Sparta E-motion C2, motor draait, maar heeft geen kracht

Hallo,
Ik heb een Sparta E-motion C2,volgens mij redelijk oud beestje, die plotseling problemen geeft.
Het probleem ontstond bij het wegrijden, motor leek plotseling "door te slippen".

Ik dacht 1+1=2; binnenwerk versleten.
Dus revisieset besteld; 80€ (op Ali 18$, maar niet meer leverbaar?)
Bestaat uit 3 kleine tandwielen en een tandwielring en ringetjes, schroefjes,vet en een naafdeksel (past niet, is van Giant, alleen binnenwerk identiek)
Gemonteerd volgens instructies o.a. op de 3 witte puntjes gelet bij plaatsing kleine tandwielen.
Helaas !!!! Heeft niet geholpen.

Dus verder gegoogled; rotatiesensor en remsensoren, kan het ook zijn.
Helaas kan ik de rotatiesensor niet vinden; in elk geval niet op de crank.

Het vreemde is, dat het gashandle wel werkt; voorwiel gaat draaien, maar echter niet van harte (lijkt wel te pakken / niet te pakken)
En als ik ga fietsen, begint de motor netjes te zoemen; let op, als ik "vrijloop" dus niet trap, stopt motor ermee (zoals het hoort dus)
Lijkt volgens mij dus dan ook niet de trapas- of rotatiesensor

Maar ondanks dat de motor draait, hij levert geen vermogen;
Als ik normaal fietste en de motor kwam erbij, gingen een aantal batterij-lampjes van mijn display uit; omdat de motor dan vermogen vroeg.
Ook dat doet hij niet meer.
Het valt ook op dat, als ik mijn display aan zet, de motor NIET tegenwerkt (dynamo werking)hoewel ik dit wel verwacht zou hebben,daar ik dacht dat hij geen stroom kreeg.

Weet iemand of het zo kan zijn dat een elektromotor plotseling minder vermogen levert??
Of zie iets over het (leken-)hoofd en heeft iemand andere ideeën?

Met vriendelijke groet,
Bert de Wit

Nog even een aanvulling.
Heb elektromotortje open gehad en met mijn (leken-)ogen beoordeeld;
Was netjes schoon van binnen.
Lagers gecheckt, schoon gemaakt en in de wd40 gezet.
As weer teruggezet, zit geen speling op en draait soepel.

Als ik de motor los aansluit op de fiets en ik draai aan het gashandle, of ik draai de trappers rond, gaat hij niet meteen (soms wel) draaien, maar als ik hem even rond help blijft hij draaien.

Als ik de fiets weer in elkaar zet, ongeveer hetzelfde verhaal;
Als ik gashandle opendraai en help het wiel even, draait hij.
Als ik echter ga fietsen met de stroom aan, hoor je de motor gaan lopen als je trapt en stoppen als je "vrijloopt" dus niet trapt.
Het systeem werkt dus, voor zover ik het kan begrijpen, goed wat de sensors betreft.

De motor levert alleen totaal geen vermogen.

Zou het kunnen zijn dat de fiets door een één of andere beveiliging of defect minder stroom / spanning levert ???

Iemand????

Ik gok op een gebroken draad van een hall sensor, hall sensor stuk, een fase onderbroken, of de fase volgorde verkeerd.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

aanduwen lijkt idd wel een missende fase te zijn, kan ook de fet in de driver zijn. ik neem aan dat je de accuspanning onder last ook al hebt gemeten?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hey... reacties, top !!

Ik ben geen elektrotechnicus, werk volgens prinipe "boerenverstand" maar daar heb ik nu dus te weinig aan.

Ik dacht dat de hallsensor op de trapperas zat, maar daar zie ik niets.
Maar de Hallsensor staat volgens mij toch los van het "gashandle", want die doet het normaal ook zonder trappen.
Niet om eigenwijs te zijn hoor, maar ik zeg dit om te leren en begrijpen

Ik heb 2 accu's, beiden vol, daar meet ik (los, uit de fiets) 29 Volt op.
De motor heeft twee stekkeraansluitingen;
Een zwarte met dunnere draden, neem aan elktronica en een witte met 3 aansluitingen met dikkere draden.
Deze laatste heb ik op allerlei mogelijke manieren geprobeerd te meten terwijl ik het gashandle bediende, maar ik meet er geen spanning op.

