Klokken (weer eens) te snel?

Anoniem

Vanmorgen stond in de krant: "Zet je wekker achteruit, vanaf morgen lopen de klokken voor"
Uiteindelijk blijkt het maar om een zeer beperkte impact te gaan.
Een middenspanningscabine te Lo-Reninge dient vervangen te worden en om dat op te vangen zou tijdelijk een stroomgenerator voor de betreffende wijk geplaatst worden. Als gevolg zou het nachttarief niet schakelen, zonnepanelen niet werken en de klok voorlopen.
Echt, of weer eens sensatiezucht?

Dag/nachttarief zal wel niet schakelen, maar dat een dergelijke krachtige generator zo sterk in frequentie zou afwijken dat de klokken er merkbaar hinder van ondervinden, of zonnepaneelomvormers niet zouden kunnen inhaken, lijkt me straf.
Ik vermoed niet dat bij een dergelijke complexe machine de frequentie opgewekt en gestabiliseerd wordt met een NE555 :-)

Het valt steeds meer op dat het nieuws steeds meer sensatiegericht wordt.
Als je op even op MSN kijkt gaat er geen zin voorbij zonder de woorden sensationeel, ongelofelijk, fantastisch, geweldig.
Het lijkt wel of Eddy Wally nog steeds onder ons is. :-)

Op 17 juni 2019 10:54:54 schreef grotedikken:
...maar dat een dergelijke krachtige generator zo sterk in frequentie zou afwijken dat de klokken er merkbaar hinder van ondervinden, of zonnepaneelomvormers niet zouden kunnen inhaken, lijkt me straf.

Zo straf is dat niet. Zo'n generator kan makkelijk 2 Hz afwijken van de standaardfrequentie. De frequentie kan alleen maar stabiel blijven als de belasting constant is. M.a.w. de klanten mogen dan niks aan of uitschakelen. Maar aangezien klanten zo eigenwijs zijn om dat toch te doen staat de frequentie lekker tussen 48 en 52 Hz heen en weer te zwaaien.

Gezien je dat bericht oppikt en hier plaatst hebben ze hun doel bereikt, meer moeten ze niet hebben.
Het zal hen waarschijnlijk ook nog enkele clicks opbrengen.

LDmicro user.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Om precies te zijn zal het DAGtarief niet inschakelen. De bewoners hebben dus een voordeeltje, geen nadeel.

Verder lijkt de berichtgeving me heel to-the-point:
http://www.lo-reninge.be/news.php?itemno=_151&newsno=1005&cati…

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Op 17 juni 2019 10:54:54 schreef grotedikken:
Maar dat een dergelijke krachtige generator zo sterk in frequentie zou afwijken dat de klokken er merkbaar hinder van ondervinden, of zonnepaneelomvormers niet zouden kunnen inhaken, lijkt me straf.

Dat is ook straf.

Zo straf zelfs dat men dat bewust doet, door de generator 1 of 2Hz meer te laten tikken gaan zonnepaneel omvormers in protection en zullen niet terugleveren.

Dat is ook meteen het doel, anders zou je in een situatie terecht kunnen komen waarbij men meer opwek dan afname heeft binnen de wijk.
Met alle ellende vandien.

Hier de uitleg van een eerder gevalletje:

https://nos.nl/artikel/2198653-verwarring-in-vlaams-dorp-klokken-lopen…

Het stroombedrijf verhoogde de frequentie vanwege de zonnepanelen in het dorp. Verdoodt: "Met zonnepanelen kunnen particulieren ook zelf stroom op het net zetten, wat gevaarlijk is wanneer we aan het werk zijn. Zonnepanelen zijn zo ingesteld dat ze op 51 hertz automatisch uitschakelen."

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 17 juni 2019 14:40:02 (25%)

EricP

mét CE

Ik vermoed niet dat bij een dergelijke complexe machine de frequentie opgewekt en gestabiliseerd wordt met een NE555 :-)

Zit je nou te trollen of snap je het concept 'generator' echt niet?

Je kunt de generator toch op 50Hz laten lopen zolang er een bepaalde minimumbelasting (zeg 10% van nominaal) is?

Pas als de belasting erg laag wordt loop je risico op overmatige levering, en heeft het zin de frequentie op te schroeven.

Voordeel voor de netbeheerder is dat de stroom van de panelen ze evenveel kost als dat ie oplevert, terwijl de generatorstroom alleen al aan brandstof voor de generator duurder is.
Aangenomen dat de nerbeheerder opdraait voor de kosten van de vervangende elektriciteitsvoorziening.

mvdk

Golden Member

Dat bericht van Fluvius, deze link:
http://www.lo-reninge.be/news.php?itemno=_151&newsno=1005&cati…
is wel waard om door te lezen. Het ongerief voor bewoners word beperkt tot ongeveer 15 stroomloze minuten, op vrijdag 28 juni tussen 17 en 19 uur.
Dat betekent dat ze de generator niet kunnen (of niet willen!) synchroniseren bij teruggaan naar normaal. Maar er staat niets over hoe de werkzaamheden aanvangen. Ook met een stroomloze 15 minuten? Ik juich het toe, als die mannen zo werken, maar het kan ook zijn dat ze gewoon niets zeggen. Die 15 minuten achterlopen van je klokje is daarmee weer verklaard. Hij gaat voorlopen, emm.

