Unison Research Unico 12v/heater voeding defect

Na heel veel zoeken, ga ik de hulp inroepen van de techneuten hier.

Enkele jaren geleden heb ik een Unison Research Unico hybride versterker gekocht en met veel plezier naar geluisterd, totdat de RF afstandsbediening defect ging.
Een nieuwe afstandsbediening via de importeur ging mij zo'n 300,- kosten, dus dat leek me een beetje te veel van het goede.
Mede ook omdat het een RF afstandsbediening is en daarmee niet te bedienen met mijn Logitech Harmony One+ en ik aardig wat ervaring heb met audio apparatuur, dacht ik: Daar kan ik vast wel een IR afstandsbediening in bouwen, al is het maar om alleen de volume motor aan te sturen. Mute on/off heb ik dan niet nodig.

Zo gezegd zo gedaan, een mooie module en afstandsbediening op ebay gevonden, alles gemeten van stroom opname van de motor etc. Werkte allemaal zoals het zou moeten. Laatste stap was ergens 12v vandaan halen. Die kon ik prima van de oude RF ontvanger halen, die ook op 12V loopt.
Maar wat gebeurt er, het noodlot slaat toe!
Ik meet nog even wat punten na voor die 12v, schiet mijn meetpen uit, maak sluiting op de 12V, versterker uit en dat blijft zo. :(
Sukkel dat ik er ben, maar goed... dat soort dingen gebeuren soms.

Geen probleem, dacht ik. Dat moet te fixen zijn... Nou, nog niet dus.
De spanning komt niet hoger dan 7,6V en heb inmiddels alle componenten in dat circuit vervangen. Ingangsspanningen zijn prima, er loopt niet veel stroom (ca 150mA), de heaters van de dual buisjes (4x 6,3v) komt ook uit dat circuit, die is goed.
Bij inschakelen is de spanning even een volt of 10,5.. maar zakt daarna snel in naar 7,6 en stabiliseert daar.

Ik heb helaas te weinig kennis om het schema precies te begrijpen, daar heb ik gewoon even wat hulp bij nodig.
Ik heb het schema van de Unico SE, iets anders dan de non-SE, maar het schema komt overeen en de meeste componenten en nummering ook.
R_D11 zit er niet in (alsof dit een weerstand is in een diode)
D9a D9b wordt op de print D9 en D28 genoemd.

Schema's van de voeding (van de Unico SE dus):
Schema pagina 3: "Alimentatore Filamenti e 12V"

Schema pagina 2: Alimentatore +/- 15V waar Vrad vandaan komt.

Stukje verdere uitleg bij het schema:
Vfil_1 en Vfil2 heaters eerste buis (in serie)
Vfil_3 en Vfil4 heaters tweede buis (in serie)

Ik hoop dat jullie me iets op weg kunnen helpen.
Ben al zover dat ik sporen ben gaan controleren of er geen breuken in zitten, maar tot nu toe niet gevonden.

Alvast bedankt!

ik zou denken dat 1 van die transistoren genekt is, niet helemaal stuk maar toch niet bruikbaar meer. ook kan 1 va die zeners dood zijn, heb je al eens gemeten wat erover staat als de voeding naar 7,6V zakt?

ook zitten er grote weerstanden in, zijn die nog wel goed? deze kunnen toch teveel spanningsval hebben. dat kun je meten, de zenerdioden zouden normaal de werkspanning erover hebben staan. te veel of te weinig klopt iig al niet.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 17 juli 2016 21:07:27 (36%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De transistoren zijn al vervangen. Die BDX53C was in ieder geval defect.
Op de grote weerstanden na heb ik alles vervangen.
Zeners zijn dus ook vervangen. Over die twee 5.6v zeners staat dus nu iets meer: 9,4v. Ze krijgen denk ik gewoon niet genoeg om te gaan geleiden en op 11,2v te stabiliseren.

R17: Bij opstarten: ca 30v, zakt snel in naar 13v
R21: Bij opstarten: ca 24,5, loopt iets op naar zo'n 24,7
R19: Bij opstarten: 0,45v, loopt terug naar 0,35
D9a/b: Bij opstarten: ca 10,5v, stabiliseert zich na een tijdje redelijk: 9,4v

Het blijft vreemd... nu komt de versterker een beetje tot leven omdat de 12v nu iets hoger uit komt: 9,4v.
Maar blijft nu nog in de opstart fase hangen (knippende leds op de voorkant). Normaal is dat de opstart tijd voor de buizen.
Een led op de print knippert vaag mee, vermoedelijk door de lage spanning.

Edit: Spanning over D10 (27v zener) haalt de 27v ook niet. 26,2v

heb je wel de +/-15V op C27 staan? zo ja blijft R17 over, dat is de weerstand tot de zeners welke de 12V voor de ontvanger bepalen..

teveel last kan ook de reden zijn van de te lage spanning, bijv de ontvanger die stuk is, of teveel stroom trekt, of er is een probleem met de gloeidraad voeding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Na een hele lange tijd de versterker maar weer eens onder het stof vandaan gehaald.

De 12V is weer terug! De vervangende 27v zener had een andere karakteristiek dan het type dat erin zat.
De in het schema aangegeven zener was een 5W, wat er oorspronkelijk in zat was een 3W type.
Dus toch maar die nieuwe 5W vervangen voor een 3W type dat er oorspronkelijk in zat.

De 12V komt weer netjes op. Inschakel vertraging schakelt in: knipperende leds. Maar daar komt die niet meer uit. Dus ergens in dat circuit zit een defect. Binnenkort maar eens naar dat circuit kijken.

Bedankt zover voor de hulp en het meedenken!!