Maar als jullie gelijk hebben, loont het misschien om nieuw kabelboompje te kopen.

Misschien kraam ik hierboven een hoop onzin uit, excusues daarvoor, ben zoals gezegd elektrotechnische leek.

Oh ja.... mijn beleefdheidsvormen;
Hartelijk dank voor het meedenken, ben er echt blij mee...

de hall sensoren zitten in de motor zelf, zijn de dunne draden vanuit de motor naar de controller. je meet niks op de fasen van de motor omdat dat pulsen zijn op AC, heb je een trurms meter voor nodig die daar iets van kan bakken, miss vol gas dat je iets kunt meten met een gewone meter. als er een fet in de besturing uit zou liggen, dan ligt die iig niet in sluiting, dan liep de motor niet meer.

bij gereedschappen waar de motor niet van draait welke zo'n bdlc motor hebben, meet ik of de fasen uit de driver van de motor met lage weerstand aan plus of min van de accu doormeten, zo ja driver stuk..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 16 juni 2019 16:26:44 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 juni 2019 18:24:43 schreef Bert de Wit:..

En als ik ga fietsen, begint de motor netjes te zoemen; ..
Maar ondanks dat de motor draait, hij levert geen vermogen;
..
Als ik echter ga fietsen met de stroom aan, hoor je de motor gaan lopen als je trapt en stoppen als je "vrijloopt" dus niet trapt.
Het systeem werkt dus, voor zover ik het kan begrijpen, goed wat de sensors betreft.

De motor levert alleen totaal geen vermogen.
..

Ik zou denken dat er mechanisch iets fout zit. Motor draait hoorbaar, er is echter geen correcte overbrenging.

Nu heb ik zo'n ding nog nooit uitelkaar gehaald, dus ik kan niet direct ophoesten naar welk beugeltje, palletje, busje, schroefje enz. enz. gekeken moet worden.

Succes.

TonHek
p.s.
Tenzij er een luidruchtige overbrenging in zit die je denkt te horen als motorgeluid.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Hallo Ton,

Allereerst heel erg bedankt voor het meedenken.
Ik denk alleen dat je dezelfde denkfout maakt als ik in eerste instantie deed;
Het leek of de motor slipte, dus ik dacht meteen aan de overbrenging.
Zonder te kijken aangenomen dus en meteen nieuwe tandwielen besteld en gemonteerd.

Daar dit het niet was heb ik nu het motortje, zonder overbrenging en ook een keer met overbrenging aan de fiets gehangen.

Als ik de tandwielen op gang help draaien ze.
Ik moet ze dus zoals een andere reageerder zei, "aanduwen".

Ik ga nu even op de mening van bovenstaande expert af...

Maar nogmaals Ton; bedankt voor het reageren en meedenken.

@testman;
Die Hallsensor, is dat dat printplaatje dat in de motor zit?
Mvg, Bert

yep, 3 sensoren zitten erop.

je zou tussen de fasen van de motor een spanning moeten meten als de motor voluit te sturen is in de werkplaats. die spanning zou je dan 3x moeten meten, is er 1 wikkeling die minder spanning krijgt dan heeft de motor amper kracht. kans is dat er van de driver fets 1 hapert van de 6, dus 1 wikkeling krijgt dan een half missende aansturing.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 16 juni 2019 20:32:32 (86%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Is de Ri van beide accu's niet te hoog?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Is plotsling gekomen tijdens wegrijden... kan dat dan zomaar??

Probeer eerst eens duidelijk te krijgen of het mechanische slip is, of dat de motor zelf niets meer doet? Als je de fiets ophangt ofzo, gaat de motor dan wel draaien als je aan de trappers draait? Of gebeurd er niets totdat je hem een zwengel geeft?