32pfl3605 dood

maartenbakker

Golden Member

Goede oplossing, alleen de massaverbinding zou ik niet echt vertrouwen. Daar zou ik gewoon een derde draadje voor trekken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Klopt Maarten.

Ik soldeer de hoeken van de deksel ook vast aan het metalen huis.

ik heb een 42 PFL3605/12 hersteld.
Ook hier was de 3.3V regulator stuk. Ik heb deze vervangen door een AZ1084Z.
Probleem is het massavlak deze ligt aan de output. Ik heb deze regelaar vast gemaakt met een colsonbandje (zie foto) zonder montage op een koelvlak.
Als ik de temperatuur meet met een IR-thermometer meet ik 37°C.
Dit is behoorlijk warm als je met een vinger eraan voelt. Maar ik veronderstel dat deze temperatuur geen probleem mag zijn. Graag jullie mening.
Ik had voor het herstellen het mainboard uit gebouwd, toen ik de lintkabels terug wou aansluiten ging dat niet zo vlot. Ben ik de enig die hier problemen mee heeft of is er een trucje die ik niet ken.
gn, marc

Als je tussen de transistor en het blik een stukje warmte geleidende gel doet word hij lang niet zo warm
Verder op zich wel een nette oplossing, zo heb ik hem ook ooit eens gemaakt tv is nu nog werkend

het aanbrengen van enkel thermische gel is moeilijk. Het is een smd component (geen boring voor een schroefje) en het koelvlak is de 3.3V.
Ik heb het dan maar anders opgelost. Met een thermisch hoesje en folie tegen het dekseltje aangeschroefd. zie foto
gn, marc

Dave013

Golden Member

Beste forumleden!

Ik ben ook maar een aan mijn Philips 32pfl3205/12 begonnen...

Vandaag ben ik naar de elektronicaboer geweest voor een spanningsregelaar van 3.3v 1A en hij gaf mij een LF33CV mee, ik heb 'm zojuist opgezocht en het blijkt een 500mA te zijn grrr

Zou deze ook volstaan of gewoon niet doen en terug brengen?
hij had helaas geen BA033T liggen
Ik heb gezien er verschillende vervangende spanningsregelaars zijn vam 3.3v
en ik weet nl. niet precies welke waarden die regelaar zeker moet hebben.

Alvast Bedankt!

500mA kan je gerust proberen,indien te heet word kan je hem koelen eventueel maar is naar mijn weten geen punt.

Dave013

Golden Member

Hoi smd!

Ik heb 'm vandaag toch maar teruggebracht en een BA033CC0T besteld, als het goed is, is tie morgen al binnen!
De BA033T is op het moment meer in Nederland te bestellen...
Ik had nog de de specs gecheckt en deze lijkt me nog beter als de 33T omdat ie redelijk wat meer hitte kan verdragen.

Ik heb bij de reparatie van de 42PFL3605 van mijn moeder een LM1085-33 (3,3V fixed voltage output) gebruikt ter vervanging van de defect geraakte U7106. Werkt perfect.

re-atari

Dave013

Golden Member

Hoi Re-Atari!

Ja ook die had ik gister proberen te bestellen bij de electroboer, maar ook die was niet leverbaar...
Maar ik heb vandaag BA033CC0T gehaald en daar moet het ook mee lukken lijkt mij...

Ik heb idd. in deze thread gelezen dat die spanningsregelaar eveneens geschikt is. Ik heb de LM1085 gekozen aan de hand van de specs van de componenten waarvan werd gemeld dat die werkten. Vreemd dat die bij je leverancier niet op voorraad was, een 1084 of 1085 is toch redelijk huis, tuin en keuken.

Aan de andere kant, prijs jezelf gelukkig dat je nog bij een fysieke winkel kunt langsgaan. In mijn woonplaats zijn de afgelopen jaren alle elektronicawinkels gestopt (uit bedrijfseconomische overwegingen of vanwege leeftijd eigenaar). Bestellen via een webshop is ook niet alles. Het duurt vaak een paar dagen voordat je de spullen in huis hebt, en tot die tijd kun je niet verder. En je krijgt met verzendkosten en mogelijk zelfs met minimum bestelbedragen te maken.

