Pulserend signaal bij uit echt naar 0V

Arco

Special Member

Met 2k2 wordt 2200 Ohm bedoeld (standaard waarde)
Zonder T2 is de boel geinverteerd, dus precies omgekeerd van wat er binnenkomt.
(puls/pause zijn verwisseld, dat kan zeker bij hogere snelheden wel problemen geven, omdat pulsen dan steeds korter worden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

6 a 7 k toeren???

Betreft het hier een motorfiets o.i.d.

Ik kom nooit boven de 6k met geen van mijn voertuigen.
Alleen mijn MZ mag meer draaien. In het verleden deden mijn honda's ook wel 10k.

Heb je een merk en type en waar je je toeren signaal vandaan haalt? Evt scoopplaatjes helpen ook.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Al eens geprobeerd een condensator tussen de teller en de trigger te zetten i.p.v. de hele schakeling?
Begin is met 220nf als test. Werkt voor mij met snelhiedsmeters prima.
Kan dat je nog een pull-up of pull-down weerstand aan de kant van de teller nodig hebt.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Het vervangen van de R3 met een 2k2 weerstand heeft geen verschil gemaakt. Nog steeds verdwijnt het signaal als het de 7000 rpm bereikt.

Het gaat inderdaad om een motorfiets. Een Honda CB650 van 1980. Die mag gerust 10.000 rpm draaien. Dat ben ik niet van plan met regelmaat aan te spreken.
De ontsteking is aan aftermarket type, van PowerArc. Het geeft per revolutie drie vonken aan elke bougie (normaal gesproken is het uiteraard één vonk).
De teller is een Motoscope Pro van het merk Motogadget. Op een fabrieksteller werkt de trigger van de ontsteking prima. Alleen de motoscope reageert er niet op. Met een scope kon ik zien dat de trigger van de ontsteking van 12V terugschiet naar ongeveer 3V.
Wanneer ik een inductie trigger gebruik (om de bougiekabel) wordt de trigger wel naar 0V getrokken en reageert de motoscope prima. Het probleem zijn de drie vonken! De inductie trigger stuurt een waarde dat 3 keer te groot is.

Huidige oplossing werkt dus op zich goed. Want ik kwam eerlijk gezegd niet eens boven de 6000rpm hiervoor. Ik merk dat nu, na het finetunen etc het heel soepel in de toeren omhoog loopt en er veel vermogen te behalen is boven de 6000.
Het is natuurlijk een luxe probleem. Zou fijn zijn als iemand de gouden tip heeft.
Is het de moeite waard om bijvoorbeeld een nog lagere weerstand dan 2k2 te proberen bij de 12V+?

Op 14 juni 2019 20:02:39 schreef Paul Welther:
Al eens geprobeerd een condensator tussen de teller en de trigger te zetten i.p.v. de hele schakeling?
Begin is met 220nf als test. Werkt voor mij met snelhiedsmeters prima.
Kan dat je nog een pull-up of pull-down weerstand aan de kant van de teller nodig hebt.

Nee, niet geprobeerd. Mijn kennis van elektronica is gelimiteerd tot veel lager niveau dan wat hier op het forum aanwezig is.
Ik kan wel een draadboom opnieuw bouwen, rekening houden met weerstand van de kabels afhankelijk van het doel waar ze voor gebruikt worden etc.
Maar diverse componenten zoals hier in schakelingen bedenken etc heb ik zelf niet paraat helaas.
Vandaar dat ik hulp zoek/vraag op het forum, waar de kennis aanwezig is.

Voor alle duidelijkheid, ik ben nog steeds superblij met de oude oplossing die was geboden. Is nog fijner als ik boven de 7k rpm ook af zou kunnen lezen.

Arco

Special Member

Nu al geprobeerd met T2 erbij (met pull-up 2k2)?
Zonder T2 klopt het signaal niet meer zoals reeds gezegd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 juni 2019 14:56:50 schreef Arco:
Nu al geprobeerd met T2 erbij (met pull-up 2k2)?
Zonder T2 klopt het signaal niet meer zoals reeds gezegd...

Ja, dat bedoelde ik met dat 2k2 heeft geen verschil gemaakt. Vanochtend alles in elkaar gesoldeerd en uitgeprobeerd. Dus met T2 erbij inderdaad.

Als het deze is,
http://www.powerarc.com/pdf/c2-sohc-750cb.pdf
Gebruik je dan de Green/groene "Tach Trigger" draad ?

Op 15 juni 2019 15:50:27 schreef HD13:
Als het deze is,
http://www.powerarc.com/pdf/c2-sohc-750cb.pdf
Gebruik je dan de Green/groene "Tach Trigger" draad ?

Het is van de fabrikant. Alles behalve de plaat die je vastzet op de motor is identiek. En JA, de groene trigger draad wordt gebruikt. Die geeft wel namelijk 1 trigger terwijl de bobines 3 keer vonken.

En de groene trigger draad werkt niet met je motogaget toerentellen en wel met de orginele toeren teller?

Heb je nog scope plaatjes van wat er uit de groene draad komt ?

Op 15 juni 2019 16:02:16 schreef HD13:
En de groene trigger draad werkt niet met je motogaget toerentellen en wel met de orginele toeren teller?

Heb je nog scope plaatjes van wat er uit de groene draad komt ?

Klopt, de standaard toerenteller reageert prima op de trigger van de groen draad. Alleen de motoscope niet. Mijn eerste conclusie was dat de motoscope defect was. Om dit uit te proberen heb ik een inductie trigger (om de bougiekabel) geprobeerd met de motoscope. Toen werkte de teller prima, helaas met een waarde 3 keer te hoog is (3 vonken per revolutie).
Om uit te vinden waarom deze verschillen zijn zowel de inductie als de groene kabel met een scope bekeken. Daar zag ik dat de groene kabel rond de 3V zakte ipv helemaal naar 0V (dit deed de inductie trigger wel).
Helaas heb ik daarvan geen plaatjes bewaard. Dacht genoeg te hebben aan het feit dat ik dat ontdekt had.

