Batterijregelaar Hatz 1B40

Goedemorgen allen,
Van een Hatz dieselmotor (op een hoogwerker geplaatst) wil de batterij niet meer laden. Er zit een laadregelaar tussen generator en batterij. Aansluitingen: geel en geel komen van generator (42VAC gemeten), +bat naar batterij, wit (symbool lampje), blauw (W?) en zwart (sleuteltje?)

Ik zou de regelaar willen testen, maar weet iemand de functie van de blauwe en zwarte draad? Een "schema" van de 1B40, of van de aansluitingen regelaar zou ook een hulp zijn.

Het probleem is dat er reeds een nieuwe regelaar geplaatst is, maar de blauwe en zwarte draad komen gewisseld uit de regelaar, de draden komen wel op de zelfde positie op de aansluitstekker. Dus blauw en zwart zijn verwisseld. Op de nieuwe regelaar (helaas geen foto) staan geen symbooltjes ;(
Met deze nieuwe regelaar kan men - als de diesel reeds draait - de startmotor terug doen draaien, ik vermoed dat de rest van het systeem (ganse PLC achtige sturing) niet 'weet' dat de motor reeds draait... en zou wel eens van de regelaar kunnen komen. De batterij laad volgens mij ook niet met de nieuwe regelaar, nog niet gemeten.

Meten is weten

aan de symbolen te zien is het sleuteltje, ACC achter contact, de lamp zit in serie met de dynamo indicator, W zegt me niks. je hebt neem ik aan dat ding op het chassis geschroefd zitten, want de - zou hier ook vanaf moeten komen. immers heb je ook 2x AC draden vanuit de lichtspoel, welke dan ohms ook niets met het chassis te maken hebben, anders kan de - ook direct uit het blok komen.

in een hoogwerker dient de besturing idd te weten of de motor loopt, gezien je vanuit de bak moet kunnen starten. de regeling is dan ook automatisch doorgaans, contact aan, gloeien en starten gaat dan vanzelf.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 14 juni 2019 18:47:08 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nog een paar zaken gemeten...
De behuizing is idd op massa geschroefd, op C (sleuteltje) komt er +12V op (soort enable van de regelaar)
Het lampje gaat aan door via de witte draad naar massa te 'trekken'. Morgen ter plaatse nog eens testen met de nieuwe regelaar.

Meten is weten

laad de accu echt niet bij, of is de accu gewoon gaar, wordt weinig gebruikt en heeft een hoge zelfontlading? dat is niet zelden bij die dingen, meestal sluit men dan een netsnoer aan om de hoogwerker te gebruiken, maakt ie ook veel minder herrie.

aan een hoogwerker met hatz ib30 motor heb ik vaker gewerkt, daar zit ook een extra schakelkast bij die de motorbesturing koppelt met de bakbediening.

men klaagde daar ook over dat de accu niet deed laden, want een lader eraan en ding starte wel weer op de accu. echter stond dat ding weer een week stil was de accu weer dood.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De batterij is in orde, en de diesel start direct. De diesel drijft de hydraulische pomp aan, de ventielen werken op de 12V. De batterij kan geladen worden met 230V of 'on site' via de diesel.
Men kan met de hoogwerker werken maar de bewegingen gaan trager na x tijd omdat de spanning van de batterij teveel ingezakt is, na terug laden met de 230V is alles terug ok.

Vanavond gaan we nog eens meten.

Meten is weten
Shiptronic

Overleden

Is het lampje niet stuk? Die zorgt vaak voor de spanning van het veld, en dan als je lampje niet brand is er geen veld en dus ook geen laadspanning.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

dat denk ik niet hier, de regelaar krijgt AC voeding binnen, lijkt dus meer op een lichtspoel waar de accu mee wordt geladen, geen echte dynamo als in een auto.

dat weet je zo, motor starten, dan zou je op de gele draden AC spanning moeten meten. als dat al zonder regelaar werkt, is die voorziening niet geregeld.

overigens, als je de diesel start, dan moet het toerental omhoog gaan als je met de hoogwerker bezig gaat, op stationair heb je doorgaans niet genoeg oliedruk, of gaat het niet snel. werkt dat wel vanuit de bak?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

motor starten, dan zou je op de gele draden AC spanning moeten meten

Dat heeft ie dus al gedaan, cfr openingspost:

geel en geel komen van generator (42VAC gemeten)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

als er dan geen DC uitkomt is er niet veel meer stuk als dat lampje, de bedrading die verkeerd op de regelaar zit kan ook, maar als er op de nieuwe niks staat zoals de oude heeft weet je niks..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Goedemorgen,
Gisteren hebben we nog eens aan de regelaar gemeten, probleem is opgelost. De nieuwe regelaar heeft op de stekker andere aansluitingen zoals eerder gemeld. We hebben de zwarte en blauwe gewisseld. De zwarte draad is een soort 'enable' vanuit de sturing naar de regelaar en moet +12V zijn om te laden.
Op het (originele!) spare part zat zwart en blauw dus verkeerd op de stekkers. Jammer dat op de nieuwe regelaar geen symbooltjes staan, zou sneller opgelost zijn geweest.

Ondertussen wat bijgeleerd, maar wat de functie W is, geen idee.

Dank aan allen om mee te denken. Heb ondertussen ook een schema ontvangen van de Hatz motor. Misschien heeft iemand er iets aan.

Edit: Bovenstaand schema is enkel van de diesel apart, in het betreffende toestel zit het sleutelcontact S1 er niet, alles gaat via een PLC achtige sturing.

[Bericht gewijzigd door Freaky op dinsdag 18 juni 2019 08:09:33 (10%)

Meten is weten
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Erg fijn dat je dit laat weten, welbedankt!

Die W-aansluiting gaat enkel tot aan connectorblok X1, en verder gebeurt er niets mee; niet echt wereldschokkend, dus :)
Herinner ik me niet dat 'W' wel eens diende om een toerenteller aan te sturen?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 18 juni 2019 08:08:08 (70%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dat bedoelde ik dus met mijn edit, de w is wel degelijk aangesloten naar de centrale sturing... lijkt op een RUN signaal, want met de draden omgekeerd (blauw en zwart) aangesloten kunnen we de motor niet stoppen met het stopsignaal, wel met noodstop.

De centrale sturing 'weet' dan dus niet dat de motor reeds draait. We kunnen dan trouwens ook de startmotor activeren terwijl de diesel draait. Niet gezond voor de tandwieltjes ;-)

[Bericht gewijzigd door Freaky op dinsdag 18 juni 2019 08:22:10 (64%)

Meten is weten