Schroeven Philips magnetron mica plaatje

Het mica plaatje in mijn Philips magnetron is aan vervangen toe.
Je kunt een hele plaat bestellen waar je er meerdere uit kunt knippen voor weinig. (30x30 cm)
Maar er schijnen microwave bestendige schroeven te bestaan.
Weet iemand daar iets meer over? want ik denk dat het niet de originele schroeven en sluitringen zijn die ik ooit heb gebruikt.
Of dat überhaupt iets uit maakt?

De schroef hoeft niet vervangen te worden enkel het mica plaatje.

Schroeven zijn niet speciaal, meestal gewoon parkertjes.
wat voor een type magnetron is het??

[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 7 juni 2019 18:34:36 (25%)

maartenbakker

Golden Member

Als er Philips opstaat is het een echte klassieker, waarschijnlijk uit d jaren '80 of begin jaren '90 uit Zweden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ Maarten echt wel een oudje en niet stuk te krijgen. Ben net zoals jij nu benieuwd naar het model en typenummer.

Bedankt voor de antwoorden, het zijn inderdaad gewone parkers.

Ik weet niet of het gewoon is, maar het plaatje wordt heet als ik de microwave gebruik? Heb er nooit op gelet met het oude plaatje.

Heb een hele plaat besteld, waar je er zo een aantal van kunt knippen. Kost weinig.

Zeker een oude oven maar werkt nog prima.
Denk een van de eerste Philips types.

Er staat Vendomatic MD 540 op.

[Bericht gewijzigd door BRNRDS op donderdag 13 juni 2019 18:30:31 (12%)

dat is een V&D huismerk magnetron, als ik zoek op foto ervan lijkt het geen philips model, iets jonger ook als 25+ jaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Micaplaatje mag niet heet worden als alleen de magnetron gebruikt wordt. Hoogstens een beetje warm net als de rest van de magnetronruimte.
Mica kan wel tegen hoge temperaturen. Vandaar dat mica gekozen wordt in combi-ovens ipv kunststof.

maartenbakker

Golden Member

MD540 is opzich (ook) een geldig typenummer van Whirlpool, maar die ziet er wel heel anders uit. Ik vermoed dat deze Vendomatic een standaard Chinamodel uit de jaren '90 is. Als het wel een Whirlpool is moet er ergens een servicesticker met 2 wat langere nummertjes opzitten (12 resp. 14 cijfers denk ik).

Het nieuwe micaplaatje mag handwarm worden, als het heter wordt zou er wat mis kunnen zijn met de magnetronbuis of golfpijp. Een oud aangekoekt en beschadigd plaatje kan natuurlijk wel warmer worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als de kop van de buis een groter gat heeft gekregen dan komt de straling er verkeerd uit, dan is t over want een nieuwe buis is ie wrs niet meer waard. dat gat is dan ingebrand door vonkvorming, vaak iets van metaal ingestaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Is de nieuwe plaat wel mica? Is het geschikt voor micrtogolf?
Het is lang geleden dat ik dat materiaal nog bewerkt heb, maar het lijkt me sterk dat je het zomaar kunt knippen. Het is nogal broos en brokkelachtig.

fatbeard

Honourable Member

Knippen gaat prima, 't is alleen niet echt goed voor je schaar...
En niet erg maatvast (beter dan een halve millimeter kun je meestal wel vergeten) ivm met de broosheid. Dunnere plaat gaat iets beter.

Ik knipte vroeger mijn isolatieplaatjes voor TO3 en TO220 uit kachelmica (wel eerst splijten tot iets dunners).

[Bericht gewijzigd door fatbeard op donderdag 13 juni 2019 22:11:35 (22%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Het "mica" materiaal is met een ander materiaal doorvlochten het is dus een soort universeel mica-gaas, wel gesloten. Ziet er een beetje zilverachtig uit. (Doet wat denken aan glasvezel met polyester.)

Na een 3 minuten water warmen was het plaatje inderdaad handwarm maar de omgeving ook, dus het metaal direct rond de stralingsbron.
In elk geval geen overmatige hitte.

Echte micaplaatjes zijn wel te knippen, maar het is zeer broos.
Het oude plaatje was nat geworden en bespat met resten van kokende en stomende gerechten. Die verontreiniging krijg je er nooit meer uit want afwassen is bijna onmogelijk en dan zal het plaatje ook vervormen. Restanten zullen de output wel beïnvloeden en deden ook een keer vonken, de restjes verbranden dan snel.
Vandaar de aanschaf van het nieuwe plaatje.

Ga eens kijken naar de nummers, alhoewel dat ding loodzwaar is.

maartenbakker

Golden Member

Je hoeft die moeite niet te doen hoor, is gewoon een Chinamodel dat niets met Philips te maken heeft. Bouwjaar lijkt 1994, kan ook Korea in plaats van China zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 14 juni 2019 11:53:32 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze good oldie Vendomatic is uit de Bondstec fabrieken, IDD niets met Philips te maken. Mica plaatje zit met bolle parkertjes in vast.

Philips was al veel langer met het produceren van magnetrons bezig en de assemblage werd in Zweden gedaan. Die hadden geen draaiplateau en geen gadgets maar twee schakelaars voor het in werking in stellen en een tijdklok. oplopend van 60 seconden bij indrukken van de startknop ging de klok aftellen en kon je aan het neon lampje zien dat de magnetron in werking was en als de tijd verstreken was gaf de bel die leek op een variant van een fietsbel een signaal af. Ik heb er een gehad maar dacht dat die defect was omdat de aardlekschakelaar er steeds uit vloog maar achteraf bleek dat de aardlekschakelaar defect was. Het heeft niets met het vervangen van een mica plaatje van doen maar zegt wel iets over de kwaliteit die Philips destijds hoog in het vaandel had staan.

maartenbakker

Golden Member

Philips Zweden is sowieso een interessante fabriek. Opgericht ergens in het begin van de tweede wereldoorlog om productie op neutraal terrein te verrichten. Veel radio's en geluidsapparatuur. Ook televisie, deels eigen chassis, deels eigen versies van Nederlandse ontwerpen. Na het uitfaseren van luxe geluidsapparatuur zijn er nog een tijdlang high end televisies en magnetrons naastelkaar gefabriceerd. Met het uitlopen van de K40 en het ontwikkelen van de 3A, is de televisieproductie definitief uitgezwaaid. Daarna hebben ze nog (eerst als onderdeel van IREMDA, later als onderdeel van Whirlpool Europe) meer dan 30 jaar uitsluitend magnetrons geproduceerd. Inmiddels zijn ze helaas gesloten. Ontwikkeling geschiedde grotendeels binnenshuis, maar de buizen, trafo's e.d. werden wel ingekocht.

Maargoed, dat heeft dus eigenlijk niets met dit topic te maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

philips maakte al lang geleden, meen in de 60s al magnetrons voor in vliegtuigen. dat heb ik weleens vernomen van ex personeel bij philips.

waar rook was, werkt nu iets niet meer