Op 14 juni 2019 20:02:39 schreef Paul Welther:
Al eens geprobeerd een condensator tussen de teller en de trigger te zetten i.p.v. de hele schakeling?
Begin is met 220nf als test. Werkt voor mij met snelhiedsmeters prima.
Kan dat je nog een pull-up of pull-down weerstand aan de kant van de teller nodig hebt.

Ik wil een set bestellen waarin de grootste waarde de 220nF is. Alles is verder kleinere capaciteit.
In welke range moet ik ongeveer zoeken? Dan bestel ik alvast een aantal van verschillende waarden om uit te proberen.

Als je condensators parallel zet dan mag je capaciteiten bij elkaar optellen.
Dus 220nF en 110nf parlel geeft 330nF.

Op 15 juni 2019 16:39:16 schreef HD13:
Als je condensators parallel zet dan mag je capaciteiten bij elkaar optellen.
Dus 220nF en 110nf parlel geeft 330nF.

Goed om te weten! Dank voor de tip. Set besteld om mee te gaan experimenteren.
Niemand anders een idee om met de transistoren boven de 7k rpm nog te kunnen lezen?

Probleem is eigenlijk dat je motogadget toerenteller bedoeld is om op je bobine aan te sluiten en dan ook nog de kant die naar de massa wordt getrokken door je sturing.

En voor CDI onsteking hebben ze een opnemer die om de bougie kabel moet omdat de "stuurspanning" van een CDI unit in de honderden volts loopt.

Nou kan ik uit de documentatie niet opmaken welk type bobines je hebt.

Weet je toevallig wat de primaire weerstand van de bobines is?
Afhankelijk daarvan kun je misschien je motogadget gewoon aansluiten op een van de spoelen.

Op 15 juni 2019 17:11:14 schreef HD13:
Probleem is eigenlijk dat je motogadget toerenteller bedoeld is om op je bobine aan te sluiten en dan ook nog de kant die naar de massa wordt getrokken door je sturing.

En voor CDI onsteking hebben ze een opnemer die om de bougie kabel moet omdat de "stuurspanning" van een CDI unit in de honderden volts loopt.

Nou kan ik uit de documentatie niet opmaken welk type bobines je hebt.

Weet je toevallig wat de primaire weerstand van de bobines is?
Afhankelijk daarvan kun je misschien je motogadget gewoon aansluiten op een van de spoelen.

Nee, helaas gaat dat niet. De bobines zijn blijkbaar redelijk speciaal, vandaar dat zij de volgende eigenschappen hebben:
- kleiner dan standaard bobine
- dusdanig gebouwd dat zij 3 vonken kunnen leveren (andere bobines kunnen niet snel genoeg na een ontlading weer genoeg energie opbouwen voor een extra vonk)
Nadeel van al deze techniek is dat de bobines erg gevoelig zijn. Waar normale bobines redelijk tegen piekspanningen kunnen zullen deze kapot gaan (ervaring daarmee, reeds al een set vervangen).
Tevens kun je uitsluitend de volgende draden aansluiten:
- 12V
- massa
- trigger (van de ontsteking afkomstig)

Ik heb een poging gewaagd om inderdaad vanaf de bobine, deze trigger te "tappen" naar de teller. Je krijgt drie triggers (3 vonken) en de bobine is hier gevoelig voor... wordt binnen enkele seconden erg heet, zwelt op, gaat roken. Die mogelijkheid kan dus helaas niet.

Vreemd vind ik dat ik contact heb gehad met iemand uit de US met identieke motorblok, ontsteking met alleen een Motoscope Mini van motogadget. Is een zeer kleine digitale teller van hetzelfde merk. Die deed het prima op de groene trigger draad.

Arco

Special Member

Als het alleen gaat om de spanning een paar volt van de nul te houden, kun je alleen een led + weerstand tussen trigger en toerenteller proberen.
De spanning blijft dan altijd Vf led van de 0 af.... Bicolor led, of een led met antiparallel diode erover. (anders gaat 'ie kapot)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb een poging gewaagd om inderdaad vanaf de bobine, deze trigger te "tappen" naar de teller. Je krijgt drie triggers (3 vonken) en de bobine is hier gevoelig voor... wordt binnen enkele seconden erg heet, zwelt op, gaat roken. Die mogelijkheid kan dus helaas niet.

En toen was je bobine al overleden....
Lijkt dan dat de motogadget de bobine aan het aansturen is.

Condensator tip kan dan misschien wel werken, condensator slaat de spanning een tijdje op.
Hierdoor heb je kans dat het voor de motogadget toerenteller 1 puls lijkt.

werkt waarschijnlijk alleen met draad om je bougie kabel.

Op 15 juni 2019 17:57:42 schreef Arco:
Als het alleen gaat om de spanning een paar volt van de nul te houden, kun je alleen een led + weerstand tussen trigger en toerenteller proberen.
De spanning blijft dan altijd Vf led van de 0 af.... Bicolor led, of een led met antiparallel diode erover. (anders gaat 'ie kapot)

[bijlage]

De spanning moet juist naar 0V. Signaal 12V moet zaken naar 0V zodat een trigger wordt waargenomen. Als het alleen van 12 naar 3 V zakt wordt deze niet waargenomen.
Ik begrijp je schema niet helemaal. I kzou een LED op de trigger moeten aansluiten. Daar komt, via een weerstand van 2k2 nog eens 12V aan om vervolgens verder te gaan naar de output richting teller?