2 Penbobines ipv 1 dubbele bobine

RAAF12

Golden Member

Op 17 juni 2019 17:24:21 schreef KlaasZ:
Maar dan ga je wel een ingewikkelde vervanging maken voor iets wat Citroën zo simpel en elegant heeft opgelost.

Idd, met meer storingskansen als de TS dat gaat inbouwen. Te denken valt aan trilling en oliebestendige voorzieningen, warmte afvoer.
Met een 2CV in originele staat de openbare weg op is al een risico (wind-wegligging-remmen-slakkegang) met nog een stuk hobbybob gesleutel erin maakt het alleen maar erger.

aan Lambiek : sorry ik had je vraag over het hoofd gezien ; ik heb nog geen penbobines, dus ik kan nog kopen wat het best schikt.

Op 17 juni 2019 18:25:57 schreef EDCE:
Biedt een flip-flop schakeling een oplossing ?

Zou in principe kunnen, maar heeft een praktisch bezwaar. Je moet die flipflop bij het opstarten synchroniseren zodat hij bij de goede bougie begint. En dan maar hopen dat hij zich tijdens het rijden niet verslikt.
Nogmaals: je gaat allerlei storingsgevoelige oplossingen verzinnen voor een niet bestaand probleem.

Op 17 juni 2019 19:27:07 schreef RAAF12:
Met een 2CV in originele staat de openbare weg op is al een risico (wind-wegligging-remmen-slakkegang)

Wat de slakkegang betreft ben ik het met je eens. Met de rest niet. Ik heb zelf zo'n auto gehad en die was niet van de weg te branden. Wat de wind betreft valt het ook erg mee. Als het zo hard waait dat alle vrachtwagens al op hun zijkant liggen blijft een 2CV fier overeind.

Hmm, je zou het theoretisch zonder nokkenassensor kunnen doen, als je de spanning over de primaire wikkeling van elke bobine meet tijdens de ontlading. Zoals gezegd is de spanning die nodig is om de vonk te maken hoger in de compressieslag, en de primaire spanning volgt proportioneel. Door nu bij het starten gewoon beide bobines tegelijk te laten vonken, kun je vrij eenvoudig vaststellen welke van de twee in de compressieslag zat, en vanaf dat moment kun je steeds de juiste laten vonken.

Uiteraard is dit een nodeloos ingewikkelde oplossing, maar het *kan* wel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Op 17 juni 2019 21:06:43 schreef KlaasZ:
[...]Wat de slakkegang betreft ben ik het met je eens. Met de rest niet. Ik heb zelf zo'n auto gehad en die was niet van de weg te branden. Wat de wind betreft valt het ook erg mee. Als het zo hard waait dat alle vrachtwagens al op hun zijkant liggen blijft een 2CV fier overeind.

Ik vond het onaangenaam rijden in die auto met harde zijwind, de koets helt dan ver over naar de zijkant. Om over de cw waarde maar niet te spreken. Met windje tegen mag je blij zijn dat je 70km/u haalt. Maar een mandje eieren vervoeren lukt prima, dat was ie ook voor ontworpen...

Op 17 juni 2019 21:40:55 schreef RAAF12:
Ik vond het onaangenaam rijden in die auto met harde zijwind, de koets helt dan ver over naar de zijkant.

Oké, hij helde wel over, maar bleef met al zijn wielen op de weg. Je kon zo'n wagen wel op zijn kant krijgen, maar daar moest je echt moeite voor doen.

Je kan de bobines gewoon in serie schakelen zoals Maarten al aangaf zo doet Renault het ook in de Clio 3.
Een beetje electronisch ontsteking begrensd de laadstroom tot max 6A.
Bij een 1-2-3 ontsteking is juist de laadstroom te laag en niet consequent.
Die stroom is max 3A. Er zit ,of zat, ook een soort look ahead dwell regeling in, als een verbranding slecht verliep of een mis fire was wordt de dwell aangepast maar daardoor varieert het tijdstip ook iets.
De tune versie heeft dat niet.
Als je de Velleman schakeling gebruikt kan je beter een Igbt als power transistor gebruiken, dan heb je geen zeners of snubber nodig. De IRGB14C40 is speciaal voor dit doel.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
maartenbakker

Golden Member

Op 17 juni 2019 21:06:43 schreef KlaasZ:
[...]Wat de slakkegang betreft ben ik het met je eens. Met de rest niet. Ik heb zelf zo'n auto gehad en die was niet van de weg te branden. Wat de wind betreft valt het ook erg mee. Als het zo hard waait dat alle vrachtwagens al op hun zijkant liggen blijft een 2CV fier overeind.

