Beide Aardlekschakelaars gelijktijdig eruit

Het volgende probleem:
Ik heb een groepenkast met 8 groepen en 2 aardlekschakelaars.
De laatste tijd gaan regelmatig ( om de 2 a 3 weken ) de aardlekschakelaars er alle twee gelijktijdig uit, alle automaten blijven in.
Wat kan er aan de hand zijn als de aardlekschakelaars er tegelijk uitgaan ?
Is meten met een wegger de oplossing ?

mvdk

Golden Member

Nieuwe kookplaat aangeschaft en aangesloten?

@Sine: daarom vraag ik naar die kookplaat. Daar kan ik me een paar dingetjes bij voorstellen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 17 juni 2019 20:48:25 (52%)

Sine

Moderator

Een vraag die zou opkomen is wat er aan je installatie veranderd is?

Dit krijg je als je een groep verkeerd verdeeld (over twee aardleks) of groepen gaat mengen (erg slecht idee)

De groepen die achter een aardlekschakelaar zitten mogen inderdaad nergens meer verbinding hebben met groepen achter de andere aardlekschakelaar. Zoek eerst eens uit of dat echt zo is.
En kan je momenten aanwijzen waarop die gelijktijdige uitval gebeurt? Wordt er dan iets in- of uitgeschakeld?

Er is al jaren niets veranderd aan de installatie.
Of er op het moment van uitval iets in of uitgeschakeld wordt ? Ik ben me er in ieder geval niet van bewust.
Wat me wel opvalt is dat de ene aardschakelaar meteen weer ingezet kan worden terwijl de andere meerdere pogingen nodig alvorens hij ingeschakeld blijft.

is er nog een vast gegeven aan de uitval? tijd of dag? of moment van uitval stond de wasmachine aan oid?

de aardsluiting zit op de aardlek die niet in wil komen, de andere valt uit omdat het een harde aardsluiting is. gebeurt het als het regent?

volgende keer eerst de groepen achter de aardlek uitzetten en dan de aardlek weer inzetten, die blijft dan in, en dan 1 voor 1 de groepen weer aanzetten. de groep die het veroorzaakt tript de aardlek weer, dan weet je welke het probleem veroorzaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Degene die gelijk weer aan gaan, die gaat 'mee'. Degene waar je een paar pogingen moet doen, daar zit de boosdoener (of boosdoeners) achter.

De gene die je direct weer kunt inschakelen kan ook trippen door een mechanische trilling van de andere, testen met een paar felle tikjes van een schroevendraaier oid.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 17 juni 2019 22:18:54 schreef testman:

de aardsluiting zit op de aardlek die niet in wil komen, de andere valt uit omdat het een harde aardsluiting is.

Kun je eens uitleggen waarom dit gebeurd? Waarom ontstaat er een verschilstroom in het circuit achter de andere aardlek?

Spanning staat en stroom gaat!

Kan je iets meer vertellen over de installatie? (wat voor gebouw is het etc). En schrijf de komende weken eens op een bladje wanneer de differentieels uitvallen (hoe laat) en of het toen net geregend had of niet.

Anders kan je anders proberen om eens een differentieelschakelaar te vervangen, misschien is hij defect)

Testman geeft me een idee:

Als het inderdaad een harde aardsluiting is, tussen NUL en aarde, dan gaat daar pas genoeg stroom lopen als er voldoende belasting op de groep is dat de aardleiding ook significant stroom gaat voeren.

Als dat het geval is...

1) Bepaal welke van de vier groepen het is op de aardlek die niet direct weer aanwil. Alle vier de groepen uit, aardlek aan, 1 voor 1 de groepen weer aan. Volgende keer drie groepen aan en die ene uitlaten.

2) Kijken wat er op die groep zit. Alles met stekkers: omdraaien. Als de theorie klopt dan zal je nu het probleem ERGER gemaakt hebben, maar wel zodanig dus dat je niet meer dagen/weken moet wachten totdat het fout gaat en je apparaten 1 voor 1 kan testen totdat je gevonden hebt waar het zit.

3) Als alles faalt, kan je de theorie dubbelchecken door bij de stoppenkast de fase en nul van die groep om te draaien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Precies hetzelfde probleem heb ik ook in mijn huis installatie, ik heb 7 groepen en 2 aardleks. De aardleks gaan vrijwel altijd samen, terwijl ik 100% zeker weet (van voor tot achter nagemeten) dat er geen groepen gemengd zitten. Volgens het bedrijf waar ik regelmatig mijn installatie materiaal ga halen is dit typisch voor dit soort aardleks van 30 jaar oud (1989 Holec 30mA).

Lang verhaal kort, vervang die aardleks voor iets nieuws.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Tik eens met een schroevendraaier tegen de aardlekschakelaar.
Wel eerst de aardlek IN zetten.
Er zijn er nogal wat die door een kleine trilling uit gaan. De ene gaat uit op aardsluiting, de andere op de trilling van de eerste.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

tikgevoelig komt niet zo vaak voor, een aardlek die niet meer in wil komen door haperende mechaniek wel. vet wordt taai, plastic trekt krom enz..

een aarde nul sluiting triggert pas als er stroom over de nul gaat lopen. er moet eerst een klein spanningverschil ontstaan, pas dan kan de aardlek uitvallen. bij een harde aardsluiting naar nul gaat dit eerder als een aarde/nul sluiting van enige Kohms, die heeft meer last nodig. die laatste wil in geval van vocht en opwarmen steeds lager in weerstand worden tot de aardlek tript.

vandaar de truc met draaien van de afgaande draden op de automaat, komt er een fase op de nul, dan springt de aardlek meteen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Een paar jaar geleden waar er wat problemen in onze wijk met de stroomvoorziening. Regelmatig ging mijn aardlek eruit en later hoorde ik dat als mijn aardlek eruit ging ze in een ander deel van de wijk een stroomstoring hadden. En dan ging de aardlek er ook soms een hele avond regelmatig uit. Na een brand in een transformator huisje waren alle problemen ineens weer over. En sindsdien ook geen stroomstoring meer gehad in de wijk behalve een grote die de hele regio betrof.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

problemen met een aard sluiting in een grondkabel geven niet zelden ook aardlekstoringen in de huizen, hangt van oa het stelsel af. heb je TN-CS waar de nul ook aan aarde hangt in de hoofdkast, is dat minder voorkomend..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je mischien rookmelders hangen die met een melddraad aan elkaar gekoppeld zijn, en op 2 verschillende groepen zitten?
Kwam ik laatst ergens tegen.
Ik ging een aardlekschakelaar testen, en tot mijn verbazing gingen er 2 tegelijk uit.
De aardlekschakelaars gingen er soms spontaan uit, dan de een, dan de ander.
Bleken rookmelders te zitten met een onderlinge melddraad op 2 verschillende groepen, op 2 verschillende aardlekschakelaars.
In de handleiding van de rookmelders stond in koeienletters: op dezelfde stroomgroep aansluiten.
Dat was t probleem.

Anoniem

Misschien een dom idee van mijn kant.
De laatste keer dat ik hier in huis gelijke problemen ondervond, bleek bij inspectie een rotte nul draad van de hoofdschakelaar naar de beide aardlekschakelaars te zijn.
Nieuw nuldraad gemonteerd en geen problemen meer.

een rookmelder met de doormelding aan aarde hangen is leuk, dan gaat ie af en flapt mee de aardlek eruit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Da's in ieder geval gunstig als er iets is gaan smeulen door een kortsluiting.... :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/