Digitale klokken te snel

bprosman

Golden Member

Hier in mijn wijk (FaceBook wijk groep) lees ik klachten van mensen dat digitale klokken "te snel" lopen. Nu was er een paar maanden geleden een issue met de netfrequentie
https://www.nu.nl/buitenland/5205233/digitale-klokken-lopen-weer-gelij…
Maar als ik nu meet heb ik 50.01 Hz, zelf merk ik het niet zo omdat ik bijna allemaal DCF klokken heb. Wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Mogelijk zijn de mensen met pensioen, dan lopen de klokken sneller!

Hmm mijn synchroon motor klokje van mijn wekkerradio uit 1950 loopt een beetje te langzaam Lijkt mij niet de netfrequentie maar slijtage.

bprosman

Golden Member

Ze hebben het wel expliciet over "Digitale klokken".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Die zullen niet te langzaam lopen door slijtage, da's dan weer een voordeel ;)

Maar 9 van de 10 keer gebruiken die wel de netfrequentie als referentie. De 10e keer gaat het om types van de laatste jaren met een netadapter als voeding. Die lopen gewoon op een kristal.

Behalve door de netfrequentie, kunnen zulke klokken soms ook te snel lopen door forse netstoring. Staan er veel zonnepanelen of zware fabrieken op het net?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 13 juni 2019 14:23:55 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Eerst maar eens navragen over wat voor klokken het gaat. Mensen noemen iets al gauw digitaal als er geen wijzers aan zitten.

bprosman

Golden Member

Dat van die zonnepanelen was ook iets waar ik net aan dacht. Kunnen zonnepanelen "bij de buurman" dit ook veroorzaken ? Met een eigen inverter kan ik me er nog wel iets bij voorstellen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 13 juni 2019 14:39:38 (51%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hensz

Golden Member

Volgens Swissgrid is de afwijking nu -15.031 sec. Dat alleen kan het niet zijn.
Misschien dat mensen de vorige keer klokken vooruit hebben gezet en dat nadat het e.e.a. weer gecorrigeerd was (toch al ff geleden!) niet terug hebben gezet?

Don't Panic!

Dat ze er tijd voor hebben om in de gaten te houden of de klokken wel op tijd lopen...

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Mijn +/- 20 jaar oude (of ouder) Hema wekker type C-98 loopt sinds enige tijd ook veel te snel. Nu loopt hij ongeveer 15 minuten per week te snel.
Dit valt echt op.

Deze wekker heeft een ingebouwd trafo'tje en werkt wss op de netfrequentie.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Arco

Special Member

Mijn klokradio/wekker is net zo oud, maar nooit problemen... (leve DCF... ;) )

https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/253798505856_/Sony-ICF-C50-Funkuhr-Radio-Wecker-Dream-Machine-Radio-controlled.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

@Maarten,

De "TS" daar heeft zelf zonnepanelen.
Kan zijn inverter roet in de frequentie gooien ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk dat het weleens voorkomt dat zo'n klokje extra pulsen op het lichtnet telt.
Een heel eenvoudig filtertje naar de 'tel'-ingang (serieweerstandje en condensatortje naar massa) zou al veel helpen.

15 minuten per week betekent gemiddeld iedere ca. twee seconden een extra 'periode' (puls) gedetecteerd, maar het zal wel af en toe in 'bursts' gebeuren.

Ik heb eens de secundaire van een kleine nettrafo genomen, met een notch-filter de 50 Hz eruit verwijderd, en de rest (met nog wat verzwakking) in de geluidsingang van een laptop gestopt. Met een geschikt programma (Audacity bijvoorbeeld) kun je dan later mooi zien wat er allemaal aan pulsen, tonen of andere dingen langs gekomen is.
(Dat was toen om te kijken of er TF-besturing op het net zat. Dat was zo.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Mensen noemen iets al gauw digitaal als er geen wijzers aan zitten.

Dat is ook wel zo, strict gesproken is dit ook een digitale klok, hoewel de aandrijving analoog is.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61NGFlXFkFL._SX425_.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

@FET,

Zouden dimmers, Chinese ledlampen nog extra rommel kunnen genereren waar zo een klokje jaren geleden nog niet aan gewend was ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het kan inderdaad komen door allerlei rommel op het net. Het echte probleem zit er dan in dat de ontwerpers van zo'n schakeling zich daar niet van bewust zijn en dus onvoldoende of helemaal niet filteren.
Ik heb zelf ook eens een schakeling gebouwd die een netsynchrone secondenpuls moest uitgeven. Die liep ook te snel door zooi op het net. De oplossing was een voedingstrafo met aardscherm tussen primaire en secundaire.

Op 13 juni 2019 14:22:38 schreef maartenbakker:
Staan er veel zonnepanelen of zware fabrieken op het net?

Hebben die daar invloed op?
Net een Victron inverter/UPS achtig ding aangesloten en daar staat in de handleiding dat hij de frequentie van 50 naar 51Hz wijzigt als aangesloten zonnepaneel-inverters meer vermogen leveren dan nodig is. Verder niet in verdiept (niet relevant voor mijn toepassing) maar als ik het goed begrijp levert de gemiddelde grid-tied inverter dus niet meer als de frequentie niet klopt.

Of ik ben weer een onsamenhangend verhaal aan het maken van iets wat ik niet helemaal begrepen heb ;)

Frequency shiftWanneer zonne- omvormers zijn aangesloten op de output van een Multi of Quattro, wordt de overtollige zonneenergie gebruikt om de accu’s op te laden. Zodra de absorptie spanning is bereikt zal de Multi of Quattro de zonne- omvormer afsluiten door de output frequentie te verschuiven naar 1Hz (bijvoorbeeld van 50Hz tot 51Hz) Wanneer de accu spanning licht is gedaald, zal de frequentie naar de normale stand terug gaan en de zonne- omvormer wordt opnieuw opgestart.

maartenbakker

Golden Member

Hmm.. Dat is een apart principe, kende ik nog niet. Dat impliceert dat zonnepaneelinverters afslaan als ze een 1Hz te hoge netfrequentie zien. Nou kun je met een minder groot verschil al een flink verloop van je kloktijd hebben.

Op 13 juni 2019 15:46:49 schreef bprosman:
@Maarten,

De "TS" daar heeft zelf zonnepanelen.
Kan zijn inverter roet in de frequentie gooien ?

Zou me opzich niet verbazen als die bij inschakelen of veranderen van teruggeleverd vermogen zo nu en dan een kromme volt het net opslingert of met een "modified sine wave" werkt waardoor er zo nu en dan pieken ontstaan (die opmerkingen kunnen elkaar overlappen).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 13 juni 2019 19:55:05 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."