arbo dienst

hallo,

heb ruzzie gehad met de begeleiding. ik wil voor een projectje 1n5819 diodes bestellen maar ik mag het niet van de begeleiding bestellen ze moeten eerst overleggen met de arbo dienst werd mij verteld.

ze zeggen dat ze wellicht dodelijk kunnen zijn............ uhm uhm
als ik het wel zou bestellen zonder dag er overleg is geweest zitten er gevolgen aan en zou ik dus wellicht straf krijgen.

maar goed ik wacht eerst wel af wat de arbo dienst zegt zolang ik daar geen bericht van heb mag ik ze niet bestellen

of ze nu arbo dienst bedoelen of iemand die daar over gaat weet ut niet maar vind het belachelijk

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 13 juni 2019 01:28:13 (9%)

Hubie

Special Member

Een ARBO dienst is er voor de veiligheid en gezondheid en verzuim van werknemers.
Diodes bestellen lijkt mij vrij ongevaarlijk maar wat is dat projectje wat je wilt maken?
Worden daar extreem hoge spanningen gebruikt? Tesla spoel o.i.d.?

maartenbakker

Golden Member

Diodes zijn nog veiliger dan elco's, en elco's mag je toch gewoon bestellen?

Het is wederom duidelijk dat jouw begeleiding geen inhoudelijk verstand van zaken heeft, maar dat hoeven ze opzich ook niet te hebben (afhankelijk van het soort instituut waar je verblijft).

Grote kans dat de arbodienst erom moet lachen, die gaan meer over meubilair, hulpmiddelen en gereedschap van de begeleiding, niet over losse onderdelen van een cliënt.

Is er geen hobbyist of electronicavakman bij jou in de buurt die zo nu en dan langs kan komen om de begeleiding (en jou) te begeleiden?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mag je je nick nog wel houden dan, staat ook een diode in, zou levensgevaarlijk kunnen zijn?

Het is zeker weer vakantie, komen de sterke verhalen weer

Op 13 juni 2019 08:17:36 schreef DK:
Het is zeker weer vakantie, komen de sterke verhalen weer

??

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

't zal geen sterk verhaal zijn. TS woont begeleid en dan is de begeleiding eindverantwoordelijk.

In eerdere topics is al te zien dat ze (logisch overigens) geen kennis hebben. Dan is iets met stroom = brandgevaar = electrocutie = gevaarlijk dus mag het niet.

Als client is het natuurlijk lastig om hun te overtuigen, omdat je er zelf belang bij hebt. En er zullen zat clienten zijn die van alles proberen.

De beste kans is denk ik iets van een lokale hackerspace, hobbiest, electronicaboer oid vragen of hun je kunnen helpen en ook een advies kunnen geven naar je begeleiders toe. Dan kun je toch je hobby blijven doen en er ook nog wat van leren.

De begeleiding ligt vaker dwars door gebrek aan kunde. Aan jouw de uitdaging om dat niet als dwarsliggen te zien, maar hun te helpen om jouw wel je ding te laten doen, door ook hun bezwaren te snappen en te ontkrachten door met (goede) tegenargumenten te komen.

Ik ken ook meerdere mensen die begeleid wonen, en heb met die begeleiding nooit problemen gehad. In overleg kan er gewoon prima een hoop.

Dat waren dioden om elektriciteit uit de lucht te halen als ik me goed herinner.

Die dienst is er om je te beschermen tegen gevaren, alleen kennen die mensen niets van elektronica. Dus alles met elektriciteit zien zij als gevaarlijk.

Is er geen vriend of clubje in de buurt die de mensen eens te woord kan staan? Dat is je enige optie denk ik, dan zullen ze inzien dat het op laagspanning relatief veilig is.
Er kunnen natuurlijk nog altijd dingen verbranden of ontploffen als je het verkeerd doet.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

ze hebben overleg gehad,,,,, het mag nu wel....... dat ook weer opgelost.

Tidak Ada

Golden Member

Hebben ze weer wat geleerd >:) :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat hebben wij dan weer netjes opgelost.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

een diode zou gevaarlijk zijn?
maar het hele jaar door radio's computers monitors en andere 230V apparatuur repareren mag wel?
en ook je radio projecten enzo waarvoor je blijkbaar alle onderdelen wel gewoon hebt? dus 1 bestellen is een probleem, maar een voorraad bijhouden niet?
verder geloof ik nooit dat ze hiervoor de arbo bijhalen, dat slaat helemaal nergens op
en toevallig had je de vorige vakantie ook ineens ruzie met de begeleiding, ook met dezelfde waanverhalen, alleen al die topics zijn verwijderd.
Waarna je er weer maanden niks van hoort, en het is weer vakantie, en ja hoor
ik geloof niks van het hele verhaal

bprosman

Golden Member

ik geloof niks van het hele verhaal

En je hebt wel ervaring met begeleid wonen en/of de “wondere wereld der GGZ” in het algemeen?.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

dit zegt het hoofd van talant.

Ja. Maar Karin geeft aan dat dit boven haar bol gaat.
Dus als het volgens jou veilig is, doe het dan maar.

