Herstelling filter SONY speakers

Goedenavond,

Niet zeker of dit de juiste plek is, ik ben in mijn zoektocht naar informatie op deze website geraakt. Onlangs heb ik een set 3-weg SONY speakers SS F5, tweedehands, gekocht. Bij het aansluiten en spelen thuis klonk alles dof, kwam er niks uit de tweeters en was het duidelijk dat er een en ander niet klopte.

Nu heb ik de speakers er uit gehaald en de printplaat bekeken en stel ik me een paar vragen wat er hier mee gebeurd is. De beschrijving: er zitten 3 spoeltjes op, twee elco's (8,2µF - 23 VAC ATBIG en 3,9µF - 50 VAC ATBIG), een weerstand (de codering is niet duidelijk en een deel van het probleem) en een condensator (0,68 µF - 100V).

De 8,2µF elco stond rechtop, een been nog op de print gesoldeerd en is hol. De andere elco is aan een kant "ontploft" en de weerstand is zwartgeblakerd. Deze printplaat had ik losgesoldeerd omdat hier erg bizarre dingen gebeurd zijn en omdat er ook niet originele speakers in zitten. In de andere box zijn de elco's nog intact (op het eerste zicht toch) maar ook hier is de weerstand zwartgeblakerd en het nabijliggende spoeltje (met metalen casing) heeft aan deze kant ook een vlek.

Omdat het om beperkte componenten gaat had ik mij voorgenomen om alles behalve de spoeltjes te vervangen. Hier op het forum heb ik al wel een en ander gelezen, maar het gaat dan vooral om versterkers e.d. en ik ken eigenlijk helemaal niets van elco's, het is mij dan ook niet echt duidelijk in hoeverre de waarden in het geval van speakers moeten overeenstemmen of hoeveel speling er op zit.

Ohja, het gaat om 4 Ohm speakers volgens de behuizing, echter zijn de woofers (originele van Sony, 8 Ohm en de tweeter 6 Ohm), hoe komt dit dan op 4 Ohm, of ligt dat volledig bij de weerstand?

Een elektrisch schema heb ik alvast niet gevonden...

maartenbakker

Golden Member

4 ohm is de nominale impedantie, de werkelijke verschilt per frequentie. Omdat er overlap is in een driewegsysteem staan er voor de meeste frequenties wel luidsprekers parallll. Ook doen de weerstanden mee.

Ik zou verwachten dat je in dit geval (opgeblazen boxen) ook nieuwe tweeters zult moeten zoeken. Test alle units even voordat je aan het filter begint.

De waardes van de condensatoren luisteren vrij nauw, ze bepalen samen met de spoelen de overnamefrequenties.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 14 juni 2019 23:40:26 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als alle units nog rond de 8 en 6 ohm meten dan kun je gewoon de condensatoren vervangen en zou het moet werken.

Is er een speaker unit oneindig of 0 ohm in de meting zou ik me afvragen of je er nog iets mee wilt, originelen units verkrijgen is lastig

Bedankt voor de updates, de speakers (en tweeter) en de spoeltjes zullen eerst nog uitgemeten worden om te kijken of er hier ook iets mee aan de hand is.

Van een toren zijn de speakers vervangen, de originele waren er niet meer bij. Het was mijn idee om ze in hun geheel te vernieuwen, al was het maar wegens esthetische redenen, maar het is niet evident om speakers te vinden die overeenkomen met de boorgaten... los van de kwaliteiten, capaciteiten en grootte van de magneet van de speaker, maar dat is een ander probleem :-)

Het is dus weldegelijk zaak om zo identiek mogelijke waarden te zoeken voor de elco's? Het zijn speakers van 1991, dan loopt de doorsnee leeftijd van een elco ook stilaan op zijn eind natuurlijk.

vergeten

Golden Member

Op 14 juni 2019 23:34:38 schreef Flash_82:
Goedenavond,

Nu heb ik de speakers er uit gehaald en de printplaat bekeken en stel ik me een paar vragen wat er hier mee gebeurd is. De beschrijving: er zitten 3 spoeltjes op, twee elco's (8,2µF - 23 VAC ATBIG en 3,9µF - 50 VAC ATBIG), een weerstand (de codering is niet duidelijk en een deel van het probleem) en een condensator (0,68 µF - 100V).

