Klokken (weer eens) te snel?

Op 17 juni 2019 20:37:34 schreef testman:
over een paar jaar niet meer van toepassing, meters gaan dan niet meer via TF.

Bij Enexis, Liander en Stedin heb ik gelezen dat ze TF gaan uitfaseren. Maar bij Enduris (Zeeland) heb ik er nog niks over gezien of gehoord. Ik ben hier speciaal in geïnteresseerd omdat ik tijdens mijn werkzame leven een groot deel van mijn tijd heb besteed aan bouw en onderhoud van de zendinstallaties in Zeeland. Gaat het in zeeland ook verdwijnen?

het lijkt er sterk op dat men de meters gelijk vervangt, en als dat klaar is, kan de TF er ook uit, rond 2020.

rest er nog de straatverlichting, die kan ook met een gprs module geschakeld worden of astro klokje, boilers kunnen vervallen, want dat is niet meer van deze tijd, wie dat nog heeft laat de groene overbrug knop maar aanstaan, of zet er ook maar een klok op, vermits dat met een los TF relais gaat, als dat met de tellerdraden gaat zoals oa in noord holland, dan kan men bij de trafo ook een centrale regeling plaatsen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Toch wel, maar ik neem aan dat een professionele generator gebruikt door de netbeheerder met de tegenwoordige stand van techniek toch wel tot het produceren van een vrij precieze en stabiele frequentie moet in staat zijn.

OK. Geen troll. Hij snapt het echt niet.

Henry S.

Moderator

Of beide ;)

Op 17 juni 2019 22:24:22 schreef testman:
het lijkt er sterk op dat men de meters gelijk vervangt, en als dat klaar is, kan de TF er ook uit, rond 2020.

Bron?

In de 'slimme meter brief' van Liander werd het verdwijnen van de TF wel aangestipt, zonder datum en met een suggestief 'in de toekomst'...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik zou niet weten waarom ik nog nacht tarief hebben moet, prijsverschil is 1 cent.

In het verleden wel eens de werkplaats tijdelijk op aggregaat gedraaid. Na 8 uurtjes konden we bij uitklokken 9 uur op de prikkaart zien. ~ 57 Hz.

Tijd terug met 2 aggreko 1500 en 1200 kva dage gedraaid met een flinke fabriek eraan.
Overnemen is geen punt aanschakelen, syncen, gas geven tot belasting op trafo < 50 kW

Terug van eiland bedrijf is moeilijker
Tijdelijke kast met 6 draden met een soort windroos. 3 draden aan de generator de andere 3 aan de andere kant van de voedende schakelaar.

Generator op iets hogere spanning brengen, syncen op 12 uur en dan de hoofdschakelaar van de trafo klik aan. Hierna vermogen afbouwen met generator en dan kan die uit.

Hensz

Golden Member

Op 17 juni 2019 22:24:22 schreef testman: rest er nog de straatverlichting, die kan ook met een gprs module geschakeld worden of astro klokje, boilers kunnen vervallen, want dat is niet meer van deze tijd, wie dat nog heeft laat de groene overbrug knop maar aanstaan, of zet er ook maar een klok op, vermits dat met een los TF relais gaat, als dat met de tellerdraden gaat zoals oa in noord holland, dan kan men bij de trafo ook een centrale regeling plaatsen.

Kortom: iedereen gebruikt het, dus schaffen we het af! 8)7

Don't Panic!
Anoniem

Op 17 juni 2019 22:24:45 schreef EricP:
[...]OK. Geen troll. Hij snapt het echt niet.

Nee, blijkbaar niet, maar leg het dan eens uit. Want ik snap niet wat ik niet snap. Ik dacht dat gekoppelde wisselspanningsbronnen altijd identiek in frequentie en fase waren.

mvdk

Golden Member

@GD: Tis toch jammer dat je niet het linkje naar het artikel hebt geplaatst.
FET heeft een linkje geplaatst, daar word gesproken van Reningesteenweg 14. Kijk je met google maps, dan is daar niks, nada te vinden. Alleen gras en koeien. Terloops word Sint Maarten genoemd.

De klanten die hinder kunnen ondervinden, zijn die uit de Burgemeester Pietersstraat, Dorpplaats, Groenestraat, Hoflandstraat, Ieperstraat, Molenhoek, Molenstraat, Peperstraat, Sint-Maarten, Woestenstraat, Zuidschote- en Zwartestraat.

