24v naar 12v

Situatie:
Vrachtwagen met een koeltrailer.

24v electra overal behalve start van de koelmotor.

Nu will ik eigenlijk die koelmotor gewoon kopelen aan 24v van de trailer (2x 170ah) omvormer van 24v naar 12v 240 amp kan volgens mij het starten wel aan alleen omdat er speciale laad omvormers zijn ga ik er vanuit dat 24v naar 12v omvormer op die start accu niet kan ?

Vraag:
Kan 24v -> 12v Omvormer 240amp gewoon aangesloten worden om de koelunit testarten ?
Ifso kan dit kwaad voor de accu ?
Waarom kan deze omvormer de accu niet bij laden ?
Als dat idd niet kan heb ik dan een laadomvormer nodig die de 12v accu opgeladen houd ?
Of met deze omvormer gewoon de hele accu er tussenuit ?

Vraag niet waarom :P Wil dit gewoon doen. Hobby.

High met Henk

Special Member

240 w op 12v is 20 A.

Das een beste omvormer dan!
Meestal max 10A.

Als hij 20A kan past het wel.
Heb je misschien 2 ventilatoren?? Dan kun je ze in serie zetten en is de hele omvormer niet nodig..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Is me niet duidelijk wat TS precies bedoelt. Hij gebruikt 240W en 240A door elkaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 juni 2019 18:07:43 schreef Arco:
Is me niet duidelijk wat TS precies bedoelt. Hij gebruikt 240W en 240A door elkaar...

Oeps je hebt gelijk dat was watt verkeerd gelezen dus omvormer 240 amp bestaat niet :) hmmm tja dan blijft alleen de vraag over waarom speciale omvormer lader inplaats van simple 10amp omvormer.

Op 15 juni 2019 18:03:26 schreef High met Henk:
240 w op 12v is 20 A.

Das een beste omvormer dan!
Meestal max 10A.

Als hij 20A kan past het wel.
Heb je misschien 2 ventilatoren?? Dan kun je ze in serie zetten en is de hele omvormer niet nodig..

Idd was foutje van mij ze bestaan niet idd.

Ventilatoren ? nee gaat om echte start motor om een koelunit testarten (google op carrier vector 1800)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je verwacht dat ik voor jou het www ga afstruinen dan zoek je het zelf maar uit. Een link naar het te ondersteunen apparaat was wel het minste wat je kon bieden, om geholpen te worden. En dat g--gle-gedoe gebruik ik al helemaal niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Hij vroeg het toch ook niet aan jouw?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EricP

mét CE

Die startmotor zou je door een 24V exemplaar kunnen vervangen. De gloeikaarsen ook. Blijft de besturingselectronica over. Die zal niet zo heel veel stroom trekken.

Wordt wel een broodje speciaal zo. Leuk als er eens een ander aan moet sleutelen - de gemiddelde monteur is, zo blijk elke keer weer op electro gebied een nitwit.

Is het niet simpeler om er gewoon een 12V accuutje neer te zetten? Kost ook niet de wereld, en na 5 jaar ze je de volgende neer. Al met al nog steeds goedkoper dan de hele ombouw die je nu voor ogen hebt.

Een DCDC omvormer om van 24V naar 12V te gaan zijn simpele dingen. Overal te krijgen. Er zijn ook diverse maten: 1W, 10W en zelfs 100W.

Maar bij 240A zo'n 3kW is de keuze beperkt. Bovendien... Ik zou met een 3kW omvormer nog niet overtuigd zijn dat die startmotor het daarop kan doen. MOgelijk trekt ie heel in het begin EVEN wat meer, hetgeen voor het uitrekenen van een accu niet uitmaakt maar voor een omvormer dus wel.

Ik zou denk ik een 12V accu blijven gebruiken en die bijladen met een 5-10A DCDC convertertje die op 13.8 afgeregeld is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Als 't alleen om de motor ging, zou je een paar dunne startkabels in serie kunnen zetten. ('t is toch maar kort, en 240A@12V is maar 50 mΩ)
Maar er zal inderdaad ook electronica aan hangen, die vindt dat niet leuk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hij vroeg het toch ook niet aan jou

De vraag is inderdaad aan ons allemaal gesteld, maar ik vind ze onbeleefd in die vorm, en wilde dat eventjes ventileren. Als anderen er geen onbeleefdheid (willen) in zien, of toch (willen) reageren op een onbeleefde vraag, dan staat hen dat uiteraard vrij.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Op 15 juni 2019 19:29:45 schreef big_fat_mama:
[...]
De vraag is inderdaad aan ons allemaal gesteld, maar ik vind ze onbeleefd in die vorm, en wilde dat eventjes ventileren,. Als anderen er geen onbeleefdheid (willen) in zien, of toch (willen) reageren op een onbeleefde vraag, dan staat hen dat uiteraard vrij.

