Pulserend signaal bij uit echt naar 0V

Hoi allen,

Ik heb eerder een post gedaan over een signaal (toerenteller trigger) naar de toerenteller.
Deze twee werken niet samen. Een ander bron voor het signaal (een inductie pick up) doet het wel. Met een oscilloscoop kon ik achterhalen dat het verschil zit in de trigger. Beiden leveren 12V en bij een trigger moet het signaal van 12V weg. Alleen bij de inductie pick up gaat deze naar 0V.
Bij de trigger die ik nodig heb en moet gebruiken zakt het tot 2V tot 3V.

Het blijkt dus dat de toerenteller echt 0V wil hebben.

Gebruiken van de inductie pick up geeft problemen omdat ik 3 vonken heb per compressie. Dus krijg ik 3 triggers ipv van 1.

Ik heb middels een pull down weerstand configuratie bereikt dat de toerenteller reageert op de trigger. Met 4,7 k? en 10 k? niks. Met 1 k? doet ie het alleen bij het laten draaien van de startmotor. Dan zakt het weg.
Bij 680 ? reageert de toerenteller en blijft werken bij draaiende motor. Bij gas geven, zodra de buurt van 2000 RPM wordt gehaald valt het signaal weg. Als de motor weer stationair draait komt het signaal weer terug.

Wie o wie heeft een oplossing? Met de oscilloscoop kon ik ook waarnemen dat 12V niet eens nodig is. Het lijkt dat de ondergrens rond 6V ligt voor de "+" signaal. Zolang bij een trigger echt de 0V wordt gehaald.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het signaal echt tussen 0 RPM tot 10000 RPM bij een trigger de 0V laat halen terwijl aan de bovenkant minstens 6V wordt gehaald?
Iedeën / oplossingen allemaal welkom.

Ik hoor het graag!

Arco

Special Member

Je cryptische omschrijvingen helpen niet erg om er wat zinnigs van te maken... ;)
Nadere omschrijving van 'een voertuig' zou helpen, en ' in de buurt van 2000 RPM verdwijnt het signaal ' is niet een begrijpelijke omschrijving. (wat gebeurt er dan?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Met een oscilloscoop kon ik waarnemen dat de trigger nooit 0V haalt maar verlaagt tot ongeveer 3V.

Welke spanning heb je als de trigger geen 3 volt is?

De toerenteller draad krijgt 12V van de signaal draad. Bij een trigger wordt deze weggehaald en hoort te verlagen tot 0V.
Dit laatste gebeurt dus bij een inductie pick up wel. Het probleem met de inductie pick up zijn de 3 triggers ipv van 1.

Het signaal draad waar het om gaat haalt de 0V niet. Zou moeten, maar gebeurt niet. Een andere toerenteller vind dit niet erg en reageert wel op.
Helaas is mijn nieuwere teller, van Motogadget, anders. Deze wil perse dat 0V wordt gehaald. Dit is gelukt met een pull down weerstand van 680. Helaas werkte dit niet optimaal. Geen problemen bij stationair lopen van de motor (900 RPM). Gas geven reageert de toerenteller ook. Alleen als ik de 2000 RPM op de teller bereik verdwijnt alles. De toerenteller zakt terug naar 0 om daar te blijven. Als ik de motor weer stationair draait komt het signaal blijkbaar terug en kan de toeren weer aflezen.

Wat moet gebeuren is dat ik ervoor moet zorgen dat wanneer de 12V wegvalt het echt tot 0V terugvalt. Als het tot 3V terugvalt kan de toerenteller niks mee.

Thevel

Golden Member

Een voorbeeld hoe je het met 2 transistors kan doen.
Als de spanning op de trigger ingang lager is dan 7,5V dan word de trigger uitgang naar massa getrokken.

Edit/
je hebt intussen gepost.

Thanks Thevel!!!

Ik ga met de tekening naar de winkel en haal de nodige spullen om aan de slag te gaan!
Ik zal laten weten als ik het heb uitgeprobeerd of het succesvol was.
Ik kan de waarden in de tekening zo overnemen? Wat betreft weerstanden.

Thevel

Golden Member

Ja, 10KΩ is goed.
Zenerdiode is een 0,5W type.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 16 juli 2016 23:26:58 (39%)

Op 16 juli 2016 23:02:29 schreef Thevel:
[bijlage]Een voorbeeld hoe je het met 2 transistors kan doen.
Als de spanning op de trigger ingang lager is dan 7,5V dan word de trigger uitgang naar massa getrokken.

Edit/
je hebt intussen gepost.

