wasmachine Miele W504

Hoi,

Hier een Miele W504 wasmachine gehad met de melding lampje spoelen knippert, koolborstels zijn aan vervanging toe.

Programma gestart en inderdaad lampje spoelen die knippert,
geen trommelbeweging. Echter zit de trommel muurvast, ook na het afnemen van de aandrijfriem.

Wanneer dan een programma wordt gestart draait de motor, dus print nog ok.

Wat me opviel was de grote afstand tussen trommelboord en kuip, echter dezelfde machine thuis staan en die afstand is net dezelfde.
Op de 3e foto kan je een stuk wasgoed zien rechtsboven, tussen trommel en kuip.

Zou hierdoor de trommel vast zitten? Geen melding van lawaaierige machine
Moet de machine volledig open ter nazicht?

Mvg

Als je begint met dat stuk kleding verwijderen, kun je daarna eens kijken wat er gebeurd... Manchet los of hele voorfront even openklappen, zie youtube.

Kledingstuk zit goed vast alleszinds.
Iemand dit probleem al eens voorgehad?

Op 8 juni 2019 12:46:41 schreef fabrice:
Kledingstuk zit goed vast alleszinds.
Iemand dit probleem al eens voorgehad?

met een fijne tang kleeding lostrekken.
voorfront lossen zul je al meer zien

Daardoor zit trommel muurvast ja. Aan stukken trekken met punttang en zo verwijderen. Hiervoor hoeft machine niet uit elkaar.

Meeste van kledij is weg, echter zit er nog een stuk in.
Zou graag de rubber van kuip naar pomp lossen om zo te zien wat er nog zit.
Eventueel via verwarmingselement eruit te nemen.

Hoe krijg je dat voorpaneel eraf, geen model met scharnierende deur.

Hoe komt het dat de manchet niet goed aansluit op de trommel, zo kan er kledij tussen trommel en kuip komen.
Hier thuis net dezelfde machine en rubber sluit mooi aan op trommel.
Afstand tussen trommelboord en kuip is dezelfde als deze thuis.
Trommel zit ook mooi vast.

Misschien juist omdat er kleding tussen gegaan is, een stuk touw van een capuchon ofzo?

Voorfront is gemakkelijk te verwijderen door manchet los te nemen, deurslot los te schroeven, schroef/ bout onder manchet plint wegnemen en de meest linkse schroeven los te nemen en kan je voorplaat wegnemen. Toch zou ik er voor kiezen om de kuip te demonteren en trommel eruit te halen want ik vermoed dat er wasgoed achter zit...

Het geheel kuip trommel op zijn geheel uit de machine dan halen, dus de machine volledig demonteren?
Zit het voorpaneel op de kuip (via een opspanring) met een dichtingsrubber?
Dicht dit terug goed af na hermonteren of andere tips?

Vreemd dat voor dit type zo een grote speling is tussen kuip en trommel, wat bij de oudere types (700-800-900 reeks) zo niet was.

De W504 wasmachine thuis heeft dezelfde speling tussen trommel en kuip, maar de manchet sluit mooi aan tegen de trommel, wat deze niet doet en zo wasgoed verdwijnt tussen de kuip/ trommel.

Zou het vervangen van de manchet het probleem kunnen verhelpen?
Linkse foto met niet aansluitende manchet, rechtse foto zoals het hoort te zijn.

Mvg

Yep,de manchet zit met een spanring met veer er om heen. Mogelijk dat de ruimte tussen manchet en trommel ruimer is geworden doordat er was tussen zit,vaan kan een paar keer wassen trekt de trommel wel weer terug in model.

Je ontkomt er niet aan om machine te demonteren Kan je de toestand van trommelkruis ook bekijken...

Mij als ervaren reparateur heb ik de complete machine binnen 25 min volledig gedemoteerd..

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 12 juni 2019 18:48:18 (13%)

Hoe gaat de kuip uit de machine, bovenaan?
Leg je ze op de zijkant en met houten latten eruit schuiven?

Wat demonteer je allemaal, zonder overbodige zaken uit te halen,
poederbak, motor, afvoerpomp, waterinlaatventiel, stuurprint in voorpaneel,..?

Ik neem aan dat het voorpaneel ook van de kuip moet, om te zien of er nog wasgoed tussenzit, is dit met een ring aan de kuip vast? Nadien terug waterdicht bij hermontage of tips/ advies.

[Bericht gewijzigd door fabrice op woensdag 12 juni 2019 19:50:56 (35%)

Normaal moet het voorpaneel toch kunnen opendraaien bij dit type machines?

Das al geruime tijd niet meer zo, enkel de w700-800-900 reeks hadden dat opendraaiend voorpaneel.