Laat vooral naderhand ook weten of de reparatie succesvol was, dergelijke feedback is altijd het lezen waard en het kan anderen bij toekomstige reparaties een handje helpen.

P.S.: let erop, dat U7106 erg lastig te verwijderen is. Het IC zit nl. met een massavlak aan de onderzijde aan de print gesoldeerd. Ik heb alle 8 aansluitpennen ruimschoots van verse soldeer voorzien, en het IC op die manier goed heet gestookt. De harskern kroop door capillairwerking onder het IC, en dat hielp ook mee om het los te krijgen.

Suc6!

re-atari

Dave013

Golden Member

Ja gelukkig woon in Tilburg, het lijkt mij dat je in de grotere steden meer kans op een fysieke hebt, maar in de kleine steden en dorpen wordt het zakelijk gezien heel taai.
Tenzij je een hele goede reputatie hebt en genoeg klandizie is in de omstreken...
Of je moet een dikke webshop ehebben anders is er geen brood meer aan te verdienen!

Ik ga al bijna 30 jaar naar Piet Kennis, maar het zou een ramp zijn als die ging sluiten!
Omdat ze met de winkel op verschillende gebieden richten bestaan ze nog...
En ja de webshops hanteren vaak dure verzendkosten voor iets wat in de brievenbus past.
Laten we maar niet over de Amerikaanse praten waar je 20euro verzending betaald plus douane etc. |:(

Bedankt voor de tip ja!
ik had het originele ic al opgezocht en zag de metalen onderkant...
Veel tin was ook mijn eerste gedachte, ik heb geen hete lucht soldeerstation maar wel een verfstripper, maareh dan kan ik net zo goed tv weggooien O-)

Ik ga der morgen eens mee beginnen...

Ik heb ook geen hetelucht soldeerapparaat, heb het IC gewoon met mijn soldeerbout (JBC, slechts 24W, niet temp. geregeld) verhit, en het met een pincet aan de kopse kanten vastgepakt. Het duurde vanwege het massavlak aan de onderzijde best lang voor er beweging in kwam, maar uiteindelijk kon ik het toch zonder probleem verwijderen.

Ik zou geen verfstripper gebruiken, die heeft geen nozzle waarmee je de hete lucht nauwkeurig gericht op componenten kunt blazen. Er zitten een aantal elco's vlak naast U7106, die kun je dan eigenlijk meteen ook vervangen.

Goed te weten dat in Tilburg nog een elektronica winkel zit. Hier in Breda zijn ze inmiddels allemaal verdwenen. Electra Breda was de laatste, die is sinds 1 januari jl. tot mijn spijt gestopt met winkelverkoop. Men heeft nu alleen nog een webwinkel.

re-atari

Dave013

Golden Member

Haha nee die verfstripper was met een knipoog!
En ja die elco’s zitten er indd dicht langs ja, worden ze niet vrolijk van...

Sow ik sta der van te kijken dat er in Breda niks meer is..
Als ze alleen nog een webshop hebben kun je denk ik wel online bestellen en afhalen toch...
Mits ze alles online hebben staan..
Elk componentje online zetten, dan je wel ff bezig.
Der Zijn der in Tilburg 2 sowieso Das Piet Kennis en Horvers Electro
Ik ben al lang niet meer bij horvers geweest maar die waren eigenlijk wel beste in Tilburg! Met een heel dik assortiment, ik heb daar vroeger nog gewerkt en toen je daar zelfs ook printjes laten etsen enzo.
Het is een groothandel en een winkel dus die kunnen het ook langer uitzingen..
Ik ga altijd maar kennis omdat het vlakbij is... wat een luxe trouwens haha
Wist niet het erg was zeg...

Da's goed te weten, als ik heel dringend en snel onderdelen nodig heb kan het de moeite zijn om naar Tilburg te rijden.

