Ontwerp keuze componenten

naar aanleiding van een projectje zou ik aan de hand van een arduino een relais willen schakelen. Door de opbouw zou ik deze relais module zelf willen maken. In schooltijd wel iets van elektronica gezien maar niet voldoende om zelf alles uit te vogelen. Door wat opzoekwerk uitgekomen bij een schema. Maar van de componenten ontbreken welke weerstanden / diodes / optocoupler / relais / ... (component DS is dit tevens een diode ? ) er moeten gebruikt worden. Graag had ik eens uitleg gekregen hoe je tewerk gaat om een keuze te maken ? In bijlage het schema

Waarom wil je het zelf maken?

Moet wel een goede reden voor zijn, dit ligt kant en klaar op je deurmat voor een euro, wel 2 weken wachten op de post uit china.

rbeckers

Overleden

Stap 1
Je zoekt de minimale stroom op die voor het aantrekken van het relais nodig is. Vervolgens deel je die stroom door de versterking van de transistor. Dan weet je de stroom door de basis.

Stap 2
Van de optocoupler zoek je de stroom op die de optocoupler ingaat om de stroom die de optocoupler uitgaat te realiseren.

Stap3
Hieruit volgen de weerstanden.

Kruimel

Golden Member

Waarom zijn er twee gescheiden voedingen? In mijn optiek is een optocoupler niet nodig. In elk geval zou ik door de goede beschikbaarheid van deze modules niet zelf gaan bouwen, en mijn energie steken in het zelf ontwikkelen van juist die dingen waar geen standaardspul voldoet.

nijhuisr : idd in china voor geen geld te koop echter wil ik in dit projectje alles zelf doen. Dit om bij te leren en anderzijds voor de constructie. Als je iets koopt is het zo groot en die vorm en moet je ermee doen, in mijn geval wil ik het zo opbouwen dat ik deze module simpel kan afnemen van een andere pcb.

rbeckers : relais keuze SRD-05VDC-SL-C (indien er betere suggesties zijn mag je het altijd meedelen)
daarin zie ik => stroom high sensitivity 71,4 mA
standaard 89,3 mA
wordt dan de standaardwaarde genomen ?

ivm NPN transistorkeuze is er een enorm aanbod, is er een site / software voor handen waar je alle componenten kan terug vinden met specificaties waar eventuele zoekfunctie / filter aanwezig is ?

Heb je mijn link geopend? Daar staat uitleg.

80mA is gangbaar voor een 5VDC relais. In het schema staan alle waarden, ook voor de optocoupler. BC547 kan prima.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op woensdag 12 juni 2019 22:08:35 (57%)

welk is component IN1 ? sorry voor mss de domme vraag

Wil je SMD gaan doen dan? SMD onderdelen gaan niet per stuk.

De 1N1 en 1N2 zijn leds, staat toch ook in het schema? Of ken je dat symbool niet?

Je hebt nog niet verteld hoe je het wilt gaan maken, printje laten maken of met gaatjes print onderdelen solderen.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op woensdag 12 juni 2019 22:36:57 (29%)

eerst alles op een broodbord monteren en testen

via fritzing tevens aan het uittekenen om indien alles correct functioneerd, een pcb zelf te maken en deze uitvoerig in testrun laten.

in het algemeen een aantal kleine projectjes in mijn hoofd zitten dat ik wil uitbouwen. als ik iets bouw wil ik altijd iets verder denken en niet zomaar iets overnemen van het net. Zoals uw schema met waarden, je kan het overnemen en maken maar dan snap je de logica niet en ook niet waarom deze componenten erin zitten. Hoe ze deze hebben geselecteerd ? Tevens als er dan een defect optreed zal ik mss in staat zijn te zoeken welk component defect is.

Kruimel

Golden Member

Heb je ooit iets gesoldeerd? Zo niet, dan zou ik er geen prio van maken om de uitvoering zo klein mogelijk te maken of alles te begrijpen. Begin met een gaatjesprint en TH componenten en bepaal door metingen wat er logisch is en wat niet. Begin bijvoorbeeld met de volgende onderdelen:

Ik heb links toegevoegd naar de site van Baco, waar je deze dingen goedkoop en snel kan krijgen (geen belangen in, wel sympathie voor). Met deze middelen zou je de schakeling die nijhuisr noemt succesvol moeten kunnen bouwen. Reken er op dat je nu nog geen voeding hebt om de schakeling te voeden.

Pas als je dit voor elkaar krijgt zou ik een print gaan ontwerpen. Fritzing is niet de manier waarop je leert hoe PCBs horen te worden ontworpen, het lijkt bedoeld om ons te laten verleren hoe je op de juiste manier een print leert ontwerpen. Als je wil weten hoe dingen werken, leer KiCAD, dat is 10x moeilijker, maar 100x keer leerzamer.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 12 juni 2019 23:20:26 (11%)

Op 12 juni 2019 22:56:23 schreef KOZZEN:
eerst alles op een broodbord monteren en testen

Je hoeft niet alles te testen op een breadbord of het werkt. Deze super simpele schakeling werkt gewoon.

Wil je onderzoek doen kijk dan in het data sheet van de 817C.
Daar staan alle parameters die je nodig hebt voor deze schakeling.

Thevel

Golden Member

Op 12 juni 2019 22:06:43 schreef nijhuisr:
80mA is gangbaar voor een 5VDC relais. In het schema staan alle waarden, ook voor de optocoupler. BC547 kan prima.

BC547 kan maar 100mA hebben, het kan dus wel maar als je toch moet bestellen neem dan een BC517 darlington (hoge versterking)
Afhankelijk van het merk kan BC517 500mA of meer hebben, door de hoge versterking kan de basis weerstand naar 10k of hoger.