De 8,2µF elco stond rechtop,

Vast en zeker is de boel flink overstuurd geweest, en nu zijn er onderdelen van het wisselfilter gesneuveld.
Dat filter scheidt de hoge, midden en lage tonen van elkaar en stuurt het naar de juiste speaker.
Die condensatoren zijn GEEN elco's maar bipolaire condensatoren, ofwel polariteits-loos.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik zou er niet aan beginnen, de 2 originele woofers in 1 kast zijn berekend.

Je kan het niet in eren herstellen met andere woofers.

identieke C's te plaatsen met andere woofers kan maar verwacht niet de originele weergaven de speakerbox als geheel.

Die condensatoren zijn GEEN elco's maar bipolaire condensatoren

Oh! Zo zie je maar!! ..... The more you know... Dat ze polarisatieloos waren had ik inderdaad al afgeleid.

maartenbakker

Golden Member

Op 15 juni 2019 00:30:10 schreef vergeten:
[...]
Die condensatoren zijn GEEN elco's maar bipolaire condensatoren, ofwel polariteits-loos.

Bipolaire elco's zijn ook elco's! Intern kunnen ze bestaan uit 2 elco's in antiserie, of een elco met een symmetrische constructie.

Foliecondensatoren zijn opzich beter, maar omdat die boven 1u doorgaans duurder zijn dan elco's, worden die niet gebruikt.

De waarde luistert nauw, maar wel in samenhang met de originele units. Ook speakerunits die fysiek passen en er hetzelfde uitzien, kunnen andere parameters hebben en dus een ander scheidingsfilter vragen om optimaal te werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 juni 2019 01:06:59 schreef maartenbakker:Ook speakerunits die fysiek passen en er hetzelfde uitzien, kunnen andere parameters hebben en dus een ander scheidingsfilter vragen om optimaal te werken.

Zijn die parameters terug te vinden op een technische fiche van de speaker om zo toch een en ander passend te krijgen? Dat speakers verschillende impendanties, frequentiebereiken, gevoeligheden en belastbare vermogens hadden wist ik wel. Dat de elco's e.d. daar zo nauw op zaten wist ik dan weer niet.

Stilaan krijg ik het gevoel dat ik meer en meer op m'n bord begin te krijgen dan dat ik aan kan... Op zich maakt het werk en de componenten mij niet zo heel veel uit, die maken de kost niet. De speakers daarentegen wel.

Het was, dacht ik, een mooi projectje om de speakers te herstellen en (nu noodgedwongen) te updaten. Maar dat lijkt dan niet zo evident...

dijkmane

Golden Member

beperkt service manual : https://servicemanuals.us/sony/audio/ss-f5-ss-f5es-ss-f5esg.html

maar als de originele speakers er niet meer inzitten...
je kunt uiteraard de filters herstellen, met de componenten in de originele waarden, die zijn wel te vinden en betaalbaar.
het originele karakter van de speakers is nu niet meer intact als er andere speakers in geplaatst zijn, deze zullen andere eigenschappen hebben.

deze speakers zijn voor Sony gemaakt door Canton, ergens eind jaren 80. De originele vervangings speakers zullen niet meer verkrijgbaar zijn, misschien is er bij het vervangen nauwkeurig gekeken naar de eigenschappen en valt t allemaal mee, maar dan zul je meer info moeten geven over wat er in zat en nu zit.

In no Sense, Nonsense

Heeft de verkoper gemeld dat de luidsprekers defect zijn? Zo nee, retourneren en aankoopbedrag terugeisen.

Zo ja, dan heb je zelf het risico op schade als deze genomen. Begin met een multimeter na te kijken of de spoelen van het filter en de luidsprekers (vooral de tweeters) zijn doorgebrand. Als dat niet het geval is, de impedantie van de spoelen meten, dan weet je of de wikkelingen in de spoelen zijn kortgesloten.

