Ontwerp keuze componenten

uw advies opgevolgt

schema in bijlage uitgetekend op kicad, commentaar of verbeteringen altijd welkom ;)

Kruimel

Golden Member

Waarom zoveel identieke voedingsrails? Volgens mij kan je met één toe als ik het zo zie, zeker omdat ze dezelfde massa delen. Die pinnen waar die voedingen naartoe gaan lijken mij ingangen, en dan kan je ze ook wel aan de Vcc van de chip verbinden (al zie ik nog niet waarom).

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 17 juni 2019 23:20:30 (38%)

Henry S.

Moderator

Worden hier spanningsregelaars gebruikt als ingangsbuffers? Heel creatief... maar lijkt me niet de bedoeling, wat is de gedachte hierachter?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Weerstandje en klemdiode was te goedkoop en makkelijk zeker? :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De ingangen zijn 12v, door een bestaande toestand niet mogelijk op 5v te brengen. Vandaar de omzetting telkenmale voor het binnenbrengen op de atmon. Zo te horen beter een weerstand en diode in de plaats zetten op de ingangen.

op volgende site enkele voorbeelden gevonden

https://electronics.stackexchange.com/questions/127525/reducing-voltag…

welke methode passen jullie voornamelijk toe en om welke reden ?

Kruimel

Golden Member

Ligt er een beetje aan waar de spanningen vandaan komen en wat de thresholds zijn en of ze (bijvoorbeeld) kunnen zweven of 'push-pull' zijn. Het voorbeeld dat je geeft is voor voedingsspanningen, en dat is iets anders dan bijvoorbeeld signaalspanningen in een auto of RS-232 logica. Die hebben allemaal hun eigen thresholds en eigenschappen die afhankelijk van de standaard of de situatie anders zijn. Voor logische ingangen (die een '0' of een '1' zijn) heet de omzetter die je nodig hebt vaak een 'level shifter', en zijn soms in geïntegreerde vorm te krijgen.

Een regel-IC is niet heel geschikt omdat die voornamelijk bedoeld zijn voor het stabiel houden van spanning, en daarmee het ingeangssignaal op een lastig te voorspellen manier beïnvloeden, en in sommige toestanden nog weleens willen oscilleren. Verder zal een belasting van 200nF voor snelle signalen niet heel bevorderlijk werken.

Meestal ge-/misbruik ik hier een Schmitt trigger inverter voor. Met een set weerstandjes kan de de inkomende spanning opdelen dat die wat lager wordt, en door de hysterese is de ingang niet zo gevoelig voor stoorspanningen. Een diode naar de positieve voeding kan vaak geen kwaad als je piekspanningen verwacht.

Anders gebruik ik ook nog wel transistoren, in dit geval vormt die ook een inverter, maar heeft niet de hysterese die de Schmitt trigger inverter ongevoeliger maakt voor storingen en zal daarmee niet geschikt zijn voor signaalbronnen die kunnen zweven.

Anyway, meer info over de signaalbron is zeker wat waard. Het kan soms mogelijk zijn de processor direct op de weerstandsdeler aan te sluiten, de ATMega-chips bevatten wel een bescherming op de ingang en een kleine hysterese als ik me goed herinner, maar het blijft natuurlijk een microprocessor. Ze dienen wel enigszins tegen de grote boze buitenwerekd beschermd te worden.

muur uitleg ivm ingangssignaal: voeding 12V is afkomstig van een logo voedingsmodule waarbij logo's via drukknoppen worden gestuurd. Hiervan zal ik bepaalde drukknopsignalen die tevens aangesloten zijn op logo (ingang) zal gebruiken als ingang voor het aansturen van mijn projectje.

De "lekstroom" van de ATMEGA328 input is minder dan 1 µA. Als de input 12V is en de arduino input 5V, dan is het spanningsverschil 7V. Dan mag er dus 7 MOhm tussen zitten en levert de 12V input genoeg om de input op 5V te krijgen.

Om niet op het randje te gaan zitten, deel je weestand door 10. Rond af naar beneden. Neem 470k.

Als er nu 14V op gezet wordt, gaat er 9V/470k = 19 µA lopen. De input (hoewel dat niet/slecht in het datasheet staat) kan max 1 of 10 mA aan stroom aan (de verkeerde kant op): Daar zitten we nog ruim onder, zo ver dat het niet opgezocht hoeft te worden.

Gewoon een 470k in serie met de input en je hebt je 12V inputs...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rbeckers

Overleden

Om o.a. aardlussen te voorkomen zou ik voor de 12V naar ATMEGA328 ingangen een weerstand en een optocoupler gebruiken.