Buizenradio Philips herstellen

De condensatoren C60 en C62 hebben het opschrift T2K2P.
Ik ga er dus van uit dat dit condensatoren zijn van 2200pF met een spanning van 1000V. Mijn vraag is nu ofdat dit elco's moeten zijn?

Hugo Welther

Moderator

Alle zwarte teerdotten (zoals deze worden genoemd) zijn condensatoren!

Het zijn dus 2200pF (2n2) condensatoren. Een 1000V type is heden ten dage wat overdreven. 630V is prima.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

1000V condensatoren zitten in dit soort toestellen op plaatsen waar ze pulsbestendig moeten zijn en hoge piekspanningen tegen kunnen komen. 630V plaatsen is een verkeerde bezuiniging.

Op 16 juni 2019 10:46:07 schreef Louis123:
De condensatoren C60 en C62 hebben het opschrift T2K2P.
Ik ga er dus van uit dat dit condensatoren zijn van 2200pF met een spanning van 1000V. Mijn vraag is nu ofdat dit elco's moeten zijn?

Er bestaan geen elco's van 22n 1kV. Zoals ik al schreef, zijn goede vervangers MKP foliecondensatoren van 22n 1kV. Dat 2kV exemplaar uit je linkje is ruimschoots geschikt, als in: die overleeft de rest van de radio 3 keer. Als ze van diezelfde serie ook een type met een lagere werkspanning hebben, is die waarschijnlijk wat betaalbaarder.

Axiale types moeten er wel zijn, maar inderdaad lastig te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ben niet zo vertrouwd met al die verschillende soorten condensatoren. Ook met buisradio's in het algemeen ben ik niet zo vertrouwd. :P

EDIT
3 condensatoren zijn besteld, dinsdag vervangen. kijk er al naar uit... Hopelijk krijg ik er iets uit.

Vraag mij ook af ofdat het nog mogelijk is de dag van vandaag veel AM te ontvangen in België?

RAAF12

Golden Member

Ik vrees dat je nog een lange weg te gaan hebt, een paar c'tjes verwisselen is wel het minste. Bij dit soort ouwe meuk is de kans groot dat er verlopen weerstanden, uitgeputte buizen ect inzitten.
AM zenders zijn zeer schaars in dit deel van de wereld, Maar je kan de LG, MG en evt. KG banden eens nalopen. Je hebt wel een flinke draadantenne van minstens 10 meter lengte nodig (en aarde) Zo niet hoor je alleen gekraak en gezoem van schakelende adapters/DECT ect aka man made noise. Als de ingebouwde pick-up (heb je nog platen?) eerst maar werkt, dan is het audio gedeelte zonder gebreken.