Dat komt dan uit dit artikel: https://www.hln.be/in-de-buurt/lo-reninge/vanaf-24-juni-kan-de-wekker-…

Anyway, zoals al velen gezegd hebben, zo'n aggregaat loopt niet zo heel nauwkeurig. Hij word in bedrijf gesteld, in-of afgeregeld op spanning en frequentie. Als er minder verbruik is, loopt ie een klein beetje sneller, op vollast iets minder. Het kan makkelijk zo zijn dat bij in bedrijf gaan er door het donker gegaan word, de meesten slapen op dat tijdstip nog.

Hensz

Golden Member

Op 17 juni 2019 23:38:07 schreef mvdk: daar word gesproken van Reningesteenweg 14. Kijk je met google maps, dan is daar niks, nada te vinden. Alleen gras en koeien.

Jawel:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/43514/forum-post

Maar meer ook niet idd. :+

Don't Panic!
Hubie

Special Member

Op 17 juni 2019 22:33:22 schreef Peter112:
Ik zou niet weten waarom ik nog nacht tarief hebben moet, prijsverschil is 1 cent.

In het verleden wel eens de werkplaats tijdelijk op aggregaat gedraaid. Na 8 uurtjes konden we bij uitklokken 9 uur op de prikkaart zien. ~ 57 Hz.

Tijd terug met 2 aggreko 1500 en 1200 kva dage gedraaid met een flinke fabriek eraan.
Overnemen is geen punt aanschakelen, syncen, gas geven tot belasting op trafo < 50 kW

Terug van eiland bedrijf is moeilijker
Tijdelijke kast met 6 draden met een soort windroos. 3 draden aan de generator de andere 3 aan de andere kant van de voedende schakelaar.

Generator op iets hogere spanning brengen, syncen op 12 uur en dan de hoofdschakelaar van de trafo klik aan. Hierna vermogen afbouwen met generator en dan kan die uit.

Huh,prikklok? worden die nog gebruikt dan? Dat is zo jaren 70.

Op 18 juni 2019 00:27:59 schreef Hubie:
[...]

Huh,prikklok? worden die nog gebruikt dan? Dat is zo jaren 70.

In 2000 hingen die dingen er nog. Puur mechanisch met een netmotor als klok aandrijving.

Op 17 juni 2019 22:58:34 schreef Hensz:
[...]
Kortom: iedereen gebruikt het, dus schaffen we het af! 8)7

er zijn ook bedrijven ed die op de TF verlichting schakelen idd. maar net als met FM wordt er van tevoren al gewaarschuwd dat het stopt, dus moet men dat aanpassen. je ziet ook wel dat verlichting eens een dag brand omdat het een TF puls heeft gemist, ook legio klachten over verlichting die knippert op die TF pulsen steeds. voor de netbeheerders is de TF noodzaak voor de meters, maar dat hebben de nieuwe meters niet meer nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Nee, blijkbaar niet, maar leg het dan eens uit.

Hoezo? Jij doet je toch altijd voor als de alwetende die doorgaans zonder al te veel kennis heel sterk aan z'n waanideeën vast houdt? Want jij weet het!

Ik dacht dat gekoppelde wisselspanningsbronnen altijd identiek in frequentie en fase waren.

Ja, dat heb je goed. Anders gaat het niet werken. Keyword: gekoppeld!

Anoniem

Op 18 juni 2019 08:02:51 schreef EricP:
[...]Hoezo? Jij doet je toch altijd voor als de alwetende die doorgaans zonder al te veel kennis heel sterk aan z'n waanideeën vast houdt? Want jij weet het![...

Komkom, niet zo bescheiden, in zwartgalligheid en cynisme overtref jij me dan toch weer met ruime voorsprong. :-)
Dank je voor deze nuttige bijdrage.

@ de serieuze leden, zou een zonnepaneelomvormer reeds afhaken als de netfrequentie enkele Hzen afwijkt?
Zoja, pech voor die omwonenden, net een week in de beste periode moeten missen. Zou de netbeheerder dit dan compenseren?
We zien dat ze steeds nieuwe constructies en allianties opzetten met inventieve namen, maar dat de kosten van het netbeheer steeds zwaarder doorwegen in de eindafrekening van de consument.