Kruimel :

in het verleden nog pcb zelf gesoldeerd en dergelijke dus niet totaal vreemd voor me maar waren dan meestal kits

in schooltijd eveneens elektronica gehad maar das al een "paar" jaar geleden ;-)

bedankt voor de tip ivm softwarekeuze, had deze een paar dagen geleden gedownload maar nog niet verder naar gekeken.

ivm voorstel : relay OMRON zal er ééntje moeten zijn voor 220V uitgang => omron G5LE-14 DC5 ? andere componenten zullen dan ook veranderen veronderstel ik ?

nijhuisr :

is het volledige concept, is niet enkel deze relaismodule maar het geheel dat ik eerst zal opzetten

rbeckers

Overleden

De Omron G5LE-14 DC5 schakelt bij 79mA.
Dus je kunt nog steeds een BC547 of BC517 gebruiken.

Kruimel

Golden Member

Ok, fair, dat ding dat ik suggereerde gaat maar tot 125V~, is dus niet geschikt. In verband met de stroom zou je een BC337 kunnen gebruiken, die kunnen tot 800mA aan en zijn goed te krijgen, anders een BD139, die wat overkill is, maar op elke hoek van de straat te vinden zijn. Een BC517 lijkt me meer geschikt voor de situatie dat je denkt tekort te komen aan basisstroom. Hier zou ik eerder bang zijn dat de lekstroom van de optocoupler de transistor teveel stroom laat lekken.

De suggestie om op gaatjesbord te werken kwam meer omdat ze sneller te krijgen zijn om mee te testen (de hele BOM had je in 2 dagen ofzo gehad). Solderen op zo een print is net zo als solderen op een "echte" print. Daarna kan je wel gaan ontwerpen op PCB, maar op zich kan je hier ook wel mee beginnen als je toch een CAD programma aan het leren bent.

Anyway, is er iets specifieks dat je wil weten? Je snapt de logica niet, maar is er iets dat op dit moment er uit springt dat je niet weet, en verklaard wil zien. Anders kunnen we elk stroompje en dingetje voorrekenen om te ontdekken dat je eigenlijk niet geïnteresseerd bent in 80% ervan.

Op 13 juni 2019 17:32:30 schreef KOZZEN:
nijhuisr :

is het volledige concept, is niet enkel deze relaismodule maar het geheel dat ik eerst zal opzetten

Ok duidelijk.

Mijn Tip is wel om eerst eens de elektronica basis te vatten en vanuit daar verder werken.

Dus zaken zoals transistors en weerstanden en diode's.

Helemaal hier gaan uitschrijven hoe je tot bepaalde waarde kan komen in een schakeling ga ik niet doen helaas.

nijhuisr :

op http://www.hobby-electronics.info/ een cursus terug gevonden met de basis in verwerkt, die ik nu tevens aan het doornemen ben. Alles uitschrijven hoeft dus niet.

Kruimel

Golden Member

Ok, ideaal! Laat maar weten als je daar tegen een probleem aan loopt, bij concrete problemen kunnen we waarschijnlijk meer van dienst zijn. :)

kruimel :
bedankt

dit weekend neem ik het schema,uw componentenkeuze, datasheets bij de hand om te kijken hoe je aan deze componenten komt.

Eens de berekeningen (aan de hand van methode rbeckers) aan het bekijken ivm voorstel onderdelenlijst kruimel :

Gaatjesbord
5mm LED rood (IN1, IN2)
CNY17-4 (U1, U2)
1kΩ koolfilmweerstand 1/4W (R1, R4)
470Ω koolfilmweerstand 1/4W (R2, R3)
BC547 (Q1, Q2)
1N4148 (D1, D2)
Omron G5V1 (K1, K2)

relais :
rated current van de G5V-1 5VDC is 30mA

transistor BC547B :
ICM / IBM 200mA maw voldoet aan de 30mA
versterking hFE = 200
30 mA / 200 = 0,15mA

ivm opto coupler naar welke waarde moet daar gekeken worden ?
output collector current IC ?

Kruimel

Golden Member

In dit geval stelde ik de CNY17-4 voor omdat die te krijgen was, de datasheet vind je hier. Op pagina 3 staat een tabel met de ;'current transfer ratio' (CTR) die aangeeft wat de overdrachtratio is tussen de LED stroom en de stroom door de fototransistor. In dit geval geeft de "-4" in het typenummer aan uit welke 'bin' het component komt. Bij 10mA is de CTR dus tussen de 160 en 320%, wat wil dus zeggen dat de optocoupler stroom versterkt. Bij 1mA is het minder, dus daar zal je in dit geval rekening mee moeten houden.

maw zal ik multimeter moeten plaatsen op uitgang van arduino om de stroom te weten. doordat er 4 relais komen, de stroom delen door 4 om deze per uitgang te weten. En indien deze groter is dan 1mA een weerstand parallel plaatsen tot ik 1mA zou uitkomen.

Of heb ik het verkeerd voor ?

Het wordt wel een beetje lastig zo wat helemaal niet hoeft.

Een I/0 pin van de arduino kan wel 20mA leveren bij 5VDC, laat gewoon 10 mA lopen door de LED van de opto en de fototransistor in de opto geleid maximaal, genoeg om een transistor te laten werken.

Je hoeft dus helemaal niet de stroom te meten, je kan dit keurig berekenen.

Daarnaast, waarom moet het gescheiden worden met een opto coupler?
Zoals Kruimel ook al vroeg in zijn post. We boorduren nu verder op een onnodig "moeilijke" schakeling

Met 20mA kun je prima met alleen een transistor een relais aanzetten.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/921/qnM13i.jpg