Ik las dat je op de Auto-RAI ooit een 2CV kon winnen als je hem op het proefterrein op zijn kant kon leggen.

Is daar schijnbaar niemand gelukt, maar er was wel een truukje voor. Iemand een idee? (als iemand hier degene was die dat al eens schreef mag die niet meedoen) :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Aan Paul Welther :De Renault penbobines zijn zonder driver ?
Bedoelde je dat de Renault bobines in serie kunnen op het schema van Lambiek ?
Mijn Visa motor is al voorzien van een 123 Tune+, dus een Velleman circuit lijkt me eentje te veel.

Ik begrijp dat de schakeling die Lambiek aanbiedt in feite een vervanger is voor de 123 Tune+ die al op de motor zit. Mogelijk is mijn vraag niet helemaal goed overgekomen. Derhalve een aanvulling op mijn vraag : hoe kan de uitgang van een 123 Tune+ gebruikt worden om 2 penbobines te bedienen, al dan niet gelijktijdig ? Kan dit door een extra schakeling of gewoon door twee penbobines van 0,6 Ohm in serie te verbinden ? De 123 begrenst de laadstroom op 3 A.

Op 18 juni 2019 01:40:38 schreef maartenbakker:
[...]Ik las dat je op de Auto-RAI ooit een 2CV kon winnen als je hem op het proefterrein op zijn kant kon leggen.

Is daar schijnbaar niemand gelukt, maar er was wel een truukje voor. Iemand een idee? (als iemand hier degene was die dat al eens schreef mag die niet meedoen) :P

Zolang je vooruit rijdt, krijg je 'm op geen mogelijkheid om ver. Zelfs de bestelbus-variant niet al ziet het er wel heel dramatisch uit:
https://youtu.be/8KQuQ-3F8n0?t=904
Als je het te bont maakt, schuift ie gewoon over z'n voorwielen: https://www.youtube.com/watch?v=0yMIvzD9lnM

De enige manier om 'm om te laten rollen, is door achteruit te rijden en dan flinke slingerbewegingen te maken. Dan rolt ie vrij gauw om.
Als je er bredere banden onder zet, dan ga je ook risico's nemen. Maar met de standaard bandjes lukt het je niet om genoeg middelpuntvliedende kracht op te wekken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Je kan die in serie op de 1-2-3 tune aansluiten, echter heb ik dat zelf nog niet aan de hand gehad.
Je moet de temperatuur van die bobines in de gaten houden. Die Renault bobines zijn zonder driver.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Aan Paul Welther : wat bedoel je met " heb ikzelf nog niet aan de hand gehad " ?

Op 18 juni 2019 11:02:02 schreef Ledlover:Maar met de standaard bandjes lukt het je niet om genoeg middelpuntvliedende kracht op te wekken.

Glijdend zijwaarts tegen een hoge stoeprand parkeren?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Aan Paul Welther : de standaard bobine van een 2pk heeft 3,8 Ohm primaire weerstand. Met twee penbobines van 0,6 Ohm in serie kom ik nog maar aan 1,2 Ohm. Het zou beter zijn als ik penbobines zonder driver en met met 1 Ohm primaire weerstand zou kunnen kopen. Enig idee of die bestaan ?

Zou die 1-2-3 tune lekker met rust laten en als backup gebruiken. Voor je eigen frutsel een opnemer op het vliegwiel maken met de schakeling van Lambiek er achter.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dat kan, maar ontstekingsvervroeging is best een nuttige uitvinding.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Inderdaad anders moet je alles zelf bouwen of weer de mechanische vervroeging inbouwen...

Ik bedoel dat ikzelf nooit dat geprobeerd heb 2 pen bobines op een 1-2-3.
Wel weet ik dat een normale bobine van bijv. een bosch transistor systeem ook 0,6 ohm is en dat is te laag voor de 1-2-3.
Ik heb wel bobines van 1,5 ohm getest dat ging wel.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Aan Paul Welther : welk type penbobines (merk, model) waren dan van 1,5 Ohm ?

Dat waren gewone bobines maar even als voorbeeld aangehaald.
Hou er ook rekening mee dat een penbobine los met een veer op de bougie contact maakt, mechanisch wordt kan dat nog een uitdaging zijn om die bobine te bevestigen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Bevestiging kan heel simpel met een beugeltje gelast op het inlaatspruitstuk.

Paul Welther, weet je ook of die Renault bobines 12 V nodig hebben of slechts 5 V ?

Alleen 12v. Er zitten uiteraard geen drivers in.
Alleen klem 15 en klem 1

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Hoe bepaalt men de polariteit ? Klem 15 aan + ?