dat die optie niet aanwezig is.

Op 13 juni 2019 16:40:51 schreef HD13:
Ah (Ampere Uur, geen grootgrutter) grootheid is lastig te bepalen.
Als je bij elektrische heftruks en hoogwerkers kijkt dan hebben deze haast altijd meting die dmv spanningsmeting de conditie van de accu's aangeven.

Heeft deze nog een analoge ingang over ?
https://www.deepseaelectronics.com/genset/lighting-tower-control-modul…

Op het apparaat zelf zit wel een metertje die met oranje lampjes aangeeft hoeveel er nog in zit, alleen hoe kan ik dat digitaliseren zodat ik het op afstand kan uitlezen :)

Link naar een foto
https://ibb.co/HNg8SsX

De DSE heeft geen ingangen meer over wat ik van de leverancier begreep.

Op 13 juni 2019 17:04:47 schreef Brainbox:
Je gooit een hoop begrippen door elkaar.
Eerst wilde je Amperes uitlezen, achteraf blijk dat je eigenlijk de restcapaciteit bedoelt, wat iets totaal anders is.

Sorry ik ben niet zo goed in die termen.
Op mijn boot kan ik ook zien hoeveel ampères er nog in de accus zit, dat doe ik met de batterij monitor van mastervolt, werkt perfect.
ik snap niet zo waarom het hier niet bij kan, terwijl er ook al een metertje met lampjes op zit de de status aangeeft, zie foto link hierboven.

Dat het niet met DSE kan snap ik.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 13 juni 2019 20:14:08 (30%)

evelo

Golden Member

Kan het laden niet lokaal geregeld worden met een goede oplader die een signaal kan sturen naar het aggregaat om al dan niet te draaien?

Het is toch het beste als de batterijen steeds zo vol mogelijk zijn?

Op 13 juni 2019 17:08:26 schreef ledgek:
[...]
Op het apparaat zelf zit wel een metertje die met oranje lampjes aangeeft hoeveel er nog in zit, alleen hoe kan ik dat digitaliseren zodat ik het op afstand kan uitlezen :)

Dit meet de spanning op de accu. Afhankelijk van de spanning kan je grosso modo afleiden hoe leeg je accu is.

Op 13 juni 2019 17:12:34 schreef ledgek:

Sorry ik ben niet zo goed in die termen.
Op mijn boot kan ik ook zien hoeveel ampères er nog in de accus zit, dat doe ik met de batterij monitor van mastervolt, werkt perfect.

Neen, neen, neen, neen... Heb je het vorige bericht wel gelezen?
Ampere zit nergens in. Ampere vloeit ergens door op een bepaald moment. In je accu 'zitten' geen amperes...

Wat je wil meten is de LADING, en die wordt uitgedrukt in Coulomb, of in Ampere-uur.

ik snap niet zo waarom het hier niet bij kan, terwijl er ook al een metertje met lampjes op zit de de status aangeeft, zie foto link hierboven.

De lampjes geven de spanning aan, die een grosso-modo indicatie van de lading aangeven. Rechtstreeks de lading meten is niet (realistisch) mogelijk.