Philips 32pw9618/12 TV

De laatste tijd wil de beeldbuis niet goed opstarten. Als de startknop ingeschakeld wordt brandt het blauwe lampje constant en hoor je de hoogspanning, welke gebruikelijk is als de beeldbuis gestart wordt.
Na enkele seconden verschijnt er in het midden van het beeld een soort van omgekeerde bloempot van hoofdzakelijk wit licht welke binnen een fractie van een seconde geheel in het midden van het beeld samenvouwt en verdwijnt.
Hierna knippert het blauwe lampje op de startknop.
Heb de printplaat achter op de beeldbuis al een keertje los gehad, waarna de TV het weer enkele dagen deed.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit euvel zou kunnen zijn?

Groeten,
Kees

maartenbakker

Golden Member

Ik weet niet of je de hoogspanning of de demagnetisatie hoort, maar gelukkig is dat hier niet zo van belang. Aangezien je wel iets in beeld krijgt, is er hoogspanning.

Gezien de omgekeerde bloempot, waarschijnlijk wazig alsof hij niet rechtstreeks op het scherm belandt, verwacht ik een afbuigfout. Waarschijnlijk in de verticale afbuiging. Hoeveel keer achterelkaar knippert het lampje?

Dit zijn overigens vrij degelijke toestellen, beeldbuis waarschijnlijk van Panasonic dus ook niet na een paar jaar kathodesluiting zoals bij Philips' eigen buizen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Ik vermoed ook idd de rasterafbuiging..De lijnafbuiging zal het wel doen, want die verzorgt ook de HSP. voor de buis.
En dat geluid bij het starten is idd de degaussing.
Het KAN ook een fout in de voeding zijn.De afbuiging begint, en valt daarna weer af.vandaar dat de lichtvlek verdwijnt.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 26 april 2019 05:58:27 (26%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb vanmorgen de printplaat van de beeldbuis weer losgehad en de contactpennetjes schoongemaakt en nu doet hij het weer. Het vreemde is dat deze tv soms dagen lang goed werkt en dan plotseling niet meer wil starten. Het blauwe lampje blijft overigens net zolang knipperen tot ik de tv uitzet.

maartenbakker

Golden Member

Bedoel je de print aan het uiteinde van de beeldbuis? De kans dat die ermee te maken heeft is niet heel groot. Hoewel er een probleem met de focus of G2 kan zijn, zet ik toch nog in op de afbuiging. Dat betekent dat er ook een losse verbinding naar de afbuigspoel kan zijn, of rondom het verticaal-IC op de hoofdprint.

Je zegt dat het lampje blijft knipperen, dat klopt want het patroon is herhalend, maar begrijp ik daaruit dat het patroon bestaat uit 1 knippertje en dat steeds opnieuw?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het lampje knippert ongeveer 2 tot 3 keer per seconde. Dit onafgebroken. Vanmiddag kwam de storing opnieuw terug tijdens opstart . Als ik de tv daarna opnieuw opstart, staat deze in de standby mode.(rode lampje brand) Na het constant pulserend bedienen van, in dit geval programma zender 1 knop , startte het scherm op. Conclusie hieruit: dat de connectie van de printplaat van beeldbuis niet de hoofdoorzaak is.

Het lampje knippert ongeveer 2 tot 3 keer per seconde. Dit onafgebroken. Vanmiddag kwam de storing opnieuw terug tijdens opstart . Als ik de tv daarna opnieuw opstart, staat deze in de standby mode.(rode lampje brand) Na het constant pulserend bedienen van, in dit geval programma zender 1 knop , startte het scherm op. Conclusie hieruit: dat de connectie van de printplaat van beeldbuis niet de hoofdoorzaak is.

Ik vermoed dat de TV ergens wel losse contacten heeft. Kijk eens met name bij de grote contacten en aardvlakken, die willen wel eens loszitten.

Deze apparaten hadden nogal eens last van losse contacten aan de afbuiging van de beeldbuis. Het printje waar die brede stekker aan zit zal mogelijk onder de stekker een pootje los hebben. Trek de stekker los en bekijk deze op vervorming door hitte. Je kan ook het printje los maken en omklappen, doe dat wel voorzichtig zodat niet de draden afbreken.

Groetjes Hans

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Allen,
Heb gisteren alle verbindingen nagelopen en gereinigd. Voorlopig werkt hij weer. Moet nu even kijken of het probleem opgelost is.
Weet iemand of er van deze tv ergens een elektrisch schema beschikbaar is? (Navraag bij Philips komt deze niet meer voor in hun bestanden)

Het chassis is EM6E AA. Daar is wel wat van te vinden.

Groeten, Ron.

Dit zijn beunhaas oplossingen. Feit is dat er een losse verbinding aanwezig is en er nu nog steeds in zit. Dat is een van de redenen waardoor een TV spontaan in de brand kan vliegen. Dergelijke fouten moeten verholpen worden en opgelost, aders fakkelt echt de boel een keertje uit!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Inderdaad, door losse verbindingen kan er vonkvorming ontstaan met als gevolg brand.
Heb de verbindingen nagelopen en geen afwijkingen kunnen constateren. Tevens heb ik de printplaten bekeken op losse soldeer verbindingen.
Ik zou voor de zekerheid de stekker verbindingen nog een keer door kunnen meten.

maartenbakker

Golden Member

Meten is hier niet de aangewezen methode. Welk type beeldbuis zit erin?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, het betreft hier een Philips beeldbuis W76EKW10X73
Tijdens opstarten is de gehele beeldbuis gevuld met wazige/vage kleuren van de regenboog en floept deze na enkele seconden uit.
Als ik dan een paar vriendelijke tikjes op de omkasting geef komt de originele blauwe kleur geleidelijk in horizontale strepen weer terug.

maartenbakker

Golden Member

Dit zijn geen buizen die snel stukgaan (Panasonic, voormalig SEL, kan dat ze er voor de gelegenheid Philips opgedrukt hebben).

Meestal gaan de focusregelaars op de lijntrafo stuk, maar die zijn dacht ik niet tikgevoelig. Dat kun je wel even proberen, of even aan de potmeters op de lijntrafo draaien als hij de fout ingaat. Anders misschien toch een losse soldering op de beeldbuisprint of een slecht contact in de voet.

Toch eerst verticaal verdenken, zie onder.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die wazige kleur komt doordat verticale afbuiging niet goed opstart en buiten bereik van scherm staat te stralen. ik zou toch een gezien deze opstart problemen eens aandachtig naar vert afbuiging kijken...

maartenbakker

Golden Member

Ohja inderdaad. Wazige regenboog en dan protectie is eigenlijk best wel duidelijk.

Het verticaal IC zal loszitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 april 2019 21:45:58 schreef maartenbakker:
Ik weet niet of je de hoogspanning of de demagnetisatie hoort, maar gelukkig is dat hier niet zo van belang. Aangezien je wel iets in beeld krijgt, is er hoogspanning.

Gezien de omgekeerde bloempot, waarschijnlijk wazig alsof hij niet rechtstreeks op het scherm belandt, verwacht ik een afbuigfout. Waarschijnlijk in de verticale afbuiging. Hoeveel keer achterelkaar knippert het lampje?

Dit zijn overigens vrij degelijke toestellen, beeldbuis waarschijnlijk van Panasonic dus ook niet na een paar jaar kathodesluiting zoals bij Philips' eigen buizen.

Op 14 juni 2019 20:41:50 schreef pararuud:
[...]

Omgekeerde bloempot doet denken aan Oost west correctie die voor problemen zorgt.

Zal eens gaan zoeken of dit verticale IC los zit.