Beste Thevel,

Helaas merk ik alweer dat ik niet genoeg kennis heb.
D1 in de tekening, wat voor diode is dat?
En de stroomrichting is in de richting van de trigger?

Nogmaals bedankt voor de oplossing!

Thevel

Golden Member

De diode is een zenerdiode.
Een zenerdiode is een gewone diode met een bijzondere eigenschap, hij gaat in de sperrichting geleiden bij de zenerspanning, bij de zenerdiode in het schema is dat dus 6,8V
De zenerdiode word in sperrichting getekend, de kathode (het streepje op de diode) komt dus aan de trigger.
Je kunt een 0,5W zener gebruiken, mocht de winkel deze niet hebben mag je ook een zwaarder exemplaar (b.v 1,3W) gebruiken.

SUPER BEDANKT!!!!!!

Zodra ik het heb uitgeprobeerd laat ik weten!!!
Wordt een spannende week voor me.

Ik ga nu in ieder geval beter slapen hierdoor.

Nogmaals bedankt voor de hulp!

Klopt Thevel,

Ik had eerst bij voertuigen gedaan omdat het om een motor gaat.
Daarna dacht ik dat het net zo goed bij algemeen kan.

Nogmaals bedankt!!!!!!!

Ik woon ook in het "Midden van het land". Mocht het werken wil ik je bedanken met een biertje? Als je dat lust ...

Arco

Special Member

@Thevel: Ik vind het knap dat je daar een schakeling voor kunt bedenken... ;)
Bij: "Bij gas geven, zodra de buurt van 2000 RPM wordt gehaald valt het signaal weg. Als de motor weer stationair draait komt het signaal weer terug." kan ik me niets voorstellen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Hmm, zoals ik het lees is het signaal "kantje boord" en kan de toerenteller het met lage toerentallen nog net verwerken.
Ik lees niet dat bij hoge toerentallen het trigeersignaal helemaal wegvalt, de ts heeft een scoop en zal dat neem ik aan ook wel gezien hebben.

Arco, Ook ik las in de beschrijving dat met weerstanden pielen tot gevolg had dat ofwel de negatieve ofwel de positieve pulsjes niet goed genoeg doorkwamen. Zodanig kantje boord dat het bij hogere toerentallen bijvoorbeeld niet meer werkt. Te weinig tijd om met een RC of zo de juiste drempel weer te bereiken.

Thevel, jueby, er zitten nog twee bugs in de getekende schakeling. Als de trigger nu een mooie 12V spanning levert, gaan de transistor en de zener vechten om wie er het eerste kapot gaat: Een veel te hoge stroom. Een weerstandje van bijvoorbeeld 10k in serie met de zener is geen slecht plan.

De uitgang is nu "open collector". Ik verwacht niet dat dit zomaar gaat werken. Een pullup is waarschijnlijk wel nodig. Zet bijvoorbeeld een 10k weerstand van de uitgang naar de +12V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

@rew
De TS schrijft in zijn startpost dat met een pulldown weerstand de spanning zakt, ik ging er dus vanuit dat de triggerbron niet veel stroom kan leveren.
Maar je hebt gelijk, een weerstand in serie is wel een stukje veiliger, heb hem in het schema getekend.

Geen idee of een pullup op de uitgang nodig is, mocht het nodig zijn kan deze altijd nog geplaatst worden.

Op de oscilloscoop, als de trigger draad verder niet is aangesloten op een pulldown of iets dergelijks is het zeker aanwezig bij hogere toerentallen.
Je ziet de bovengrens en ondergrens duidelijk. Alleen is die ondergrens geen 0V.

Klopt dat ik niet dit ook heb gecontroleerd wanneer de pulldown weerstand van 680 gebruikt was. Mijn gedachte is dat bij veel pulses deze pulldown weerstand niet meer als dusdanig werkt en het niet meer om die reden de 0V haalt.
De toerenteller registreert dan niks.

Ik zal morgen, maandag, de onderdelen halen en in elkaar gaan zetten. Ik zal de weerstand achter de zender ook inbouwen. Kan geen kwaad.

Zal laat weten of het succesvol is.

Toch blijft de vraag of een pulldown zou moeten werken als ik juiste waarde weet.
Het proberen waard met een potmeter? En steeds instellen tot ik juiste resultaat heb?

jueby, uit je "trigger draad" komt een spanning, Kennelijk moet dat soms ongeveer 12V zijn en soms ongeveer 0V.