De naam Piet Kennis klinkt wel bekend, die bestaat vlg. mij al heel lang. Ik hou me al sinds begin jaren 80 op hobby basis met elektronica bezig, en heb die naam toen ook al horen vallen.
In Breda zaten in die tijd 4 elektronicawinkels, 2 in de Boschstraat (Klaas Reichardt en een andere waar de naam me niet van te binnen schiet), de Radiobeurs Rhee en Electra Breda. Dit is toevallig ook de volgorde waarin die winkels zijn gestopt. Ik studeerde in de jaren 80 in Rotterdam, en heb toen regelmatig bij DIL onderdelen gehaald. Die schijnt inmiddels ook al niet meer te bestaan. Tjonge, wat een nostalgie...

De Electra Breda webshop zit nu op een industrieterrein en doet alleen aan online bestellen/verzenden. Hun website is precies hetzelfde gebleven, het is soms nog steeds een heel karwei om daar de juiste componenten te vinden. Snap het wel, het is een heel karwei om zo'n database actueel te houden.

Om toch enigzins on-topic te blijven: de LM1085 die ik nodig had voor de reparatie van de TV van mijn moeder, was in hun webshop niet in de categorie 'spanningsregelaars' te vinden. Via de zoekmachine kwam hij wel tevoorschijn, als ik me goed herinner zat hij in de categorie 'transistoren' o.i.d. Ik helemaal blij, dacht haar TV nog dat weekend te kunnen repareren en ben meteen naar de Haagdijk gereden. Om er daar achter te komen dat de winkelverkoop een paar maanden eerder was gestaakt. Maar goed, de reparatie is uiteindelijk toch nog gelukt, zij het een weekje later.

Nog een tip waar je mogelijk iets aan hebt: ik heb de LM1085, net zoals je een aantal posts hierboven ziet, met de achterkant naar boven op het nabij gelegen metalen afschermingsblik gemonteerd. Dat kon ook niet anders, het afschermingsblik ligt aan GND en de metalen achterzijde van de spanningsregelaar aan Vout. Ik heb de behuizing met een tiewrap aan dat blik gefixeerd, zodat hij zijn warmte kwijt kan. Hij bleek echter niet meer dan handwarm te worden, dus echt nodig was dit waarschijnlijk niet. Ik heb de 3 pootjes via korte aansluitdraden verbonden met de print, de rode, gele en zwarte draden van een voedingskabeltje voor een 3,5" diskdrive bleken qua dikte en soepelheid hiervoor ideaal. Ik heb uiteraard de 3 pootjes door een stukje shrinkwrap van elkaar geïsoleerd.
De TV werkt nog steeds prima.

re-atari

Dave013

Golden Member

Hoi re-atari!

Het heeft ff geduurd haha
Er waren nog een hoop belangrijkere dingen die ff voorrang hadden...
maar ik heb vandaag ff spanningsregelaar erin gezet en start weer op gelukkig!
Dus de BA033CC0T kan aan de lijst toegevoegd worden :)
Die krimpkousjes doe ik er standaard op bij zulke dingen!
Persoonlijk ben ik niet z'n favoriet van tierips, heb liever een to220, pasta er tussen schroeven klaar :) Op zich een beetje te veel van het goede, want hij wordt niet echt zo heel warm...
Ach ja voor het gevoel beter te veel dan te weinig!
Grappig! IK had ook die draadjes van een oude diskdrive gebruikt, ik ben sowieso wel van het recyclen van oude apparatuur etc. voor mij is het een een schatkist aan componenten! beetje mcgyveren zeg maar dat houd het leuk! Voor de pro schiet het niet op, tijd is geld...

