Simpele licht controller reparatie

Hallo iedereen

Ik gebruik een oude licht controller, die heel simpel gebouwd lijkt te zijn. Er zijn slechts enkele componenten op een enkelzijdige printplaat.

Echter door een fout aangesloten stopcontact in het nieuwe gebouw is er schade opgelopen. Er kwam een grote vonk uit de uitgang voor de treble en sindsdien werkt die niet meer. De bass en middle uitgangen werken nog wel.

De controller heeft altijd gewerkt in deze staat. Ik heb de triac al vervangen, dit was niet het probleem. De zekeringen zijn ook oke.

Heeft er iemand nog suggesties dat ik kan uitproberen? Of iemand dat er toevallig dezelfde zou verkopen? Ik heb zelf niet al te veel verstand van elektronica, maar kan wel solderen en weet wel wat wat is ongeveer.

Het apparaat is uit de 80's en ik vind er niets van terug op het internet, maar het dimt de lichten in een heel mooie analoge wijze met de muziek. Geen enkele digitale controller doet dat op dezelfde manier als deze, het heeft een beetje een gloeiend effect bij elke beat. Het is zeker iets unieks, m'n vader gebruikte hem zelf destijds voor zijn feestjes, dus zou het echt jammer vinden om hem weg te gooien!

Alvast bedankt!

Jens

Fotos:

Edit: blijkbaar iets minder zeldzaam dan verwacht, heb een 2e exemplaar kunnen kopen, maar zou deze nog steeds willen herstellen :)

ach... er van uitgaande dat de trafo's en de potmeters nog heel zijn heb je voor een tientjes alle componenten vervangen denk ik :)
Daar kun je nog geen 10 minuten voor zoeken ;)
Het zijn allemaal behoorlijke basis componenten zo te zien.

check je printplaat ook even of daar geen sporen doorgefikt zijn.

Fout aangesloten stop contact als in 400V krachtstroom aansluiting?

[Bericht gewijzigd door Stijnos op maandag 17 juni 2019 13:02:54 (23%)

Ga alle resistors enz eens bestellen, kost inderdaad toch niet zoveel...

Er is nergens schade op de pcb zelf. En fout als in de 2 stroom aders zaten andersom, normaal is dat geen probleem dacht ik maar hier blijkbaar dus wel. Ik denk dat dat te maken heeft met de manier hoe die lampen werken, aangezien elke lamp die ik in dat stopcontact heb gestopt is gesneuveld. Gsm opladers enzo werken wel.

Wat ik me wel al heel die tijd afvroeg is hoe dit ding werkt. Ik zou namelijk een grotere versie willen bouwen, aangezien de pcb er zo eenvoudig uitziet denk ik dat dat wel haalbaar is.

Wat ik me dus afvraag is hoe die speaker output van de versterker omgezet wordt naar de drie ranges en hoe die dimmer dat dan precies gebruikt.

[Bericht gewijzigd door jensvde op maandag 17 juni 2019 13:14:26 (29%)

Hugo Welther

Moderator

Kijk eens hier:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/73/lichteffecten/4-kanaals…

Bij die van jouw zitten er nog driver trapjes tussen (twee transistors of een kleine thyristor met transistor).
Die kunnen ook stuk zijn.

Anders even Google op lichtorgel. Zi heet z'n ding in de volksmond.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dat was exact wat ik zocht, hartelijk bedankt!

Voor de herstelling zit ik wel een beetje vast, ik kan de resistors wel vinden maar de andere componenten vindt ik niet bij farnell (ik heb daar een account):
bc239c (diode denk ik? zitten per 2 vlak achter de knoppen)
bc307b
.22 k250 (die witte dingen op de foto)
.10 k250
2bio4k (is groen links boven aan, ken de naam niet van dat component)

Is er een manier om iets uit te meten met een multimeter ofzo om te achterhalen wat ik moet bestellen?

Edit: kleine vraag over die link, er staat L1-L4 600w max zou dat per uitgang zijn of in totaal?

De resistor waarden in de onderdelenlijst, bij sommige staat er /0.5 ik veronderstel dat de tolerence is. Als er niets achter staat, maakt het dan niet uit of moet ik dan een specifieke resistor gebruiken?

[Bericht gewijzigd door jensvde op maandag 17 juni 2019 13:43:40 (15%)

die aansluit kleuren van de lampen zijn wel om te janken zeg.
de Nul (blauw) wordt als schakelend gebruikt.
Een lasklem met blauw en bruin erin?

Vervolgens naar een shuko met bruin, zwart en geel/groen?

Hugo Welther

Moderator

BC239C en BC207B zijn transistors.
De witte blokjes zijn condensatoren.
.22 220nF 220 000 pF 100V type
.10 100nF 100 000 pF 100v type

Groene ding lijkt een folie condensator. Opdruk zal wel iets anders zijn dan je post.

@Stijnos. Dat gepruts was mij ook een doorn in het oog.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

voorde transistoren (die zwarte 3 poten) kun je de 239 vervangen door een bc549 en de 307 door de bc 557
Dieb hebben ze beide bij farnell.
Die witte dingen zijn condensatoren.

Dat was een mod van toen ik 13 was en begon te dj'en, ik was ook verbaasd dat er nooit iets mee gebeurd was ben van plan dat ordelijk te doen.

Vandaar dat ik ook zelf eentje wil bouwen zodat ik ineens deftige stopcontacten in een grotere kast kan bouwen.

Alvast bedankt voor de hulp, ik denk dat ik nu alles wel heb en een tijdje verder kan. Dat groene ding ga ik nog eens bekijken, het opschrift is heel vaag nog amper leesbaar dus kan wel zijn dat ik het fout had.

toch vind ik het vreemd dat een verkeerd om bedraad stopcontact problemen gaat geven.
Je wilt dus zeggen dat als je de stekker andersom erin had gedaan het wel goed gegaan was?
Woon je in België?
Hoe weet je ander vooraf hoe de stekker erin moet?
Volgens mij bestaat er geen regel dat fase links en nul rechts zit bijvoorbeeld. Misschien is zoiets wel wat een installateur doet, maar hobby bob zeker niet

Ja ik dacht ook dat dat niets uitmaakte, maar ik heb erna 2 lampen gewoon ingestopt rechtstreeks en direct een knal en geen electriciteit.

Misschien is het ook gewoon overbelast ofzo, maar dat zou toch niets mogen stuk maken denk ik dan?

dijkmane

Golden Member

als je de fase en nul omdraait, geeft een lamp geen knal ( het licht brandt alleen andersom :-) ).
wel als er 2x een fase aanwezig is ( dus 400V )

In no Sense, Nonsense
maartenbakker

Golden Member

Op 17 juni 2019 13:41:00 schreef Stijnos:
die aansluit kleuren van de lampen zijn wel om te janken zeg.
de Nul (blauw) wordt als schakelend gebruikt.
Een lasklem met blauw en bruin erin?

Vervolgens naar een shuko met bruin, zwart en geel/groen?

Interne bedrading van een apparaat is niet aan normen gebonden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 juni 2019 14:38:29 schreef maartenbakker:
[...]Interne bedrading van een apparaat is niet aan normen gebonden.

Ja maar het blijft niet intern. En ik zeg niet dat t niet mag, maar het is gewoon een zooitje :)

die bedrading is idd een zooitje, de afgaande blauwe draden hangen los in t apparaat en er zit een open spanlijn tussen die 2 stekkers achterop gesoldeerd. losse draad zonder doorvoer door de stalen kast heen, welke niet eens is geaard..

waar rook was, werkt nu iets niet meer