Geen idee hoe kritisch zo'n zonnepaneelomvormer is op de frequentie, maar in de praktijk zal het kwaad zichzelf straffen. Als de zonnepanelen meer opbrengen dan de omgeving verbruikt dan loopt de spanning op en zullen ze vanzelf afhaken. Vervolgens daalt de spanning weer en gaan ze weer meedoen. Enzovoort.
Het lijkt me verstandig dat het netwerkbedrijf de mensen vraagt om de zonnepanelen tijdens de werkzaamheden uit te zetten.

EricP

mét CE

zou een zonnepaneelomvormer reeds afhaken als de netfrequentie enkele Hzen afwijkt?

In jouw wereld niet, want:

Toch wel, maar ik neem aan dat een professionele generator gebruikt door de netbeheerder met de tegenwoordige stand van techniek toch wel tot het produceren van een vrij precieze en stabiele frequentie moet in staat zijn.

Dus dat is niet relevant.

Voor mensen die in de echte wereld leven: KlaasZ heeft het reeds uitgelegd.

Sine

Moderator

Schijnbaar zet men ze bewust een paar Hz hoger, een beetje toeren regelen is tegenwoordig goed mogelijk.

https://nos.nl/artikel/2198653-verwarring-in-vlaams-dorp-klokken-lopen…

dus antwoord op de vraag van GD , ja men bij eilandbedrijf de gemiddelde frequentie op 50Hz houden, maar men gaat bewust hoger om de zonnepanelen "te snel af te zijn".

joopv

Golden Member

Ik vind dat toch wel erg jammer. Het is een lompe oplossing voor dat eilandbedrijf met veel zonnepanelen binnen dat eiland.

Stel dat je zo vooruitstrevend bent geweest om de overtollige energie van je panelen in je warmwatervoorziening of in de accu's van je electrische auto te dumpen? Dan ben je dubbel gedupeerd.

Er zal toch wel een slimme oplossing voor dit probleem zijn, bijvoorbeeld een generator constructie die niet alleen kan opwekken maar ook kan dumpen, voor mijn part in grote weerstanden of zo. Met de huidige stand van de vermogenselektronica zal dat toch al wel bestaan zou ik denken.

evelo

Golden Member

Op 18 juni 2019 00:04:15 schreef Hensz:
[...]
Jawel:

[afbeelding]

Maar meer ook niet idd. :+

Mooi toch zo'n oude gebouwtjes, ze blijven die gebruiken omdat ze anders gedoe hebben met bouwvergunningen en zo.

De bovenverdiepingen staan wel leeg. Zouden ze moeten verhuren als tinyhouse of zo, unieke locaties op airbnb :)

mel

Golden Member

Ik wil er wel wonen.. Waar vind je dat,een huis met een eigen trafo ? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 juni 2019 11:30:57 schreef joopv:
Het is een lompe oplossing voor dat eilandbedrijf met veel zonnepanelen binnen dat eiland.

Misschien mogen de mensen een bonnetje inleveren voor de gemiste zon-uren.

Nu is het leuke van Google Maps dat je gewoon kunt volgen waar de draden voor de verbruikers heengaan. Tel eens hoeveel zonnepanelen je ziet? :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Op 18 juni 2019 12:56:41 schreef mel:
Ik wil er wel wonen.. Waar vind je dat,een huis met een eigen trafo ? :P

Een eigen trafo, en super longwire antennes! Je kan je eigen megawatt langegolf zender beginnen. Een tijdsignaal zender wellicht.
Iets voor de time&frequency nuts in dit forum?

Hensz

Golden Member

Op 18 juni 2019 13:49:15 schreef Frederick E. Terman: Nu is het leuke van Google Maps dat je gewoon kunt volgen waar de draden voor de verbruikers heengaan. Tel eens hoeveel zonnepanelen je ziet? :)

Niet veel, maar één huis heeft ze. Richting Renige, direct na de brug over de IJzer, staat een huis met op de nieuwe schuur een aantal panelen. Ze zitten aan die kant als laatste op de kabel. :)

Don't Panic!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Deksels, je hebt gelijk. Nu, dan moeten die maar veel brood bakken en wassen draaien overdag..!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org