Helaas werkt de inverter ook niet goed |:(
Maar ik heb net de modificatie ervoor gevonden en gelijk componenten besteld.
Persoonlijk gezien vind ik die modificatie niet zo heel spannend eigenlijk...
Zonder loeplamp is ie wel spannend :P

Nog ff offtopic haha
Ja Piet Kennis is ruim begrip in Tilburg omdat ze vrij dicht bij het centrum zitten kent iedereen het. Horvers Electro is/was echt wel de beste in Tilburg. Alleen zitten ze vrij afgelegen...
Maar ik moet daar weer eens een keer binnen lopen want ik zou echt niet meer weten of ze nog steeds de elektronica afdeling hebben...
Ze hadden sowieso altijd echte dikke voorraad met componenten!

Sommige webshops zijn soms wel een warboel ja, maar zoals je zegt de zoekfunctie doet wonderen of anders via google de webshop afstruinen haha.
Waren ze allemaal zoals die Amerikaanse, tot in de kleinste details! Maar dat moet ook wel met z'n absurd groot assortiment!

Goed bericht, weer een apparaat met een kleine investering in financiën en inspanning gered van een roemloos einde bij de milieustraat.

Het is altijd handig wat sloopprinten achter de hand te hebben om onderdelen daarvan te kannibaliseren. Heb zelf bij mijn verhuizing 5 jaar geleden veel oude apparatuur naar de milieustraat gebracht en documentatie/boeken/tijdschriften in de papiercontainer gegooid, en daar achteraf spijt van als haren op mijn hoofd. Maar goed, what's done is done...

Ik ben sowieso van mening dat de beste manier om milieuvriendelijk te leven is je apparaten langer te gebruiken. De hoeveelheid grondstoffen op onze planeet is niet oneindig, terugwinning uit ter recycling ingeleverde spullen kan niet 100% zijn, en de ontmanteling van apparaten en terugwinning van grondstoffen kost zelf ook veel energie.

Case in point: ik ben benieuwd hoeveel oude LCD TV's binnenkort, als Ziggo het uitzenden van analoge TV signaal op 4 juli definitief stopzet, zullen worden gescrapt. Terwijl ze, als er maar een HDMI poort op zit, ook daarna nog steeds prima te gebruiken zijn. Zoek op Marktplaats en consorten een Humax of ander merk HD recorder voor max. € 50 en je kunt weer jaren vooruit. Een kleine investering, en je hebt meteen de veel betere beeldkwaliteit van HD digitale TV in huis.

Maar we dwalen af...

re-atari

Dave013

Golden Member

Hoi re-atari!

Dank je! ik ben blij dat je er ook zo over denkt! _/-\o_
Zo kun je als technicus ook je steentje bijdragen aan de maatschappij!

Daarom is het ook goed dat er een forum is zoals circuits online bestaat zodat een bredere doelgroep zijn steentje hierin kan bijdragen.
Niet iedereen heeft de skills om zelfstandig apparaten te herstellen/modificeren.
Met groot respect naar de Pro's die hier hun kennis delen en mensen vrijwillig helpen _/-\o_

Haha ja ik ben ook benieuwd hoe dat gaat verlopen met al die mensen die nog analoog kijken.. Al kan ik het mij bijna niet voorstellen dat mensen nog steeds analoog tv kijken in deze tijd, maar ja er ook nog steeds genoeg ouderen die een gsm hebben waarmee je alleen kan bellen en sms'en haha
Ik neem het ze niet kwalijk en begrijp het volledig!

Maareh weer ff ontopic :9

Ik heb zojuist de inverter mod gedaan en hij werkt weer als een zonnetje!
alleen die smd componenten pfff het blijft een pielie werkje hoor, zonder loeplamp is het niet te doen...
Helaas is het tegenwoordig de standaard, het heeft als voordeel dat alles vele malen compacter is, maar kwa reparaties e.d wordt steeds lastiger.
waardoor het vaak goedkoper is om een nieuwe print erin te zetten

Gelukkig! Maar reparaties worden goedkoper als je alles zelf doet

Dave013

Golden Member

Jazeker! Die inverteer mod was nog geen 40 cent aan componenten exclusief verzendkosten, maar ik moest toch nog meerdere dingen bestellen, dus dat kon ik mooi erbij pakken