Ik zie inderdaad niet in waarom de TS zo onbeleefd zou wezen. Het is hier de goede gewoonte om merk en typenummer te vermelden, liefst al in de startpost maar een paar posts later lijkt me toch niet zo'n groot probleem? Een TS die netjes merk en typenummer plaatst, daarop een veeg uit de pan geven is niet Roomser dan de Paus, dat is Maarten Luther door de bocht :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hm, hm, associeer me aub niet met welk kerkgenootschap dan ook :)

Maar dat "g__gl_ maar effe op xxx yyy" schoot me echt in het verkeerde keelgat, voor hetzelfde geld kon er toch wel een weblinkje vanaf? Het kwam echt over als lui, en dat zit voor mij heel dicht bij onbeleefd, jawel. Als je hulp vraagt dan draag je alle mogelijke info aan, niet "zoek maar effe". Vind ik dan toch.

Nu, om bij het onderwerp te blijven: ook mij lijkt het (op basis van de gegeven informatie) duidelijk dat T/S niet beter kan doen dan een 12V-batterijtje van de vereiste capaciteit te plaatsen, en het dan op een of andere manier opgeladen te houden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik zou even naar een vrachtwagenboer gaan, want zo ongeveer iedere koeltrailer heeft zo'n koelmotor op de kop hangen. Zouden ze allemaal een bijzondere constructie hebben?

Heeft die koelmotor een dynamo ingebouwd? Zo ja dan kan hij standalone werken met een eigen startaccu.

Op 15 juni 2019 19:45:50 schreef big_fat_mama:
hm, hm, associeer me aub niet met welk kerkgenootschap dan ook :)

Maar dat "g__gl_ maar effe op xxx yyy" schoot me echt in het verkeerde keelgat, voor hetzelfde geld kon er toch wel een weblinkje vanaf?

het was TS zijn éérste post op dit forum... moet het misschien nog wat leren. om in de kerkelijke sfeer te besluiten: wie zonder zonde is werpe de eerste steen.

De 24 volt installatie van de truck bestaat toch uit 2 accu's van 12 volt, of niet? Indien wel, kan toch één 12 volt accu voor het starten van het koel aggregaat gebruikt worden?
Douwe

Het google maar op .... is omdat ik het idee had omdat het niet duidelijk was wat ik bedoelde met koelunit geen link naar spec is simpel weg omdat ik die niet heb/weet.

Na alles gelezen tehebben:

Ja idd starten met omvormer is idd idiot bedacht eens we laten de accu zitten dan.

Blijft de vraag waarom een speciale laad omvormer (dingen zijn idiot duur) en niet een gewone omvormer van bv 10 amp.

Overigens idd de truck heeft 2x 12v accu maar starten vanaf 1 accu is slecht weer voor de 2 accu's omdat de dynamo dan 1tje overlaad.

High met Henk

Special Member

Bel carrier transicold gewoon. Die unit is er ook wel in 24v waarsch..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Meanwell SD-1000L-12
Ingang: 19-72V
Uitgang: 12V
Uitgangsvermogen: 720W
Stroomsterkte: 0-60A
https://nl.mouser.com/ProductDetail/MEAN-WELL/SD-1000L-12?qs=%2Fha2pyF…

?

RES
Shiptronic

Overleden

Je kan met een vrij simpele lader de 12V accu bijladen. En daar op starten, als de carrier loopt, maakt deze dan ook nog 12V, dan hoef je alleen het start relais maar aan te sturen.

het starten duurt maar een paar seconden zeg 5 seconden x 250 A = 1000As

Als je lader van 1 Ampere gebruikt,is de verbruikte startstroom weer bij geladen na 1000 seconden (dus ruim kwartier)) zo vaak start stopt dat ding toch niet?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 juni 2019 22:17:04 schreef B.D.:
De 24 volt installatie van de truck bestaat toch uit 2 accu's van 12 volt, of niet? Indien wel, kan toch één 12 volt accu voor het starten van het koel aggregaat gebruikt worden?
Douwe

NOOIT DOEN, zelfs niet een simpel radio-tje op een accu hangen. Je sloopt je accus binnen een jaar. De accus worden asymmetrisch ontladen en bij het opladen wordt 1 accu overladen en kun je die weggooien (en die andere is ook niet meer bruikbaar in dezelfde set).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

denk dat de koeling een vrij kleine unit betreft dan die ook op een vrachtwagentje met 12V voeding gezet kan worden. of men heeft het juist gedaan omdat de koeling niet op de vrachtwagen accu mag draaien, de koeling zou dan ook de accu gaan bijladen en dat wil je niet.

die units starten nogal eens, de trailer isolatie is niet al te geweldig, want dat is niet bruikbare ruimte. niet verwonderlijk dat men bij die bedrijven er mee een 32A ceeform insteekt zodat die koeling diesel niet staat te jakkeren steeds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 15 juni 2019 19:45:50 schreef big_fat_mama:
hm, hm, associeer me aub niet met welk kerkgenootschap dan ook :)

Ik bedoelde dat je iemand niet alleen aan een hogere versie van dezelfde standaard probeert te houden, maar aan een standaard die we hier niet eens kennen. Een linkje is zonder meer "nice to have" maar op geen enkele manier verplicht als merk en type netjes worden opgegeven. Maargoed, er is inmiddels een oplossing :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."