Als je een pulldown monteert, trek je zowel de "als ie +12V moet zijn" als de "ongeveer 0" naar beneden. Het kan heel goed zijn dat je "net aan" het "ongeveer 0" als nul kan laten registreren, maar dat dan bij hogere toerentallen de "ongeveer 12V" niet goed genoeg meer werkt.

Thevel heeft gelijk als ie zegt dat als een pulldown werkt, je aansturing niet heel "vast" is (lage uitgangsimpedantie in vaktermen). Dus maak je de pulldown klein genoeg dat ie netjes als nul gedetecteert wordt, trek je ook de origineel 12V naar beneden. En het kan heel goed dat het dan "soms" werkt, dus alleen als het toerental hoog- of laag- genoeg is.

Of dit uiteindelijk in de trigger of de "afnemer" zit, dat zou alleen nauwkeurige metingen kunnen uitwijzen. Maar om je probleem op te lossen is het niet zo relevant.

De praktische aanpak is dus om gewoon thevel z'n schematje te bouwen. Zorg dat je voldoende extra 10k weerstanden inkoopt dat je er een zwik op voorraad kan houden. Ik verwacht namelijk dat je op de uitgang er nog 1 nodig zal hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Thanks rew!!!

Super duidelijk!!!!
Ik ga het schema zeker bouwen. Ik weet door de pull down weerstand en scoop dat de toerenteller ook reageert op hoog van 6V, zolang laag echt de 0V nadert.

Oh... Grapje: Als ik gelijk heb dat het zonder pullup niet werkt, probeer het ook eens door de uitgang op de onderkant van R3 aan te sluiten (in plaats van T2) Dat het signaal geinverteerd raakt hoort een toerenteller niet te boeien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste Thevel en Rew,

Het is gelukt!!!! Succes!!!!!
Ik heb nu geprobeerd tot de 5000 RPM en het kan het aan. Op de oscilloscoop is een mooie piek van iets minder dan 12V en zakt weg tot 0V.

Nogmaals hartstikke bedankt!!! Ik ben jullie beiden een 6 pack schuldig.

Mochten jullie deze willen incasseren laat het maar weten!

Op 16 juli 2016 23:02:29 schreef Thevel:
[bijlage]Een voorbeeld hoe je het met 2 transistors kan doen.
Als de spanning op de trigger ingang lager is dan 7,5V dan word de trigger uitgang naar massa getrokken.

Edit/
je hebt intussen gepost.

Beste Thevel en anderen, in de hoop dat iemand mogelijk iets weet.
De toerenteller werkt met de geboden oplossing.
Nu dat de motor wat langer heeft gereden kan ik of durf hoger in de toeren te gaan. Ik heb gemerkt dat het bij 6000 a 7000 toeren wegvalt. Dat blijft zo tot de toeren weer verlagen tot 6000 a 7000.

Ik heb zelf het volgende aanpassingen uitgeprobeerd met een nieuwe schakeling:
- R2 is 4,7k
- T2 niet gebruikt maar waar de basis van T2 (onder R3) is direct de trigger.
Deze schakeling werkt helaas niet. Vanaf 3000 verliest het het signaal en zelfs bij stationair draaien gaat het schommelen tussen 0 tot 950. Dit terwijl de motor rustig en netjes stationair draait.

Enig idee wat ik zou doen aan de schakeling hierboven om wel boven de 7000 toeren nog signaal te hebben? Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Dat heeft een tijd geduurd, dat uitproberen!... (bijna 3 jaar... ;) )
T2 kun je niet zomaar weglaten, dan wordt het signaal geinverteerd (weet niet of je toerenteller dat leuk vindt)
Ik zou een pull-up van 2k2 o.i.d. aan T2 zetten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 juni 2019 17:30:21 schreef Arco:
Dat heeft een tijd geduurd, dat uitproberen!... (bijna 3 jaar... ;) )
T2 kun je niet zomaar weglaten, dan wordt het signaal geinverteerd (weet niet of je toerenteller dat leuk vindt)
Ik zou een pull-up van 2k2 o.i.d. aan T2 zetten.

Pas afgelopen zomer was ik helemaal klaar met de motor. Vandaar inderdaad de lange duur.
Het lijkt, zonder belasting in ieder geval (motor staat stil, in neutraal) dat T2 weg kan blijven. Dan wordt de 4000 prima aangetikt. Zolang er een verschil is tussen wel spanning en geen spanning.
Met de pull up 2k2 bedoel je daarmee 2000 ohm ga ik vanuit? Of heeft de 2 achter de k nog een betekenis wat ik niet begrijp?