Wat ik meestal doe is zeepbak er uit incl waterslot, kuipslang los, schokbrekers los en bedrading losnemen van kuip. Daarna ( ik vermoed niet dat je een takeltje heb) is op zijn rug leggen, manchet naar binnen klappen en dan kuip compleet met motor er uit schuiven.

Nee, geen takeltje hier.
Leg je de kuip dan op houten latten ofzo om uit te schuiven?

Hoe verwijder je dat waterinlaatventiel, ziet er kliksysteem uit.

Als je het voorpaneel van de kuip afneemt, en dan terugplaatst, dicht dit dan terug af?

Op youtube iets gelijkaardigs
https://www.youtube.com/watch?v=O0nFXA8D5Hk&t=150s

Houten latten kan je doen, geen punt. Waterslot haal je er uit DMV losdraaien schroef aan achterzijde, klein stukje draaien en je trekt slot er af,wel een beetje wiebelen en haakse pijpje ondersteunen onder zeepbak..

Vandaag verder gedaan met de machine.
Voorfront eraf genomen en rubber kuip naar pomp, terug een stuk wasgoed uit gehaald.

Dan maar volledige set trommel / kuip uit de kast gehaald.
Trommel draait mooi rond, geen lawaaierige lagers, geen sporen van roest , niks wat wijst op een gebroken trommelversterking, alles mooi vast.
Boord aan kuip waar deurrubber zit,is mooi rond, geen blutsen.

Wat zou de reden kunnen zijn van die speling tussen deurrubber en trommel, waar het wasgoed langs verdwijnt?
Ik denk dat de trommel niet kan verschuiven in het lagerhuis.

Slechte deurrubber, nieuwer model?
Trommel uit lagerhuis halen?

Advies, tips, ...

Mvg

heeft die deurrubber nu een scheur bovenin de rand?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, heb ik ook gezien, aan die lip aan de bovenkant.
Miele T nr weet ik nu wel niet direct van de deurrubber.

Zou het probleem opgelost zijn met het vervangen van de deurrubber of is er meer aan de hand?

[Bericht gewijzigd door fabrice op donderdag 18 juli 2019 23:18:49 (38%)

Nu je hem uit elkaar heb de machine haal voorschild er af en haal de trommel uit de kuip,controleer trommelkruis op overmatige corrosie/ vetluis.

Machine verder opengemaakt en versterking trommelkruis ziet er goed uit, geen scheuren of barsten.
Versterking volledig opgepoetst en alles ziet er goed uit.

Dichting en rollagers eveneens ok, 1 rollager 6305 kant riemschijf, dan 1 rollager 6306, 2 veerringen, simmering dichting en rubberen manchet dichting kant lagerhuis trommel.

Deurrubber M nr 57 10 960 zit er nu in, als je 1 besteld is dit nu
51 10 955, zou al 5 keer gewijzigd zijn.

Trommel draait mooi in het center rond, zonder slag.

Suggesties?

Ik twijfel enorm aan trommelkruis! Stook bout gaatjes op trommelkruis heet en draai tapeinden er uit( Niet koud doen, risico op afbreken is dan groot). Reinig de koek die onder kruis zit, dit drukt kruis defect. En als je het echt goed wil doen vervang door een ( oud type) stalen kruis!!!

De W504 is een 5kg machine.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zondag 29 december 2019 08:34:56 (86%)

Op 24 juli 2019 18:59:37 schreef smd:
Ik twijfel enorm aan trommelkruis! Stook bout gaatjes op trommelkruis heet en draai tapeinden er uit( Niet koud doen, risico op afbreken is dan groot). Reinig de koek die onder kruis zit, dit drukt kruis defect. En als je het echt goed wil doen vervang door een ( oud type) stalen kruis!!!

Passen stalen kruizen in de nieuwe Mieles?

En is de rest van een nieuwe Miele wel goed?

Dan is het misschien verstandig om sloopkruizen te gaan verzamelen.

In plaats van in de email (poster heeft mijn fotoreeks ge-download) zal ik hier schrijven.

De lagers en rubbers had ik wel vervangen, kruis en trommel niet. Maar mijn kruis was staal, die blijven goed. Anderen hier kunnen meer vertellen over jouw kruis, die van mij zag er heel anders uit.

Nu ik erover nadenk herinner ik me dat ik een een holle, metalen pijp heb gebruikt voor montage van de trommel. Je wil namelijk wel druk uitoefenen maar niet op de buitenkant van het lager want dan kun je de kogelbaan beschadigen. Met een pijp die net over de as gaat kun je de binnenring van het lager netjes (en zachtjes) op de as kloppen zonder schade.

Overigens heb ik interesse in foto's, als je die tenminste vrij wil geven. Ik heb er al veel mensen blij mee gemaakt en wil de reeks wel uitbreiden. Eventueel met een verhaal erbij.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op woensdag 24 juli 2019 23:30:20 (12%)