Zoals de andere schrijvers al aangaven, moet je de frequentiekarakteristiek van de luidsprekerchassis kennen om een goed passend scheidingsfilter te kunnen berekenen. Verkijk je vooral ook niet op de kosten van vervangende onderdelen.

Vroegah kocht ik mijn luidsprekerchassis en onderdelen van het scheidingsfilter bij Remo. Die zat toen nog in Rotterdam, is nu gevestigd in Den Haag, maar men is in het leveringsprogramma zo te zien overgestapt op kant en klare luidsprekers. Vooral de Rogers Monitor is een erg mooie (maar prijzige)...

re-atari

Ook al meet je speaker in ohm's correct, het is geen garantie dat hij OK is. Ik heb vaak genoeg speakers onder handen gehad waarbij de spoel aanliep tegen de magneet vanwege bubbles op de spoel. Let daar dus ook op.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op 15 juni 2019 11:34:05 schreef dijkmane:
beperkt service manual : https://servicemanuals.us/sony/audio/ss-f5-ss-f5es-ss-f5esg.html

Die had ik inderdaad ook teruggevonden, handig om te zien waar alles aangesloten zit en om wat info over de speakers te krijgen, maar meer zat er helaas niet op.

Op 15 juni 2019 11:34:05 schreef dijkmane:
[...] misschien is er bij het vervangen nauwkeurig gekeken naar de eigenschappen en valt t allemaal mee, maar dan zul je meer info moeten geven over wat er in zat en nu zit.

In een toren zit alles nog origineel, de serienummers heb ik dus wel (beide identieke 8 Ohms speakers), maar verder dan dan dat komt het inderdaad niet. In de andere toren (die waar het meest is misgelopen) zijn de twee woofers vervangen, beide Skytronics:
- 902.208 PP Cone speaker 8" - 8 Ohm - 100W RMS - 200W Max
- 902.376 Wide Range Speaker 8" - 8 Ohm - 60W RMS - 120W Max

De tweeters in beide torens zijn nog origineel.

Er is bij het vervangen helemaal geen rekening gehouden met de waarden volgens mij, ik denk dan ook dat die vervangen speakers de reden zijn dat het zo fout gelopen is in deze ene toren, vermoedelijk door de 120W speaker.

De data van de originele speakers heb ik ook teruggevonden via andere fora en hier bijgestopt.

In de andere toren, waar de originele speakers nog in zitten, is enkel de weerstand zwart geblakerd (wat ik op zich ook wel vreemd vind), wat beide printplaten gemeen hebben.

Nu ik de data van deze speakers heb kan ik meer gericht opzoek gaan naar vervangers. Voorlopig zou ik de berekeningen achterwege willen laten, omdat ik daar gewoon niets van ken en ik zo de weg van de minste weerstand bewandel.

Alvast bedankt voor de behulpzame tips en uitleg!!

Je kunt meestal prima de speakers vervangen door iets van hetzelfde, zonder dat het misgaat, maar als beide originele woofers weg zijn en je filters kapot, hebben ze misschien als drive in show gewerkt ofzo...

als je geen originele woofers kunt vinden kun je misschien de andere kast ook voorzien van de skytronics, of één skytronic en één originele per kast, zodat je linker en rechter speaker in ieder geval hetzelfde zijn.

Hoe het dan klinkt kan best meevallen..

maartenbakker

Golden Member

Dezelfde opbouw is inderdaad wel handig. De kans is best reëel dat er na verhangen van units door niet-originele, er bobbels en/of dips in het geluidsspectrum komen. Het is dus wel verstandig om eerst 1 box om te bouwen en goed te beluisteren!

Er zijn ook computerprogramma'tjes om luidsprekers en filters door te rekenen. Het is dus wel handig om daar bij het aanschaffen van vervangende units op te letten. Als daar data van beschikbaar zijn, kun je met zo'n programma spelen met de waardes van de filteronderdelen om een beetje mooie karakteristiek te krijgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."