High met Henk

Special Member

Als diode-anode bijv minderjarig is of autistisch, kan hij prima met elektronica werken... Maar bijv wel begeleid wonen.
Ik ben er ook van overtuigd dat er een stuk(je) autist in iedereen schuilt. Pas als dit je ernstig in je sociale ontwikkeling remt heb je een probleem. Echter zegt niets over kennis, kunde en of onveilig werken..

Zo kreeg ik ooit op een camping al vragen toen ik met een (van een mede co-er geleende) labvoeding de nimh accu van de rc auto van mijn dochter oplaadde. Men dacht dat ik een bom aan het maken was...

Mensen die niet met electronica bekend zijn denken altijd aan tijdbommen en gestolen microchips voor militaire doeleinden uit hollywood..

De tv en dvd waar ze die meuk op kijken is plastic en geen electronica toch??

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 13 juni 2019 18:48:12 (19%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 13 juni 2019 17:53:34 schreef DK:

(bla bla) ... ik geloof niks van het hele verhaal

Jammer weer dit. Ik geloof zeker dat diode-anode een persoon is die precies schrijft wat hij meemaakt en schrijft wat hij wil gaan doen. Deze discussie
is al vaker geweest / gevoerd en sommigen CO leden vinden het dan nodig om hem persoonlijk aan te vallen door zijn vragen c.q opmerkingen te bagatelliseren tot nul.

Het is goed dat CO leden hem wijzen op fouten c.q gevaren. Daar kan diode-anode wat van opsteken. Daarom stelt diode-anode zijn vragen hier op dit forum. Als diode-anode hier iets van opsteek is dat alleen maar mooi. Als diode-anode de hulp niet wil begrijpen of wil uitvoeren is dat uiteindelijk zijn eigen probleem.

Je moet één ding niet vergeten en dat is dat niemand perfect is. Ik niet en jij ook niet.

Maar als je toch je twijfels hebt en deze van achter een computer uit zal ik je zeker aanraden om diode-anode eens te gaan bezoeken en met de leiding te gaan praten over dit soort ongevaarlijke zaken. Het verslag hiervan zou een mooie aanvulling zijn op de persoon diode-anode op dit forum.

I love it when a plan comes together !
GJ_

Moderator

@DK, ik zou het op prijs stellen als je TS een volgende keer wat minder lastig viel met een mening die off-topic is en gebaseerd op helemaal niks.

Tidak Ada

Golden Member

Op 13 juni 2019 18:46:14 schreef High met Henk:
[....]

De tv en dvd waar ze die meuk op kijken is plastic en geen electronica toch??

Vroeger waren ze van hout.... >:) (Tip: Jan Foudraine, 1971)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

verder mag ik ook geen neodymium magneetjes kopen ...
dit staat wel vast dat het niet mag. ze vinden deze dingen gevaarlijk. maar ik weet heus wel hoe ik er mee om moet gaan

bestel ik ze wel dan is de kans groot dat ik andere woonplek moet zoeken.

ze zijn heel streng hier in.

maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan dat ze die gevaarlijk vinden omdat mensen ze kunnen inslikken?

Als je die mogelijkheid hebt, is het misschien een hint om een meer technisch geörienteerde woonplek te zoeken.

Of zoals anderen al gezegd hebben misschien contact leggen met een makerspace?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een wat grotere neodymium magneet kan, zeker als je er twee hebt, best wat gevaar opleveren (beknelling of andere verwonding). Ik kan me voorstellen dat het algemeen verbieden haalbaarder is dan het verbieden vanaf een bepaalde grootte. Bedenk ook dat meerdere kleine magneten gecombineerd ook een grote magneet vormen. Dus waar moet dan de grens liggen?

Die diode is natuurlijk pure onzin, dat is op zichzelf staand geen enkel gevaar. Gelukkig hebben ze dat nu ingezien.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier twee neodymium magneten uit een oude SCSI harddisk Daar moet je je vingers niet tussen klemmen !

Wiki vertelt dit over neodymium:

Toxicologie en veiligheid

Neodymiumdampen kunnen bij inademing longschade aanrichten. Bij langdurige blootstelling hoopt neodymium zich op in de lever, maar over eventuele leverschade is nog weinig tot niets bekend.

Verhoogde neodymiumconcentraties in water kunnen schade aanrichten in celmembranen van dieren die in het water leven, wat hun voortplanting en zenuwstelsel nadelig beïnvloedt.

Misschien zijn ze hierdoor gealarmeerd.
Anders door de waarschuwing en het uit de handel nemen va een soort "Lego" met neodymium knikkers. Kleine kinderen zouden hun vingers kunnen bezeren.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 14 juni 2019 17:37:34 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Bij kleine magneten, waarschijnlijk ook een van de redenen voor het uit de handel nemen van lego, is er aanzienlijk gevaar als je meer dan 1 magneetje inslikt. In dit geval niet gevaar voor diode-anode zelf omdat hij ermee kan omgaan, maar mogelijk voor medebewoners. Dat verbod snap ik dus wel een beetje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

heb hier al vele jaren een dikke kilo van die magneten uit hdd's hangen, wel hoog want magneet media in de buurt is er niet blij mee :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer