Op 15 juni 2019 17:11:14 schreef HD13:
Probleem is eigenlijk dat je motogadget toerenteller bedoeld is om op je bobine aan te sluiten en dan ook nog de kant die naar de massa wordt getrokken door je sturing.
En voor CDI onsteking hebben ze een opnemer die om de bougie kabel moet omdat de "stuurspanning" van een CDI unit in de honderden volts loopt.
Nou kan ik uit de documentatie niet opmaken welk type bobines je hebt.
Weet je toevallig wat de primaire weerstand van de bobines is?
Afhankelijk daarvan kun je misschien je motogadget gewoon aansluiten op een van de spoelen.
Nee, helaas gaat dat niet. De bobines zijn blijkbaar redelijk speciaal, vandaar dat zij de volgende eigenschappen hebben:
- kleiner dan standaard bobine
- dusdanig gebouwd dat zij 3 vonken kunnen leveren (andere bobines kunnen niet snel genoeg na een ontlading weer genoeg energie opbouwen voor een extra vonk)
Nadeel van al deze techniek is dat de bobines erg gevoelig zijn. Waar normale bobines redelijk tegen piekspanningen kunnen zullen deze kapot gaan (ervaring daarmee, reeds al een set vervangen).
Tevens kun je uitsluitend de volgende draden aansluiten:
- 12V
- massa
- trigger (van de ontsteking afkomstig)
Ik heb een poging gewaagd om inderdaad vanaf de bobine, deze trigger te "tappen" naar de teller. Je krijgt drie triggers (3 vonken) en de bobine is hier gevoelig voor... wordt binnen enkele seconden erg heet, zwelt op, gaat roken. Die mogelijkheid kan dus helaas niet.
Vreemd vind ik dat ik contact heb gehad met iemand uit de US met identieke motorblok, ontsteking met alleen een Motoscope Mini van motogadget. Is een zeer kleine digitale teller van hetzelfde merk. Die deed het prima op de groene trigger draad.