Stoppen slaan door bij openen Pelgrim oven deur

Hallo,

Als ik de deur van mijn Pelgrim MAG495 oven open slaan de stoppen door. Ook als de oven wordt uitgeschakeld met de aan/uit knop valt de stroom uit. Er is verder geen grote apparatuur op de stroomgroep aangesloten. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen en of dit op te lossen is?

Alvast bedankt!

vergeten

Golden Member

Lijkt op een probleem met een of meerdere deurschakelaars (vaak microswitches).
Als die niet goed staan met de deur dicht, dan is de voeding kortgesloten wegens (extra)beveiliging.
Kan ontstaan door afgebroken lipjes (nylon, kunststof) van het mechanisme wat de schakelaar(s) in de goede stand hoort te zetten.

Zonder schema, nog niet kunnen vinden, is het moeilijk precies te duiden.
Er zijn hier op CO wel "magnetronkenners" aanwezig die misschien kunnen aangeven of dit type ook onder andere merknamen is uitgebracht.

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 17 juni 2019 23:24:25 (15%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

Wat vergeten zegt, apparaten met magnetronfunctie hebben twee schakelaars in de deur zitten, één die opent als je de deur opent, en zo de magnetronbuis spanningsloos schakelen, en een tweede die de aansluiting van de magnetronbuis kortsluit bij het openen, als extra veiligheid dat je gezicht niet bestraald wordt als die ene schakelaar eens overlijdt. Dat lijkt hier te zijn gebeurd, de schakelaar heeft zichzelf misschien vastgelast of er is een mechanisch deel defect, en de kortsluitschakelaar doet zijn werk. Meestal is dat te verhelpen door de schakelaars te vervangen, het zijn vaak redelijk standaard microswitches. Soms is de deurgrendel stuk, maar dat is lastig vanaf afstand te zien. Meestal is het verwijderen van de schakelaar en op zoek gaan naar een nieuwe het gemakkelijkst en het goedkoopst, blijkt het daarna toch wat mechanisch te zijn heb je hooguit een tientje aan kosten gemaakt om dat te ontdekken.

Top bedankt voor jullie reactie! Dan ga ik de schakelaars vervangen om te kijken of dar het probleem zit.

Op 17 juni 2019 23:36:52 schreef Afjio:
Top bedankt voor jullie reactie! Dan ga ik de schakelaars vervangen om te kijken of dar het probleem zit.

Ik zou toch eerst de kast eens open maken en inspecteren meten voordat je uberhaupt onderdelen gaat vervangen.

ik denk ook dat eerder de timing van de schakelaars verkeerd is als dat er 1 stuk is en zou vastgelast zijn, dan zou de magnetron het doorgaans ook niet doen. de verbreekschakelaar moet eerst worden ingedrukt voor de sluiting schakelaar wordt bediend. niet zelden zit de plastic houder met die schakelaars los, de deurhaken zijn verbogen of is de deur krom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik zou eerst maar eens kijken of je lampje geen kortsluiting maakt. Lampje eruit en weer proberen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik kan me iets voorstellen dat de deurschakelaars defect zijn.
Die moeten sowieso gecontroleerd worden.
Maar ik zit met het volgende:

Ook als de oven wordt uitgeschakeld met de aan/uit knop valt de stroom uit

Dat kan ik niet voegen bij defecte deurschakelaars.
Misschien heeft de aan/uit knop een dubbelfunctie. Bij het uitzetten wordt de stroomtoevoer naar de magnetron door de ene schakelaar (relais?) onderbroken en kort daarna de kortsluitschakelaar ingeschakeld. Dat zou betekenen dat eerstgenoemde schakelaar of -relais blijft plakken.
Zit de magnetron nu in uitgeschakelde toestand op een werkende groep?

ik lees "slaan de stoppen door", maar is dat geen aardlek dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Na het open schroeven van de oven bleek inderdaad dat er een microswitch van de deur defect was. Na het vervangen werkte de oven weer als vanouds! Bedankt voor al jullie hulp!