Edit1: GD, als u daar ergens in de buurt woont, zou het fijn zijn om wat fotootjes te gaan maken, en ons hier wat van te laten zien.

Edit2: dat ze daar een week over doen verbaast me wel een beetje. Dat deden wij in een halve dag. Uiteindelijk is het merkbare werk het omlassen van de LS distributiekabels. Dat doe je één voor één, en je geeft de mensen daarvan een week tevoren bericht.

Edit3: of onze zuiderburen zijn razendsnel, en zetten die ene LS kabel in een kwartiertje om. Kan ook natuurlijk.

Op 17 juni 2019 12:21:14 schreef mvdk:
Edit3: of onze zuiderburen zijn razendsnel, en zetten die ene LS kabel in een kwartiertje om. Kan ook natuurlijk.

Amusant genoeg krijg ik dan de indruk van stekerbaar installeren, maar dan voor LS en MS netwerken. Al zal dat waarschijnlijk niet eens echt ver weg liggen.

mvdk

Golden Member

Ik krijg sterk de idee dat het om dit ding gaat:
https://www.google.nl/maps/@50.962945,2.7784448,3a,75y,308.33h,98.1t/d…

Het lukt me niet om uit google maps een jpg plaatje te maken, iemand een tip?

Edit: en dat vind ik toch weer jammer, ik heb wat met oude trafohuisjes.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 17 juni 2019 13:01:37 (12%)

Op 17 juni 2019 12:21:14 schreef mvdk:
Dat betekent dat ze de generator niet kunnen (of niet willen!) synchroniseren bij teruggaan naar normaal.

Ik denk dat zo'n generator helemaal geen mogelijkheid heeft om te synchroniseren. Naar wat ik me er van herinner gaan ze bij het omschakelen altijd door het donker.

mvdk

Golden Member

Nou, wij hadden bij Stedin een noodstroomgroep/afdeling die synchroniseerbare aggregaten hadden staan. Hartstikke mooi voor de klant(en), maar je hebt er eigenlijk alleen wat aan als je de trafo om enige reden spanningsloos moet maken. Op de meeste moderne laagspanningsrekken is eigenlijk geen plaats om de klemmen van die dikke kabels vast te maken. Op oude LS rekken gaat het beter. Als je synchroon gegaan bent, neem je de belasting over, meet op de trafoaansluiting of er nog stroom van betekenis loopt, en als het kan trek je de trafopatronen. Terug synchroniseren gaat als volgt: er word een extra kabel naar de trafo gelegd, is gewoon een 4x4 rubberkabel met klemmen die aan de weer onder spanning staande trafozijde van de trafoscheider word aangesloten. Aggregaat weer synchroniseren, patronen plaatsen, en opruimen.
Het plaatsen en verwijderen van de klemmen is het gevaarlijkste deel. Ik snap niet waarom ze het doen. Kwartiertje donker is beter.

Hensz

Golden Member

Op 17 juni 2019 13:00:47 schreef mvdk: Het lukt me niet om uit google maps een jpg plaatje te maken, iemand een tip?

Schermafdruk maken, die bijsnijden, opslaan en plaatsen:

Don't Panic!

Op de zaak hebben wij aggregaten die altijd meedraaien. Er zit een dik vliegwiel op en van de dieselmotor staan de kleppen denk ik open en brandstoftoevoer uit. De motoren worden ook altijd warm gehouden. Valt de stroom uit dan gaan de kleppen dicht en de brandstoftoevoer aan zodat de motor gestart en meteen stroom leveren. Het starten en overnemen gebeurt met dat zware vliegwiel synchroon. De belasting merkt er ook maar weinig van. De netfrequentie zal zeer kort misschien iets inzakken.
Maar dit is een super ouderwets systeem dat welliswaar goed werkt maar tegenwoordig elektrisch beter en mooier kan natuurlijk.

Ik vraag me alleen af hoe ze het doen als de stroom weer terug komt. Dan zul je de generator gelijk moeten laten lopen met het net voordat je de boel koppelt.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 17 juni 2019 13:45:08 (12%)

mvdk

Golden Member

Staat in m'n vorige post, na

Terug synchroniseren gaat als volgt:

@Hensz: danku.

Op 17 juni 2019 12:21:14 schreef mvdk:

Edit2: dat ze daar een week over doen verbaast me wel een beetje. Dat deden wij in een halve dag. Uiteindelijk is het merkbare werk het omlassen van de LS distributiekabels. Dat doe je één voor één, en je geeft de mensen daarvan een week tevoren bericht.

Als het allemaal moet gebeuren in het trafohuisje van de foto geplaatst door Henz vind ik een week nog kort... de trafo kan niet in één stuk door het deurtje..

mvdk

Golden Member

Misschien ga ik volgende week maar eens even kijken. Gewoonlijk bezoek ik dat gebied in augustus.

Hensz

Golden Member

Ik denk dat die trafo niets eens zo groot is en best door de deur past. Er gaan daar kennelijk maar een handvol aansluitingen af. Ik gok op een modelletje wat ze ook boven in masten hangen.

Don't Panic!

bij een klant moet men een 1000kVA generator gaan aansluiten ivm revisie van de verdeelinrichting, had al gewaarschuwd dat het morgen 30 graden werd en je dan de generator niet voluit kunt belasten, dus we gaan zien of de boel gaat hikken :)

gesyncte generatoren heb je idd ook, die koppel je met een kabeltje tot ze parallel kunnen gezet worden. doet men dat op de gok, zal het met veel kans een dure worden.

zonnepanelen die niet kunnen terugleveren zit overigens niet in de netfrequentie maar in t feit dat de dynamo van de generator niet de diesel aan kan gaan drijven, als er achter de trafo niet meer verbruik is als de panelen opgeteld kunnen toeleveren zal de netspanning gaan oplopen en valt de boel uit op overspanning..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Natuurlijk zit dat in de frequentie, als de te veel afwijkt kapt het ding ermee. Als je spanning bij zo'n constructie het dak uit gaat heb je al een probleem, zeker als een stapeltje omvormers dan opeens bedenkt dat ze niet meer willen leveeren.

Anoniem

Op 17 juni 2019 12:08:03 schreef EricP:
[...]Zit je nou te trollen of snap je het concept 'generator' echt niet?

Toch wel, maar ik neem aan dat een professionele generator gebruikt door de netbeheerder met de tegenwoordige stand van techniek toch wel tot het produceren van een vrij precieze en stabiele frequentie moet in staat zijn.
De stelling van Sine dat men wel eens opzettelijk de frequentie zou kunnen opdrijven om de zonnepanelen buiten spel te zetten is een interessant gegeven.

Overigens is het niet omdat je nu met fierheid het CE label voert dat alle anderen de status van trol hebben. Dat label bewijst enkel dat je aan de absolute minimale vereisten voldoet om hier te mogen posten. ;-)

Hier gaat het niet om een gekoppelde generator, maar ik lees ook in andere contexten steeds weer over het opdrijven van frequenties van generatoren of omvormers op een elektriciteitsnet met enkele Hz.
Dat kan toch helemaal niet?
Ik kan me voorstellen dat op het moment van inkoppelen de frequentie iets hoger ligt om de fase te verschuiven, maar zodra de generatoren op elkaar gelockt zijn moeten de frequentie en fase in het netwerk toch identiek zijn?

Als een generator aan het net hangt moet het al een hele grote zijn wil je in staat zijn om de frequentie op te drijven. Maar bij de renovatie van een trafocabine draait de generator los van het net, en dan is het vrij eenvoudig om de frequentie een paar Hz te laten afwijken.

de frequentie zal echter niet zo stabiel zijn als met normale netvoeding. stel dat er in een groot huis met 3x100A aansluiting even 80A aan accumulatieverwarming aan zou gaan, dan dipt de netfrequentie en spanning even in, afhankelijk van het vermogen van de generator en de last erop. een hele grote van zeg 1000kVA laat bij 100A pieklast niet veel merken, de starterkrans heeft daar genoeg gewicht voor als vliegwiel.

er zijn geen TF pulsen om meters te schakelen dan, dus blijft deze hangen op de laatste stand. stel dat men de boel omzet voor 7 uur in de ochtend, dan blijft de meter op nacht staan. is men klaar om 12uur, dan nog blijft de meter staan tot ofwel het avondtarief weer inkomt, en schakelt dan naar dag terwijl het avond is, ofwel blijft de meter staan en schakelt pas in de ochtend naar dagstand.

over een paar jaar niet meer van toepassing, meters gaan dan niet meer via TF.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 17 juni 2019 19:52:49 schreef grotedikken:
[...]
Hier gaat het niet om een gekoppelde generator, maar ik lees ook in andere contexten steeds weer over het opdrijven van frequenties van generatoren of omvormers op een elektriciteitsnet met enkele Hz.
Dat kan toch helemaal niet?

Waarom niet? Het hoeft alleen maar in sync te zijn als je koppelt/ontkoppelt

Wat je in de tussentijd doet als je in eilandbedrijf op je generator zit maakt geen fluit uit.

Maar dat wist je al ...